Köpa häst osedd?
Har du köpt en häst osedd någon gång? Berätta gärna om vilken och varför? :)
//Mickan
Jag vänder på frågan….Jag har sålt massor av russ genom åren som inte köparna har varit hit till Gotland och sett, tror alla varit nöjda!

har köpt häst från tyskland en gång… blev väll helt ok, men jag sålde henne några år senare ändå… vi passade verkligen inte ihop, men det vet man ju inte om man träffar ett föl ändå….tycker jag inte alltid iaf…
Har köpt två vuxna och två föl utan att se dom förutom på foton pga avståndet. Bor i norra delen av landet och dessa är från södra delen.
Har inte ångrat något köp!
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri
Mamma köpte en gång en häst osedd, dock storhäst (ridhäst). Enligt veterinären hade den en typ defekt/muterad muskel i bakbenet/låret vid besiktningen när han hade kommit fram 😛Mamma hävde köpet.
Sedan var vi nära på att köpa russet Bless 2010 då det knappt fanns några b-ponnyer tillsalu som passade i skåne. Vi var i kontakt med transport"bolag" osv men tillslut lades annonsen ut på min drömponny så det blev inte av.

Har köpt några hästar osedda, det har fungerat bra då det ju var russ 😃

Vi har köpt våran Ijor osedd, bara sett honom på bild och det är ju inget köp vi ångrar precis ;)
har köpt ett föl osedd, jag är mycket nöjd! :)
Jag har åkt till ägarna och tittat på dom och sen provridit eller provkört, tycker det känns säkrare om man inte känner ägarna.
Köpte min hingst osedd, bästa köpet jag gjort:)
Annars är jag noga med hur hästen har levt sitt liv innan jag köper den, så kommer nog inte våga mig på att köpa osett igen:)

Jag hade Villemo på foder och henne tog jag osedd (fast med henne var det lite olika omständigheter som gjorde att det blev osedd, med mer tid hade jag kollat på henne tror jag). Hade varit köp hade jag kollat på hästen.
Carpe diem!
Jag köpte min GRUS 363 utan att åka och titta på honom. Fick tips av Ewa Alpmark om att han var till salu! TACK Ewa!! Visserligen hade jag sett honom på Mantorp när han tävlade men inte tänkt så mycket på honom just. Det blev ett lyckoköp och han stannade hos mig i 28 år!
2004 köpte jag hans dotter Wilda osedd från Gotland, hon är också kvar här och ännu ett lyckoköp.
Av russen har jag köpt Guldhagens Cola osedd.. Men tittade på massor med bilder osv före jag bestämde mig. Sen hade jag bra kontakt med Micky som hade haft han och tävlat med och vi har inte blivit besvikna… Underbaraste ponnyn som finns! Han har verkligen ett hjärta av guld.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Köpt flera russ osedda både ston och godkända hingstar Det har bara varit till belåtenhet
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Jag har flera russ som kommit hit utan att jag träffat dem, fast jag har sett kort på dem. Det har gått bra. Från 3 russföl, varav en från Lojsta.
Jag har även sålt uppfödningar osedda av köparna, bara på kort.

Kom ju på att dottern har köpt häst med utan att se den annat på bild .

Har köpt två osedda bl.a. Gemini. Hade nog inte köpt honom om vi hade varit och tittat för han va inte den vackraste, va rädd för precis allt osv. Men vi ångrar inte köpet för en sekund för Gud va den hästen kan trava och han är hur go som helst :)
Köpte mitt russ sto LG´s Bara Bella osedd, dock hade vi en bråkig start men skulle aldrig i hela mitt liv velat ha en annan ponny. Därför vi köpte henne va avståndet till uppfödaren då dom finns i Ystad och jag i umeå, hade/har dock väldigt bra kontakt med uppfödarna och väntar just nu på mitt andra russ, Bellas lilla syster LG´s Caromella från samma uppfödare som anländer till umeå om 2dagar:D

Har med köpt nästan alla mina russ osedda :)

Det känns ju rätt vanligt inom russvärlden! Jag gissar att eftersom den är rätt liten och har lite, alla känner alla, känsla så litar man mer på varandra! Jag vet däremot INGEN som skulle gå och köpa en ridhäst/ponny utan att provrida ex antal gånger osv! Jag tycker inte det verkar otryggt att köpa "russet i säcken" i alla fall ;)) det är väl få exemplar som är så svårhanterade att de inte går att göra något alls med!
//Mickan
# Jag hade en spekulant en gång som var och tittade tre ggr. När hon ville komma en fjärde var hästen såld. Själv köper jag gärna föl på beställning så det är rejält dolt vad det blir, kön och färg blir vad det blir. Dock har jag alltid varit nöjd.
Vi har också köpt osedda russ och jag håller nog med #20 om att eftersom russvärlden är så liten så har man rätt bra koll på vilka som är uppfödare/ägare till det russ man är intresserad av. Alltid är det någon som känner till det russ som skall säljas.
Dessutom tror jag russ är en frisk ras som fortfarande har bra psyke vilket gör att det känns mindre osäkert att köpa än andra raser.
Fast å andra sidan har vi ju enbart köpt unghästar för övrigt och om man hjar tittat på dem eller inte har inte gjort så stor skillnad eftersom man ändå inte kunnat provköra eller provrida dem.
Det där med att provrida en gång ger i de flesta fall ingenting heller, det är ju när man ridit hästen flera gånger som man känner om man är på samma våglängd eller inte…..
Vi provkörde min ponny en gång, eftersom jag var nybörjare ville jag inte ha en allt för stark/käftig häst och jag ville se hur det kändes först (jag var ju van vid travskolans russ…) 🙂 Sedan ville jag se hur han reagerade när man pressade honom lite 😇