Nyfikna folk
Vet inte hur man lägger fram detta eller om det ens hör hemma här, men jag upplever det som ett problem att folk pratar med bekanta och avsides vänner om ev. avkommer och priser till hästar som vi äger, det är ju iof. trevligt och bjuder väll på det men när det blir rena spekulationer och förvrängningar DÅ börjar det bli jobbigt, varför inte lyfta telefonen och prata direkt med den som äger hästen/hästarna då man låter bekanta/vänner lämna ut tele.nr: om det är något folk undrar över….är det fler som råkar ut för detta??
eller är det BARA vi??!!
om inte hur hanterar man det???
Ingen??!! eller är det "bara" jag som är lite anti pga viljan att undvika missförstånd? 
Som gammal russuppfödare har jag lärt mig att hålla både öron och mun stängda för kommentarer om andras hästar och uppfödningar. För min egen del är jag väl onormal, eftersom jag kan tala om för andra vilka fina hästar dom har. Det är inte alla som kan det minsann, dom ser inte längre än till sitt eget stängsel och har noll självkritik! En hederssak är i alla fall att man ALDRIG pratar skit om andras hästar eller vad andra håller på med. Det hör till god ton, och man skall ha respekt för vad andra håller på med! Bättre att knipa ihop än att komma med dumma kommentarer!
Har på avvägar fått höra både det ena och andra som folk sagt/säger om mig och jag har fått de mest konstiga frågorna. Det bästa var när en jag absolut inte känner, har ALDRIG pratat "face to face" med människan, "spred ut" att jag skulle vara gravid (länge sedan). Jisses, hur gick det till???! Det enda man kunde göra var att skratta.
Ska jag vara ärlig, så bryr jag mig inte ett dugg om andras kommentarer och därför får jag mycket sällan höra något heller.
Folk tycker säkert både det ena och det andra om våra hästar, men vem f*n bryr sig?! 
Det är bara så trist, jag menar om ni #2 och #3 har frågor, funderingar om vad jag/vi gör med våra hästar och deras avkommor nu och i framtiden och till vilka kostnader, då kontaktar ni väll oss om ni är/har intresse, i stället för någon som har varit här två ggr. och där utifrån det samtalet drar era egna slutsatser och och bedömningar ang. hästar och pengar hur oriktiga dom än är….
i stället för att smyga som katten runt het gröt, då dom ända som kan ge korrekt information är ju ändå vi…
Ta det lugnt Emelie! Här på byn gick ryktet att jag blev provrörsbefruktad med Pontus. Jag trodde man fick lov att åka till sjukhus för sådant, men jag har vad jag vet aldrig varit på sjukan för sådana ärenden!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Jag håller med om att det är inget att bry sig om vad folk tycker de får ju tycka vad de vill men när de börjar prata om ens hästar som om de visste allt men kanske inte ens har varit i närheten av dem eller oss blir ma¨n bara förbannad och ledsen. Man hoppas att de som verkligen undrar och vill veta något om hästarna frågar den det berör.

Tycker att det är nog att hålla reda på sig själv, hur orkar man hålla reda på andra också?!
Ja det är väll bara att ge 17 i vad som pratas, tycker bara att vuxna ska/bör veta bättre än att sätta pris på andras hästar som inte är tillsalu och göra det till sanning med modefikation….snart har man väll inga hästar kvar om vissa folks sanning ute i landet får råda 
#5 Jo, när du tar upp det, jag minns att du berättade det en gång. Men visst kan man inte låta bli att skratta åt det hela! Det är ju så komiskt! Har inte folk bättre saker för sig?
#4 Ja men SJÄLVKLART frågar man den det gäller. MEN, oftast handlar det om avundsjuka och då är det ju svårt att gå till personen i fråga och fråga?! Och inte sjutton sprider man ut falska rykten om hur BRA någons häst är?! :-)
#9 Det handlar inte om hur "bra" våra hästar är utan att dom skulle vara till salu och till vilket pris + att vi skulle lägga av med ponnisarna, det är det som gör mej ledsen och bekymrad då jag inte kan se någon anledning…..det känns lite illvilligt om man säger så…..
#10 Ren svartsjuka skulle jag tolka det som och sen inte bry mig!
Bry dig inte, för det är först då det tar skada! Ringer någon och frågar, så säg "tja, ger du mig 250.000:- så kan vi ju alltid diskutera saken"! 
#11 TACK!!!! det är väll som du säger, avund och annan "skit" men förstår inte varför då vi har fått slita hund för minsta lilla……känner mej så himmla nöjd med ponnisarna och ungarna förutom det här, som lite grus i maskineriet
, får köra på din linje..
så kanske man får slut på elendet 

Rykten och kommentarer går alltid. Som att det just nu diskuteras hej vilt kring min Valters tävlande eller icke tävlande i Norge. Jag har fått höra både det ena och det andra från alla möjliga människor.
Och att folk dessutom har mage att, som anonyma här på iFokus, ifrågasätta min kompetens vad gäller hästhandlande!?!
Man blir så trött… Men jag orkar inte bry mig om skiten….
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Jafy, skit får man alltid. Massor av folk, både kända och anonyma, säjer en massa saker som gör mig både ledsen och förbannad.. Främst de anonyma stör jag mig på.
Och det är då inom ponnytravet.
#13 Det löser sej nog Bea till det bästa ska du se…Som du VET så, undrar jag om Valter så ringer jag dej 
#14 Jag tror inte att det är värre innom ponnytravet, skrotet och kornet finns nog överallt…Tuvär
Det är likadant i hundvärlden,det bästa tycker jag är. Tig ihjäl det.Och prata aldrig själv om andras djur,deras smak etc.
Håller med Anita ovan - tig ihjäl det, och undvik själv att prata sk*t om folk och fä och alla deras brister. Om alla lät bli att skvallra elakt, så skulle inte elakt skvaller existera!
Aktar mej själlv väldigt noga för att fälla komentarer om andra och deras hästar men om vederbörande frågar om min åsikt så ger jag den om jag har någon, likväl är jag inte rädd att lyfta telefonen och fråga ev. vederbörande om jag undrar något och det endast för att undvika ryktesspridningar och spekulationer, missförstånd skapas så lätt endå…
Det är likadant överallt, på arbetet, bland vänner och bekanta, i släkten och på stallbacken. Men det gamla vanliga gäller i kort version:
Var mot andra som du vill att andra ska var mot dig!

#19 En sann klysha som aldrig går ur tiden!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Tack alla !!!