Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 2001 ggr
Ernst-Romeo
2014-01-08 18:42
7

Statistik

Jämförande statistiken över russtravare tom 2013 på www.russtravare.se är klar.

Nu omfattar statistiken alla russ som startat i Sverige, Finland o Norge.

Bengt

TaxIngela
2014-01-08 18:49
1

Jag gillar statistik. Superintressant!

Att det börjar bli två olika raser tycker jag bara blir tydligare och tydligare.

VeronicaP
2014-01-08 19:25
0

#1 Vad tolkar du det på ?

Var ju en hel del mammor som var ostartade

Med tanke på att många av hingstarna är godkända hingstar ?

TaxIngela
2014-01-08 19:30
0

2# Jag citerar:

"Det som vi ser när det gäller de nya russen ute på travbanorna är att man förlitar sig alltmer till härstamning med travmeriter vid valet av russtravare"

VeronicaP
2014-01-08 20:33
4

Jo men de är väl inte att de finns 2 raser ? inte för mig i alla fall .

TaxIngela
2014-01-08 21:10
0

Nej, det finns inte två raser ännu. Det jag menar är att det verkar dra åt det hållet. Utställningsruss och travarruss. En utställningsorienterad rasklubb vill ju inte godkänna söner till de som verkar vara de bästa travarhingstarna heller om jag fattar artikeln rätt.

Jag säger heller inte att jag tycker att det är bra med två raser, men mina erfarenheter från hund säger mig att det blir så ändå till slut. Det händer att de delas upp som olika raser, men vanligast är att det är två grupper inom samma ras som inte har mycket utbyte med varandra. T ex "riktiga" russ och 9000-russ.

Tusen
2014-01-08 21:21
5

#5 De bästa travarhingstarna ÄR godkända. 🙂 Gumino, TysonII, Skotte, Ernst Ronaldo, Fantom mm. för att nämna några. De hingstar som folk pratat om som skulle få avkommor i 9000-serien är bra travarhingstar men inte de allra bästa.
OBS! Ta nu inte illa upp ni som äger dessa icke-ännu-godkända hingstar. Det är inte min mening. Jag vill bara informera #5 att detta inte handlar om att bra travhingstar ratas på premieringar.

MagganS-B
2014-01-08 21:59
6

# 5 Snälla du jämför inte russ och hundar, det finns väl inga som förstört så många raser som hunduppfödare! 9000-russ är riktiga russ, kan du påstår något annat?

orangeh
2014-01-09 20:18
1

Intressant läsning!

Reko
2014-01-10 09:08
3

#3 Jag tror artikelförfattaren har sina motiv att lyfta fram det så. Annars kunde han nämna att Tysons mamma är ostartad och att Piggybank, numer väldens snabbaste russto, har en mamma med lamt travrekord. Han lyfter fram det han vill se. För övrigt håller jag med honom om att vi borde få se fler hingstar efter framgångsrika hingstar på avelsvärdering. Deras förärvning borde tas tillvara. Jag lägger gärna till att vi borde ha minst en hingst med Munter som morfar också. Det är en brist när vi inte har någon godkänd hingst längre med honom i härstamningen.

MagganS-B
2014-01-10 17:12
0

Tack # 9, men det fanns ingen som gillade Munters exteriör, egentligen inte jag heller, men han hade viljan! Sen blev det ju faktiskt nåt diplomsto efter honom också! Får se om det kommer fram nån hingst efter Brådis…..

Jag håller också med om att man måste spara nån hingst efter dom framgångsrika hingstarna, deras stammar försvinner ju också…..finns redan exempel på det!

Carpedium
2014-01-10 18:28
5

På tal om Munter…🙂
vår Primusa efter Munter har aldrig blivit visad förutom vid stambokföring och för höjning , och då utan poäng, men omdömet har varit bra och hon hade också viljan !   3 av hennes 4 startande barn har gått under 2 minuter och dom 3 som är visade på utställning/premiering har fått 38 poäng, 40 poäng och 42 poäng ….. 🙂

MagganS-B
2014-01-10 22:04
2

Jag har två ston här e. Munter, dom har heller aldrig varit mer än stambokförda…..Jag är ingen utställningsmänniska! Men dom har startat många gånger, den ena 111 gånger, och dom står på fyra friska ben fast en är 19 och den andra 22!

Carpedium
2014-01-10 23:39
4

Primusa  nu 21 år  gjorde 115 starter  och med ett rekord på 1.51 ….fött 6 barn och är still going strong ….🙂Världens bästa ,snällaste klokaste är hon….🙂

CarinaA
2014-01-11 10:15
6

Man kan ju säga såsom istället, det finns "travfolk" o "avelsfolk"……………………… !

Får avelsnörden fram en riktigt fin hingstunge så ska den givetvis sparas o visas fram !

Får travnörden fram en riktigt fin hingstunge så gäller det att få ut den till rutinerat travfolk så att den får visa framhovarna på banan ! Detta sker oftast till bekostnad av en kastrering……………..!

Så därför tror jag att bra avelsmaterial ibland går till spillo,tyvärr !

Tusen
2014-01-11 10:54
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#14 Det finns ytterligare en kategori människor; De som vill både och. Att avla både på prestation och exteriör. Den kategorin tillhör vi. Och jag ser inga motsättningar i det.
Just nu väntar vi ett föl efter Marlon S (45 p och 1.55,4,  segrar: c:a 25% och plats: c:a 50%) och undan Tejas Monita (42 p och 1.46,6, segrar: c:a  25% och plats: c:a 50%) Det ska bli spännande och se vad detta blir för individ.
Vi tror nämligen på att man kan kombinera tävling och skönhet. Det ena behöver inte utesluta det andra. Vi har kanske inte den absoluta toppindividerna inom varken den ena eller andra grenen men tillräckligt bra ändå för att få vara med och kriga bland de bättre. Och det är skoj.

Sen gör vi så mycket mer med våra russ än tävlar i trav och åker på utställning. Hopp, dressyr, körning, galopp, ponnyridning, bröllop, uppvisning och mycket annat står bland de aktiviteter som vi gör med våra russ och som vi tycker att ett russ skall kunna göra. Det passar oss och jag tror ändå inte att vi är ensamma om att tycka om allroundrusset.

I filmen Tejas Monita (1.46,6 Diplom 42p) Montró (1.55,4 42p) Tinka Viking (1.56,3, Diplom 40p) , Jonerta Viking (ost. 39p)

Reko
2014-01-11 11:05
2

#14 Och stona ska tävla så förbålt länge! Thyra Tyrann borde vara i avel då Tuffing är skuren och hon har goda meriter själv. Mamma har Elit tack vare sina avkommors travmeriter och mormor skulle också ha Elit om hon bara hade sex avkommor.

#10 Det finns ju fortfarande några Munter-ston kvar och de borde absolut gå avel. Exteriören borde gå att korrigera med en exteriörhingst eller är det att svära i kyrkan?

#11 Jag hoppas vi får se Dallas på hingstpremiering igen. Både Darius Roll och Munter i samma häst och travet verkar ju gå fint också.

MagganS-B
2014-01-11 11:31
0

# 16 Det är ju det jag försöker…..fast den finaste Munter-märren är gammal och ville inte bli dräktig…..

Carpedium
2014-01-11 16:21
0

#16   Dallas kommer inte till någon mer hingstpremiering , han är numera valack….

LouiseS
2014-01-11 16:42
0

#15 Bra skrivet!!

CarinaA
2014-01-18 00:12
5

#15 Tänk att det alltid finns de som måste slå sig på bröstet…………………….. ! Nu var det inte en fråga om "dina" hästar el "mina" hästar ?! Utan i största allmänhet, i det stora taget, jag hade också kunnat rabbla meriter på de russen som jag  ägde på 80-talet……………!

Jag tror att de två största grupperna bland russägarna  är travfolk el avelsfolk, sen finns det SÄKERT andra grupper också ! Jag försökte bara komma med min synpunkt om varför vissa linjer dör ut !

Klart att de duktiga stona tävlar upp i åldrarna om de är hos travfolk ??!! det är ju sunt förnuft, det är inte så lätt att få fram en ponnytravare i SM-klass ! Finns de som säger att uppfödare som lånar ut sina hästar förstör köp/sälj-marknaden MEN tack vare att t.ex Mareld lånades ut av uppfödaren så kom hon också tidigt i avel ! Kanske fler skulle försöka sälja tävlingsrätten i sina hästar för att på sätt få dem tillbaks i tidig ålder för att kunna betäcka dem ?

Tusen
2014-01-18 11:37
0

#20 Jag tror du misuppfattade mitt inlägg. Jag menade inte att slå mig för bröstet, så bra russ har vi inte. Då jag skrev "våra" russ och "vi" så menade jag våra russ som ras INTE de russ vi äger själva och "vi" är vi russägare.
Sen tror jag faktiskt inte att de flesta är antingen eller. Det finns många som åde ställer ut och tävlar även om man kanske gör den ena grejen mest. det finns förmodligen inte tid och pengar till att göra allt.

Gnistra
2014-01-18 13:53
3

Jag hoppas att vi alla strävar efter att behålla vårt russ som det nu är och vad jag vill tro- troligen en av världens mest allrounda ras. Det är något att vara stolt över och vårda ömt till framtiden.

Dessutom när ägare till sådana indivder ( med udda o bra travstam  )försöker sälja de och det då ej finns någon efterfrågan på dessa unga russ. I detta fall sändes flera av dessa till slakt .

Alla måste vi hjälpas åt att behålla den lilla bredd som nu finns i russ- aveln och  ej bara plocka de tillfälliga go-bitarna.

Jag säger som min pappa:  Alla russ kan! men de måste tränas för det på ett bra sätt!

MagganS-B
2014-01-18 17:51
3

# 22 Nej du Marita, alla russ kan inte…..vissa har vare sig tävlingsskalle eller steg! Tyvärr!

Gnistra
2014-01-19 12:55
5

23, DU har rätt i det, men alla är bra på något och de kan otroligt mycket med rätt förutsättningar även en icke topp trav stammad kan bli riktigt bra och en trav stammad kan vara en klippa i en annan diciplin men ej riktigt ha rätt vilja innom travet. Vi behöver jobba vidare med vår ras och samarbeta mellan alla olika grenar och aveln och på så sätt visa att Russen är en toppen häst till hela familjen!

Statestik är riktigt intresant men kan tydas på flera sätt.

lil-sis
2014-01-23 19:22
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju svårt att tävla mitt russ eftersom jag är för gammal och avlandet av ponnybarn inte går så bra.

Så just nu är hon utlånad till en annan för gammal russmänniska men som kan trav och så har jag hittat en kusk, så jag hoppas att hon får komma ut och tävla lite. Samtidigt så ska hon ställas ut, visas på treårs osv.

Förhoppningen är att hon blir en bra barnponny sen när hon är gammal och klok :D

Idag har jag en annan gammal och klok tant i flocken men hon är bara utställd och har tre sisådära avkommor. Men söt är hon. Och har överlevt ett avskuret ligament, det är fortfarande trasigt men resten syddes ihop hemma i stallet…

Hur som helst, allorundruss tror jag är en bra väg att gå samtidigt som man ger de chansen att utveckla det de är bäst på.