9000-serien
Får russ som tillhör 9000-serien delta på SvRAF's utställningar?
Och har jag förstått det rätt att det bara är dessa hästar med ej riksstamboksberättigad härstamning som har ett löpnummer som börjar på 9?

Grundstambokföring
Grundstambokföring kallades tidigare registrering. Alla gotlandsruss som har ett hästpass är grundstambokförda och har tilldelats ett åttasiffrigt nummer som inleds med SE för Sverige och därefter består av
• raskod 30
• de två sista siffrorna i födelseåret
• samt ett fyrsiffrigt löpnummer
Hingstar och valacker tilldelas jämn slutsiffra och ston ojämn slutsiffra. Av grundstamboksnumret SE 30-07-0746 kan man exempelvis utläsa att det rör sig om ett svenskregistrerat grundstambokfört gotlandsruss född 2007, och att det är en hingst eller valack.
Bilaga till grundstambok
I grundstambokens bilaga (den så kallade 9000-serien) hamnar gotlandsruss med hästpass men som inte har riksstamboksberättigad härstamning, till exempel avkommor efter icke licensierad hingst. Även russen i bilagan får ett åttasiffrigt nummer som inleds med SE för Sverige och därefter består av
• raskod 30
• de två sista siffrorna i födelseåret
• samt ett fyrsiffrigt löpnummer som börjar på 9
Exempelvis SE 30-92-9043: numret upplyser om att det är ett gotlandsruss sto född 1992, svenskregistrerad i bilaga till grundstambok (alltså ej riksstamboksberättigad).
I de allmänna bestämmelserna till SvRAFs utställningar står det i punkt 2: "På utställningen får deltaga gotlandsruss tillhörande grundstambok avdelning 1. Gotlandsruss födda 1987 eller senare skall vara grundstambokförda (registrerade)." Så svaret på din första fråga blir alltså nej, russ registrerade i bilaga till grundstambok är inte berättigade att delta vid SvRAFs utställningar.
I praktiken kan det hända att man kan få vara med och visa ett sånt russ ändå, i mån av plats och i så fall utom tävlan - det är upp till arrangören. Russet blir bedömd med kritik och poäng, men inte konkurrensrangerad och får ingen plakett.

Förra året fick dessa hästar visas i den inofficiella klassen vi hade efter utställningen i Boden, för att locka nya utställare får en tidigare ej visad häst visas en gång, och har de reg.nr i 9000-serien får de naturligtvis visas flera gånger.

Gammal tråd, men jag hoppas på svar ändå.
Om ett sto ur 9000-serien betäcks med en godkänd hingst - får då avkomman stamboksföras i avdelning 1?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#3 Jag tror inte det, men det skall bli intresant om någon med koll svarar.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#3 Nej; avkomman registreras i bilaga till grundstambok om mamman i ditt exempel inte är riksstamboksberättigad.

Tycker detta med 9000 serien är förkastligt. Har russet som ras verkligen råd att "kasera" dessa individer? Varför skall varje russ inte bedömas efter egna meriter? Det handlar ju inte om okänd härstamning utan enbart att en hingst inte fallit avelsvärderingsnämnden på läppen………
Jerker Klang,

hur många led krävs det för att få registrera i grundstamboken? Om
Man alltså använder godkänd hingst på den avkomman som är efter en 9000 märr o godkänd hingst…?
Eller går det aldrig "tvätta bort"?
Lite kul att jämföra med kor tex….

Russens stambok är stängd och det innebär att man inte kan ta in hästar med ej godkänd stam. Det finns dock möjlighet att få dispens och stambokföra ston. T.ex Fanny 2424 och Reblina(minns inte stamboksnumret) fick dispens en gång i tiden, det är väl några ston som är tillverkade av Niklas innan godkännandet som också fått dispens.
Razmus Raid, vars mamma Nisans Nadia är e. Niklas II var inte riksstamboksberättigad, om jag minns rätt (då var inte hans mamma heller det). Men jag fick hem något brev om att det ändrades, om jag minns rätt?? Satte mig dock inte in i vad det var eller vad det gjorde då Musse är valack och jag inte äger hans mamma.

aha, ok!
Inte som på korna då,, en lätt sköljning så är den ren sen! ;)

Så om en avkomma från mitt exempel i #3 kan alltså inte bli tex godkänd hingst eller diplomsto även om det så skulle vara en 45-poängare eller ha en mycket intressant stam?
Rent logiskt borde det inte gå tycker jag. Vad skulle det då finnas för anledning att använda en godkänd hingst t ex? Jag som kommer från hundvärlden (även om jag födde upp ett föl innan jag hade min första valpkull!) tänker som så att en blandras kommer alltid att vara en blandras. Det finns ju en anledning till att en häst/hund inte är stambokförd, även om det bara skulle vara okunskap eller slarv. Jag kan tycka att att ger man sig på något så ansvarsfullt som att sätta nya djur till världen borde man ha både kunskapen och viljan att göra det på rätt sätt :-).
Samtidigt kan jag tycka att den stora skillnaden i krav mellan hingstar och ston inom hästaveln är en aning ologisk. Fölet ärver ju inte mer från sin pappa än från sin mamma..
#12, det beror väl på vad man sysslar med och vad man har för mål. Mitt icke riksstamboksberättigade russ (som ändå är helt 100% renrasigt russ) är den snabbaste 3-åriga hingsten/valacken (han är valack) genom tiderna. Han duger gott åt sitt syfte, med andra ord.

En hingst kan under sin livstid ge så många fler föl än ett sto, därav de olika kraven.
#13, ja, jag vet att det är stor skillnad på hur man ser på det inom hästsporten och hunderiet. Och jag sager inte kennelklubben ska stå som mall, för det är absolut inget perfekt system.
Men när han nu är renrasig och å duktig kan man ju tycka att det är väldigt synd att de som hade hans förfäder inte såg till att han gick att stambokföra i grundstamboken!
#15, eller så kan man se det som så: Om man strikt bara avlat på riksstamboksberättigade hästar och inte visat hänsyn till prestationer hade han inte funnits… :)

#12 Skillnaden mellan att registrera russ och hundar är att icke stamboksberättigade russ blir registrerade och är därmed renrasiga även på pappret, dock hamnar dom inte i samma register som övriga. Har du en hund vars föräldrar inte är registrerade så blir inte valparna registrerade alls, därmed klassas dem som blandraser. En hund registrerar man..eller inte. Inom Skk finns inget "sidan-om"-register som 9000-serien. Detta innebär att du måste följa reglerna för din ras för att kunna registrera, annars blir valparna klassade som blandraser. Har du ett russ måste du följa rasens regler om den ska registreras i grundstamboken. Om du inte följer reglerna så hamnar den i 9000-serien vilket gör att den klassas som renrasig. Fast ändå inte riktigt på nåt sätt. Men den är ändå renrasig. Låter inte riktigt klokt faktiskt…
Skynda långsamt så går det fortare.

Fast har man valt att betäcka utanför stamboken så har man ju gjort sitt val alla redan där tycker jag och kan inte komma och gnälla i efterhand om att man inte kan få vara med .

#18 Det är det väl ingen som har sagt heller?

#19 Det är de väl folk som sagt , varför gnälls det annars om att de inte får visas eller få avkommor som kan bli diplom eller godkända ;)

Ok du ser det som gnäll, jag ser det mer som frågor eller ifrågasättande. Det finns ju mer än en som undrar om nuvarande system är det bästa. Är det att gnälla?

#18 Vadå gnäll? För att man inte har samma åsikt som du har betyder inte det att man gnäller. Det kan ju faktiskt bero på att man är engagerad, läst på en massa och har skaffat sig en välgrundad åsikt utifrån det…….
Mitt engagemang i att alla renrasiga russ skall bedömas efter egna prestationer är för att jag brinner för russet som ras. Jag anser inte att vi har råd med detta dravel att vissa russ inte har "tillräckligt fin stam" pga någon poäng på en hingstpremering.
Om vi tar ett hypotetiskt exempel(eftersom den ena hingsten numera är valack och den andra inte godkänd)
Om jag skulle betäcka ett sto med Ratatas Raimon eller Tejas Musseron skulle avkomman efter Musseron kunna få diplom, bli godkänd avelshingst, visas på alla av SvRAFs utställningar osv medan avkomman eRatatas Raimon inte skulle kunna bli något av detta. Trotts att dessa två exempelavkommor skulle ha identisk stam så får de helt olika "värde" enbart pga bedömningen av fadern. Jag anser att detta är fullständigt "hôl i hôvet…." som en bekant skulle ha sagt.
Jerker Klang,

Fel ordval då kanske , klagas det på låter det bättre ;)
Jerker jag kräver absolut inte att man ska tycka som jag , men vi har regler i stamboken och de finns där av en orsak.
Jag menar har jag gjort ett val och betäckt eller köpt en häst som tillhör 9000 så får man ju acceptera vad som gäller för dem, tycker inte alls att de är konstigt om jag ska vara ärlig.
#22 Dina två exempelavkommor har inte identisk härstamning då fäderna är olika. Däremot har fäderna identisk härstamning men är inte samma för det. Jag har själv sex syskon och kan defentivt säga att vi är olika alla sju, trots identisk härstamning.

#24 problematiken hänger inte på huruvida avkommorna är olika eller inte. Problematiken ligger i vilka möjligheter de har.
Avkomman efter den godkända hingsten har alla möjligheter oavsett kavlité på individ medans avkomman efter den icke godkända hingsten är stämplad att aldrig kunna få diplom/bli godkänd även om det så skulle vara en 45-poängare!
Jag tycker också att det är synd att en avkomma undan ett 9000-sto också automatiskt hamnar i den delen av stamboken.
Någon har avlat fram ett 9000-sto och säljer en mycket trevlig individ. Köparen vill "göra rätt för sig" (inget ont mot uppfödaren av 9000-stoet!) och betäcker med en godkänd hingst. Men avkomman är ändå dömd att hamna i 9000-serien, oavsett kvalité.
Ponera att en +poänghingst som tex Linus 506 som fått +poäng pga sin tigrering (och udda stam?) skulle betäcka ett 9000-sto. Avkomman blir en tigrerad hingst som bedöms till 43p som 3-åring. Att denna är dömd att hamna i 9000-serien är en förlust för russaveln!!
#25 Du får ponera med en annan hingst i så fall för i dagsläget lämnar Linu 9000-avkommor oavsett vilket russto han betäcker. Ska generalmönstringen också tas bort i så fall? Det finns russ i 9000-serien som har stambokförd far och mor men ändå hamnat där. Ska det inte finnas någon pålaga för att få hingstägarna att göra rätt för sig, t ex betala licens och sköta språngrullorna? Vad gör du om det inte blir en högpoängare utan en ponny utan de höga poängen?
Jag tolkar det som att ni som tycker att man ska kunna uppgradera en 9000-häst till den "riktiga" stamboken är emot kravet på godkännande av hingstar? För det skulle ju bli konsekvensen.
Inget ont om det, jag vet inget annat djurslag där man har så extrema krav på just hanarna, men det skulle vara en väldigt stor grej att ändra på detta sedan länge vedertagna sätt att göra inom hästaveln. Jag tror inte det kommer att hända faktiskt!

kanske att jag kan tycka… när man läser exemplen här ovan.. att man SKULLE kunna "uppgradera" från 9000 serien…. Vid extrema fall.. tex enligt någons exempel här ovan… en högpoängare med ovanlig stam/färg/prestation,etc etc… som skulle kunna få bli bedömd/testad /inkomma med prestationsbevis (tex!!)
kanske i samband med avelsvärdering av hingstar (tex!)
Om denne visades/testades enligt alla de konstens regler…. och kanske mot erläggande av nån särskild avgift/dylikt…
Man ska som ett par av er skriver här ovan, inte heller kunna "tjäna på" att inte använda dom godkända hingstarna… o kunna kringgå regler för att sedan kunna smita in "bakvägen" heller….
Men KANSKE finns det fall där russaveln skulle vara betjänt av att det fanns ett sätt?
Med tanke på antalet godkända hingstar, och allt arbete/kostnader runt detta, -och med tanke på det i många fall få antalet betäckningar per godkänd hingst… så kan inte det antalet hingstar(och ston…) vara så särskilt stort….som utgör detta undantag?
Men OM det fanns sådana fantastiska undantag vore det ju synd att missa dom….
Ni som kan hingstar/stammar/avel mycket mycket mer, vet säkert också vart någonstans och vari dessa särskilda kvalitéer skulle kunna vara…(färger tex…)
#28 Det finns både skäckar och tigrerade som är insläppta på lägre poäng men de används inte i någon större omfattning för det. Även en del med goda meriter från travbanan har släppts igenom med exteriöra poäng under 40. Problemet sitter snarare i att man vill kunna använda vilken hingst som helst efter eget huvud, oavsett exteriört utlåtande, ungefär som welshen. Det under motiveringen att det skulle användas fler hingstar i avel när vi inte använder de hingstar som är i avel. Det måste vara fel på de hingstar som är stambokförda, åtminstone en del och det finns mycket bättre bland de som inte har nått genom nålsögat.
Det kan säkert bli en del bra avkommor även efter en hingst som inte nått upp till dagens nivå men även en del sämre. Frågan är vad vi gör med dem?
#26 Ett expemel på ett sto ur 9000-serien med stambokförd mor och far: http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=140320 Även de ston som Linus har betäckt i år kommer nästa år att lämna avkommor som då hamnar i 9000-serien eftersom ägaren till Linus inte visade honom på generalmönstringen.

#29 japp, detta känner jag också till, och har sneglat igenom statistiken för hingstarnas betäckningar…. så…. det får väll vara EXTREMA undantag isåfall….
Håller med dig där… det måste vara nått fel på de godkända hingstarna? Så känns det iaf, dels när man har egen ganska outnyttjad hingst, och när man tittar på andras,,, också rätt outnyttjade hingstar…
Vill vi mot det system där man släpper det "fritt" då? Känns inte som en positiv utveckling… iaf inte om man tittar på hur en del andra raser .. både ser ut och är i temperamentet…

#26 Det är väl oväsentligt vilken hingst jag tar som exempel - Det handlade ju om en hingst som fått +poäng - inte om Linus 506 i sig…!
Jag menar inte att man ska ta bort 9000-serien. Jag tycker absolut att man ska förespråka att använda godkända hingstar.
Det jag tycker är synd är att avkommorna till 9000-ston också automatiskt är "dömda"! Jag tycker att en avkomma från ett 9000-sto efter en godkänd hingst ska få hamna i den ordinarie stamboken. Eller att de iaf ska få en lätt möjlighet till dispens. Som det är idag så är det väl högst ovanligt att 9000-russ "flyttas"?
Om det skulle bli en 38-poängare så gör väl inte det någon större skillnad? Den kan fortfarande ha gener värdefulla för russaveln.
#32 Ofta finns det ett godkänt alternativ med liknande egenskaper eller härstamning. Varför då välja ett sämre alternativ?

Vilka raser har typ "fri" avel och hur anser ni att det har påverkat dem negativt?
Araberna hade tidigare bara ett krav på vissa utställningspoäng och de tappade sin rastyp.
Welshen har så i sitt hemland och vi har haft en annan linje tidigare. Tack vare det har vi en jämnare ras, dvs visst har vi toppar men kanske inte så många bottennapp.

#35 Men då kanske poängkravet var för lågt eller? Jag vet inte jag är inte alls insatt i det där. Hur har dom det nu?
Welsharna och araberna är ju bra många fler än russen så jag vet inte om man kan jämföra rakt av. Vet nån hur tex dartmoor och andra små raser har det? De borde ju vara i samma sits som russen om dom har ett liknande system som oss.
Får 9000-russen starta på travet? Jag vet att de får starta i all ridsport.
Om de bara får starta i trav så spelar resten ingen större roll. Det kan inte vara särskild många som satsar på utställning.

#37 Nja.. det finns nog inte många som enbart håller på med utställning.. Det är ju så att om den inte får visas på utställning så kan den inte heller bli premierad eller godkänd. Man ställer ut för att få reda på hur pass bra den stämmer överens med hur rasen ska se ut. Det hade ju varit kul att få veta det även på 9000-russen, kanske dom passar in precis lika bra som övriga, ska dom då inte få premieras? Frågan kvarstår.

Men russ ur 9000-serien får väl fortfarande visas på utställningar arrangerade av andra än SvRAF?
Tex på Örebro Ponnyavelsförenings (ÖPAF) utställning säger reglerna: "Utställningen är öppen för stamboksförda eller SPAR registrerade ponnyer, av alla hos SPAF godkända raser."
Ett 9000-russ är ju fortfarande stamboksförd.

#39 Ibland är även 9000 russ välkomna på utställning.
Bom Bom är visad, hon fick 40p och gick trea av 13 ston. Antagligen var alla de andra stamboksberättigade, och borde ju vara "finare" än detta 9000 sto. Bom Bom är mycket medvetet avlad för trav, och det har hon ju även visat sig bra på. Hon har en son som är e. godkänd hingst, men oavsett hur fin och snabb han blir hade han inte kunnat premieras. Varken vi (Bom Boms uppfödare) eller Alfred S uppfödare bryr sig om detta eller "gnäller". Är väl medvetna om reglerna redan för betäckning och upplyser alltid eventuella köpare. Numera är Alfred valack så detta exempel är bara hypotetiskt.

Exemplet Alfred blev valack just pga att han tillhörde 9000-serien.
Hade gärna sett att ett sto som Bom Bom hade kunnat få dispans och stamboksföras för sina meriter, enda avkomman hittills blev väldigt bra :)
#37 Ja de får starta i trav. Det enda är att de inte får vara med på alla typer av utställningar, bara vissa.
Då är det värre med stortravarna för där får man begränsade rättigheter (på årgångs- och uppfödarlopp t.ex) om man inte betäcker med en avelsvärderad hingst. (Jag tror att detta ev kan vara ändrat nu)

#37 Avelsvärderat och godkänt är inte samma sak. Inom travaveln(både varm- o kallblod) är kravet att hingsten skall vara avelsvärderad. Sedan är det upp till stoägaren att avgöra om för och nackdelar hos varje individ matchar dennes sto på ett bra sätt.
Jag förespråkar inte att man tar bort Avelsvärderingen på russ. Men jag förespråkar att man tar bort kravet på godkännande. Detta då jag anser att godkännandet idag enbart ser till en väldigt begränsad del av en hingsts egenskaper. En av de parametrar som jag ser som viktigast är temperament. Finns ingenting i dagens godkännande som tar det minsta hänsyn till varken temperament eller användbarhet. Det finns fler sådana exempel som gör dagens godkännande krav både omodernt och på många sätt farligt för russets överlevnad.
Något jag efterfrågat länge för russen är att ta fram ett eller flera BLUP index baserat på olika egenskaper. Detta skulle vara till större hjälp och gagn för russaveln än dagens system.
Jerker Klang,
#43 Det enda som hindrar en 9000-ponny är premiering och utställning. Den får ju ändå användas till allt i vilket fall.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Den dagen det är ont om godkända hingstar kan jag förstå detta resonemang men så länge det finns mängder med både bra och fina (godkända) hingstar som inte ens blir använda, ser jag inget behov av att ta bort godkännandet av hingstarna.

#44 Du nä, men många andra…..
Jerker Klang,
Det är väl mest ponnytravfolk som tjatar om detta. Inte många andra, väl?

#46 Kan kanske bero på att om en hingst skall bli godkänd eller ej beror mest på hur han ser ut, inte vad han är bra på. Alltså blir "utställnings värdens" bästa hingstar "alltid" godkända, men det är inte alls säkert att en bra "trav hingst" blir godkänd.
Tyvärr känns det igen från i stort sett all avel på djur…

#47 men man kan väl inte godkänna en hingst bara för att den kan springa fort, hoppa högt, göra fin dressyr resultat , den måste ju se ut som ett russ, ha bra ben, kropp mm.
De är så lätt att skylla på att de är en travare så det är därför de inte bli godkända mm, men ta er en opartisk blick på hästarna så kanske man kan se varför de inte blir godkända, ta bort egna gillandet för hästen.
sen finns det en hel del fina hingstar som även går bra på travet och det finns en massa hingstar som inte används just för att de kanske inte har hamnat hos travfolk och startat på travet, men inget som säger att de inte hade varit superstars där ;)
Gumino hade säkert inte kommit till start om han inte hade hamnat hos duktiga fam Seppälä :D

#49 Jag menar inte att 30p hästar skall användas (varken hingstar eller ston).
Men ponera att det var tvärt om. Att en hingst skulle gått under två min för att bli godkänd, ev fått tio sek avdrag för fin exteriör (tex två sek per poäng över 40p) 45-poängare skulle gå under 2.10.0. Vad hade "utställnings folket" sagt då? "Det finns ju även fina hästar som springer fort".
Tycker absolut inte att det skall vara så, men vem hade "gnällt" då?
Russet skall absolut även kunna röra sig bra, inte bara vara fina. En ponny som kan springa fort kan oftast även hoppa högt och lära sig att gå iform, för de har kroppen till det. Sen skall de naturligtvis även se ok ut, speciellt benen. Och framför allt vara snälla och trygga.

Fast jag gillar inte att säga utställningsfolk .
Vi värnar väl alla över rasen och vissa av oss håller på med både ock, och jag skulle aldrig använda en hingst bara för att den kan springa fort ;)
Sen är det ju så att vi inte kan tänka TRAV för de gör så mycket mer och det är de man inte får glömma så därför funkar det inte med ditt tänk där uppe med att gå under tider .
Det är ju en kostnad att ha en travponny också och alla har inte kuskar som kan köra osv , så de tankarna finns inte hos mig över huvudet.
VI måst sluta tänka trav och tänka ALLROUND och BARN ponny :D
Bra där VeronicaP.

#5l Håller helt med dig i det inlägget.
Men jag tycker inte heller att man "bara" skall tänka "vacker". Ville bara förklara varför det är "travfolket" som "gnäller", man får ju försöka sätta sig in i hur andra tänker. Som sagt de bra utställnings hingstarna blir "alltid" godkända, men det finns många bra trav (och övrig sport) hingstar som inte blir det.
Är det absolut viktigaste för russet som ras att de är vackra?
Eller borde tänket om vilka hingstar som blir godkända ändras? Många saker är svåra att mäta tex snäll, bra barnponny mm. Vissa saker är lätta att mäta utställningspoäng, travrekord, galopprekord, dressyrpoäng, höjdhopp mm. Men där är det som du skriver mkt träning som ger resultaten.
Vilka intressanta diskussioner!
Men glömmer ni inte att det är en gammal lantras ni diskuterar? Hade samma regler använts inom aveln av tex gotlandskanin, linderödsgris, ölandsgås, rödkulla, göingeget mm så hade dessa raser sedan länge varit utrotade. Inom lantraserna är det av vikt att behålla mångfalden, och inte sträva efter att alla individer ska se likadana ut.
Vid godkännandet av hingstar finns en mall för hur ett gotlandsruss ska se ut som tyvärr inte stämmer så bra överens med hur russet har sett ut historiskt, åtminstone inte om man går flera hundra år tillbaks i tiden. Lättfödda, härdiga russ med bra hovar borde det också avlas på, och det tittar ingen premieringsnämnd på idag. Till och med tvärtom då det gäller lättföddheten för kommer en mullig hingst till visning blir det tillrättavisning och avdrag. Har vi råd att förlora egenskaper som byggts upp under 1000 år, eller hur lång tid är det, ni som har koll på russets historia?

#54 Bra tankar!
På shettisutställningar kontrolleras alltid tänderna (överbett/underbett) och domarna kommenterar ofta hovarna.
Detta har jag aldrig sett eller hört på en russutställning. Detta kanske också är något som borde tas hänsyn till!

#51 o #54 Helt rätt!
Lättföddhet o härdighet borde vi värna om! Sällsynt o säkerligen än mer i framtiden bland ponnyer o hästar!
OCH att en så liten ras som russet INTE skulle lämpa sig som barnponny skulle nog leda till dess utdöende…
Dom MÅSTE i så stor utsträckning som möjligt vara barnvänliga, iaf i så stor utsträckning som möjligt en barnponny! Det är långtifrån alla som är det, det vet vi ju alla, men vi bör absolut värna om det!
Äntligen lite vettiga inlägg! Om jag personligen skrivit det här så hade halva Sveriges russmänniskor tyckt att jag inte var riktig i skallen…..Men det är ju precis så här jag tänker! Långa generationsväxlingar och att man skall köra med bevarandeavel i stället för som med ex.-vis kor växla generationerna så snabbt som möjligt! Avla bort "defekterna" varför? Kan det möjligen vara just dom som gör rasen till det den är?????
#57 Men i prestationsavel som trav ändå är, är det en fördel med snabba generationsintervall för att komma snabbt framåt. Så är det i all prestionsavel oavsett avelsmål. Men jag håller med dig om att det borde vara långa generationsintervall. Det ska bli intressant vilket intresse Micky får som har Rollo som morfar. En morfar född för nästan 60 år sedan, klart intressant val! Att Rollo var en säker travförärvare gör det inte sämre precis.

Hallå alla varför blandar ni in utställningar Det har ju inte med godkända hingstar att göra Vid avelspremiering så kollas tänder hovar och det mästa vid vet besiktning
Om en hingst presterar bra så får han ju extra poäng eller vid udda färg och stam
Men så fort det finns regler och någon häst (russ) hamnar under poängen så blir det alltid massa skitsnack
På russutställningar har jag ofta hört kritik om hovar även positiva uttalande men bara några ggr om över underbett Utställning är ju för dagen bara
Russet ska ju bevaras och inte göras om till en travponny enbart
Visst blir man ledsen när står på avlesväderingen och får 38-39 p men ransakar jag min ponny så måste jag ofast hålla med kritiken Men denna vakra ponny gör ju sig bra på utställningar och det får man ju vara glad för
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#59 Problemet med tex prestationspoängen är ju att den tilldelas godtyckligt. Dvs, det finns ingen regel för vad som är en god prestation. Iaf har jag inte hittat något sådant i hingstreglementet.
#54 Håller med dig till 110%. Som jag ser det så riskerar dagens modell för godkännand att både enkelrikta och utarma russet som ras.
#51 Som du mycket väl vet så argumenterar jag inte utifrån ett travperspektiv utan just från ett russperspektiv. Jag har aldrig använt någon hingst som haft snabbt rekord. Men jag har lyckats tämligen bra ändå eftersom jag har haft en idé om vad jag är ute efter.
Det jag argumenterar för är:
Behåll Hingstpremeringen men ta bort kravet på 40p för godkännande. (Givetvis skall veterinära skäl osv vara kvar)
Ta bort 9000 seriens begränsningar. Låt varje russ bedömmas utifrån individen.
Skapa ett eller flera BLUP index för att ge en bild av hingstens egenskaper utifrån ett visst perspektiv.
Detta tror jag är ett villkor för att russet som ras långsiktigt skall överleva.
Jerker Klang,
# 58 Varför tror du att jag använde Julle????? Knäppt sa folk!
Vaddå korta generationsväxlingar på russen som travar????? Det är ju det fina travet vi skall bevara!!!!! En del av dagens godkända hingstar (och ston också för den delen) kan ju inte trava annat än vid handen! Än mindre galoppera, dom nystar sig fram!
Jag tänker att avelsvärderingen ligger till grund för att få fram de individer som ska kunna föra rasen vidare i sundhet och vad som är rastypiskt. Vad gäller hur många poäng som ska delas ut till var o en ska ju de stämma överens med hästens faktiska exteriör. Lyckas man få fram individer med god exteriör är vi en bit på väg. Avel är ett långsiktigt arbete och vad vi gör idag lär visa sig om ett antal år. Därför är det viktigt, oavsett ras, att aveln sköts med förstånd så att grundmaterialet till en sund häst bevaras. Det är då som vi får fram en häst som rör sig från "öron till svans" i både skritt, trav o galopp. Den "mjuka" delen vad gäller lynne är en viktig del och ett sätt att ge en fingervisning om detta är ju att visa hästen i olika moment tex körning o ridning. Jag som ska ta föl behöver forska i de olika stammar som finns för att få det lynnet som är önskvärt. Att värna om grunderna i det fortsatta avelsarbetet är av stor vikt för att vi i framtiden ska få fortsätta att uppleva det vi en gång föll för. Tack för ett alltid givande forum.

#60 håller med dig i det mesta. Det är helt tokigt att man "bara" tittar på exteriör och väldigt lite på användbarhet. Och vi vill ju alla ha användbara hästar och inte något vi bara skall titta på.
Däremot tror jag inte att det funkar att ta bort restriktionerna för 9000 serien rakt av. Många av de hästarna har antagligen föräldrar som inte är avelsvärderade alls och då inte heller veterinär kontrollerade.

# 60 Var ska gränsen gå då da vid hingstpremiering om man sänker det till 38 p Då börjar de med 36 p och gnälla och det är ju bättre med poäng så man vet hur de bedömmer Har du frågat premieingsnämden om prestationspoäng
9000 serien ska ligga kvar å man inte vet vad som ligger bakom ärftligt
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#43 Att det inom travaveln (varm- och kallblod) kan användas alla hingstar som avelsvärderats är ganska nytt och det har vi inga resultat av än. Tidigare var det så att hingstägaren kunde låta betäcka två egna ston och ändå registrera. Men det systemet har knappast införts för att vara rädd om alla individer inom rasen utan snarare att stoägarna ska kunna välja ett billigare alternativ. I avel gäller fortfarande, om man vill bli bäst, att betäcka det bästa med bästa och hoppas på det bästa.
#53 Det handlar inte om "vacker" utan "funktionell exteriör". Ser den ut så här har den möjlighet att prestera och vara hållbar.
#60 Jag hittar inget i varken hingstreglementet eller plan- och riktlinjer men vill minnas att prestationspoäng är för årgångsvinnare, rekordhållare eller storloppsvinnare.
Det där med funktionell exteriör pratades det om på hund förut också, men knappast nu längre. Nu är hundutställningar snarare dysfunktionell exteriör.
Häst är inte där, men jag ser lite tendenser åt det hållet. Jag har på welshforumet frågat om denna hingst är vanskapt.
http://www.rainhillwelshcobs.com/photos/royalwelshshow/2008/danfla03.jpg
Han anses inte vara det av engelska domare då han vunnit massor på utställningar. Jag tycker att ryggen är alldeles för krokig. Min poäng är att utställningar inte är en garanti för funktionell exteriör.
Däremot bör väll en ponny som kan tävla i trav, hoppning eller dressyr ha en funktionell exteriör.
Jag är inte insatt i det där 9000, men jag fattar det som att det kan handla om ponnyer som har en ponny i sin stamtavla som utställningsdomarna inte gillat tillräckligt.
Det kan med andra ord vara en fantastisk ponny. Ingen ras har råd att avvara de bästa individerna. Rasen behöver inte vara utrotningshotad.
Arvsynden är väl avskaffad i Sverige.
#68 Nej riktigt så hårt är det inte. 😉 I 9000 -serien hamnar de avkommor som är efter icke- godkända hingstar.
Inte så vanligt med sådana avkommor faktiskt. De är fortfarande renrasiga russ och får göra allt utom att ställas ut, vilket också kommer att gälla deras avkommor.
De som avlar på icke-godkända hingstar är mycket väl medvetna om detta och brukar vara väldigt noggranna med att informera köparna av fölen, om detta.
De är i allmänhet inte intresserade av utställningar och premieringar annat än för ev godkännande av hingst.

#68 Helt rätt. Precis så jag tänker. Om man nästan bara tittar på utseende blir det inte bra för rasen. Man kan se det på många hundraser tex schäfer. Det var en fin och bra brukshund, de som går bra på utställningar nu kan knappt gå och är ofta mycket stirriga.
Hästar kan aldrig bli så söderavlade, för de måste ha en bättra fysik för att klara sig. Precis som #61 skriver är det många russ som inte rör sig funktionellt även om de är godkända. Tyvärr ser man fler och fler russ på travet som går med skydd på frambenen, antagligen på grund av att de nystar.
Men 9000 serien är utanför allt med premieringar, och det är ett medvetet val (oftast) av uppfödaren. Jag har inte hört om någon som vill ha en 9000 hingst godkänd, men det finns kanske någon som försökt.
#68 Vad är det för fel på oss människor
…?
Här är något väl värt att tänka på i all avel, men speciellt i bevarandeavel http://rufflyspeaking.wordpress.com/2009/02/14/a-football-field-of-dogs-health-testingyeah-you-know-im-going-to-stir-this-pot/
I korthet går artikeln ut på att för att skapa en livskraftig stam ska man välja bort ett fåtal individer, de som är direkt olämpliga för avel, och inte välja ut ett litet fåtal som de som får föra rasen vidare.
Problemet är väl mer att de individer som redan finns i grundstamboken inte används i tillräcklig utsträckning inom russaveln. De i 9000-serien tillför inte aveln så mycket då det redan idag finns massor med duktiga OCH godkända individer. Jag tror det handlar om en handfull individer som registreras i 9000-serien varje år. Alla övriga tillhör grundstamboken. Och de är mycket användbara russ.

vi med russ har ju det EGENTLIGEN ganska lyxigt……. tänk på friesern tex… där endast 0,5% av handjuren anses lämpliga att avla på… där dom testas o sållas hårt…. Sverige har tydligen fått in sin första godkända hingst…. (KFPS) i övrigt semin som gäller……
Stor skillnad o lite konstigt sätt att tänka kan jag tycka…?
och det finns andra exempel.. saddlebreden tex… för att bara ta ytterligare ett exempel…
När jag övergick till russ kändes det HELT FANTASTISKT att kunna ta upp hingstlistan o VÄLJA, och tom kunna vara så kräsen att jag väljer vilket AVSTÅND… o ändå kunna få en RIKTIGT bra hingst..!

# 72 problemet är kanske de som aldrig föds, för att de i så fall skulle hamna i 9000serien!
Den här diskussionen är väl värd en plats på en avelskonferens…..Men då gäller det också att dom som har en massa åsikter här, står för dom och verkligen kommer till en avelskonferens. Tycker mig märka att dom som "vet mest och kan bäst" aldrig har varit på nån sån…..

#75 Åsikter har jag, vet mäst och kan bäst anser jag dock inte. Men jag är lyhörd och lyssnar, läser mycket, även om andra hästraser än russ. Diskuterar gör jag mycket och gärna. Jag har varit på några avelskonferanser, den senaste i Malmö. Tyvärr har jag av olika själ inte kunnat vara med på några efter det, vilket grämer mig. Förhoppningsvis har jag bättre möjlighet nästa gång…..
#72 Precis.
#67 Mao, helt godtyckligt…….
#64 Varför hänga upp sig på poäng över huvud taget? Poängen säger inte speciellt mycket. Den skrivna kritiken är betydligt intresantare men ofta tyvärr alldeles för kortfattad. Det finns 45p som jag aldrig i livet skulle använda till något av mina ston, men det finns oxå <40p som jag tror skulle matcha perfekt.
#53 Om du tänker efter, det där tror du väll ändå inte ens själv på. Funktionell till vad? För mig som huvudsakligen avlar mot travet finns det inte mycket i premeringen som berättar vad jag vill veta. 90% får jag ta reda på vi andra vägar.
Mitt intryck i denna diskussion är att väldigt många är som folk är mest. Livrädda för förändring och oförmögna att tänka "utanför lådan". Jag var själv precis lika "trångsynt" i början av min avelsverksamhet med Russ. Men om man brinner för rasen, vilket jag gör, försöker man oxå utöka sina kunskaper och då även utanför SvRAFs nuvarande reglementen…..
Jag tror nämligen att det allra största flertalet av stoägare är fullt kapabla att bedöma om en hingst är lämplig för ett visst sto. Är man inte det hjälper heller inte dagens avelsvärdering ett smack då den enbart visar på ett litet antal parametrar vilka väldigt få eg är speciellt relevanta.
Jerker Klang,

Innan jag skiver något mer så vill jag bara säga att jag tror att ett av de största problemen vi har är att folk inte kan ta så många föl som dom vill, det här leder säkert till att mångfalden minskar på sikt då man bara tar dom föl som man tror allra mest på.
Jag tänker så här:
För att kunna användas i avel där avkommorna registreras i grundstamboken måste man visa hästen på utställning, oavsett kön, med minst tex 35 poäng för att bli av med de som ser ut eller rör sig som sk*t. Alltså hästar som får guld- eller silverplakett. Man måste också visa hästen för en eller (två av varandra oberoende) veterinärer. Resultat - friska hästar som kanske inte är the best of the best men absolut inte dåliga.
Avkommor efter ej visade hästar kan ej registreras som russ.
Extra poäng för härstamning, färg, avkommors meriter och egna meriter, en merit bör också kunna vara att hästen tex gått på ridskola under många år. Hur man ska verifiera detta vet jag inte men det lär ju finnas många vittnen.. Tex hästen Prins visas på utställning med 37 poäng. Han får meritpoäng eftersom han tävlat framgångsrikt i både trav och hoppning, säg 20 poäng. I registren syns då detta som 37+20. Här kan man alltså egentligen få hur höga totalpoäng som helst om hästen eller dess avkommor får många meriter.
So what om inte alla blir de vackraste och duktigaste hästarna? Det blir ju inte alla nu heller.. Däremot får man in fler individer i aveln = bredare genetisk bas. Jo, visst finns det många i avel redan och alla används inte så mycket men det innebär väl inte att inte fler behövs? Det finns säkert många där ute som nån gång tänkt; Om den hingsten varit godkänd hade jag använt honom! Om så en hingst får ett enda föl så kan ju det fölet bevara en viktig del av en hingst/stolinje som annars skulle försvinna helt.
Så det kanske det bara fattas någon ynka poäng men hästen kan ju vara hur bra som helst för det. Jag vet ju minst en häst som bara visar sin finaste trav när han råkat komma lös på en åker… Aldrig nånsin skulle han visa den när man ber om det!
Summa summarum; jag tror att de som tar föl själva är kapabla att välja en hingst till sitt sto, eller ta hjälp med det. Dom som inte kan, dom kan inte om hingsten är godkänd heller. Det handlar ju inte om att ta den bästa hingsten till det bästa stoet utan att få den bästa kombinationen. Gör det då något om hingsten inte har så bra trav om stoet får en 10:a på sin? Visst, fölen kanske får dålig trav allihop men då vet man ju det och behöver inte använda honom. Kanske stoets gener slår igenom mer och fölen får supertrav. Det är ju inte bara föräldrarnas arv som går vidare utan även deras föräldrars och deras föräldrars.. Det är ju så med genetik, oavsett godkännande eller ej - man vet ta mig tusan aldrig.

#77 så min 34p på premiering bör inte få stambokföras? Trots 39p på utställning senare?
//Mickan

Fast ibland kan man undra när de fortsätta avla på kombinationer som man sett att de inte är lika hållbara, får exem, inte blir direkt barn hästar mm …

#79 fast där hjälper ju inte dagens system ett smack heller, eller hur?
Jerker Klang,

#78 Det bästa resultatet får gälla.
Blir spennende følge dette videre om dere får noen forandring. Synes dere uansett gjør det mer rett med dette siden de i alle fall registreres som renrasede. her i Norge synes jeg reglene er enda "dummere". Et føll av ikke- kåret hingst blir i hestepasset stemplet som blanding selv om man kan følge russ- genene veldig mange ledd bakover… Ellers har vi også 2 registre avlsregister og bruksregister (sistnevnte kan ikke brukes i avl, stilles på utstilling eller delta i trav). I bruksregistret havner også importerte ponnier som er tatt inn som reisegods (selv om det etter norsk lov er fullt lovlig ta inn ponnier på denne måten…) Opplevde selv at min diplomhoppe Oddny havnet i bruksregistret fordi de som importerte henne hadde tatt henne over som reisegods.. De andre mine har jeg selv tatt inn og er dermed "innbetalt" til avlsregistret. Litt rare regler

#77 mycket bra skrivet.
Med ett sådant system skulle man komma ifrån problemet med att det i princip bara är utställningsexteriören (som har mycket lite med funktionell exteriör att göra) som avgör. Och eventuellt få större bredd på aveln.

#77 Men för att bevara mångfalden i en så liten ras som russet, är det då lämpligt att de under 35 p inte får användas och avkommorna inte får grundstamboksföras? Väljer man en passande hingst så behöver inte avkommorna bli lika dåliga, utan blir kanske jätte fina.
Jag vet russ som inte är de bästa extriört men har andra bra egenskaper, ex deras bruks och användbarhet. Ska dessa då inte få användas?
Kan finnas andra faktorer till att de får <35 men de behöver inte se ut och röra sig som sk*t för det.
Finns det inte idag ett merit system med avelsbokstäverna? Men man kan nog tillföra mer och utveckla det kanske så att flera olika saker russet gör vägs in.
Carpe diem!
# 77 Russ under 35p behöver alls inte vara dåliga eller lämna dåliga avkommor om man använder dom i aveln……Min Dulilla Roll fick 35 som 3-åring men enligt en utställningsdomare några år senare var hon en klar "guldmärr", jag visade henne aldrig mer, men hon fick flera jättefina avkommor bl.a. ett sto som fått 40 p och blev unghästchampion! Generalisera inte, och som jag skrev i ett inlägg ovanför: ÅK PÅ AVELSKONFERENS! Vi som avlar på våra russ gör allt vi kan för att bevara rasen och dess särdrag!

#85 När man läser här i slutet på tråden är det kanske lönt att åka på en avelskonferens!
Innan har jag tyckt att det skulle vara helt bortkastat. För innan skulle man bli helt nedtryckt av "russavels" folket. Om man inte tyckte att reglerna var bra blev man tillplattad och tillrättavisad. Man ser ganska tydliga tendenser högt upp i tråden (jag vet att jag var provocerande, men det var för jag "hatar" när man inte förstår varför det är "travfolket" som "gnäller"). Som det ser ut i slutet på denna tråden är vi ganska många som inte tycker att reglerna är bra som de är.
När och var är nästa avelskonferens? Får alla deltaga?
# 86 Man åker på avelskonferens för att dela med sig av sina erfarenheter och för att styrelsen skall veta vad medlemmarna vill! Dessutom lär man sig en jäkla massa om russ, bra för dom som inte kan sin historia!

Avelskonferens ordnas väl vartannat år om jag inte minns fel, olika russavelsföerningar har haft ansvaret olika år, och alla som är intresserade av russavel får komma, däremot får man väl inte tag i info(fast nuförtiden läggs ju det mesta ut på nätet) om man inte är med i en russavelsförening.
Russet är ju en unik ras, som är utrotningshotat och det finns bara det material vi har här i landet (även om det nu finns i flera länder kan vi inte åka iväg och köpa in nytt blod någon annanstans ifrån)
En stor fråga är ju hur vi ska bevara russets mångfald och se till att alla linjer finns kvar för framtiden.
Alla borde få minst en avkomma som i sin tur ger avkomma, men hur får man det att fungera i praktiken?

#85 Häng inte upp dig på siffran, den var bara ett exempel. De allra sämsta vill man inte ha i avel men de borde inte vara så himla många, Kanske 30 p är mer lämpligt? Jag vet inte, det får nån som har sett 100-tals eller ännu fler hästar avgöra.
#88 Visst hade det varit bra om alla fick varsin avkomma men det hade inte fungerat, vissa defekter tex vill vi ju inte ha kvar så såna hästar måste ju plockas bort. Dock så hade det kunnat bli väldigt många fler i avel och det är ju positivt.

Det är bara principen i bevarandeavel, att så många som möjligt ska ge avkomma, det ultimata är ett handjur per hondjur men det fungerar inte i praktiken för någon sorts djur tror jag 😃
Gotlandsrusset är ju unikt så till vida att vi kan inte avla på bara en egenskap, utan vi måste se till bevarande av alla linjer och användbarheten för rasen och icke att förglömma, egenskaperna som gör russet till russ(lättföddhet, att de är smarta, har lätt för att föla och bli dräktiga m.m)

#80 tänkte faktiskt på människor som använder sin häst till avel när den inte kanske inte borde vara det , har inte alls med dagens system utan vilket val som hästägarna gör ..

#86 då har inte vi varit på samma konferenser, för jag har inte alls den uppfattningen som du har.
Men allt kan ju självklart hur man själv är inställd till informationen man får och hur man tolkar folk mm.
Jag har alltid haft trevligt på de konferenser jag har varit på både inom Shetland och russ , men så är jag väldigt intresserad att alltid lära mig nytt och höra andras åsikter och älskar när vi sitter i olika grupper och diskuterar , oftast så hamnar man ju med någon som man känner men mest med folk man aldrig träffat förr :D

Detta med poäng hit o dit….. Man kan ju faktiskt med rätt tänk och lite tur få fantastiska framgångar. Ett litet exempel från en av mina egna stolinjer.
Gina Scott, eErnst Mascot uAngelina fick omdömmet:
"Lågställd, tung kompakt, grov bred hals, mäktig bål, brett kors. Betydande tåvid fram, kort skritt och trav. 7-6-6-6-6=31 poäng."
Hon betäcktes med Raider som man kanske inte kan betrakta som en excellent extriörhingst, men uppenbarligen så kompletterade de varandra bra, för dottern Troll Twix fick 34p på avelsvärderingen(7-7-6-7-7) som 3 åring och har sedan på utställning fått 36p(7-7-6-8-8). TT har sedan presterat fantastiskt bra på travet(1.59,8) och har utnämnts till årets russtravare i värmland både 2008 och 2009. Numera har hon även meriter på klubbnivå från såväl hoppning som dressyr och är en mycket älskad travskoleponny i Årjäng till vilka jag lånat ut henne.
2010 fick TT en dotter eTejas Monljus. Isilon Almárëa fick på sommarpremeringen i somras 37p(7-7-7-8-8).
Så genom att använda "rätt" hingstar så har vi på bara tre generationer gått från 31p(tror iof att det var utställning och inte premering) till 37p på premering. En kombination av tänk och tur har gjort att vi punktat upp 6p. när Alma vuxit i sig kan hon säkert dessutom få ännu bättre poäng. I sommar får vi se om hon även matchar mor(Troll Twix), morfar(Raider), mormorfar (Ernst Mascot) och halvsyskonen (Ijor, Ratatas Raimon, Isilon Alassë, Ellsa mfl) på travbanan……
Sensmoral, alla russ är viktiga i aveln. Med rätt matchning och med lite tur kan det bli hur bra som helst…….
På bilden ser ni Alma från i somras, kanske inte världens bästa bild då hon var ganska trött på detta med utställning efter flera timmar på Kvinnersta……
Jerker Klang,
#93 Alla använder inte "rätt" hingstar. Vad ska man då göra åt det?

#94 Information, det är ju det en avelsförening är till för.
Som jag sagt tidigare, avelsvärderingen ger bara en av väldigt många parametrar. Jag kan mycket väl tänka mig att använda en idag inte godkänd hingst om jag anser att denne matchar mitt sto på rätt sätt. Men tyvär hanteras ju den ev avkomman som en bastard av avelsföreningen vilket jag anser är vansinne. För i mitt exempel ovan skulle det ju lika gärna kunna vara hingstarna som man "lyfte", eller hur? Alla russ behövs i aveln, inte bara de som anses "fina" för med rätt matchning kan man få kanonfina avkommor ändå……
Jerker Klang,
#95 Ja, fast du är ju intresserad av aveln. Det finns alldeles för många som avlar för att det står en hingst hos grannen osv. Inte kanske bland russen men definitivt bland andra raser. Har vi råd med det? Rasen är så liten och de hingstar som redan idag är godkända används ju inte som de skulle kunna göra. Jag vet att det finns vissa travmänniskor som gärna ser att snabba travare skall godkännas men redan idag finns det godkända OCH snabba hingstar. De flesta godkända hingstar kan göra mer än att enbart vara snygga. Det handlar inte enbart om att de ska kunna trava fort eller hoppa högt. De skall kunna användas till annat också och tyvärr kan man inte dokumentera det på samma sätt som tävlingsprestationer. Inte ens klassisk körning dokumenteras som det borde av SvRF.

Kan inte låta bli att fundera på vilka "snabba" hingstar som i dag tävlar det är man saknar stammar på t.ex…?
Jag avlar "mot travet" men vill inte utesluta exteriören för det och tycker vi lyckats rätt bra med det som finns att välja på redan idag.
Tycker det är jättebra att det finns någon som kan tala om hur poängen skall fördelas, med fri avel anser jag risken ganska stor att vi ändrar russens exteriör allt för snabbt (bara att se hur kallbloden fått två raser på rel. kort tid)
Det skulle ju i förlängningen kunna innebära att utställningar och premieringar försvinner och all kunskap med den.
Om man ändå inte skulle behöva ta hänsyn till någon poäng tror jag att allt fler skulle strunta i bedömningen. Jag skulle förmodligen inte ens åka själv eftersom jag är måttligt road av "bedömningssporter".
Idag åker vi för att få ett "kvitto" på om vår avel "håller måtten"
Tävlingsresultaten talar ju sitt eget språk men hur skulle man annars få reda på om man är på rätt spår inom exteriören?
Russen har alltid passat till att springa fort på travet medan kallbloden har en bruksvariant och en tävling.
Åtminstone vill inte jag ha den uppdelningen med russ som ser ut som vinthundar och bara springer fort och går sönder och ett bruksruss som tenderar att bli allt grövre i värsta fall.

#97 Bra skrivet :D
#93 Men avlar du på ston som har exem
#97 Håller med! 🙂

#97 Menar du att "fri" avel skulle innebära att rasen delas i två?
I exemplet som jag skriver i #77 har ju poängbedömningen kvar och det tycker jag att den ska vara. Aveln ska inte vara "fri" på det viset att man kan ta vilka hästar som helst utan man tar bort avelsvärderings/premieringskravet och ersätter detta med krav på utställning (poängbedömning) och en eller två veterinärbesiktningar. Detta gör att vi har poängbedömda, friska hästar i avel. Vilken poäng som ska vara lägsta möjliga för att få användas i avel (om en gräns ska finnas) vet inte jag. Det viktiga är att hästarna måste visas så de får sin poäng, man kan självklart visa flera gånger om man vill, det bästa resultatet får räknas. När man sen vet hur den ser ut och rör sig och man vet att den inte har några veterinära defekter såsom patellaupphakning eller liknande så får var och en själv välja vilka hästar man ska para ihop. Ev meriter som tillkommer ökar poängen och kommer säkert att få fler att välja just den hingsten (om det är en hingst).

#100 Som det är redan idag då alltså…😉

#101 Nja så som jag beskriver i #77 är det inte idag.
# 98 Vad är "eksem"?

#98 Vadå avla på ston med exem?
Jerker Klang,
#60 Om du vill ta bort begränsningarna på 9000-serien, hur ser du då på generalmönstringen? Linus som visades varken på generalmönstring eller följande hingstpremiering betäckte ändå sston i somras och kommer följdaktligen få avkommor i 9000-serien. Ska vi ta bort generalmönstringen eller ska jag med gott samvete strunta i att visa min hingst där nästa gång?
Jag gissar att hingstägare som inte sköter sina åtagande med språngrulla också kan få påtryckningar genom att avkommorna, i såvittfall inte det sköts, hamnar i 9000-serien. Ska det inte finnas några möjligheter att ge påtryckningar heller?

#60 Givetvis skall Generalmönstringen finnas kvar, precis som jag anser att Premeringen skall finnas kvar. Resultaten från dessa bedömningar är en av flera viktiga punkter när man väljer hingst.
Det finns betydligt bättre sätt att använda som påtryckningar gentemot uppfödare som inte sköter sina åtaganden än att diskvalificera viktiga russin från framtida avelsvärderingar och dylikt.
Jerker Klang,

#104 har inte hon exem ? därför jag undrade , men jag kan har läst fel innan .

#107 Exem? Nä, men hon har en överkänslighet mot svidknott…. vilket dottern, Isilon Almarëa, inte har.
Jerker Klang,
För att det ska bli rätt med stavningen så stavas eksem just på det sättet.

#108 ok, men de är väl även det som kan vara ärftligt ?
är väl det som man kallar sommarexem ?
Man- och svansskorv, med kroniskt förlopp kass för avel.
Allergiska eksem/ sommareksem kass för avel
Så står det ju i defekt listan på hingstar och det borde väl även gälla ston ?
Tycker att den här tråden kommit ifrån ämnet….. :(

Därför jag gjort en ny tråd Maggan
Då låser jag den här tråden eftersom den kommit ifrån ämnet……och trådskaparen fått svar på sina frågor!