Tillridning
Någon som vet om man kan lämna bort ett russ på tillridning? Gärna i närheten av Stockholm eller max omkring 10 mil ifrån?
//Mickan
Självklart kan man det! Vi hade ett russto som var jättetalangfull på dressyr (och hoppning) som jag lämnade bort i två månader på utbildning hos en ryttare som tävlade FEI och Kûr. Hon blev superduktig på nolltid. Nu var ju det inte tillridning, utan utbildning på högre nivå (som jag kände att jag inte var kompetent för själv) - men jag hade lika gärna kunnat be den ryttaren om tillridning om det hade behövts.
Poängen är att hitta en kortväxt vuxen ryttare. Att ryttaren skall vara vuxen (eller äldre ungdom) tycker jag är viktigt, alternativt att det finns en duktig förälder som hjälp vid tillridningen. Många av duktiga ryttare som tävlar har en tendens att lämna ponnyer till sina stalltjejer, och det där får man kolla upp innan. Och man skall kunna ha några referenser att ringa upp. Det gjorde jag, och fick jättebra referenser på tjejen som red vår ponny. I vårt fall var det en vuxen tjej ca 30 år, och hon var helt suverän! Bor dock i Trollhättan.
För hästens del blev det jättebra. Hennes utbildning gjorde att vi fick tag på helt rätt köpare; en liten mamma med dressyrintresse som skulle ha henne som mor-dotterponny ihop med sin 11-åring. Superhem! Och pappan var travtränare och skulle börja träna henne direkt. De älskar ponnyn, och vi är nöjda och glada.

Hej!
Jag har tre döttrar varav två tävlar på lokal och den äldsta även regional i hoppning. Båda tävlar och tränar även i dressyr.
Vi har fött upp två russ varav den ena nu är ute på foder som brukskörningponny sen ett år tillbaka. Han tävlade SM i sommar.
Det andra russet är mellandotterns dressyrponny. De tävlar på lokal nivå.
Vi kan tänka oss att ta emot en ponny på tillridning beroende på vilken nivå och under vilka förhållande. Döttrarna tränar regelbundet för meriterade c-tränare. Vi kan erbjuda lösdrift i en ponnyflock m 5 ponnys.
PM:a och berätta mer hur du har tänkt dig.

Ska kanske förtydliga att hästen inte behöver utbildas eller så utan har olater som nu börjat gå över styr!
//Mickan
Vad är det ponnyn gör?

Hästen är ruskigt tuff och otroligt smart! Hon gör för tillfället allt för att få av ryttaren, hon har lyckats lite för många gånger nu och självförtroendet är på topp, om hon inte stegrar sig kör hon huvudet mellan benen och går inte det så sparkar hon bakut! Hon är kollad i kroppen, tänderna ska vi in och kolla om en vecka men eftersom att hon är likadan på bettlöst så tror jag inte att dom hittar något. Rida ut på brukar gå kanonbra, vissa ridpass på banan fungerar okej, mestadels vid hoppning som problemen visar sig, henne specialitet är att hoppa stort, tvärnita efter hindret och köra ner huvudet!
//Mickan

Fast MIN erfarenhet är att russ vet vad de vill. Har som sagt två russ som vi har fött upp. Arvak ville verkligen INTE hoppa. Han slängde av ungarna när det inte passade. Precis som du skriver gjorde han allt för att få av ryttaren. OJ, vilka duster vi har haft. Till slut gav vi upp och satsar nu på dressyr. DET är hans grej. Bråkar sällan då. Och det går bra!! Körning gillar han inte! Blir det för tungt lättar han fram. Det är inte roligt att köra en sån ponny.
Balder däremot vill inte bli riden alls. Han slängde av ryttarna så fort nån hoppade upp. Det är inte roligt att rida en sån ponny! Körning är hans grej! Busar sällan och gör han det är det av glädje.
Nu bor Balder hos sin fodervärd Anita som tränar och tävlar brukskörning. Det går väldigt bra för Balder. Men han gillar fortfarande inte att bli riden!
Hoppas ni hittar en lösning. Vår lösning var att lyssna på ponnyn vad de ville. Jag tyckte inte det var roligt att liksom jobba MOT hästen… Men alla är ju olika och man måste hitta något som passar just sig själv.
Lycka till ❤️

#6 hon har tidigare hoppat med äldre ryttare som är riktigt duktig och verkligen älskat det, snabb i svängarna och hoppar som en tiger :p men sen mindre barn börjat rida har det här brutit ut, och nu har vi kört fast! Jag tror att det är en fix ide som kommit och satt sig iom att hon lyckas! Jag skulle gärna strunta i att hoppa henne men när det väl går tycker hon att det är så himla roligt! Hon kanske helt enkelt är en sån häst som yngre barn inte klarar av…
//Mickan

Ok, hoppas ni hittar en lösning :)
ni kanske kan prova löshoppa henne lite i mellanåt? då får hon hoppa lite men utan ryttare så kanske framåtbjudningen kommer tillbaka?

#8 tack så mycket :) #9 bra ide!
//Mickan