Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1658 ggr
MagganS-B
2

Vem vet något om den här.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här danska tallriken med Vidar 521 på hittade min vän Joyce Moreno i en antikaffär i Oregon! Naturligtvis köpte hon den….men nu är vi lite nyfikna på varför den gavs ut, av vem och för vad…..Signe Kroners namn står på baksidan…..

MagganS-B
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Baksidan…..

PernillaJ
3

Ur Gotlandsrusset nummer 2/2006, sid 28:

Vidar 521 på danskt porslin

Hingsten Vidar 521 har stått modell för den engelska tecknaren Natalia Brampton och motivet finns på en platta som har framställts av danska Scan-Lekven Design.

Plattan är väldigt fin, 19,5 cm i diameter i blått/vitt porslin med handmålad guldrand. Den kan beställas på internet: www.dogplate.com och hittas under menypunkten "Horseplates" (sidan är på engelska). Priset är runt 300 svenska kronor + frakt.

Natalia kontaktade mig förra året och frågade om jag hade några bra bilder på gotlandsruss eftersom de skulle börja med hästplattor (innan har de bara gjort hundplattor) och så tyckte de att det vore roligt att ta en original nordisk hästras som den allra första. Det tyckte jag förstås var en jättebra idé, så jag skickade lite olika bilder och föreslog att de skulle ta Vidar som modell eftersom han är en så vacker och rastypisk individ. Och så blev det så här.

Signe Kroner

MagganS-B
1

Jag har också fått svar från Signe, så nu är allt utrett, men grejen var ju att tallriken fanns i USA……😃 Var finns dom andra 5000?

Hittar inget "Horseplates" på deras hemsida…..

Silja71
1

Visst var det kul att den hamnat ändå i USA. Jag har den på min köksvägg, tillsammans med en annan fin gammal russplatta med Marino 213 på!

Silja71
1

http://www.dogplate.com/?page=browse.jsp&id=6&order=navn&word=H 

titta här där fanns det lite "horseplates" i alla fall.