2 minuter och 9000
Trådarna är låsta men det var en sak som tycker att vi inte var klara med.
Det var ingen som nappade på att ta fram hur stor andel 9000-russinen var, så nu har jag gjort det. Och lärt mig hitta i blå basen på köpet. Det var ju jättelätt.
Det finns 7613 st russ registrerade födda åren 1991 till 2010. Av dem är 165 st 9-tusen. Det blir 2,2 % som är 9000.
Av de 523 som var tvåminuterstravare var det 27 som var 9-tusen. Det blir 5,2 %. Bland två minuterstravarna var det alltså en högre andel som var i 9-tusen.
Ännu tydligare blir det om man räknar på ett annat sätt. Jag vet inte vilka år tvåminuterstravarna är födda, men nu antar att de är födda mellan åren 1991 och 2010. Skulle de inte vara det till 100% så påverkar det ändå inte slutsatsen.
Av 7448 st "riktiga" russ sprang 490 under 2 minuter. Det blir 6,6%.
Av 165 9-tusenruss sprang 27 under 2 minuter. Det blir 16,4 %. Du har alltså mer än dubbel så stor chans att få en tvåminuterstravare om du skaffar dig ett 9-tusenruss.
Detta leder till en hel del funderingar. Jag nöjer mig med två frågor.
Kan det förstöra rasen om man släpper in 2,2% till i aveln?
Har ni råd att inte avla på 9-tusen russen, när de är så mycket bättre på att trav?
Jag tycker att man inte ska titta sig blind på procenten…
Om man jämför dem stamboksberättigade så är dem ju betydligt fler än 9000-hästarna…. Där av är det "lättare" att få en högre procent.
hade dem varit lika många, så hade ju procenten säkert sett annorlunda!😉
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

#0 Ja, det är nog större chans att få en bra ponnytravare om du köper en 9000 häst än en stamboksberättigad (utan att titta på stammen).
De som föder upp 9000 russ avlar nästan alltid "bara" för att få fram bra ponnytravare, många som föder upp "riktiga" russ avlar också för att få fram ponnytravare. Men sen finns det även många andra russuppfödare som har andra avelsmål, tex utställning, färg, udda stammar mm. Därför är det mycket större procent av 9000 russen som har stammen och framför allt får chansen med bra träning mm för ponnytrav.
Men jag klagar inte om det blir "modernt" att köpa 9000russ ;)
Att det blir en sådan procentsats på 9000-russen beror just på att de avlas för trav av travintresserade uppfödare.
Sen kan man tycka vad man vill om det men kanske inte allt är trav. Om man enbart avlar för trav tappar man kanske den allroundponny som russet ändå är. Risken finns (säger inte att det blir så men det finns ändå en risk) att denna lilla ras blir delad på samma sätt som nordsvenskarna.
Vill man ha travare och inte bryr sig om utställning och premieringar så är det ju bara att avla på. Kanske får vi då rasen "travruss" och alla andra blir då "allroundruss". Vi får i så fall hoppas att folk vill syssla med trav. Jag tycker dock att det börjar bli ont om ponnytravare numera.
Jag tror dock att de som avlas som "travruss" med meriterade föräldrar inom travet säkert skulle kunna bli duktiga hopphästar, körhästar mm. Jag har ialla fall bara bra erfarenheter av avkommor från "icke godkänd fader" De har alla blivit fina och hållbara individer med god exteriör, bra psyke och god samarbetsförmåga:) Öppna ögonen och var inte så trångsinta. Det finns många bra indivuder som kanske inte faller premieringsnämden eller utställningsdomarna i smaken men som är värda att bevara utifrån andra ögon sett;)
#4 Så är det säkert idag. Jag tänker på en framtid med uppdelade "raser". Ungefär som kallbloden.
En intressant fråga i sammanhanget är hur många av de i 9000-serien är det som skulle kunna få dispens? Gervides Trunds ena dotter har fått dispens och då borde även den andra dottern kunna få det tänker jag. Kanske rent av Gervides Trund själv skulle kunna komma in i stamboken så är vi av med en del tjafs?
# 5 Den "uppdelning" av rasen som du nämner gagnar varken russrasen eller ponnytravet. Vi som avlar fram ponnytravare meddelst premieringsberättigad stam, räknas inte vi?????
# 6 Jag håller med om att vissa i 9000-serien borde få dispens efter visning på premiering, ev. med medföljande avkommor!

#6 Gervides Trund (och hennes döttrar Vera 5126 och Båtares Freja) beviljades dispens för riksstambokföring i september 2010.

Med statistik går iof allt att bevisa :).
Det finns ju även den faktorn att många russ som skulle hamna i 9000 serien inte blir av, pga den diskriminerande hantering som dessa russ får. Som jag sagt i många diskussioner, jag tror inte vi har råd att inte använda alla russ i aveln. Det kommer inte handla om att "massor" av "dumma" stoägare kommer använda <30p hingstar till sina <30p ston. Men det kommer kanske att innebära att man använder 38p o 39p hingstar till sina >40p ston (om vi nu skall hänga upp oss på poängen) och därmed faktiskt med lite tur både rädda vissa stammar och lyfta vissa stammar exteriört……
Det är en så korkad övertro på hingstarnas nedärvning och väldigt lite tanke på stonas i de flesta diskussioner……..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Det här med hingstar och ston är väl mer med tanke på att en hingst kan få så många fler avkommor än ett sto, därför ska det vara mer noga med dem. Om ett sto producerar max 20 avkommor under sitt liv ( de flesta får inte ens tio) så gör hon ett mindre avtryck i aveln än en hingst som under sin livstid kan få upp till femtio avkommor per år om han är russ och har turen att få gå på lojsta.
Det "normala" för russ ligger väl mellan 1-10 avkommor per år, är hingsten fertil upp till 22(om man ska jämföra med att ett sto ska hinna med 20 föl) så kan en genomsnittlig hingst få 20 - 100 avkommor beroende på antalet betäckta ston, är det en populär hingst som får mellan 10 -20 ston blir summan genast högre.
Och som alltid annars är det naturligtvis också beroende på var alla avkommor hamnar och om de i sin tur avlas på, hur mycket avtryck i aveln de olika hästarna gör.
Min erfarenhet av dispenser är inte särskilt goda. Det är väldigt lätt att det blir kompisdispenser. Jag tycker att det är betydligt bättre om man hade klara regler t ex att alla russ som sprang under två minuter flyttades ur 9000.
När jag kollade upp 9000-russen hamnade jag av en slump på denna:
http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=134241
Hon har två döttrar. En är 9000 och en är det inte. Det är väl konstigt? Jag kan inte se några meriter på vare sig mor eller dotter, men det kanske finns någon annan stans.

#11 Kan inte du vara snäll att skapa en presentation om dig själv, det är trevligare att veta vem man "talar" med…

Det kan ju vara så att den som äger den ena hästen har ansökt om dispens medan den andra ägaren kanske inte bryr sig.

Jag kan säga om stolt ägare till Vera (som nämdes där ovan) att hon fick dispense men hon har fortfarande samma reg.numret (9000-serien) så jag tror att Nilla 30-03-9185 har fått dispensen mellan sina två fol och den första avkomma har också fått dispense och kan få stamboksnumret men hennes reg.numret står samma 9000-serien.
# 14 Ja, du kan ju inte registrera om hästen för att den blev stambokförd, det är ju en fölregistrering och både hästar och vi föds bara en gång, vad vi vet i dag i alla fall…..😃
# 11 Ja, jag vill också se människan bakom alla dessa "åsikter", jag tycker inte det är trevligt att argumentera med folk utan ansikten! Allrahelst som det verkar som om du är en mycket erfaren russuppfödare/ägare!

#10 Jag tror att den risken är minimal vad gäller russ. Vad jag tror är att med fritt val av hingst kommer vi att se några 37-39p hingstar med andra speciella egenskaper/meriter kommer att användas. Flertalet kommer ändå att hålla sig till +40p hingstarna. Att någon av dessa hingstar skulle tas till heden är ju ganska osannolikt……
Att det pga detta skulle bli en rusning efter lågpoängshingstar som skulle dela rasen i en bruks och en trav ras är inte bara infantilt utan även en ganska grov förolämpning mot oss som avlar mot travet. Risken kommer snarare isf att ST/SPTF inför ett eget register för svensk travponny vilket jag tror skulle vara en katastrof för russaveln.
Jerker Klang,
#16 Och jag tror tvärtom, en del av de som avlar för trav ser inte fördelen med en bra exteriör. Eftersom travaveln drar mycket ston till sig kommer det att ha effekt på rasen. Då ramlar vi flera decennier tillbaka vad gäller russexteriören generellt. Den har gått framåt med hjälp av urval på hingstarna och visst borde vi generellt också fundera över om våra ston för aveln framåt.
#11 Vi var några russsägare som träffades i helgen och vid en diskussion om 9000-serien kläcktes idén om att de borde att gå att stambokföra på sikt. I en del andra raser med öppen stambok får man stambokföra ett sto med tre generationer hingstar, far, morfar och morfars far, bakom. Det tycker jag skulle vara en vettig idé även för 9000-serien och det gäller t ex just Gervides Trund. Som ett svar på din sista fråga i början så tror jag att vi har råd att inte avla på 9000-serien då de snabbaste russen i världen är tillgängliga för avel. 9000-serien är så få i sammahanget. Däremot som sagt vill jag ha en generell övergångsregel så slipper vi dispenser.
# 17 Där har du nog lite fel "Reko"! När man avlar på trav är det viktigt med bra exteriör, du får en hållbar häst bl.a. Se på dom stora travarna, dom som är bäst har bra exteriör nu för tiden, visst finns undantag, men dom är få! Den risken är inte stor!
Håller helt med om att man bör kunna ta in vissa 9000-russ i stamboken, jag skrev det nånstans…..

#17 Håller verkligen inte med dig. Extriören är extremt viktig vid prestationsavel mot travet, däremot är det bitar i extriören som en travinriktad uppfödare tittar på och där en extriörbedömmaren innom russaveln ser annorlunda på eller helt ignorerar.
Det finns en intressant studie från SLU om kallblodstravarens exteriör i förhållande till prestation. http://www2.hipp.slu.se/fda/371m%F6rk.pdf
Som exempel kan man tex se att rörelsemekanik i trav för hand är helt "ointresant" ur ett prestationsperspektiv, men att trav i vagn visar på något helt annat.
Benställning, hasvinklar, korsets längd och lutning, bogens utformning mm är andra punkter som är viktiga i ett travsamanhang men som aldrig eller sällan vägs in i en extriörbedömning på russen.
Nu menar jag inte att travextriör helt skall slå ut den "allmänna" extriörbedömningen, men att säga att exteriören är ointresant i travavel tycker jag visar på ett stort mått av okunskap.
Nu behöver dessa extriöra parametrar inte vara i motsats till varandra, bara det att extriördommare inom russaveln sällan kommenterar dessa parametrar.
Så mao, i seriös travavel så är det inte enbart rekorden som styr utan i väldigt stor grad extriören
Jerker Klang,

Visst har russen" råd" att inte ha med 9000 . Vi har många fina hingstar att välja på! Men visst skulle kanske reglerna ses över så det blir lika för alla! Vi har en stambok som gäller för lite mer än 100 år och alla russ är med där!. Min fundering är när börjar hingsten eller stoet vara travstammat? Är det inte andra saker som är viktigare som tex arbetsvilja? Har aldrig kört trav med mina russ men rider ,kör bruks ,löshoppning och har ju sett att de har olika inställning till arbete.

#20 Personligen vänder jag mig mot uttrycket "travstam". Man måste titta på individen för att se om de är lämpliga för trav. Då handlar det till stor del om inställning men även extriöra bitar som jag beskriver i #19
Jerker Klang,

#22 Läs SLU dokumentet som jag länkat till i #19 så får du lite ledtrådar…..
Jerker Klang,
# 19 Jag är mycket intresserad av att veta vilken del på hästen som premieringsnämnden ignorerar…..Rörelsemekaniken brukar ju verkligen uppmärksammas, sen att den inte är riktigt lika för hand och för en vagn är en träningssak. Många tränar sina russ för dåligt vid hand så rörelserna kommer inte fram ordentligt!

#16 jag håller med och tror att det skulle inte verka så mycket. Jag vet inte hur är det i Sverige med shettisar men i Finland kör vi på som dom gör i England = nästan fri aveln. Hingsten får RS-numret bara att skicka ansökan som inkl. veterinärbesiktning och mätintyg. Vi har ju egen, nationellt krav att hingsten måste ha premierat (ingen poängkrav) att sina avkommor kan travtävlas. Det systemet har börjat bara ett år sen men förra året det var inte många betäckningar med dom hingstar som var inte visat alls.
Exteriör och poänger. Russ har ganska "bred" rasbeskrivning, man kan tolka det nästan hur som helst. Jag har varit i SRAF's domarutbildning och jag fick även rekommendation att gå vidare som aspirant. Men det ville jag inte själv. Så jag tycker att jag förstår ens nånting om exteriör.
Jag själv valde betäcka tre av mina fina ston med Zlatan Nick, som är "bara" premierat. Ja, han är liten grov men så är hans pappa också (ELIT-premierat). Han har bra benställningar och det betyder INGENTING för mig hur rör han i premiering - skrittar eller travar han kanske liten spänd, har svagt påskjut eller markbunden - på banan kan han röra sig väldigt fint. Och han hade temperament och arbetsvilja, 10+. Med honom tittade jag bakom poängerna och såg nånting jag ville avla.
Om vi pratar om snabbast "travhingstar", det är inte många som är inte godkänd men det kan vara nån annan hingst och ägaren eller någon annan ser passande till sitt sto. Varför "diskriminera" det? Russet som ras har inte råd att förlora en russ - hingst eller sto. Jag tror att det inte helt förståttd att nu är det sista tider att göra nånting.
Är man rädd att dessa "skumhingstar" betäckar för mycket, kan man ju ge dom lov att betäcka t.ex. 5-10 stom per år innan man kan avelsvärdera hingstens avkommor. Man kan ju också kräva att ston måste vara premierat om man använder sån hingst osv. - man kan ju göra det att funka om man bara vill. Vill man?

#24 Nej, Maggan. Det räcker inte med att träna för hand. Det är i princip en helt annan gångart som en snabbtravare använder i vagn och den skulle en extriördommare inom russaveln troligen beteckna som markbunden(ja, jag har gått extriördommarkursen…..).
Det som sällan kommenteras utifrån prestation är tex korsets lutning, hasvinklar och bogens utformning.
Jerker Klang,

#18 Fast Maggan jag har hört en del travuppfödare säga att de skiter i extriören bara de kan springa fort, och då har jag påpekat att ha de inte bra exteriör så håller de inte men de sket de i alla fall så nä jag tror att jag håller med #17

#26 jag har i alla fall hört premieringsnämnd prata om korsetsvinkel mm och hur de påverkar prestation och snabbhet mm

#24 Håller med dig helt och hållet och många springer för fort. Det viktigaste man måste lära sig är att få hästarna att vila ordentligt på steget, såväl i skritt som trav. De är viktigare och de kan få 8 på gångarten även om den är något kort.

Det var ju tal om exteriör- trav mycket när vi var i Malmö på avelskonferens. Alla parter då ville ha samma exteriör.

#29 Så du menar på fullt allvar att det trav som premeras på utställning och avelsvärdering är lika med ett effektivt trav för en travare? Då har vi verkligen olika erfarenhet…… Jag pratar inte om att få en häst att tillfredsställa domarna, utan vilken typ av trav som är effektiv i ett tävlingssamanhang. Dessa två gångarter anser iaf inte jag är samma sak. Vissa har bägge, andra inte…….
Jerker Klang,

Veronica sade just det vad jag tänker; är man intresserat om utställningar och premieringar, kan man lära hästen röra sig ordentligt och man kan ju också bygga up musklar osv - men är det sanning, är det samma vad hästen ärvar vidare?? Jag har t.ex. hört att det har varit hingstar som ägaren har valt att inte tävla därför att det förstör "exteriör trav" och hela exteriören på der sätt man gillar i premieringen. Ja, det säkert ändrar båda exteriör och rörelser. Jag kan säga om min egen hingst Gumino att han har aldrig sett så bra ut som han var förra sommaren och det är säkert därför att han har inte tävlat för några år. Vad jag vill säga med detta är att premieringen, poänger, berättar inte hurdan hästen är som förärvare. Det berättar hans avkommor - varför kan inte alla friska hingstar visa hurdana dom är?? Var och från vem är det borta, undrar jag.

Jerker har du en häst som använder bakkärran rätt så travar den bra med , men de är inte alltid att alla lyckas visa fram det när de visar för hand utan då får man faktiskt lära sig att visa fram sin häst på rätt sätt och avslappnat sätt .
Jag har häst som har haft svårt att slappna av när jag visar för hand , men med träning så travar den lika bra nu för hand som på trav , använder hasarbetet , sätter bakbenen under sig mm .
En häst som rör sig genom hela kroppen gör det lika bra på travet som för hand, den har inga låsningar mm.
Kan tex ta ett ex våran Dalsgårds Jasmin 9:A på travet för hand och är en riktigt duktig snabb travare,
Tigerlillja likadant, ijor mm så ser man till att hästarna är välhanterade , tränade för sina uppgifter så..

Ja det är ju det som är det intressanta egentligen, hur olika hästar förärver sina egenskaper! Det vet man ju inte förrän de har fått ett antal avkommor med olika kombinationer, då först kan man se om de förärver något speciellt.
En häst med fantastiskt bra exteriör kanske blev bara en fin lyckträff, och ger inte sin starka sida med till avkommorna, men det kan ju komma igen i nästa generation.
Samma sak med "travstammen" så länge inte alla russ får chansen att visa om de kan springa fort så anser inte jag att de inte har travstam. Det är mer så att de aldrig har fått chansen att visa om de kan trava. Så om du åker och tittar på en häst som du tycker verkar bra, köp den och bry dig inte om stammen! Det enda man vet om en häst med startade föräldrar är att de har fått chansen att visa vad de kan.
Jag tycker det allra viktigaste på ett russ är att de har ett bra huvud, utan det kan de trava hur fint de vill eller vara hur snygga som helst, men kan man inte hantera dem så är de ju inget att ha ändå.

Jag tycker att här har ingen skyllt på domarna men pratar man om "bedömningsport" är det alltid nästan lika många bedömar som är domarna.
Jag har egen godkänd hingst och jag borde säga absolut nejnejnej för att befria godkänning. Jag tycker att russfolk borde ta sina skyddlapparna bort och tänka vad är bäst för vår älskade, utrotningshotat russ och inte bara tänka sina egna motiver.
Att tänka på - vad kan hända i bästa och värsta fall om:
- Alla russhingstar som har visat (premierat), har veterinär - och mätintyg kan användas till aveln med samma möjligheter? (Vissa kräver kan man sätta för dom, t.ex. betäckningsmängd / år osv)
Om hingsten får mindre är 35 poäng, skulle du som stoägare använda honom? Inte många svarar "ja", det är jag säkert. Man vill ju sälja fölen och behöver tänkas det också.
Det kan hända att någon ovanlig färgat hingsten får 37 poäng, och vill man använda det, det är helt okay. Eller nån hingst med stam som du ville använda och är inte så vanlig, visar inte sina rörelser ordentligt och får 38 poäng, det är helt okay att använda honom.
Detta skulle mena också att mycket mer hingstar sparas och visas.
En annan fundering jag har är vad gör vi med dem som önskar avla på hingstar utan att visa dem. Exempel finns och idagsläget hamnar de i 9000-serien. Kanske de också hävdar att hela russaveln står och faller med dem och att det är diskriminering att inte tillåta det. Varför ska en exteriörbedömning vara gränsen när ändå inte exteriören säger något om funktionaliteten? När jag skrev i den här tråden http://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/4d7139a5b9cb462227050eed-9000-serien?discussions-2 att exteriören inte handlar om funktion så fick jag påhugg. Hur ska vi ha det, har exteriör med funktion att göra eller inte?

#36 Som jag skrivit tidigare, extriör har med prestation att göra. Men problemet ligger i tyngdpunkten. Vad är viktigt i en "prestationsextriör"….
Jag tycker att premieringen skall vara kvar men att det är upp till varje stoägare att ta beslut om vilken hingst man vill använda.
Vad gäller de som inte vill visa sina hingstar men ändå betäcka(har aldrig hört talas om detta, men visst kan det förekomma) eller avkommor efter tjuvbeteckningar ser jag ingen anledning till varför dessa avkommor inte skall bedömas individuellt utifrån sina meriter så länge de har säkerställd stam. Vad är det som är så otroligt farligt med att varje individ bedöms utifrån sig själv, oavsett vad föräldrar eller dess ägare har för historia? Det måste väll vara den enskilda individen som är viktig, eller?
Jerker Klang,
# 37 Det beror på vart du vill komma och med vilka du konkurrerar. I dag har vi en ganska hög standard på exteriören men med lite mera lössläppt avel så kommer den ändras till det sämre. Travaveln lider inte då vi redan har världens snabbaste B-ponny och en mängd hingstar att välja på. Däremot de som ska ridas och köras traditionellt kommer att kon konkurrera med andra raser med mer lämplig exteriör. Ska russen enbart vara en travare med låg status på de som inte duger eller ska vi ha ett allroundruss?

#38 Till skillnad mot dig så har jag lite högre tankar om vilken kunskap som finns bland det största antalet stoägare……. Med den selektering som görs idag anser iaf inte jag att vi främjar mångfalden hos russet som ras utan man går allt mer mot en mycket smalare exteriör. Var finns tex de små, torra russen som Maggan S-B och andra talar sig varma för? Man kan även fråga sig vad bevarandeaveln finns med i tänket att extriören endast skall gå åt ett håll och ett idéal…..
Ok, lite hårddraget, men jag ser helt klart sådana tendenser.
Jerker Klang,

Det används helt enkelt för få individer att avlas på just nu, det är den största faran för russet!
Och "alla" vill bara ha avkommor från de hingstar som gett vinnare i årgångsloppen det senaste året, oerhört många russ får aldrig ens chansen att sätta sin hov på en travbana för de har "fel" stam.
Hur många bra travare kan det finnas gömda i lador och på dynghögar runt om i landet?
När vi köpte vår hingst vintern 1991 hade han betäckt 65 ston i västergötland. En avkomma var visad vid det laget…
Så småningom visade det sig att han var en bra förärvare av god exteriör och han har t.o.m lämnat en och annan travare och fick till slut några hingstar efter sig.
Hur många fler sådana hästar finns det? Som aldrig kommer ut och "gör något". Kan man säga då att de inte har travstam t.ex?
Om en häst trots flera års träning inte springer fortare än säg 2.35 så kan man ju säga att just den hästen kanske inte var lämplig för trav, men kan ha ett helsyskon som springer under två minuter.
Vem av dem har då travstam(om de nu har en ur travsynpunkt ovanlig stam)
#15 med flera. Jag är verkligen ingen erfaren russuppfödare och lär inte bli någon russuppfödare heller. Bemöter ni alltid nya intresserade men okunniga om rasen på detta sätt? Systemet är långt mer komplicerat än vad det är för hundarna. Det är inte helt lätt att sätta sig in i.
Det hör kanske inte hit, men från min horisont tycker jag visst att man kan jämföra hund och hästavel. Jag håller med om att det finns skillnader, men det finns åtminstone en likhet och det är att avelsmänniskorna är väldigt lika oavsett djurslag. Tyvärr är det inte rakt igenom positiva likheter.
Tack för de privata meddelande som jag fått. Det verkar som att många tycker att detta är intressant att diskutera, men alla vill tydligen inte göra det offentligt. Varför kan man ju undra.
# 41 Jag undrar också……är dom rädda? 🤔

#41 Jag förstår faktiskt inte varför man inte vågar diskutera öppet och stå för sina åsikter om jag ska vara ärlig, jag har hört allt möjligt om att de ska drabba dem i framtiden om de ska visa häst mm
Men så är det inte i verkligheten , de är inget som de som dömer bryr sig om , de är bara intresserade av hästarna och stammen ;)
Va!!! Menar du att domarna dömer hästarna på stammen??? Ursäkta att jag kommer dragande med hundarna igen, men på en hundutställning får domarna aldrig veta vilken hund de dömer. De ska ju döma hunden inte hundens härstamning, uppfödare eller ägare.

Det är skillnad på utställning och premierng/avelsvärdering. På en utställning är det bara utseendet som räknas, men på avelsvärdering kan en hingst få extra poäng för ovanlig stam, färg eller goda prestationer och bli avelsgodkänd på lägre exteriörpoäng.

*44på premiering så är de precis som*45 skriver att stammen kan tas i beaktande om det är en stam som behöver bevaras osv. Men på utställning är det för dagen hästens exteriör som gäller Tänkte inte på att alla inte kan/vet skillnaden mellan utställning/premiering blir lätt så när man tänker själv och vet vad man menar ;)

#46 fast jag tycker inte det skulle skada om domaren ibland inte visste stam osv! Tänk om det kunde vara som på auktioner där samma person visar alla hästar på samma villkor!!
//Mickan
#47 Det händer ibland att domarna på russutställningar dömer utan katalog. Har dock inte märkt någon skillnad på bedömninga med eller utan katalog. Resultaten blir i det närmaste identiska.
#41 Jag tycker du är helt ok även om vi inte har samma uppfattning om saker och ting. Det är vid utbyte av tankar som jag blir tvungen att tänka efter, kanske rent av byta åsikt om jag hittar bra argument. Däremot bli bemött av "dina argument suger" och "hôl i huvet" är på sandlådenivå. Jag hoppas jag har bemött dig korrekt?
Håller med #40, det används för få individer i aveln, ett fåtal travhingstar får många ston ! MEN av samma skäl visas det upp för få"trav"-hingstar på premiering, de är ar helt enkelt avlade för att fungera som travponnier, de ska kunna hanteras av barn, de ska kunna stå uppstallade med andra hästar(utan större problematik), de ska i första hand fungera på travbanan ! Och då är det smidigare med valacker………………………….! "travhingstarna" är inte sämre än "exteriörhingstarna" men det är skillnad på ägarna av avkommorna ! Får jag en Tyson-unge så vill jag i första hand satsa på travet,alltså kastrerar jag den som 1-åring, för att jag vill ha ett russ som är lite lättare i typen o inte så grov ! Betäcker jag med Patron o får en hingstunge som jag tycker ser korrekt ut så sparar jag ju den såklart ! Hade jag haft den erfarenhet som jag har idag för 25 år sedan så hade Gumino INTE funnits ! För då hade Ripadals Benni varit kastrerad som 3-åring ! Och då hade jag haft en riktigt fin ponnytravare ! Så med andra ord så tycker jag att alla ni som har så fina "exteriörponnier" o FINA stammar på era ston varför betäcker ni inte med en hingst med ett rekord på under 1.45 ?? Varför betäckte ni inte med Munter,Ernst Springfält el Korsnäs Brådis ??!!

# 50 Jag har ju betäckt mina fina diplomston med Micklas, där iof 2 av dem har startat på travet . men stona är bedömda med 41-43 poäng så jag är inte rädd för att blanda jag inte ;)
Jag vill ha snygga ponnyer med utmärkt exteriör, huvud och de ska vara användbara , tycker att ponnyerna ska kunna fungera till vad man vill ,trav, ridning, brukskörning och varför inte bara avel ;)
Jag hade gärna betäckt med en son till Tyson undan t.ex Pawa 3525 , mor till bl.a Patron samt några diplomston !!
Och då hade man ju breddat ut urvalet lite, dvs tunnat ut blodslinjerna !! Och med den moderstammen kanske fått lite mindre skarpa avkommor !
Nä, ni som piper om att rädda russaveln, börja använd "travhingstarna" till era fina exteriörston ! Och ni som tror att russen kommer att gå under utan 9000-russen kan ju lugnt titta er omkring o upptäcka att det finns premieringsberättigade hingstar som är snabbare än de bästa 9000-russen !
Och ni som har supersnabba travarston, titta runt på stammarna på exteriörhingstarna, kanske ni hittar ett o annat guldkorn där ;-) !
Slå gärna upp i blå basen: Hadar 46poängare, med finfin travstam!

#52 Varför tror du att jag valt att använda Tejas Monljus, Duktig och Arn de Gothia till mina travmeriterade ston? Jag har en idé som jag tror på och som hittills visat sig fungera bra. Problemet är att det är alldeles för dyrt att göra så. Jag måste själv först bevisa att avkommorna efter dessa faktiskt fungerar om man valt rätt sto.
Hade Monljus levt idag tror jag att han skulle varit betydligt mer efterfrågad i aveln än vad han var när han levde, då det nu är bevisat att han hade väldigt bra förvärvning även för travet.
Men jag tror ändå på att varje individ skall bedömas på egna meriter. Ett russ som har full stam skall bedömas som vilket annat russ som helst oavsett vad föräldrarna har för historia, allt annat är fullständigt ologiskt i en så liten ras.
Jerker Klang,