Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 7271 ggr
Tinula
4

Om jag hade ditt sto....

En liten tråd på hälften skämt hälften allvar! Dels kan det vara kul att spekulera i olika kombinationer, dels kan man lära sig något och få en ny infallsvinkel genom att få veta vad andra hade valt för hingst till ens sto!

Lägg upp en bild på ditt sto, och stam och annan intressant fakta!

__Prenses
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dethär verkar intressant!
Glorias Alma E: Lurk U: Rovalds Zoyerita.
Almas svaghet är kanske hennes bakben, hon är lite hjulig bak. Och en bättre trav skulle hon kunna ha, galoppen är hennes starka sida.
Temperamentsmässigt är hon riktigt bra, barn kan rida henne utan större problem men ställer du större krav när du rider så ska du också kunna rida.

Jag har ju mitt sto i Finland och dessa hingstar finns att välja mellan då:
Allgunnens Valdör
Cronas Arn
Gemstone Aria
Ernst Rivaldo
Jabb KL
Leijan
Tejas Monzun
Tells Korpral
Urgute

Tusen
0

Riktigt rolig idé. DEn här tråden följer jag gärna.

Mixie
0

#1 jag känner inte till alla hingstarna på din lista men Tejas Monzun är fin!! En sak jag tycker identifierar alla "teja-hästarna" är deras mångsidighet och trevliga temperament! Vilket i sin tur gör att hingstarna passar många ston ;) Jag börjar med min Oddny 4234 då! E. Juventus U. Olga Diplomsto 42p. Gjort några starter på travet med rek 2.29.8 tror jag. Även hoppat lite lokalt och är duktig på dressyr! Snäll ponny åt det lite latare hållet. Relativt markbunden trav. Feminin modell. Vem kan passa henne? Jag tänker en lite "eldigare" hingst med mycket gång :)

//Mickan

lil-sis
0

Lime då?

😃

Plupp73
2

Jättekul inlägg - särskilt som vi hela familjen gått igenom hingstlistan och har grav beslutsångest (gäller även mina 3 barn).

Pollandra 5312 (brun, stjärnämne, mjölmule) 

E Tomtebos Enoc 481

U Pollan 3617 - Kurir G 396

127 cm, fått 41 + 40 p på premiering samt utställning, har i princip ett lugnt temperament, mycket snäll och vänlig och familjens underbaraste mys-russ - är samtidigt ganska energisk och framåt i en kombination som är svår att beskriva. Rids ännu bara av mig (mamma).

Har såväl enligt utställare som enligt oss bra exteriör, men ganska markbundna gångarter bortsett från galoppen. Vi vill gärna ha en hingst som har chans att bättra upp trav och skritt på kommande föl. Helst inte alltför liten…

giffan
1

#5 Där skulle jag rekommendera Karsk 525.

Hans hittills enda startande avkomma ( som blev riktigt bra Enets daisy) Har just den kombinationen du får på din avkomma.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Plupp73
0

Karsk 525 är ett väldigt bra förslag gällande egenskaper, stam och höjd. Dessutom tar vi gärna en brun hingst då vi önskar ett brunt föl allra helst, eftersom vi vill kunna använda avkomman i parkörning med Pollandra som är en jättetrevlig körponny.  Men visst står han i Gävletrakten?? Vi bor lite söder om Göteborg….

giffan
0

#7 han står nu i Lindesberg.

~ Anneli ~ 

C-Ainerud
0

Förslag på:

Josephine e. Granit u. Plupp ue. Kasper

Utställd med poäng: 88888=40p

121cm, lång i kroppen och viktbärande, bred fram,  stark personlighet, pigg och mycket snäll att köra, travrek 2,15.

Josephine har inavelskoeff. 13.67%

Förslag på:

Romette Nick e. Ernst Romeo u. Jarette ue. Jardin

Utställd med poäng: 99877=40 och 88888=40 som bäst

127cm även hon har stark personlighet men energi över till 10 andra! travrek: 1,51

Romette har inavelskoeff 10.18%

madde89
2

#3 på ditt Sto skulle jag betäcka med Parat . tror att han skulle passa bra på ditt sto som är av de latare slaget. dels för att han har en fin exteriör med bra gångarter och har ett bra tävlings rekord 1.44.4 . Tror de skulle vara bra val till henne

Mixie
0

#4 haha jag trodde man skulle köra en i taget, få svar å sen nästa häst osv ;)) men både Lime och Juni ska med såklart :))

//Mickan

silarp
0

kul tråd när man själv skäms att fråga… lätt att bli hemmablind o inrutad…

TROR att jag inte ska betäcka något russ i år, men ej helt bestämt ännu…kommer bestämma i vår!

OM det blir någon av dom, blir det isåfall Silarps Tekla, hon är bara
3 i år, och STOR, ligger på övre gränsen. Rejäl o utvuxen, lite "vass" och lite mer "klipp" i än hos mina andra russ… u Ängens Ida, e Stans 622.
Visad m 38-40 p vid 3 olika tillfällen.

Vill ha avkomma med lugnare o sävligare temperament, god exteriör samt så låg inavelskoff som möjligt.
(ovan attribut går först, men SEDAN skulle jag gärna ha färg, och en hingst som inte är alltför använd…med färg menar jag skäck el isabell el svart.., och helst ingen romarresa, inom västra Götaland el angränsande.)

(Själv har jag fastnat för XL som jag använt förut, samt toppå.)

Reko
2

#12 Ta en funderare på Ilead. Han går som tävlingshäst åt ett barn på 7 år (tror jag, inte speciellt gammal i a f). Har lämnat flera avkommor som fått hopputmärkelse på treårstest. Långa generationsintervall bakom honom och en hingstlinje vi har få individer av i dag. Ser inte så märkvärdig ut i hingstkatalogen, tycker jag, men ser betydligt bättre ut i hingstkatalogen från 2002.

silarp
0

#13 Stort tack för tipset!!!

MagganS-B
1

Deli Ess och Linn Ess, härstamning och uppgifter om hästarna finns på www.stuteriess.com

Kul att se andras åsikter….. 🤔

C-Ainerud
1

Med risk för att inte kunna vara opartisk då jag har egen avelshingst utesluter jag honom här, för annars skulle jag ju rekomendera honom till alla ;)

#3 jag tycker som #10 att parat vore väl bra till oddny :)

15# om jag hade dina fina ston med den otroliga travstammen tror jag att jag skulle ta Marlon S 531 (han har inte Dröm i de närmsta 5 leden) eller kanske Tyfon 617 :) jag har inte lusläst stamtavlorna så jag vet inte om jag missat om nån är nära släkt. Spännande kombinationer tycker jag i alla fall :)

Margita
1

Min då, Hadar Taktik. Gör att många går bort. Visad 6 gånger hitills. Fått 38-41. Tjej med humör men inte het när jag tömkör eller hon följt som handhäst. Tror hon blir ca 125 och det är lagom. Vill ha en avkomma som är relativt korrekt, har lite under pannbenet ,får gärna vara åt det sävliga hållet. Gärna brun eller svart. Funderar själv på Marlon.

MagganS-B
2

# 16 Ja, tänk om han stod på Gotland…..🤤

Mixie
0

Då frågar jag på min låneponny, Lime e. Juniper u. Chiba ue. Oidipus Sto av en relativt lätt modell, runt 120cm skulle jag tro! Hårdhudad och envis men riktigt rolig att jobba med när hon är på din sida. Tycker själv att hon är relativt korrekt i ben och kropp men vad vet jag :p utställd i somras med resultat 8-8-7-8-6 traven skulle jag tro har utvecklats en del i alla fall! Under insittning och sköter detta med bravur, tuff i körningen just nu så vi tömköra massvis och lydnadstränar! Hon är väldigt pigg och framåt!

//Mickan

Reko
0

#19 Visst har du nära till Norrvedas Guld? Synd på honom att han inte används mer i avel, tycker jag. Han har varit så trevlig när vi har kört kadrilj. Hjälp till att bevara tigreringen inom rasen och blir det inte tigrerat har du gjort en insats ändå. Kommer visserligen ur samma möderne som Juniper men det är en av de mindre stostammarna.

[parlina]
0

Jag är i funderingar att betäcka mina ston, inte i år dock.

Skulle vara kul och se vad ni har för förslag

Dessa ston är det:

Pärlina 4594 e. Ripadals Benni ue. Ripadals Jecell.

En pigg dam med vilja att springa. Fått 40p på utställning. Vill ha en hingst som lämnar bra travavkommer, ej för stora då Pärlina är 129cm.

Flimmra 5029 e. Polar ue. Ripadals Jecell.

Har rekord 1.59,2. Gillar att träna och springa. Fått 40p på utställning. Vill ha en hingst som lämnar bra travavkommer och lite mer löphuvud.

Meralda 5124 e. Juping ue Helios.

En dam med humör. Fått 41p på utställning. Här skulle jag vilja ha en hingst med bättre gångarter och ben. Gärna en hingst som lämnar lite större avkommer då Meralda är av mindre slaget.

Kolla hemsidan för med info www.stallmine.se

lil-sis
0

Traven var så lågt satt för husse visade och hon "dog". Den är lätt en åtta med en bättre visare och piggare ponny!

skott
0

ÅÅhh vad skoj detta va :) 

#21 Meralda hade jag provat Skotte han ärver alltid ner sin otroliga trav och har bra ben.

Pärlina hade jag tagit Manicken eller Parat

Flimmra hade jag tagit Junisorken eller Manicken

NU Då mina ston : Alva Race E Parat U Emilette  en dam som egentligen bara behöver lite större hingstar ( Inriktning trav)

Ravenna Ernst E Vagotte U Regazza Ernst, Otroligt snäll som behöver en hingst med lite mer humör och ett stort steg utan att de är för högt, lång i ryggen ( Inriktning Trav)

Lolita Dar E Darius Roll U Klippa Behöver en hingst som lämnar självsäkra avkommer och i lagom modell då Lolita är otroligt lååång ;) Och en stark löpskalle. ( Inriktning trav)

Zob-Zob E Vagotte U Unett Behöver en hingst som lämnar kloka och lugna avkommer, samt smäckra då hon är väldigt grov modell. Behöver inte vara någon form av löpskalle alls för de har hon så de räcker ;)

Tusen
0

Om man vill ha en smäcker hingst med kort rygg till sina ston (som t.ex #23) skulle jag (partisk som jag är) rekomendera Panter som med sina 125 cm i mankhöjd, till trots, inte drar med än 105 cm i täcken. Han är långbent och har ett fint kliv samt kort stark rygg och ett otroligt trevligt psyke. De två avkommor som vi har efter honom ser verkligen lovande ut.

Tusen
0

Norrvedas Guld är en trevlig hingst som fler borde testa. Han har dessutom en ovanlig färg. Tyvärr, för oss, har han Granit till far vilket gör att vi inte kan använda honom till våra ston som är för närbesläktade.

En annan hingst som jag gillar mycket är Marlon S. Han passar exteriört till de flesta ston och även till de som avlar till trav. Det är väl bara inavelsgraden man behöver ha koll på i så fall.

C-Ainerud
1

#23 Alva Race - Gumino :)

Tusen
1

#23 Föreslår också Gumino till Alva. 🙂

skott
0

Ja jag har funderat på de, men blir kanske lite för vasst?

Tusen
0

# 28 Men är inte Gumino lite lat mellan varven? Det kanske blir toppenbra. 😉

C-Ainerud
3

,#28 jag ha allltid sett Gumino som en lugn, stabil och trevlig hingst :) jag är jätte nöjd över våra upprövningar efter honom :)

skott
0

Ja Gumino själv är en riktig klippa :) Lugn och stabil, tänkte mer att man hört att hans avkommer hade mer temperament? Eller är jag fel ute?

Själv Gillar jag Gumino väldigt mycket

C-Ainerud
0

#31 jag har aldrig hört att hans avkommor skulle vara vassa (om vasst är nåt negativt) jag skulle satsa på Gumino till Alva iaf :))

skott
1

#32 Kanon :)

MagganS-B
5

# 28 Jag har en jättemysig avkomma efter Gumino, hon är lugnet själv och otroligt social och lättlärd!

C-Ainerud
3

#34 låter precis som vår 3-års hingst :)

Mixie
0

Då provar vi med ponny nr 3 Juniett e. Tejas monzun u. Junett 126 cm, svårriden ponny men snäll vid körning, rättställd i benen men premierad med 34p som treåring, utställd med 39p senare, men behöver en hingst med + på exteriören, gärna med ordentlig trav och lite högställd, Juni har rätt lågt ansatt hals vilket gör henne lite framtung! Syns inte på bilden då hon är rätt spänd :)

//Mickan

Miii4
1

Ni får gärna "leka" med Ina Roll. E. Vagabond U. Kajsa - Lill-Brunte. Rek. 1.59,5 Genomsnäll men kan vara vass! Behöver inte vara inriktning på trav. Höjd 125.

MagganS-B
1

# 37 Kajpa, vild purjolök, skogslök, som växer på Gotland….. ;) Inas stam är bra, går nästan att kombinera med vilken hingst som helst. Skulle provat Manicken!

C-Ainerud
0

Ingen som vill säga nåt om #9? :)

Tusen
2

#39 Till Romette borde väl er egen Skärmnäs Pigall passa eller…?

Till Josephine borde väl Tyfon kunna passa.

Njord är annars en i mina ögon en otroligt vacker hingst och liksom Marlon S som passar till många ston.

C-Ainerud
1

#40 absolut, hon fick en riktig fin hingst efter Pigall 2013 och jag har funderingar på Marlon S också, men kul att höra vad andra skulle gjort :) just nu vilar vi från aveln, tack för tipsen.

skott
1

#josephine hade jag tagit till E Ronaldo

[Croneld]
1

Jag har planer och vet lite vad jag vill använda på mina ston. Men kan var kul att se vad ni tycker, jag ska troligtvis betäcka följande ston i år:

Susscrofa 4373 (på bilden)
e Konstantin 342 u Dorina Spin 4746 ue Emil 301

Hults Spurrita 30-98-6831
e Hults Sputtnick 487 u Ruffsi 3103 ue Grane253

Klicka på namnen så ser ni vad de lämnat tidigare!

skott
1

#43 Nu måste du ju passa på att använda Skotte innan han blir pensionär :)

HelenE86
0

#43 Måste det vara hingst med travmeriter? :)

C-Ainerud
0

#42 tack för ditt förslag :)

Emmelie93
0

Har 3 ston som hade varit kul och se vad folk tycker 😉

Monami 4860
E. Helios 373 Ue. Sverker249 
118cm
Har fått ett hingstföl e. Skotte 2013 som fick 39p som 4,5 månad.
Utställd m. 39p
Bild kommer

Mormors Paulun 5437
E. Strix G 471 Ue. Granit 368
126cm
Diplomsto m. 40p. 
Här finns bild!

**Aquila 5436
**E. Korsnäs Brådis 551 Ue. Parat 451
120cm
Fick 39p exteriört på 3-årstest
Här finns bild!

Gärna "travhingst" men mottager alla tips! 😃

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Carpedium
0

# 45 Jag skulle mycket väl kunna tänka mig Kapo KL till mina ston. Han är jättefin och stamtavlan är inget fel på om man avlar för trav, även fast han inte startad själv ! :)

Erja
0

Har ju egna tanker men vill gärna hör er förslag för:

1. Towa 5457 (Tyson II - Hemira - Hero)
    126 cm
    Inriktning trav
    Hon har egen vilja, stor ego och bra tävlingsskalle. Hon har ganska låg trav men vill inte ha hög heller. Om det borde nånting bättras, hingsten kunde lämna lite längre avkommor.
    Hon har två avkommor med Gumino som jag tycker själv är trevliga och fina (1- och 2-åring)

2. Evita 3879 (Bond - Reggie - Grane)
    121 cm, guldbrun
    Inriktning trav
    Vill ha hingst som lämnar större avkommor.
    Hon har lämnat t.ex. Dorindah 48,0 (Polar), Båtares Dina 52,1 (Korsnäs Brådis) och BB's Flora 2.09 (Skärmnäs Pigall)

skott
0

#49 Erja har inte du Gumino hemma eller står hans hos Kari?

Annars  vet jag en hingst med Lång rygg, Vi kunde ju bytat ;)

[Croneld]
0

# 45 Nä det är inte viktigt.

# 44 :) Han är go Skotte!

Erja
5

#50 Gumino står i Enköping.

Vill ha andra förslag än Gumino - han är ju alltid nr 1 men jag betäcker med andra hingstar också 🙂 Jag vill ha olika stamkombinationer till Finland.

VeronicaP
3

#44 Då skulle ju Spurrita blivit betäckt innan hon lämnade de fina Halmstads trakterna ;)

VeronicaP
1

´Mary
E: Platon U: Tamina UE: Jidon

Harmoniskt linjerad av utmärkt rastyp. Mycket vackert huvud , välformad välansatt hals, bra djup , rastypiskt kors. Rättställd.  Taktmässig avslappnad skritt i god balans. Energisk vägvinnande trav, utmärkt mekanik.

Mary är snäll men med en del nerv i så enda kravet jag har är att de ska vara en hingst med *cool* skalle :)

VeronicaP
0

#31 De kanske har fått temperamentet från sina mammor  ;)

C-Ainerud
1

#55 det tror jag med :) allt kan ju inte bara komma från hingsten :)

Tjiwi
5

#54 Njord är bland det coolaste jag träffat på, underbart snäll mot alla. Dessutom underbara rörelser.

VeronicaP
1

#57 :)

giffan
0

Vad skulle ni använda till Liljekonvalj 4124 e Hilmer 495 u Pamilla 3473 ue Birk II 447

Hon har fått 43p och gått som klass och bis vinnare flera gånger. Endast en avkomma som startat på travet..

länk

~ Anneli ~ 

__Prenses
0

Ingen som har något förslag till Glorias Alma #1 ? :)

Reko
0

#23 Allgunnens Diesel, platsar han in i "inriktning trav"? I så fall kanske det skulle vara något för Alva Race.

LillyElisa
0

Jag hoppas kunna betäcka Lillma 4126 i år.

Lillmas pappa är Hilmer 495
och mamma Cilka 3299
morfar Komet 338

Uppfödare Carola och Börje Johansson på Gotland

Hon har fått 43 poäng på utställning med omdöme som "harmonisk av god rastyp". Tävlat i körning upp till medelsvår klass.

Lillma är en fantastisk ponny. Hon är helt orädd för det mesta och cool i de flesta lägen. Hon har förstås en egen vilja men är väldigt känslig och har lätt att lära.

Jag letar efter en hingst med trevligt, gott humör. Det är egentligen just nu enda kriteriet. Jag är väldigt svag för brun färg med svart lång man. Lillma själv är fux. Inga travambitioner utan mer ridning och körning.

Jag har förälskat mig i bilderna på Njord som finns i den här tråden. Tidigare ägare har haft planer på att betäcka med Hadar. Skulle bli jätteglad att höra er andras tankar om betäckning av Lillma. 

Ska försöka få in en bild på henne.

LillyElisa
1

Här är en bild på Lillma med Granit i bakgrunden.

giffan
0

Och ingen som har förslag till Liljekonvalj??

~ Anneli ~ 

skott
1

362 Tycker du borde provat Njord då, brun med en fantastisk man och lugg.

LillyElisa
0

#65 Tack. Ska prova att ringa till dom. Det är ju en bit att åka, vi bor utanför Göteborg.

madde89
0

Alva Race tror jag Ernst Ronaldo bra steg , prestationer , bra avkommor

Ravenna Ernst tror jag Parat mkt humör fint travsteg avkommorna brukar vara ren travande .

madde89
0

Telis Priloma * 2002 e Parat - Prioulina _ Donald S . travrekord på 1.54,0

fått 40p även 38 p

gracilt benad , sport /travmodell

mkt humör

löpskalle

även riden och hoppad

hingst ?

mina egna val hade vart Tyson II ( eftersom kombinationen parat / Tyson II har slagit väl ut med Tyra Tran , Tuffing ) eller Ernst Ronaldo för bra exteriör , fina prestioner och ett underbart temprament. )

era val o motiveringar tack !!!

giffan
0

Vart tog alla vägen här? Frågat två gånger på samma sto men inget svar, hur tolkar man det? Ingen idé att betäcka??

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#69 Hon verkar få fina avkommor oavsett hingst så det är väl bara ta någon som inte är för nära släkt. Jag känner inte till henne så jag kan inte ge något speciellt förslag men då hon fått en fin avkomma efter Panter och ni själva har hans son, Znarv, som verkar ha potential för att kunna bli godkänd, så varför inte använda honom om han blir godkänt framöver. 🙂

teamanberger
0

Revina E Nordman u basilika ue kanyl g Söker en hingst som lämnar större avkommer. Avkommorna ska vara travsäkra och lita på sig själva. ("Travhingst") http://www.teammanberger.se/40073903 hela stammen

teammanberger.se <3REVINA<3

StuteriLA
0

Tyson II tror jag hade varit bra på Revina..eller Gumino, står ju nära också..

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Gnistra
0

#63.

Hej, om Lillma hade varit kvar hos mig, då hade hon varit betäckt med min hingst OkiDoki 649. Brun och bra med man och lite udda stam. OkiDokis först födda dotter är med i senaste nr av tidningen Gotlandsrusset.

Ps. Jag kan än sakna Lillma, hoppas att ni har det bra tillsammans, kram!

Gnistra
2

Till Liljekonvaljs partner hade jag valt Ling 547 eller Pant 595, 2st riktigt trevliga hingstar av det mindre slaget som inte har använts särskilt mycket.

StallTolanga
0

Ska betäcka Mycinda iår, har redan bokat hos Fantom men vilken hingst hade ni valt?

Mycinda -05 eTyson u.Memory 2800 ca 118-120 cm brun m. stjärn

VÄLDIGT laddad på tävlingsbanan, skulle behöva en lite större (inte jätte grov) hingst med lugnt tävlingssinne, mycket travsäker

Har tyvärr ingen nyare/bättre bild utan utrustning..

StallTolanga
0

#75 med tävlingssaker

Foto: Sara Rosenberg

Reko
1

#75 Axtorps Cayenne? Roligt att Skotte har satt tre hingstar i avel. Ernst Ronaldo har använts en del i avel och redan fått A. Sävrarps Zatsiki har kommit i avel och ut på travbanorna. Kommer säkert gå bra för honom framöver. Axtorps Cayenne har använts väldigt blygamt i avel än och inte riktigt fått visa framfötterna på travbanorna men förhoppningsvis kommer han ut ordentligt i år. Hans mamma har en helbror som gått 1.52 så det borde kunna finnas fart även i Axtorps Cayenne.

Emmelie93
0

Ingen som vill säga något om mina i #47?

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Reko
3

#59 Förutom att visa Liljekonvalj på premiering för att hämta hem Elit så tycker jag du ska använda en rejält meriterad travhingst till Liljekonvalj. Hon har lämnat ett stort antal avkommor av hög kvalitet med olika fäder till dem. Varför inte prova Gumino? Han har inte använts så mycket med tanke på hans meriter och ihop med Liljekonvalj borde det bli något av outcross.

giffan
0

#79 Jo hon ska visas i sommar.

~ Anneli ~ 

[Turbo_Turbo]
0

Jag funderar att betäcka mitt sto, dock inte i år utan det blir längre fram. Ni får gärna komma med tips :) E: Tyson II U: Brandy UE: Ripadals Jinnic Rek 1,56. 37 starter: 9,8,5. Kanon på alla sätt! Har en fantastisk löparskalle. Gott om självförtroende och stor vilja. Hon är 1,25 cm och ganska grov.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.