för mager
Nino är lite tunn om magen. Vad tycker ni att man ska ge för att han ska se bättre ut till GM?

Fri tillgång på grönt, men om han springer mycket i hagen så är nog ordentligt med t.ex krafft groov något att lägga till. Hingstar kan ju vara knepiga att hålla i hull under sommaren trots bra bete. Ett par kilo bra kraftfoder om dagen kan göra susen, eller så springer de ännu fortare :) Men välj ett foder för avelshästar, det är mer att bygga hull av. Springer han mycket kan det vara idé att han får bo inne på nätterna t.ex, vet ju inte hur din hingst är…
Tyvärr Bisse, inget av det hjälper, i alla fall inte på Brådis! Man kan ge dom HUR MYCKET MAT SOM HELST, men det ger bara mer lust att springa. Det gjorde susen när han fick gå med stona, vi trodde inte det skulle gå efter försöket sist han var här, men det funkade! Lugn som en filbunke i hagen är han. Ca. 5 tunnland skog och äng har dom. Försök med en liten märrkompis/maka! Plus naturligtvis kraftfoder!

Nino går med tre fruar och har ganska bra bete. Tar in på em och ger så mycket hö han vill äta på ca en timme plus 0,7 kg havre och mineral. Vet inte hur mycket kraftfoder jag vågar ge honom och av vilken sort? Tacksam för åsikter.

Går hingstanra med stona brukar de bli lugna och glada, och ge då ett kraftfoder avpassat för avelshäsatr, det ger bättre hull än havre. Om Nino är i lågt hull kan du lugnt ge honom ett eller två kilo. Börja med att ge ett kilo, vänta minst en vecka innan du kollar resultatet, det tar tid att se med hästar. En forestatsförändring ger synliga resultat inom två veckor, så man kan inte hatta fram och tillbaka så mycket.
Våra hästar haf fått krafft groov, eller kornkross och havre, men jag tror grooven är bättre.

Yes har hållt hullet ganska bra i år. Han har fått cornmusli för första gången.
Hans första sommar med ston så såg han ut som ett vandrande skelett. Jag åkte intelligent nog på utställning ändå men det är en annan historia..

Hilmer han får grov nu på sommaren. + att han aldrig får vara helt själv. Fick ju inga ston i år, så han fick en styvson att ta hand om istället. Verkar funka det oxå, är i riktigt fint hull :)
Har du prövat att ge lucern ?

Kurant får Krafft grov 90 som komplement till betet och vi lägger även ut hö 2 ggr/dag, när vi visade honom förra veckan sa domaren att han var i utmärkt skick. Han har 3 ston med sig och är en lugn hingst, men skulle han inte få krafft så tunnar han ur. Havre ger mer energi så de blir piggare men påverkar inte hull så mycket vad jag fått lära mig.

I teorin är det enkel matematik: se till att hingsten får i sig mer näring än vad han gör av med. Kan vara svårt i praktiken…
Gamle Granit 368 gick här i fjol, 26 år gammal, och hade trots bra bete litet svårt med hullet i början av sommaren. Vi inledde med en genomgång av duktig hästtandläkare/veterinär, sedan fick han 1 kg Krafft Groov 125 per dag - så fort han såg mig ("foderautomaten") kom han i galopp. I slutet av sommaren var han lönnfet, då halverade jag Groov-givan och lade till 1 liter hel havre. Hade han inte svarat bra på 1 kg Krafft Groov 125 hade jag provat ge honom 2 eller 3 kg, naturligtvis med gradvis ökning av givan.
Jag hade även ett digivande russ-sto som behövde stödfodring (på ett annat bete), och gav även henne Groov 125. Så det gick åt några säckar den sommaren, kan jag säga… Groov 125 är bra "gödningsmat"; det är visserligen rätt dyrt, men enkelt att utfodra med och smakligt så hästarna äter det gärna. Lycka till med Ninos hull. (OBS, om du provar Krafft Groov: använd inte Groov 90, det ska vara 125:an!)
Fax är också en hingst som kan vara svår att hålla i bra hull på sommaren. Även om han är lugnare med fler ston i hagen så får han komma in på nätterna och äta så mkt hö han vill + massa kraftfoder han får med andra ord äta så mkt han orkar men inte blir han tjock för det 

Hippobasic är kanon till magra hästar. har gett alla mina "för smala" hästar hippobasic..

Efter alla år med sommarsmal hingst, har man gett upp. Hellre en frisk smal hingst några månader än en som fodras till ingen nytta. Så länge hingsten mår bra, är blank och piggögd och är med på allt, får han vara smal om han vill. När hösten kommer, kommer också hullet av sig själv, och till jul brukar han se ut som självaste julgrisen. Tur att man slipper åka på generalmönstring, och inte behövt göra det de senast 10 åren.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Åja, skryt lagom! 
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Åhja, man får väl skryta om det lilla man har, som är värt lite skryt.
www.vikingponnycenter.se
Nog för att han inte är så stor, men att kalla honom det lilla var väl att ta i. Han är stor på många vis!

Jodå, han är stor i orden men liten på jorden, åtminstone igår, när jag hälsade på honom i hagen, han hade massor att berätta och ville inte sluta att muttra och buffa, vi hade ju inte setts på flera veckor. Kul att han tyckte att det var roligt att se mig.
www.vikingponnycenter.se

#9 Varför grov 125 och inte 90?

#17 Räkna på det så får du se…
Om du ger 1 kg Groov 90 får hästen 9,0 MJ & 90 gr smbrp.
Ger du 1 kg Groov 125 får hästen 10,0 MJ & 125 gr smbrp.

Vi har heler aldrig haft problem med hullet på våra hingstar. Musseron går idag tillsammans med 4 ston och är perfekt i hull. Han har oförskämt bra bete, och behöver heller inte stödfodras.
Om hingsten (och andra hästar för den delen) har svårt att hålla hull så får man absolut inte glömma att grovfodret är viktigast! Först bra bete och extra hö! Sen kraftfoder!
Som tidigare rekommenderas så håller jag på kraft grov. Anpassat för avelsdjur. Någon nämnde lucern vilket mer är för högresterande ponnyer. Lucern har hög proteinhalt och är bättre för uppbyggande av muskler, än att bygga hull.
I övrigt håller jag med den som rekommenderade müsli, något som kommit nu på senare år. Jag har bara hört bra resultat från dem som använt detta. Jag har även kornkross om jag har någon som behöver bygga hull.
Lycka till med maten så ses vi på sundbyholm i augusti!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Helt klart är grovfodret det viktigaste, och bete det bästa under sommaren men väderleken styr kvaliten på betet och då måste hö till. Denna sommar så hade vi under första halvan så torrt att det inte kom någon återväxt. Ger inte ens ett kg grov som komplement snarare ett halvt. Det som det handlar om egentligen är att ligga steget före hela tiden oavsett om de blir för smala eller för tjocka då håller de sig i lämpligt hull men det kan vara nog så svårt.

Monljus har inga problem med att hålla hullet. Detta trots att han tränas flitigt och betäcker. Han har en lagom stor hage med bra gräs. Han har stundtals snarare varit lite väl hög än låg i hull under denna sommar….
Däremot upptäckte vi en helt annan Monis i går då han under dagen stod uppstallad hos bekanta i Eksjö. Då sprang han konstant då han inte såg "sina" ston ordentligt. Hemma har han hagen högst upp och har järnkoll på samtliga beteshagar och dess invånare, då är han lugn och rusar inte av sig.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Tänk om det vore så enkelt som en del tycks tro, stt det bara är att laborera med foderstaten … Hästarna är precis som vi människor, en del av oss behöver bara tänka MAT, så växer bilringarna runt magen, andra (kanske lyckligt lottade) kan vräka i sig vad som helst utan att lägga på sig ett enda kilo. Det gar med ämnesomsättning och hormoner att göra. Detta är helt naturligt. Jag vet inte hur era "sommarsmala" hingstar blir på vintern, men våra bygger upp ett rejält fettlager under höst och vinter. Framme i mars är de små fläskberg. Sen rasar allt på några veckor, oavsett om de har ston, tränar eller tävlar. Förr gjorde vi oss stora bekymmer över detta, men har nu lärt oss att låta naturen sköta det. Varken vi eller hästarna har ont av det, men andra som ser hästarna förfasas.
www.vikingponnycenter.se

#22 Visst är det så. Tror inte det finns två individer som är lika, sedan må det vara russ eller människor. Det kan dock, tycker jag, vara bra att dela varandras erfarenheter för kanske kommer man på något som man inte tänkt på. Detta något kanske kan göra livet lätare för ens eget Russ och/eller för en själv. Det tycker jag är en av de förnämsta fördelarna med en sajt som denna. Många Russägare med olika lång erfarenhet och erfarenhet av olika individer. Tillsammans kan vi lära varandra och lära av varandra….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#23 Du har helt rätt, jag ser det också som mycket värdefullt att ta del av andras erfarenheter. Alltid lär man sig något. Det är så stimulerande att få ta del av andras erfarenheter och också dela med sig av sina egna.
www.vikingponnycenter.se

# 23 24 Så är det nog för oss flesta här på denna sajt att man tycker det är stimulerande att ta del av andras erfarenheter och även dela med sig.
Alla har något att komma med och det är det denna tråd handlar om tips hur andra gör och det varierar mycket som vi ser, olika sätt och olika foder. Det som passar någon kanske inte passar andra.

Lite kul, fick rapport om att Trojka, som skall visas på GM på Sundbyholm, redan lagt sig till med "hösthull", så nu blir det väl anmärkning igen att han är för grov
, men vem bryr sig, han ska ju dit bara för att han måste visas, och behöver inte konkurrera (det gör inget om han går sist i ringen) han är den samme för oss ändå.
www.vikingponnycenter.se

#25 Det var därför jag undrade från början… Som ny hingst ägare och gammal sto ägare är det många svar man fått på denna sajt. Tack till alla!
# 26 Åja, ta inget för givet! Gammelgubben JR ska också vara med, så det kan bli strid på kniven om bottenplatsen om det så vill!

#28 Nja, din gammelgubbe JR är nog frächare än min unge spoling TP, så JR går nog före. Räknar nog kallt med att JR gå väldigt högt.
www.vikingponnycenter.se
Det var ju många gamlingar i den klassen. Kan bli kul!
Jag skulle gärna ha en mugg eller två med mig hem, men det känns som att det blir svårt med mitt team. Jag skulle kanske ha sponsrat en klass för "Bruna hingstar som gått minst tre år på Lojsta Hed"eller nåt?
Främst Krafft Groov 125 och eller Krafft Lucern mix eller hackat strå beroende på hö /betes kvalitet tycker jag fungerar utmärkt på hästar som är svåra att håll i hull.
Veritas odium paretFörvånad

Vi kjøpte en meget tynn hingst engang, som stod på bra mengde for fra før. Da var det mark-kur og tarmbakterier som løste saken. Med forsiktig oppforing i etterkant ble han rund, blank og energisk ;0)
Glöm inte att det finns vetekli också.Ger ju även en kanonfin päls.
Jag har inga problem med vikten på min hingst, problemet är åt motsatt håll så nu har jag börjat köra honom. Hans arbete under sommaren har varit med dom åtta ston. Dom har gått på fribetäckning, och gått över flera brunstperioder. det har fungerat bra. Även fyra föl har gått med i flocken. Han rullar nästan fram så han blir nog också kommenterad "för grov". Men han är min och jag vet vad han kan.

Vårt varmblod såg "hemsk" ut här i våras och fick då tips om att ge linfrögröt. Det fick hon 3 dgr i veckan och på knappt 14 dagar syntes det klar skillnad - efter det håller hon hullet bättre och äter som en "häst" 
1 näve (ca 1-2dl) linfrö, 1dl melass, 1 liter kokhett vatten, 1 liter vetekli samt havre eller kornkross så att det blir till en gröt. Serveras varm.
Ge gärna en ordentlig dos med morötter där emellan för att balansera upp Ph-värdet i hästen.