Hur tränar ni era russ?
Det skulle vara intressant att få veta hur, vad och hur mycket ni tränar era russ. Kör ni (eller rider) varje dag? Tränar för tränare regelbundet? Tränar i naturen eller på ridbana eller i ridhus? Ja, och vilken gren håller ni på med, måste ni ju också ta med, förstås! :)
Hjördis träning
Mål: starta tredje och sista serietävlingen i körning på Johannesberg 26 aug, med dressyr + en maratonsträcka och fyra hinder. Sedan är det dessutom kvalitetstävlan på Finsta en vecka senare, med veterinär, exteriör, gångarter, löshoppning etc.
Hjördis går 5-7 dagar per vecka, beroende på hur mycket tid jag har, tillgång på medhjälpare, vad vi gör osv. Jag försöker variera arbetet så mycket som möjligt. Hon vilar aldrig två dagar i rad just nu (fast det är för att vi hårdtränar ju!).
Just nu kör vi inte för någon tränare, men vi ä några stycken som brukar hjälpas åt med körträningen. Under vintern körde vi för Ove Stenson några gånger.
Övningar
*** Kör med rockard eller med giggen, mest rakt fram ute på väg, eftersom jag inte har någon bra stans att köra runt på volt på just nu. Kör minst 30 min och som mest 1,5 timme. Hjördis fixar lätt 5 km i travtempo för lätt klass (drygt 6 min/kilometer) med 2 personer i rockarden utan att svimma av trötthet. Kör 2-5 gånger per vecka, beroende på tillgång till medhjälpare osv.
*** Tömkör 1-2 gånger per vecka, jobbar med uppmjukning, tränar halter, böjning och har börjat galoppera på töm.
*** Longerar 1-2 gånger i veckan och passar då också på att hoppa i lina (tyvärr går det inte att löshoppa på banan hemma, för Hjördis vet att det inte är el på tråden och sticker utdärifrån direkt!). Hon hoppar cirka 50 cm, ibland studshinder eller små oxrar. Annars går linlöpningen för närvarande mest ut på att träna galoppen och göra fattningar, eftersom jag inte har någon ryttare som kan rida henne i galopp än.
*** Ridning: 1-2 gånger i veckan beroende på om Gerdas ponnybarn vill rida och har tid. Mest ridning rakt fram ute, eller en stund på banan med övningar som vart Hjördis och ponnybarnet är på väg och hur man tar sig dit …
I normala fall, när det inte är tävlingsdags, arbetar Hjördis ungefär varannan dag, med omväxlande jobb som ovan. Vi är rätt bekväma av oss båda två, så vi ger oss inte ut i full storm, ösregn, snöoväder eller en dag när allt känns "BLÄÄÄÄ!". Det ska va´gott at leva, annars kan det vara! ;)
Zolero är en ponnytravarkille som har massor av kapacitet, men inte fått det stämma.. Han tränas ganska hårt vissa perioder, andra perioder lite mindre.
Nu har jag lagt upp ett träningsschema som ser ut såhär;
KÖRNING 2 dagar (ett konditons-styrkepass, ett snabbare pass), VILA 1 dag, KÖRNING 2 dagar (ett konditons-styrkepass, ett snabbare pass) , VILA 1 dag osv. osv.
Kanske vila 2 dagar titt som tätt.
Razmus är en 1-årig vallack, som ska börja socialtränas. Stå uppstallad, lyfta hovar, gå promenader, täckas och pysslas om hade jag tänkt tärna augusti ut med honom. Sen fortsätter ju såklart den träningen, och jag lägger på olika moment eftersom (tex. att ha bett i munnen, ha sele) och i oktober, OM han är mogen, tänker jag lägga på sele och börja tömköra lite.
MEN allting handlar om hur han känns, hur han tar saker och ting osv. Han kommer få sin tid, och tar någonting mer tid så får det göra det. H
Målet är att ha honom inkörd till april nästa år, och det är u långt dit!
Men han är en glad och nyfiken kille, så jag tror faktiskt ingenting kommer vara några större problem. Han är ju vallack också, och det är nog bra på sitt sätt kan jag tänka mig.

Gemini brukar tränas ca varannan dag helst INTE mer. Eftersom han är väldigt pigg brukar jag helst träna honom själv. Det blir ofta att jag kör i joggingtempo och ökar lite varje gång. jag brukar inte lägga upp et schema på hur jag ska köra eller hur länge ellr långt utan dt beror på hur vägar banor mm ser ut.. Brukar försöka slänga in lite ridpass ca 1 gång i veckan ibland inget alls och ibland blire mer. och när han rids så rids han inte i monté jobb för att dt sliter så hemskt på knäna utan dt blir antingen ut iskogen och klättra i branta backar för att stumulera rygg musklerna eftersom att när de travar så jobbar de inte så mkt med ryggen, Han brukar även gå galoppjobb för att få upp flås och då rider jag 500 m intervaller i hyffsat tempo. Ibland brukar jag även köra 500m intervaöller för att klocka och så men dt gör jag på en annan uppmätt sträcka.
Linus Ess: Skall helst gå varannan dag och lufsa i skogen. Han är mer stark än snabb och då känns det som att konditionen är viktig. Den senaste tiden har vi varit inne med han nästan varje lördag på banan så att han ska bli mer van. Men allt beror ju på hur han känns för dagen. Skall rida in honom till hösten och låta han gå galoppjobb så han jobbar lite mer med bakpartiet och ryggen.

Kruton: Han körs ca 2 ggr/ vecka ca 6km/gång (han tävlar, ller ja ska väl börja snart igen tävla p.trav) Klättrar 1 ggr/vecka i skogen! Och så rider jag 1 gång i veckan. ibland montétränar ibland dressyr ibland rider vi barbacka ner å badar :P…
Julia: Hon äter gräs i hagen bara, och kämpar med att uppfostra Junijus ts med mig :P
Junijus: Han tränar väl mest på att gå i grimma… nån gång i veckan går vi en liten runda ts med hans mamma. han tycker det är jäätespännande och går alltid först, en bra bit före Julia :P
Sen tränar han väl dagligen på att man borstar han lite och lyfter hovarna. Annars går han ute och busar i hagen ca 14 h /dygn..De är inne på natten :/ :)
Åh hon ser så SÖT ut, Hjördis! Och vilket program! det blir nog jättebra.
Mina är ju allt annat än tävlingshästar, så de tränas inte intensivt för tävling. Den daglige träningen består i att bli kliat och klappat och kanske äta något gott från någon människas ficka 
Sen om det är bra väder och om vi har tid, så blir det skogspromenad.
Just nu gör Silja ingenting alls för at hon hade fång, men hon får gå med på en liten skrittpromenad då och då. Linéa tränas inte heller, hon äter upp sig och sköter ungen i magen. Akleia har just tränats en del inför premieringen, det var promenader på väg och i skog och lite uppvisningsträning på bana (inte tillräckligt men ändå nyttigt för henne). Snart hade jag tänkt att börja vänja henne vid sele och försöka mig med lite tömkörning. Hon verkar vara motiverad för att lära sig något nytt. Men första prioritet här i höst ska nog Parky ha, för vi tänkte rida in henne. Och så ska lilla Gwen tränas mer i att lyfta på benen och bli verkad, och så småningom ska hon också lära sig vara lite borta från mamma. Hade vi haft transport så skulle hon träna på att gå upp, men det har vi inte, så det får vara.