vad är det för färg?
Jag har en fråga jag har en russ hingst som är ett år i år och han registrerad som mörkbrun. men jag var uppe och kollade på honom nu och han är både mörkbrun med vissa gula ställen typ på halsen och vid virvlarna bak går det som mörkbrun fortfarande eller ?
Har du någon bild?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Här är en usel bild på bakre halvan av fölis från i höstas, Forshaga 3/9. Vad jag minns av vad jag såg då tyckte jag han såg svart (eller gulsvart?) ut - men det var ju dåliga förhållanden, hällregn utomhus och skumt upplyst ridhus, så jag kan mycket väl ha fel. Kul i alla fall att se en avkomma till Vicke, det finns ju inte alltför många.

Hej jag vet att du har en bättre bild på honom där han står uppbunden jag kollade inte så noga efter färgen på honom missan hälsar att allt är bra
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

jo det är en fin bild men där har han kvar sin viterpäls men ska se om jag inte kan ta en bättre bild.

Är det Lordi som du har bilder på i ditt fotoalbum ? I så fall är han gulsvart.

ja det är det vad är det som säger att han är det är lite nyfiken

#9 Riktigt snygg…
Hoppas han kommer ut på travet nästa år..
Har någon ett kort på ett gulsvart föl?

Ja ska se vad jag hittar…

Och här kommer en bild på ett svart föl som garanterat inte är gulsvart, för jämförelse med bilden i #13…
Harriet (-06 e Raider 448 u Hanna 3691), en och en halv månad gammal på bilden. Jag tycker det är jättesvårt att se skillnad på svart och gulsvart, särskilt på föl.
#8 Gulsvart är en svart häst med ett gulanlag, ett s k utspädningsanlag. En fux med gulanlag = isabell, en brun med gulanlag = gulbrun, en svart med gulanlag = gulsvart. För att avkomman ska kunna få gulanlaget måste minst en av föräldrarna ha anlaget. Anlaget syns alltid, det kan inte ligga dolt (men det kan vara mer eller mindre enkelt att se, t ex som i fallet med gulsvarta hästar).
Min Arrak ser ut som Skott´s Dooleys ungefär. I hans forumstråd ligger en bild som han ser mkt ljus ut på, men den var tagen med blixt inomhus. Min kompis skickade 30 bilder i olika vinklar och han såg riktigt mysko ut. Jag blev verkligen förvånad..Så ville jag ju inte att färgen skulle vara.
Vilken tur att så inte var fallet!
För när jag kom hem och fick se honom ser han mer ut som på artikelbilderna.

Här är en bild på 1-åriga Skotts Whisky. (e.Skotte)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#18 (Hej Siv, förresten!) Jag hoppas du inte menar att ljusa hår i öronen = gulsvart? I min erfarenhet är ljusa hår i öronen långt ifrån ett säkert tecken på gulanlag. Gul-genen bleker röd färg mycket och svart färg lite; gulsvarta hästar finns i nyanser från nästan beige till riktigt svart. Inom russ har vi också en nyans som kallas bleksvart (motsvarar ungefär ljusbrun eller ljusfux) och saknar gulanlag - men hästarna har en märklig askgrå nyans som säkert ofta kan tas för gulsvart (Alfs mamma var f ö typisk bleksvart!). Färggenetik är intressant!

Nej då Pernilla dt menar jag inte.Men vårt sto hade det och flera av hennes avkommor fick samma färg som henne och de hade ljusare hår i öronen medan hennes svarta föl inte hade det. Inom kallblodstravarna finns det väldigt lite färgnyanser så vi har fått skriva "svartbrun" om fölen inte varit rigtigt svarta.Men de kanske är bleksvarta ? Hur ser man skillnaden? Våra är väldigt mörka på vintern , nästan svarta.Och sommarpälsen är mer chokladbrun. På bilden är det ena stoet samma häst som var föl på tidigare bilden + hennes syster.
#23 Hade jag id-kontrollerat de två hästarna som var på bilden, så hade jag sagt att de var helt vanliga svarta hästar… Vilken färg är de reggade som?
Våra svarta shettisar ser precis ut som de hästarna och de är reggade svarta. De är riktigt svarta på vintern och väldigt bruna på sommaren.
#23 Svartbrun. vi har haft svarta föl också efter samma sto och de har varit mycket mörkare även på sommaren. Och som föl har de varit silvergrå. Inte lätt, men som sagt intressant…
Ett silvergrått russföl blir svart, eller bleksvart om du så vill. Har de möjlighet till att ha gulanlag, dvs ena föräldern har det, brukar jag rekommendera att man skriver gulsvart om man är tveksam.
Svartbruna russ har vi mkt få. Det är möjligtvis Niklas och hans avkommor. Micklas står som svartbrun, men det är inte så många andra än Niklasbarnen. På denna bild ser han mer mörkbrun ut.
Det största felet många gör, är att de är alldeles för fega att använda sig av svart. Två svarta kan inte bli mörkbrunt…. Bara svart eller fux!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

#20 vad fin han e..
Ser lite tunn ut bara.. Har du fler bilder på han??
Nu ser han ut så här…. jag tycker nog bara han e rätt mörk brun… med lite ljust i svansen..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#30, oj, han lär inte kunna se så mycket ;)

Återkom med bättre bilder. Anlita en medhjälpare som håller hästen, ta uppställningsbilder från sidan med solen i ryggen på fotografen (inte i motljus eller skuggor på hästen alltså!). Då har du ett gäng ID-kontrollanter och övriga russin här som är beredda att ge dig vår åsikt 
#28 Vad är det för stam på din shettis???

#33 ska bli
Jag har också en som är svartbrun, Deli Ess e. Munter, mamman var också svartbrun, samma färg som Nicklas, fast apelkastad!

*Putt* Nu finns det bilder…

Skulle gissa på gulsvart.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#31 Det va liksom det som var meningen , nu går han helt utan skrot över näsan… fast då går han mkt långsamare…
#34 Han är e: Dusol
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#37-42
En bild på ögonen skulle vara intresant.