Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 5070 ggr
Gnistra
0

Ny åldersgräns för B-ponny ryttare

Jag blev riktigt irriterad i morse när jag satt med den super bra tidningen ridsport, ett nytt nr i dag nr 23, på sidan 41 möttes jag av en artikel om att : Barns tävlande kan stoppas.

Svenska ridsports förbundet filurar på att ändra ålders gränsen till 12 år på dessa ponnys, b la för att de är långa redan vid den åldern i de flesta fall och att barnen är små och ej bör tävla på nuvarande villkor…

Jag själv kan tycka att någon ny klass kan vara ok, in med stil bedömning och ev. idealtid i vissa klasser men att stoppa hela B-ponny Sveriges framtid inom ridsport och vad det kan betyda för våra underbara allround hästar….

Hur gör vi för att framföra sunda o kloka tankar till Svenska Ridsports förbundet för våra små hästars framtid?

Enligt artikeln ska beslutet troligen tas i Januari 2014. Jag har mailat  Svenska russ avelsföreningen och Föreningen gotlandsruss.

StuteriSolo
5

Barn tolv år och yngre ska inte tävla "på riktigt" enligt riksidrottsförbundet, och det är det som både travet och ridsporten anammat. 

Det blir ju helt enkelt så att i ridningen försvinner allt under c-ponny helt, och barnen får rida för stora hästar. Då kan man ju köpa ett halvblod direkt, och då blir allt bra, för halvblod är ju de enda hästar man kan använda om man vill tävla i sverige.(man blir tittad litet snett på om man envisas med att vilja fortsätta köra sina små ponnyer och inte byta upp sig om man är duktig)

Eller vad de vill ha sagt med detta. När jag var liten tävlades det med shetlandsponnyer, hur många shettisar är ute och tävlar idag?(i ridning alltså) Varför är det så galet att låta barn rida på hästar de kan göra allt själv med? Och är de litet långa i slutet på sin karriär på just den ponnyn som de tränat och jobbat ihop med i några år så lär det märkas på hästens resultat. De flesta kan ju rida större shetland till runt tolvårsåldern, och många kan rida russ resten av livet men ridsportsverige tycks var helt fixerat vid att man ska rida storhäst så fort man passerat 140 cm i längd.

Jag personligen tycker att först när ryttaren är runt tolv år börjar de verkligen kunna rida ett russ, men då är de För gamla för att tävla.

Avelsföreningarna får helt enkelt fixa egna tävlingar i framtiden, det är ju tillåtet. Kanske kan man få igång en ponnysport med småponnyerna igen?

Linnea
3

#1 Jag tror att det blir helt nödvändigt för aveln av mindre ponnyer att avelsföreningar eller andra ordnar tävlingar för yngre barn/mindre ponnyer. Vem ska köpa ponnyerna om inte barnen får tävla?

Deras idéer och regler verkar inte alls genomtänkta, ta bara det exemplet att du kan som 14-åring tävla på storhäst mot vuxna som har decenniers erfarenhet men på ponny tävlar du bara mot dom som är i ungefär din egen ålder för att det ska bli rättvist. Ehh va? Vem tänkte där?

Eller att man höjer åldern på b-ponny med motiveringen att barnen nuförtiden är längre och tyngre. Vilka barn? Gäller det verkligen alla? Ska man ändra åldersgränsen för att vissa är större? Hur är det rättvist?

Skynda långsamt så går det fortare.

Tusen
3

Jag antar att vi får göra som Islandshästarna. Ha egna tävlingar. Då skulle man istället kunna höja åldersgränserna istället.
Det finns ju många vuxna som är små och kan rida russen. Det skulle vara toppen tycker jag.

Jag har aldrig riktigt förstått varför man har haft en lägre åldersgräns för A-och B-ponnysar när man nästan alltid i alla fall slår ihop klasserna vid prisutdelningarna.
Tänk om man kunde tävla alla ponnyer tills man är 18 år. I hoppning är hindren naturligtvis anpassade till ponnyns kategori men i prislistan spelar kategorin ingen roll. Istället kunde man dela in ryttarna efter åldrar och låta yngre tävla för sig och äldre för sig oavsett kategori på ponnyn.

#0 När skulle detta i så fall börja gälla: Jag ser att beslutet skall tas i januari 2014 men börjar det gälla direkt eller efter något/-ra år?

StuteriSolo
1

Allt skulle vara helt genomfört till 2017 stod det, med övergångsregler och allt vad det stod

Tusen
0

#4 Okej. Tack för ditt svar.

Linnea
5

Rubriken på tidningen Ridsports hemsida:

"Frågan är mer komplicerad än många tror"

Jag tror snarare att det är såhär:

"Frågan är mindre komplicerad än vad SvRf tror."

Skynda långsamt så går det fortare.