Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1870 ggr
rockytherocker
0

Klippa? Täcken när? Frågor!

Jag har lite funderingar runt klippning av russ.. Varför/varför inte, klipper man russ? Jag köpte ett russ (7 år) i höstas som har tjock och lång vinterpäls nu som inte har haft täcke förut vad jag vet, som nu ska börja tränas för ponnytrav i vinter. Ska jag då klippa ponnyn eller går det lika bra att köra och sela med den långa och tjocka pälsen?

Om jag inte klipper ponnyn, ska den då få gå ute utan täcke? Den går ute på dagarna (här blir det ganska kallt, snö, regn och blåst på vintern då jag bor norrut) och är inne i box på nätterna. Och efter träning när den är svettig, ska den då ha täcke om den är inne och/eller går ut efteråt?

Hoppas ni erfarna kan hjälpa mig med tips och råd om både klippning och om täcken ska på och i så fall när och vad :)

silarp
1

tränar man mycket kan man kanske klippa, men då får man ju täcka nästan jämt,,, åter man pälsen vara, eller klipper bara lite framtill kanske man kan låta den gå otäckad en del ändå…
Jag tränar inte mina så hårt, och när jag nån vinter gjort det, så har jag helst täcke på när jag tränat…. inbillar mej att det är meningen att dom ska ha lång päls…. annars hade dom nog inte fått den..!

Denna "vinter" som uteblivit och istället består av ett antal plusgrader, är alldeles för VARM för vissa av mina russ.. hon svettas i stallet, och ändå har jag kallstall, dvs i princip exakt samma temperatur som ute…

Tessan08
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag klippte våran i oktober, rakar inte utan klipper medhårs så att det är lite päls kvar. Han har täcke i hagen men inget på natten i boxen. När vi kört har han ett fleecetäcke på någon timma efter el tills han är torr. Man kan ha en "bh" (bogskydd) på som hindrar att det blir skav från täcket på bogen när man klippt pälsen också beror ju mest på hur bra och väl täcket sitter :)