Veckan hingst ~ Kanalje 591
Liten men så naggande go ! Bättre kan jag inte beskriva Kanalje som 2010 gjorde sin första säsong på travbanan med ett fint rek. 2.13.8.
Denna säsong kommer Kanalje att tillbringa hos Carola Carlsson i Ullared.
Fakta:
f 2002 brun m stjärn vvbf 119,5 cm
e.Marlon s 531 u. Beata 3576 ue. Fridhems Jonatan 401
Uppfödare: Carina Legander Långasjö
**Stam:
**Kanaljes mor Beata 3576 är elitpremierad och kommer ur familjen Pense´ 2832 som startade med Krona 2. Beata är en bland de bästa stona någonsin i russaveln . Förutom Kanalje har hon de godkända hingstarna Hadar 539 46p, Silver Boy 552 (BIS på Skansen 08) och Myre 616 samt ett flertal diplomston.
Hans far Marlon s 531 har belönats med 45p på senaste generalmönstringen, där han fick 998910. Marlon har även travat strax under 2 min.
Morfar Fridhems Jonatan 401 är elitpremierad och har presterat topplaceringar inom olika tävlingsgrenar.
**
****Foto(c): Krstina Andersson
**99 8 8 9 = 43p. Res. BIS på Gotlandsutställningen 2010
"Maskulin utmärkt rastyp av det lättare slaget , god baggmodell. Gott yttryck välformad hals ngt kraftig nacke, harmonisk bål, välformat kors. Benad till sin storlek, rel korrekt. avspänd skritt, lätt vägvinnande trav."
Övrigt:
Kanalje går från klarhet till klarhet. Han har en fantastisk utstrålning och är väldigt lättlärd ,trevlig fungerar utmärkt i alla lägen. 2010 kvalade han in på travet och presterade en superbra säsong , sista start blev i augusti där klämde Sara och Kanalje till med rek 2.13.8.
Kanalje har inte så många avkommer än, några är dock visade med goda resultat. B la Klints Eros 39p på Fölchampionat hösten 2009, Klints Vinst 40p (bästa föl utst. 2010) han blev även Bästa Hingstföl med 40p på Fölchampionatet hösten 2010.
**Ägare &
**Klints Stuteri / Åsa Lundqvist
Othem Klints 440
624 46 Slite
0498-226177, 073-7671917
www.klints.net
Betäckningsstation 2011:
Carola Carlsson
Björketorp Gallagårde
310 30 Ullared
tel: 034-636266
Text & bild(c): ägaren
Jättefin….morbror Kanalje…
Vad fin han är!
Det har varit dubbeltrav i helgen på Gotland och Kanalje gjorde som vanligt sitt bästa, en tredjeplats i fredags med putsning av rekoret till 2.21.8 och i går ett helt fanastiskt lopp!(dock saknades en meter för första platsen) men nya rekordtiden 2.16.5
måste bara säga att han var då en riktig läckerbit. och stort grattis till rekordsänkningen.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
Kanalje rörde sig fantastiskt fint på banan, kommer säkert att sänka sitt rekord rejält så liten han är :) Grattis till fina prestationerna!
Hm, uppfödaren heter Carina Legander - jag köpte en häst från en tjej med det namnet 1982 (?) - är det någon som vet om hon håller till här på GIF någonting? *nyfiken*
Jag köpte i så fall en fux som hette Rocky Boy, korsning f:73, 153 cm utan papper som hoppade precis vad som helst, av henne … =)
#8 Carina är fru, (vet inte om de är gifta men ändå), till Alf Johansson, russuppfödare i Långasjö. Carina är bördig från Östergötland, uppväxt i mjölbytrakten.
Men åh - det måste vara hon! Köpte honom i Väderstad, ligger ju där i krokarna. Vilket sammanträffande! =)

Mkt vacker liten herre! 
Uppdaterad!
Kanalje är så otroligt vacker!1 En riktigt liten sago häst
.
Det är verkligen en riktigt härlig häst både utseendet och pysket på honom.
Jag vill inte vara sån, men bilden högst upp från när han går på travet har jag tagit, när Sara lundqvist körde honom på travet :)
En riktig liten läckerbit😉
Kanalje 591 är såld. Ny ägare är Gerty Dahlbom-Jonsson, Bunge Gotland.
Han betäckte 9 ston 2013, så vi hoppas på många fina föl i år.
Våra egna dräktiga ston är SKOJ & SKANSENS HUMLA.
KANALJE 591 Hälsar ston välkomna 2014.