Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 898 ggr
GAJarhult
0

Föl???

Har ni nån aning om ert betäckta sto är med föl? "Ser" ni det på nåt vis ? Tröttare? Hungrigare? Nåt visst i blicken? Jag inbillar ju mig att de är lugnare och mycket tröttare. Ligger ner mer i hagen och sover. Håller nån med?

JuliaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag märker ingen skillnad på mina ston som nu är konstaterat dräktiga. Har däremot ett som protesterar kraftigt mot att inte blivit ombetäckt. Hon är inte sig själv och brunstar kraftigare än någonsin, bjuder ut sig för tvåårsvalacken, ungefär som en uppmaning till mig att jag glömt bort att köra henne till hingst. En riktig kanonmamma, men det går ju inte att betäcka alla ston man har…

Visst ser hon lite ledsen ut.

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit med om att hästar har förvandlats tempramentsmässigt. Världens snällaste hästkompis har plötsligt blivit en ragata mot sina kompisar i hagen, medans en annan som alltid varit bestämd av sig plötsligt blev otroligt snäll mot alla i hagen. Jag har hör att sån´t inte är ovanligt men naturligvis inget att lita på.    Vad man nästan kan vara säker på är att ston som är dräktiga inte alls vill vara nära någon hingst och att hingsten är ointresserad av stoet. Men bara nästan. Finns alltid undantag.

Hästen på bilden (som fölade en knapp månad senare) är normalt en bra kompis i hagen men blev en riktig ragata då hon blev dräktig. Har dock aldrig varit sur mot människor.

[Croneld]
0

När mina halvblodston var dräktiga var den ena snäll och timid och den andra lömsk och bitsk. Sen när de fölade, blev den "lömska" supergo och snäll och den "snälla" blev misstänksam och opålitlig.  Det kunde jag aldrig tro, men så var det!

VeronicaP
0

Vi har haft ett sto som var en riktig djävul odräktig och utan föl ,men när hon var dräktig och hade föl vid sidan om världens snällaste barnhäst .

Annars märker jag ingen skillnad på någon av de andra.

StuteriQveiar
0

Mina ston tycker jag har varit lugnare i blicken, lite "inåtvända". Än så länge har jag haft rätt, men det kan vara tillfälligheter som gjort det.