Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettefterlysningar
Läst 1407 ggr
esmeralda123
0

stora gotlandsruss

Jag läste en gång i en hästtidning om en familj som födde upp stora russ, 135 och uppåt tror jag. Är det någon som har hört talas om dem och kanske vet hur man kontaktar dem?

Chirak-96
0

Har aldrig hört talas om, låter kul. Kan dom kallas russ cob då eller? Skrattande

PernillaJ
0

#0 Jag tror jag vet vilken artikel du syftar på, och jag minns den främst för att den retade gallfeber på mig! "Svenska lantraser - Gotlandsruss" publicerades i Tidningen Hästfynd (numera Hästfocus) nr 1/2003, skriven av islandshäst-skribenten Stina Helmersson. Mycket i artikeln handlade om hur lysande det skulle vara om russens övre mankhöjdsgräns avskaffades eller höjdes… (jag håller inte med!)

En uppfödare som intervjuades och var positiv till överhöjdare var Ingela Knutsson Klitte, Steneberg vid Helsingborg; kanske är det familjen du tänker på?

Norrveda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som mätman kan jag bara säga att det inte alls är ovanligt med russ över 130 cm. Har mätt flera "överhöjdare" i år och dessa har varit bra mycket över 130! Det finns minst lika många under 115, alla är oavsett storlek fortfarande russ och säkert bra för sitt ändamål. Jag menar inte heller att mankhöjden ska ändras men det finns variationer åt båda håll.

Tusen
1

Tycker själv att dessa övervuxna russ ändå har en plats i ponnyvärlden. Med tanke på att ridsporten envisas med att ha så låga åldrar på sina tävlande ryttare så ser jag en möjlighet för övervuxna russ att sprida ett gott rykte då äldre kan rida de övervuxna russen. Russen är ju fantastiska hoppare men rätt starka och det kan därför vara svårt för yngre ryttare att orka hålla ihop dom. Då man får vara 18 år för att tävla sin C-och D- ponny kan ev. ett russ på c:a 135cm klara sig riktigt bra i hoppning bland andra C-ponnys och därmed få en högre status bland hoppfolk. Därmed inte sagt att man ska överge rasstandarden (Maxhöjden).

Skulle faktiskt tycka det vore lite roligt att ha en sådan hemma. Lite som att ha Islandshäst tror jag att det skulle bli. Fast av en inhemsk ras, AV BÄSTA SORT. (Kanske fler vuxna skulle våga rida russ då.)

MagganS-B
1

Jag mäter ca. 50-60 ponnyer varje år, mest russ och shettisar, men det är flera år sen vi hade ett russ som var överväxt! Medelmåttet ligger på ca. 1.24-1.25, antagligen föder vi upp våra russ mer extensivt här på Gotland :)…..Jag har sett flera "stora" russ, har själv ägt en som var 1.33, tyvärr försvinner mycket av rastypen när dom blir så stora. Jag tycker personligen att det är väldigt onödigt med stora, överväxta russ, det finns engelska ponnyraser i den storleken, ex.-vis new forest, som är jättetrevliga också!