Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1619 ggr
ryttarn
1

Har russaveln någon framtid

Läste en diskussion på FB idag där flera stycken(vissa ganska dominerande) russuppfödare deklarerade att de drar ner eller lägger av. Erinrade mig då en diskussion som jag initierade för lite drygt ett år sedan, som du kan läsa här.

Själv har jag gått från att betäcka 2-3 ston varje år till att betäcka 1-2 ston vartannat år……. Flera uppfödare har dessutom mer eller mindre lagt av.

Så frågan är, hur kan vi vända denna trend?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

JuliaC
5

I Danmark har jeg satset. Købte en ny russ hingst Ur Kul 646. Han har bedækket 5 ston i år (3 af mine egne). Om 3-4 år kommer der at mangle bra russ.

Jeg tror man skal vælge at bedække med omtanke og satse på de russ, som viser bra resultat, både i avlen og i brug.

Man skal tænke hvad formålet er med at avle. Tjene penge, nej. Bevare de bedste blodlinier indenfor eksteriør og brugegenskaber i samme sto.

Så mit bud  er: Sats på det bedste sto, og gå efter den bedste hingst. Ikke nødvendigvis "naboens" hingst.

Jeg tilbyder eks at betale ½ CEM test for ston, som kommer fra den svenske side.. I prisen er 1 måneds ophold med i prisen, så man kan have sit sto stående ved hingsten i 2 brunster.

Hvis russet skal bevares, må man satse..

Tinula
8

Jag läste den tråden när den var aktuell, och läste den nu igen, och det var en rolig sak som slog mig. I den tråden håller jag med om nästan vartenda ord du skriver, det gör jag sällan i det du skriver nu!

Jag tror att en stor grej kan vara pengarna. Jag säger inte att man nödvändigtvis ska tjäna på att föda upp russ, men det vore ju trevligt om det åtminstone gick runt! För mig som har ett sto som jag betäcker när jag vill är det lugnt, det är lite mysigt med ett föl och blir inget jättehål i plånboken. Men har man många ston som man betäcker, och sedan står med fölen kvar tills de är tre, ja då blir det ju ett stort hål. Där är det nog lätt att man börjar "rea" ut sina russ. Och då kommer ju nästa grej: betäck inte mer än vad du har plats/råd att bli stående med. Men slutar folk betäcka så får vi inte tillräckligt stor genetisk bredd. 

Just nu är det lite pest eller kolera känner jag. Betäcks det för mycket blir det prisdumpning och betäcks det för lite hotar det rasens överlevnad. Det finns ett avelsmål gällande att ett visst antal russ ska betäckas, men om de som betäcker tar ner priserna så muttras det om det. Jag ser inte riktigt hur det ska gå ihop.

Jag kan se att travsporten är russets absolut största användningsområde, och det är väl också där man kan få bäst betalt för dem? Dvs om man har rätt sorts russ (stam och kapacitetsmässigt menar jag). Jag tror problemet delvis ligger hos de russen som inte "duger" till travet, det finns inget riktigt användningsområde för dem. Eller jo, det är det klart det gör, men inget där man vill betala för dem. Många av dem blir barnponnyer - ett hedervärt uppdrag - men ingen vill betala mer än 10-15 000 för sin barnponny. Jag tror att man måste försöka få ut fler bra russ till ridsporten, för det finns russ som hoppar jävligt bra och som har jävligt trevliga gångarter! Ponnyer som tävlar framgångsrikt i hoppning kostar faktiskt en rätt bra slant!

Ett stort problem är ju det här med de löjliga åldersgränserna inom ridsportsförbundet, det binder ris åt många ponnyuppfödare inte bara russen. Jag tror vi skulle behöva prata ihop oss med de andra små ponnyraserna, och göra en skrivelse.

ryttarn
0

#1 och #2 Är det inte så de allra flesta resonerar i sin avel? Skall vi bara fortsätta som förut och tro att allt bara löser sig?

#2 Om du läser mina inlägg, som du idag inte håller med om, om ett år kanske du håller med ;)

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
1

I och för sig har det alltid varit upp och ner inom russaveln, men så mycket mer "ner"  kan det inte bli som det är nu…..mycket deprimerande och mycket farligt för rasens överlevnad, eftersom det kanske inte avlas alls på dom bästa stona!

ryttarn
0

#4 Håller absolut med, men vad behöver göras för att vända trenden? Vi kan väll inte bara lägga oss ner o "dö" allihopa?

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
7

# 5 Det är ju där samarbetet mellan ST, SPTF och avelsföreningarna skall komma in. Gör ponnytravet lite mer "folkligt" igen så kanske inte så många lägger av. Jag tror inte bara det beror på bensinpriserna att folk inte åker och tävlar….Det har alltid funnits generationsskiften också…man kan bara spekulera! 

Kom på en sak till! Kostnaden för att ta licens och avstånden till travbanorna för att göra 10 provstarter!

Jag tänker inte dö ännu, den sista fölisen är inte född här på länge än! 😉

Tinula
0

# Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Vill du förtydliga dig?

Det höllt jag med om redan då, och en del av det du skriver nu håller jag också med om, men den som lever får se ;)

JuliaC
5

tænker man skal lave en international (nordisk) russ-premiering. med trav/ kørsel o ridning på samme tid.. På skift i de nordiske lande. DK,S,N og F. kan måske skabe en større interesse for andet blod på tværs af grænserne. Morgan dømmer jo alligevel i alle landene.

Kan man gøre det? kan man kanske give det bedømte russ et xtra ("N" for nordisk)bogstav, for at opnå Nordisk godkendelse. Self. registreret af SvRF.

MagganS-B
1

# 8 Bra! Skriv en motion till Svenska Russavelsföreningen!

Tusen
6

Jag skulle vilja att man skrev en motion  till ridsportförbundet och för att be dem ändra åldersgränserna för ALLA B-ponnies. Man slår ju nästan alltid ihop kat B och Kat C ändå i resultatlistorna. 18 år för ponny i hoppning, dressyr och fälttävlan skulle gynna alla avel av A- och B-ponnysar. Inte bara russ.  🙂

Tinula
4

#10 Jag håller med! Det är precis det jag menar med att vi borde prata ihop oss med de andra små raserna. (Små till storleken, inte antalet)

TaxIngela
0

Kul med ett brev till Ridsportförbundet. Ha inte för stora förhoppningar bara.

Förra året ville de sänka åldern på alla ponnyryttare till 16. Det blev inte så som tur var, men ridsportsverige tror att det kommer nästa gång.  Fler och fler ponnyryttare börjar med stor häst tidigt. Det bestämdes redan förra året att det TR man tog ska gälla 2014 också. Vad som händer 2015 vet ingen, men jag skulle gissa på att det blir till att köpa en stor häst åt tösen.

Hur mycket större marknad för russ räknar ni med om även ungdomarna fick tävla russ?

Tinula
0

Jag tror den skulle öka en del i alla fall. Jag vet många som gått från första shettisen till c-ponny just för att det inte "känns lönt" att köpa en ponny man måste sälja om några år.