Gulanlaget?
Jag kanske låter helt insnöad på historia men jag har en undran över gulanlaget. I de gamla stamböckerna härleds gulanlaget till Olle 2 och det antas att färgen kommer från hans far, den syriske ponnyhingsten från Aleppo-trakten som stod på Berlins Zoologiska. Jag tycker det låter konstigt att han skulle ha fört in gulanlaget när inte gulanlaget inte finns inom det arabiska fullblodet.
Nu vet jag inte om han var en arab utan den slutsatsen har jag kommit fram till själv. Han omnämns väl som orientalisk i alla fall. Har det någonsin undersökts vad det var för en hingst som kom att få så stor betydelse i russet? Hade han verkligen ett gulanlag eller fanns det i rasen innan?

Jag tror nog det stämmer att Olle 2 var gulsvart, i alla fall när man tittar på vilka färger han lämnat. Ett annat anlag, utöver gulanlaget och sina fina bruksegenskaper, som Olle förde in i russ-rasen var slinger, cerebellär ataxi.
"Syrisk hingst från Aleppo-trakten" tolkar jag inte som en arab, fast sannolikt hade hingsten nog arab-blod i sig? Min teori är att det kanske var en släkting till dagens små ädla kaspiska hästar, mer eller mindre renrasig. Vad säger ni som är mer kaspisk-pålästa om det?
Jag tror nog också att den möjligheten finns, att det var en kaspisk eller liknande.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Fast de spanska hästarna har ju berber-blod i ådrorna, och spanska hästar har ofta gulanlag. det kanske var en sådan?!
:)
Hm, så med andra ord har inte gulanlaget ett naturligt ursprung i russen utan är inavlat??? Eller har jag fel?
Hur är det med blacka färger? Blacken sägs ju vara "ursprungsfärgen"på vildhästen, men jag har då aldrig sett ett russ med blackfärg? Är det någon färg som förekommit inom russ?
Kolla på bruna hästar, allrahelst dom som är lite ljusare med mjölmule, dom har ål!
Prickarna, fläckarna och gulanlaget är säkert inavlat, precis som welshblodet, varför inte? Folk har ju gjort så i alla tider, försökt förbättra rasen, eller kanske korsat av misstag (händer väl än…). Vi har bara att göra det bästa av saken!
#5 Hm, det var inte så att jag ville vara negativ, utan mest nyfiken. :-)
Även om russen ofta har ål, är det ingen blackfärg. Kanske har det funnits blackar? Det är en dominant färg som är lätt att avla bort på så vis.
# 6 Klart jag vet att du är nyfiken ;)
Intressant tanke att det skulle kunna vara typ en kaspisk ponnyhingst! Jag blir väldigt nyfiken på honom i alla fall. Ett zoo brukar inte ha djur utan anledning så något speciellt med honom måste det ha varit. Det skulle vara roligt med lite mer fakta runt honom. Fanns det fler syriska ponnyer i Berlin vid den tiden?
Jag tycker inte det skulle vara orimligt med gulanlaget naturligt förekommande inom russen. Det finns både inom fjordingarna och nordsvensken. Dölen och nordlandshästen också när jag tänker efter, dvs andra lantraser i Skandinavien.
Skäckanlaget finns/fanns(?) inom kallblodstravarna och den finska hästen så det finns också i andra lantraser i närheten. Även någon enstaka nordsvensk kan få någon bukfläck. Om det kommer från russet eller till russet tycker jag är egalt. Det finns där!
Vi har diskuterat detta, att man skulle försöka luska lite mer om Olles bakgrund, men det har inte blivit av.
Intresserad?
Jag är intresserad men det faller på att jag inte kan så mycket tyska. Eine grosse bier, bitte kommer jag inte så långt med om jag ska kontakta ett zoo i Berlin. Pferde kan jag också!
Du kanske kan hitta någon som hjälper dig?
Jag kan inte ens det på tyska, så här blir det svårt…
Tysk tolk sökes för en historisk djupdykning till Berlins Zoo!
Jag surfade runt lite och hittade ett telefonnummer. Skriver in det här så vet jag var det finns.
Berliner Zoologischer Garten
Hardenbergplatz 8, Tiergarten, Phone +49(30)25 40 10
Det verkade vara en gigantisk park med 15000 djur! Hoppas de har ordning på sina hästar från senare hälften av 1800-talet.

Ojojoj, Berlins Zoo är STORT, och jag vet inte hur skadat det blev under kriget, jag har en herrejöses, vad heter det? Han är iaf mammas kusin och bor i den staden, bergis flera mil från zoo:) Jag fixade ju surströmming åt dem så han kanske kan ta kontakt med democh fråga om de harn ågot arkiv kvar från 1880-talet

Jag släpper gärna uppdraget vidare bara jag får svar på mina frågor:
Vad var det för slags häst? Vad hade han för färg? Hade han fler avkommor? Det blir lite lättare att bedöma hans färg om han hade fler avkommor med gulanlag, speciellt om inte modern hade gulanlag. Fanns det fler av hans slag? När försvann han/de?
Man kan ju fråga om hans namn, och ev. föräldrar, vilket land han var köpt ifrån och hur länge han levde.
#10 Vilka är "vi" som har funderat på att luska?
Jag har bla pratat med Beje om det.

Kaspiska hästar bär på gulanlag. De är små med genomsnittlig höjd på c:a 117 cm (105 cm-127 cm). De är inte godkända att ha skäckfärg, men jag har hört att det förekommit. Hur det ligger till med renrasigheten då vill jag inte spekulera i. De kaspiska hästarna är dokumenterade till c:a år 3000 f. Kr. Det är en häst i liten förpackning som helt saknar ponnygener.
Vi har för närvarande c:a 45-50 st registrarade hos oss i Sverige i Swedish Caspian Horse Association, SCHA tillika Avelsföreningen Kaspisk Häst.
#20 Vet du om det har funnits kaspiska hästar på Berlins Zoo?