Vad är det för färg 2

#puttar upp#

Kan ingenting om färger men tycker den va ball ;)
//Mickan

puttar upp igen

Bleksvart tror jag. Hade ett russ med samma färg som var registrerad som det. Visst blir han helt svart på vintern…

Nu har jag hört det i från två stycken. en veterinär och en som jag känner att min lilla ett åring börjar se ut som en mörkfux. jag blir galen 

#1 Hade själv ett russ med exakt samma färg som din. Det är Bleksvart som är rätta namnet på färgen på han :)

Skulle nog kanske också kunna tänka mig mörkfux eftersom det ser ut som manen och svansen är åt "rödhållet" eller ser man så galet.

Vad har han för färg på sina ögon?
Går de åt det bärnstensfärgade hållet?

nja det tror jag inte har inte riktigt tänkt på det men jag tror att han har vanliga mörka ögon men om han skulle ha bärnstensfärgade vad innebär det då?

Gulanlag visar sig ofta med bärnstensfärgning av ögonen.

okej ska kolla det i dag ska nämligen till honom idag skriver ikväll vad han har för ögon kanske kan få någon bild också
Håller med övriga, han ser ut att vara bleksvart. Svart förekommer i mer eller mindre bleka toner ;)
Oftast är en sådan häst allra mest svart just när han satt "ny" päls, dvs på våren (när han satt sommarpälsen) eller på hösten (när han just satt vinterpäls) och sedan bleks den "nya" pälsen under sommaren & vintern.
Men annars håller jag med någon annan att han skulle kunna vara gulsvart också, men då måste han ha en förälder som bär på Gult - vad har mamma & pappa för färg?

jo hans mamma är ju då gulbrun coh även så hans morfar komet
Jag skulle också gissa på bleksvart men be annars Agneta Hecht att titta på din ponny. Hon är duktig på färger på ponnysar. Har du dessutom färgerna på föräldrar och mor- och farföräldrar så kan de också hjälpa henne arr bestämma din ponnys färg. Agges signatur på den här sidan är "entill". Ska lägga ut en bild på den bleksvarta ponny vi har (så fort jag kommer hem) så du kan jämföra. Gulsvarta hästar brukar man inte kunna veta att det är föränn de har lämnat gula avkommor. (Tror jag, är det kanska bäst att tillägga)

#17 kollade ögonen på honom. kollade man typ riktigt nära så var det lite bruntaktigt men kollar man på honom "normalt" har han mörka ögon. vet inte om det betyder någont men han har vitt i öronen

Låte som en bleksvart, men som sagt var, han kan även bära på den gulfärgande genen ändå. Pga av risken för att betäcka gulanlagsbärare med varandra (ialla fall om man inte vill ha cremello eller perlino), så skulle jag nog hellre kalla honom gulsvart än bleksvart.