Kommer ni fortsätta Betäcka?
Bara för 2år sen fick jag alltid mina föl sålda vid 6månaders ålder. Jag har aldrig "behövt" stå kvar med dem en längre tid. Nu finns de absolut inget intresse, inte ens när Man har Derbyvinnare och mästerskaps vinnare till föräldrar. Jag kommer inte fortsätta betäcka i denna utsträckning längre, nästa år betäcks Max 1 sto i vanliga fall får jag nästan alltid 5föl. Stona kommer få säljas som tävlings hästar. Hur känner ni andra uppfödare?

Vi har ju inte betäckt på två år då vi står med för många hästar här hemma , man kan ju inte betäcka om man inte kan få sålt de man har kvar och fler borde nog fundera på det så de inte rear ut avkommorna sedan.
Så mitt svar är att jag kommer inte betäcka på några år om jag inte får sålt.(tyvärr)

Jag kommer nog betäcka som jag gjort hittills ca 3 ston (+-)
Det mesta hänger på vad jag "hittar" för hingst, Raider får betäcka så länge han fungerar. Sen är det några funderingar på tilltänkta hingstar.
Åtgången på avkommorna har sett lika ut för oss från år till år.
Marelds föl är oftast tingade innan dom föds, Hildes brukar vara sålda inom ett år, Aidas har det varit förfrågningar på trots att dom inte legat till salu… Cleos stoföl är ännu osålt men hon är inte så gammal än, medans fjolårets var såld innan årets slut.
Jag har väl också lite för mycket hästar men det är mer pga att jag bestämt mig för att behålla varsi ett stoföl u.Aida, Mareld och Hilde och en hingst e.Raider u.Aida som är tänkta till framtida avel.
Så är någon intresserade till nästa år så är både Mareld och Hilde konstaterat dräktiga med Raider, Aida inte kollad eftersom hon fölade så sent som i september.😉

Jag har ju inga fantasiska meriter på mina ston, och har inte haft något russföl sedan 2007, men i år fick jag ett till slut, och jag har betäckt två av stona i år. Men sedan får vi se, tanterna börjar ju bli till åren och de har udda blod som borde tillvaratas så jag önskar stoföl som man kan fortsätta linjerna med.
Vi har ju också begränsat med plats, och det lär ju inte vara så lätt att sälja fölen sedanm speciellt med tanke på att travet tappar så mycket och om nu ridningen ska införa att barn under tolv inte ska tävla och när de väl får börja tävla sker det på c-ponnyer…

nej, jag kommer förmodligen inte betäcka något av mina 2 ston 2014.. . kastrerat min egen godkända hingst vildhallon också… tror inte det bara är i russens värld det är stiltje…tyvärr…

Troligtvis kommer ett russ- sto kommer att betäckas här nästa år.
Men det känns lite knasigt för russen som ras i framtiden, ställt mot hur efterfrågan är.. lite orolig för rasen i framtiden.
#1 Gällande det där med att inte rea ut sina föl, det blir ju lite pest eller kolera känner jag. Å ena sidan ska man inte betäcka så mycket att man behöver rea ut sina föl, för då sänker man värdet och förstör för alla. Å andra sidan så finns det en oro för att allt färre betäcker, och det finns till och med mål uppsatt för hur många ston som ska betäckas. För mig går det inte riktigt ihop, hur vill vi ha det?
Vi har betäckt 2 ston i år och kommer även nästa år att betäcka 2 ston.
Jag kommer att troligtvis att betäcka två ston, Hults Spurrita och Susscrofa.
Jag kommer också att betäcka ston i samma omfattning som i år, dvs två. Jag räknar aldrig med att sälja som föl utan jag säljer färdiga hästar. Kan Lojstas val av hingstar inverkat på efterfrågan? De två senaste hingstarna har ju varit med travmeriter och det är stora kullar så det borde inverka för de som avlar mot trav.
Vi väntar ett föl till sommaren (om allt går bra) så vi tänker inte betäcka till våren/sommaren 2014 i vilket fall. HUr det blir framöver får vi se.
Jag planerar att betäcka ett sto, beror lite på om jag har plats över.
Jag har inget sto dräktigt, men kommer kanske att betäcka Linn Ess. Jag tycker också det är bedrövligt att man inte kan sälja avkommor efter välmeriterade föräldrar, så just nu har vi faktiskt beslutat oss för att behålla bägge stofölen e. Gumino och Tyson i några år!
Rasen måste ju överleva på ett eller annat sätt, och vi kan inte bara göra oss av med bra stammade hästar till utlandet och behålla dom sämre själva….. Jag tror verkligen på det som skrevs i en annan tråd att avelsföreningarna själva får anordna tävlingar i hoppning, dressyr och fälttävlan precis som islänningarna har sina egna tävlingar!

Vi betäckte inget i år och kommer inte betäcka 2014 och troligtvis inte heller 2015 sen får vi se. Skärmnäs Pigall kommer att lånas ut på station, plats är ännu inte bestämd. Ingen är intresserad av vare sig föl, 1-åringar, 2-åringar eller äldre startade. Vi behåller alla och väntar på bättre tider :)

Vi fick tre underbara föl i år och hoppas på fyra nästa år.
Vi har också lite för många i stallet men vi har tänkt om lite, och nu räknar vi inte med att få någon såld innan de är helt inkörda och insuttna. Förhoppningsvis får vi lite betalt oxå…..
Men eftersom vi måste behålla våra längre så köper vi inte längre in några nya ponnys utan kör på det materialet vi har.
Ponnytravare verkar inte ha det lättare än andra russ just nu.
Her i Norge er det også liten interesse. så planen om egen hingst er i alle fall død -og ingen hopper blir bedekt her til sommeren heller. siste føllet 2011 var planlagt beholde selv så ikke vært på markedet, men jeg følger med og ser hvor stille det står dessverre :( Her gjelder det ikke bare russ - er nesten enda verre for andre raser. Fine hester blir gitt bort og solgt til dump-pris..
Gervides Gull- Viva, Gervides Curry, Hajdi og Märta ble anskaffet med tanke på noe avl og ellers bruk i rideskolen, men det blir ingen fler føll her med det første.
Kommer nog att betäcka så småningom. Har ett russ född 11 hemma och fortsätter hon utvecklas så blir det kul att ta föl på henne.
Sen om jag säljer som föl är väl mer tveksamt, vill gärna ta de igenom kvalitets innan jag säljer.