Överviktiga Ponnyer
Har en känsla av att problemet med överviktiga ponnyer är i ökande. Hittade följande artikel på KRAFT som jag tycker kan vara lite intressant. Även om vissa råd är väldigt "företagsfärgade" kan man ändå se principen….
http://www.krafft.nu/news_fullpost.asp?news_id=56693B5544994C78 src="http://ponnytrav.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag har också den uppfattningen att många ger sina ponnyer lite för mycket. Man ser smällfeta både russ och shettisar. Men så länge som en del av våra russdomare favoriserar tjocka russ och ger dom höga poäng och klassar ner smidiga, vältränade, musklade russ, så vaddå????? Tjock häst = felen syns inte!

hmm jag tycker inte om tjocka hästar, tycker dom ska va mer normal i hullet. En tjock häst tar ju mycket mer på benen och så om den ska tävla..
Bilden, mitt russ på östersund! Tycker hon har bra hull, vad tycker ni? Tyvärr nu så är hon opererad och tunnare nu än vad hon är på bilden..Hon börjar lägga på sig nu men man vill att det ska gå fortare då man tycker hon ser så mager ut + att hon är ju bara 120 i mankhöjd så då ser hon ju ännu magrare ut!
Tycker hon ser helt normal ut på bilden……men det går sakta att få upp hullet på en häst som varit sjuk!

#3 jo har förstått det, + att hon får bara gå på 2.5 kg hösilage nu ett tag! Hon ska ju stå i box 1månad och får inte äta så mkt då det kan slå fel när hon inte direkt rör sig..

#1 "Tjock häst = felen syns inte!"
Kan inte hålla med mer, sen blir jag lite irriterad när det pratas om utställningsskick?! Självklart ska hästen vara i gott hull och fin form men kan den inte också vara i god tävlingskondition för att få fina poäng?
//Mickan
i vårt stall kallas tjocka magar för "dressyrmuskler" - så det är minsann inte bara utställningruss som är tjocka! :)
Men det är svårt att hålla ner hullet på sin ponny när man har alltför bra bete. Och har man hästen inackorderad är det kanske inte möjligt att släppa sitt russ på skogs- eller naturbete.
Vi har jättefina hagar i vårt stall - med MASSOR av gräs också i vinterhagarna, eftersom de är så stora! - så i somras fick mina russ gå halva dygnet i en nerbetad vinterhage, och halva dygnet i en bantarhage eller stå inne i boxen, med lite halm och fjolåshö att pyssla med. Gerda fick ju dessutom fång i mitten av juni, så hon stod inne på heltid en månad eftr det, innan jag sakta började vänja henne vid gräs igen.
Det känns jättehemskt att ha dem inne när hela naturen prunkar av grönt, frodigt gräs - men vad 17 gör man?! Som ni ser på den bifogade bilden, tagen 9 augusti, så är Hjördis trots bantningen inte direkt mager …

Om man pratar om hur domarna tolkar hur ett russ ser ut, och ska se ut, bör man kanske ta upp det på avelskonferensen i höst. De dömer enligt rasstandarden, men behöver den kanske omarbetas och förtydligas tro? Ett russ i början av seklet var inte heller överdrivet "rundlagd", och var de det så gick de ner sina kilon under en mager vinter med torftigt foder.
Efter att ha drabbats av fång på min gamla Gloria är jag "tokrädd" att få det igen, inte så att mina hästar är magra, men de tillåts endast få en-en och en halv cm fettpålagring utanpå sina revben, och jag vägrar att fodra med klöverhö (el ensilage) till dem. Endast de som visar sig vara i behov av ytterligare foder får det. Jag vägrar att fodra för att jag tycker synd om dem (jag har en kompis som fodrar så fort hon tycker synd om…) Jag vägrar också att ha magra russ, men där kan ju som sagt var sjukdom hos dem påverka det också, men sjukdom pga överutfodring anser jag vara grymt. Det är något vi kan påverka, åtminstone alla vi som har egna hagar och stall. Ledsen om jag upprör någon, det är en känslig fråga…
#6 Om du tycker att Hjördis är fet, så har du inte sett vissa andra…..hon har ju muskler också, inte fläskrumpa!
Maggan => Hon är kanske inte jättefet, men klart högt i hull. Du ska se henne i verkligheten …
Ok då hon ÄÄÄÄÄÄR rund om maggen!
Inga överviktiga ponnyer hos mig inte!
Mitt russ är lite rundare än vad han brukar vara nu, pga. att han fått stå i en hage där det finns mer att äta under perioder som han inte tränats pga. att han tappat skor hit och dit.. Men han är ändå smalare än många andra, och skulle nog klassas som smal!
Däremot är han väldigt kraftig, har massor av muskler och är ganska liten också (120,8) vilket gör att han ser ännu kraftigare ut. Men han ser riktigt trevlig ut när han är i tävlingsform, enligt mig själv! :)
Så här såg Zolle ut 29 juni. Idag har han ännu mer muskler och ser kraftigare ut.

Har aldrig behövt fodra mängder till våra ponnyer. På sommaren har dem mest fått lite kraftfoder som en belöning bara, inte för att det på något sätt behövs om man ser till hullet. Har aldrig haft en smal ponny, bara sådana som är mindre tjocka.:P På senare år har det blivit lite värre i och med att hagen inte blir lika nedbetad som innan när vi hade fler ponnyer, så nu i sommar har vi fått ta in ponnyerna på dagtid för att komma ifrån gräset lite.
Jag har en shettis också. Henne behöver man bara visa fodret för och lägga tillbaka på logen (brukar vi skämta om här hemma). Nu under betesperioden är det ännu mera koll än vanligt. När jag hade halvblod så hade de också lätt att lägga på sig. Så jag tycker att det är ungefär lika med russen, jag får ha koll hela tiden, året runt!