Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 857 ggr
fredrikaa
0

1 - 3 åriga russ!

Hej skulle veta allt om era 1-3 åriga russ.
Vad dom äter och hur dom tränas. Själv så sköter jag en 3 åring shettis som vi gör allt med. Jag är inriktad på NH med han för mitt intresse ligger dära. Dels så hade jag hand om en 10 månaders föl. Och den borstade jag utan problem och lyfte hovarna. Så jag har god  unghäst vana men hur gör ni mer era? Longerar ? Hoppar?

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

fredrikaa
0

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

SigneK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi varken longerar eller hoppar, vi har ingen bana att träna på, och dessutom är det visst inte så bra att longea unghästar. Vi går på promenad med hästarna, så de får titta på olika saker ute i "stora världen". Så borstar vi lite och tränar på att lyfta ben och stå snällt när de ska verkas. 2-3 åringarna lärar sig ha bett i munnen också. Annars gör vi inte så mycket……

amandahandersson
0

Än så länge är det bara en massa myspys, borstning, hovlyftning och små promenader som gäller. Sen är vi mycket i hagen och håller på, det tycker alla (både hästar och människor) är jättetrevligt :)  Jag har en 1-årig russvallack..

Tusen
0

Jag tycker att du har kommit långt på väg redan nu. Vad du kan träna mer med din ponny är att den kan ledas och den då sköter sig. Vill man öka svårighetsgraden kan man träna den att inte bli rädd för olika saker. Paraplyer, plastpåsar, musik, lakan osv. Det kommer att göra din ponny tryggare den dagen den skall ridas eller/och köras in. Är du väldigt sugen på att "träna" din ponny gör det inget om den får lära sig att man kan lägga saker på ryggen (t.ex en liten vojlock eller handduk) och kanska prova med träns så småning om. Men allt detta har du tid med så SKYNDA LÅNGSAMT. Tryggheten är det viktigaste för ponnyn tycker jag.

fredrikaa
0

Det sliter inte att longera 10 min varje sida varannan vecka,. DET SLITER om man logerar för länge och för ofta ^^ 

Promenader är alltid bra för hästen. HAh jag har börja jogga med prins.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

fredrikaa
0

Snart så ska jag och bada med prins : ) det är ju så varmt, hästar måste få prova på badning ;D

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

amandahandersson
0

Men det skiljer sig ju också på hur gammal hästen är.
En 3 åring är ju bra mycket mer utvecklad än en 1 åring tex. :)

När min är 3 år ska han vara inkörd och en del travtränad, för han ska starta under 3-års säsongen! Om han nu visar sig vara mogen för det, men målet är ju det, och jag tror ärligt inte att det blir några bekymmer.

Men det är 1 och 1/2 år dit. Vi hinner :) Skynda långsamt, två viktiga ord att tänka på när man har unghäst!

Merete-h
0

Jeg har samme opplegg på Blondie som vi i alle år har brukt på våre kaldbl. travere. Hun er åring og var allerede leietemt og grei med verking av høver når hun kom i vinter. Hun går på beite, men blir daglig håndtert av både store og små. Vi går tur i skogen, og hun tilvennes biler. Vi har også begynt med tømmekjøring. Jeg synes at det er viktig å begynne tidlig med hestene og ta seg god tid og introdusere EN ting i gangen. Da ser hun positivt på det meste og blir en trygg hest. Jeg har sett så mange eksempler på små " barneponnyer" som blir helt glemt, når det kanskje er de hestene ungene skal ut med som er viktigst å ha godt temt!! 

Det ser ut som du er på god vei, og LYKKE TIL videre :0)

amandahandersson
0

#0, just ja, glömde säja vad han åt ;p Han äter några kilo hö, och nu till veckan ska vi köpa KRAFFT Groov :)

fredrikaa
0

hah okej, jo det är sant på åldern :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se