Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3998 ggr
Vimlan
0

Mankhöjd 1-år vs. mankhöjd som vuxen

På halvblodshästar och liknande finns det ju något som säger att de uppnått ungefär 90% av sin slutgiltiga mankhöjd vid 1 års ålder. Stämmer det här för gotlandsruss också?

Ett russ växer ju betydligt långsammare och därmed över längre tid, men kan man approximera sluthöjden genom beräkningar av dess höjd som 1-åring?

http://jagochminbagge.blogg.se

nika85
1

Åh nej, säg inte att de växer långsamt…. :-( Hade hoppats att på att de växer snabbt - min ettårshingst är 125 cm.

silarp
0

min 4åriga märr va ca 118-120 som 1 åring, 121,5 som 3 åring, och nu som 4 åring 123…
Den ANDRA,,, som är två nu,,, är redan 126-127…

Tusen
3

Tror inte alls att russ växer långsammare då det gäller mankhöjden. Det är väldigt olika från individ till individ. 
Det jag tror man menar då man pratar om att russ växer långsamt är att det tar tid innan skelettet blivit tillräckligt starkt. Det är nog mer det som skiljer på dessa "långsamt" växande hästraser.

MagganS-B
0

# 1 Vissa individer utvecklas snabbt, andra långsammare, men en 1-åring på 125 är ganska mycket. Kastrera honom inte, då lägger han på sigi stället för att växa mycket på höjden. Som valack kan han säkert bli en bit över 1.30!

nika85
1

#4 Ja, jag planerar inte att kastrera än så får vi se vartåt det bär.

[Justie]
0

Jag vet inte riktigt hur hög min 1åring är nu, men innan han lämnades på betet (i början av maj?) mätte han 113 cm, fast jag gissar på att han är runt 118 cm nu 🙂

Vimlan
0

Min är runt 120 cm hög nu (119 när vi mätte lite grovt häromdagen). Han får ju gärna växa en bit till på höjden för min del, men man vill ju att han håller sig inom godkänd höjd ändå.

Han är betydligt högre bak, så han borde ju växa ikapp den höjden i alla fall. Annars får han lustig form! :P

Nåväl, han växer som han växer. Men det  var intressant att läsa om utveckligen på era. Självklart är ju alla individer med olika tillväxttakt och kroppslig utveckling, men som sagt, intressant att fundera över hur de växer till sig.

nika85
0

#4 Hur länge bör jag vänta med kastrering med tanke på höjden? Bör han vara 2 år, 4 år eller ännu äldre?

PernillaJ
0

#8 En tidigt kastrerad häst blir något större som valack än vad den skulle blivit som hingst. Det ansågs tidigare att kastration av prepubertala djur skulle hämma tillväxten, men flera studier har visat att det faktiskt är tvärtom. Broskmognaden i benens tillväxtplattor är beroende av könshormon och tidig kastration (ca 12-18 månader) försenar slutningen av de långa rörbenens tillväxtzoner. Detta leder till förlängd tillväxtperiod av, och viss ökad längd på, rörbenen.

nika85
0

Ok, tack för svar PernillaJ :-)

nika85
0

… och förlåt Vimlan för att jag kapat din tråd :-/ Hur har det föresten gått med kastreringen av Fonell? Jag brukar kika in på din blogg och läsa om hur det går för er. Kul att följa någon med häst i samma ålder.

[Tjiwi]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Hmmmm……..undrar var det slutat på för mankhöjd på Joel om han hade kastrerats tidigt. Han skars som 3 1/2 åring och är idag minst 130…som 7 åring.

Linnea
0

#12 och #9 Min valack kastrerades som 5-åring, då var han ca 135 cm. Undrar hur hög han blivit om jag hade kastrerat honom tidigt.. Ojoj.

Skynda långsamt så går det fortare.

giffan
1

#12 Joel gick hos mig som unghäst, och han va inte liten då heller… Kul att se att han blivit så fin.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

strindberg07
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt russ är 6 år och är 130cm i manken, han är en valack och föddes på Lojsta hed. Så jag vet inte när han blev kastrerad. Vi köpte honom för 1,5 år sen.

Han heter Strindberg och är frysmärkt med nr. 705 på halsen. 🙂

PernillaJ
0

#15 Strindberg är kastrerad i september 2008, 16 månader gammal, ganska tidigt alltså. Om du tittar i hästpasset bör det finnas en notering där om utförd kastrering.

strindberg07
0

#16 Okej, tack! 🙂

P.S Glömde att skriva att han bodde på ett annat ställe innan vi köpte honom.

Vimlan
0

#10 Min lille hingst är numera valack sedan i torsdags!

Allt har hittills gått bra, trots att vädret slog om till regn och plusgrader lagom tills ingreppet skulle utföras. Han har varit pigg och glad, men kanske lite mer sprättig sen ingreppet, han lär ju ha ont så det är normalt tänker jag.

Usch, jag var sjukt nervös innan och när veterinären dök upp! Men nu är det gjort och ponnyn verkar ju trots allt må bra!

nika85
0

#18 Vad skönt att allt gått bra :-) Lite lättare med en hingst på många vis. Letar stallplats där jag bor och det är knappt någon som vill ta emot en hingst till sitt stall :-(

Vimlan
0

Absolut är det lättare med valack, men hade jag haft eget stall hade han nog fått gå kvar som hingst. Som du säger är det inte lätt att hitta stall som tar emot hingstar, plus att de oftast får ett mindre socialt vardagsliv som hingst. 

Det känns iaf skönt att allt gått bra!