Ny vision och målplan för SPTF
Vad tänker ni om detta?
Saxat från sptf.nu:
"SPTF har under 2013 fått en annan roll än vi haft tidigare. SPTF är nu en fullvärdig intresseförening inom Svensk Travsport (ingår nu i förtroenderådet) och har till uppgift att tillvarata och påverka ponnytravets utveckling i Sverige. SPTF har också till uppgift att i samarbete med Svenska Ponnyavelsförbundet tillvarata och utveckla det inom landet befintliga, för ponnytravet värdefulla hästmaterialet. För att uppnå dessa intentioner måste en ny vision och målplan för SPTF tas fram för de kommande åren."
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Ingen som reagerar på ovanstående skrivning?
Jag tycker onekligen att den fetmarkerade texten kan vara lite skrämmande för russaveln utifrån de idéer som finns om "svensk travponny"….
Jerker Klang,

Eftersom det tävlas med både russ och shetland, och en och annan welshponny och ett fåtal korsningar så är det väl en bra skrivning som inte utesluter någon ponnyras från tävlandet? Det har ju tävlats med någon kaspisk ponny också, så det är ju inte enbart shetland och russ det tävlas med.
Det är så jag tolkar texten.
Samarbete med de avelsorganisationer som finns för att ta tillvara det avelsmaterial som vi har i landet. Tänk bara om fler och fler hästar försvinner utomlands, då har vi snart inget eget material kvar, och i utomlandet kanske de inte används i avel utan bara tävlas med t.ex

#2 Så kan man iof oxå tolka det, jag kanske bara är lite konspiratoriskt lagd…….
Jerker Klang,