Valter is back!!
Min gamla allround och travstjärna Valter f-1990 e.Vagabond u.Matilda II. Rek 1.51,9a, 1.51,5 monté. Han är tillbaka på banan!
Jag har hoppats att åldersgränsen skulle bli 18 här i sverige så han fick tävla mera trav. Men så blev tyvärr inte fallet. Så då fick Valter flytta till Norge. Åh nu är han tillbaka!
I Sverige gick Valter 1.53 som 16-åring. Så vi vet att han fortfarande kan!
Valter flyttade till Norge i juni och nu, i sin 2:a start i Norge Vann han säkert på tiden 1.57!! De som har honom nu är Amanda och Britt Robertsen, även ägare av Tejas Cemona (f-99 u.Anemona ue.Jucent. rek.2.16) och Tejas Crispin (hingst f-06 u.T.Cemona e.Micklas)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Gu vad kul ! :) En fråga, har du sålt eller lånat ut honom ?
Vad är föresten åldersgränsen på hästarna i Norge då ?

Va kul Bea!
Detta ger förhoppningsvis mer eld på diskussionen om den extremt korkade åldersgränsen i Sverige….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Vad kul! GRATTIS! :)
För övrigt tycker jag att åldersgränsen borde höjas till 18 år, MEN då ska hästarn a bara få göra en start per dag, och de ska kvalas och ha friskintyg varje år.
Och helt korkad tycker jag då inte att 15-årsgränsen är.

#3 Hur kan det då komma sig att all annan hästsport i sverige inte har någon liknande åldersgräns?
Eller är trav så otroligt slitsamt för hästen om man gämför med galopp, fältävlan, hoppning eller dresyr?
Jerker Klang,
#4, ja kanske, i tanke på att vi börjar starta vid 3 års åldern? Vad jag vet om hoppning är de flesta tävlingshästarna över 10 år? Eler har jag fel?
Jag tror ingen hopphäst tävlar 13 säsongen heller.
Grattis Bea, vad kul att han får visa vad han kan i Norge också!
P.S. Har de inte gubb- och gummlopp som de hade förr, för oss tvåbenta så klart? D.S.

De flesta hopphästar rids in när de är 3-4 år gamla, de går sedan unghästklasser tills dom är 6år sedan går dom upp i "vanliga" klasser. Det är inte ovanligt att dom tävlar tills dom är i 20årsåldern. Finns många exempel på det.
Skulle hoppningen ha samma åldersgräns som travet skulle Butterfly Flipp gjort sin sista säsong i fjol….
En ponnytravare som är tränad rätt på ett varierat sätt skall normalt inte ha några problem med att tävla långt efter det att dom är 15. Slapp vi dessutom denna gräns tror jag att många fler stoägare skulle ta ett föl någon gång under hästens kariär än vad fallet är idag. Det i sin tur skulle gynna såväl hästen som individ samt aveln
Jag tror att 15års gränsen för många fungerar som en spärr som förhindrar dom att låta hästen göra något annat under en period utan i stället "traglar" på med travet trots att ponnyn kanske skulle må bättre av att göra något helt annat ett par säsonger. Man vill "utnytja" tiden och tycker att ponnyn kan göra annat sedan som "pensionär".
Det finns otroligt många argument varför 15 års gränsen skall bort. De viktigaste är baserade på att åldersgränsen motverkar sitt eget syfte, ungefär i enlighet med det jag skrivit ovan.
Jerker Klang,

Tycker inte att det ska behövas något friskintyg för att starta när hästen är 18. (Behövligare med intyg när den är 3 år kanske?)
Jg tycker som sagt också att åldersgränsen ska bort, men friskintyg är ett måste då! Om hästen tävlat länge kan den vara sliten, och då är det inte schyst att fortsätta tävla.
Kanske dags att införa friskintyg inför första start varje år för samtliga ponnytravare?

Förslaget om friskintyg inför varje säsong känns onödigt. Det är alltid tränarens ansvar att hästen är i tävlingsmässigt skick.
Jag hör till dem som tycker åldersgränsen 3 - 15 år för ponnytravare är alldeles förträfflig - fast för ston tycker jag den skulle sänkas till max 12 år.
Varför friskintyg varje år? Det finns väl en banveterinär som plockar icke tävlingsdugliga hästar av banan, eller?! *undrar lite* Det finns i alla fall på vanliga körtävlingar.
En häst kan ju - helt oavsett ålder - vara väldigt fräsch tills den börjar tävla, farten blir högre och kraven ökar, så ett friskintyg i början av säsongen säger ju ingenting om hur hästen mår en månad eller två senare.
I övrigt håller jag med om att gränsen borde höjas till 18 år. Russ är ofta fräscha långt upp i åldrarna, och det finns ingen anledning att ha en så pass tidig gräns.
Möjligen skulle man kanske kunna ha veteranlopp för de allra äldsta, så att inte gamla tävlingsrävar börjar springa mot orutinerade unghästar?
Dessutom anser jag att gum- och gubblopp borde vara mer vanligt förekommande för oss som passerade 25 för … hm… några få år sedan! ;)
Vi som inte får tävla trav kan dock glida omkring i en bekväm gigg i stället - vilket i och för sig inter är det sämsta precis!

När jag tävlade ponnygalopp, var det en shettis (Frej) som var helt outstanding, vann varenda lopp han startade i. Han var 20 år då har jag för mig.
#11 vilket fint ekipage…
Det kan tyckas dumt med åldersgränser men det verkar som att vi behöver det eftersom inte alla märker när hästen inte är fräsch. Var och tittade på ponnytrav för ett par veckor sedan och jag tyckte det var lite jobbigt att se flertalet hästar som inte sprang rent. Varför plockas inte dom av banan? Vill bara tillägga att inom ridsporten så tävlar faktiskt hästarna i unghästklasser (4-6 år) och man har alltid vetrinärkontroll innan start,gäller alla, minsta lilla hälta (eller annat) och du får inte starta. Om det alltid var vetrinärkoll på travet så kan man kanske ta bort åldersgränsen! Och då menar jag alltså att man visar varje enskild häst för hand för vetrinären som inom ridsporten.

#10 12 år för ston???? Det skulle innebära att ingen tog föl under aktiv tävlingsperiod vilket i sin tur troligen skulle innebära att hälften av de som skulle ta förl efter "tävlings livets" slut inte skulle lyckas!
För att ta ett exempel från våra egna ston.
Wella beteckte vi som 3 åring och hon har i år fått sitt första föl, hon kommer att börja tävla nästa år och har 11 säsonger på sig att tävla. Eventuellt tar vi ytterligare något föl under denna tid.
Jaritza fick sitt första föl som 4 åring, Björksta Guten. Som 9 åring betäckte vi henne igen och hon har mao fått sitt andra föl i år, som 10 åring. Hon har nu ytterligare 5 tävlingssäsonger framför sig. Hade åldersgränsen varit 12 hade vi deffinitivt inte tagit föl på henne nu.
Stona mår bra av att omväxlande tävla och omväxlande gå med föl. Skulle man höja åldersgränsen skulle troligen betydligt fler göra på detta sätt, sänker man den skulle i stort sätt ingen göra det….
Har du någon hållbar argumentation för din åsikt får du gärna utveckla den….
#11 Håller med dig, ett friskintyg är bara rent trams. Tränaren har ansvar för att hästen är frisk för sin uppgift, banvetrinären är en ytterligare säkerhet vid varje tävlingstillfälle
Jerker Klang,

#13 Varje häst skall visas före varje lopp för veterinären. Om du visar för hand eller i vagn saknar faktiskt betydelse, en hälta skall en van vetrerinär se ändå.
De flesta orsakerna till orent trav på ponnyer är faktiskt inte ofrächa hästar utan att kuskarna överforserar. Dvs hästen går på gränsen till sin travkapacitet och börjar rulla över till galopp. Detta har inget med hälta att göra men ser inget vidare ut. I en tråd på ponnytrav diskuterades detta nyligen och frågan om varning för orent trav var uppe.
Jerker Klang,

#14 "Det skulle innebära att ingen tog föl under aktiv tävlingsperiod…" Min tanke var nog närmast att ett sto tävlas några säsonger och går sedan in i avelsboxen (förutsatt naturligtvis att hon har något att tillföra där).
#15 "De flesta orsakerna till orent trav på ponnyer är faktiskt inte ofrächa hästar utan att kuskarna överforserar." Min erfarenhet är att ditt påstående inte stämmer - tvärtom får jag ofta berättat för mig om veterinära fynd vid böjprov på ponnytravare.

#10 Nu blir jag arg! Det skulle ju va skitkul för oss som inte sysslar med avel eller inte har möjlighet till det och kanske vill tävla med våra ston tills dom är 15 oavsett stammen??? Visst är det jätteviktigt att bevara gotlandsrussen men man kan inte tänka så.. Alla tar inte föl på sina ston!!
//Mickan

#16 Det är just det som är problemet. Ett alldeles för trångt och kortsiktigt avelstänkande. Om Russet inte används i olika former, idag är travet det största, kommer intresset inte att vara tillräckligt stort för att bevara rasen. Utan olika former av användningsområden kommer russet enbart bli en museial historia på muséerna….
Vad gäller ditt påstående om "veterinära fynd vid böjprov på ponnytravare" får det stå för dig…
Jag brinner för Russen och vill att rasen skall växa och frodas. Skall den kunna göra det måste användandet av russen öka. Då går det deffinitivt inte att begränsa användningen till några år och sedan tro att stona automatiskt hamnar i avelsboxen(vilket läskigt uttryck föresten), det är en utopi som är mycket farlig, anser jag, för rasens fortlevnad.
Se istället till att de som både vill tävla sina Russ ston och ta föl på dem, får bra förutsättningar för det!!
Jerker Klang,
Man kanske kan ha nån regel typ att hästarna får tävla MAX 13 säsonger?
Det vill säja, från 3-15 år, och om hästen börjar senare kan de få tävla upp till 18 år?

#19 inte så dum idé men kan kanske vara svår att genomföra rent administrativt….
Jag förstår inte att dessa "åldersgränsförespråkare" tycks tro att vi som håller på med ponnytrav är så totalt värdelösa på att hantera våra hästar på ett bra sätt gämfört med de som håller på med andra hästsporter. För det måste väll vara det som är bakgrunden till 15 års gränsen. Att vi som tränare inte själva kan avgöra detta minst lika bra som tränare kan göra innom andra dicipliner.
Jerker Klang,

Konstigt, inom alla andra hästsporter kan ägare, tränare kuskar och ryttare avgöra när det är dags att pensionera hästen, men inom travet behövs tydligen strikta regler om det. Är travfolk sämre på att ta hand om sina hästar på bästa sätt? Jag tror inte det!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#1 Nej jag har inte sålt valter. Han är utlånad för att fortfarande kunna tävla trav. Vilket han älskar och är jätteduktig på!
Åldersgränsen på ponnytravet i norge (över allt utom i sverige) är 18 år

Är det Svenska ponnytravet verkligen så faligt?!
Inom samtliga ponnysporter i norden (Sverige, Norge, Finland, Danmark - vet ej Island?!) så är åldersgränsen antingen 18 år - eller obefintlig!!
Gång på gång visas exempel på friska hästar, över 15 års ålder, som presterar utmärkt inom olika hästsporter. Men ändå är gränsen för svenskt ponnytrav, och endast svenskt ponnytrav, fortfarande bara 15 år!
Vad gör egentligen det Svenska ponnytravet så farligt och ansträngande att vi måste sätta denna låga gräns? Är ponnytravet tex. mer anträngande än Distanstävling - tävlingar på milslånga sträckor i alla gångarter. Eller körtävlan? Där man ibland tävlar i tre olika dicipliner på samma dag! Eller ibland tom. delar upp det på tävlingar flera dagar i rad!! Eller kanske galoppen är mildare? Att först jogga i tuuung sand i bakvarv, minst 1000m. och sedan springa absolut så fort hästen bara kan - maximal kapacitet - i denna tunga sand närmare 1000m?? Listan kan göras lång…
Varför kan man fråga sig. Jo en stor bidragande orsak är nog det befintliga hästsportystemet. Det är helt enkelt praktiskt att använda funktionen 3-15 år då den redan finns klar i systemet.
Några argumenterar med att en häst som är +15 år inte är fräch nog att tävla. Men jag måste få påpeka att det finns hästar som är 12år, 9år, och ibland tom. 6 år som inte är "frächa nog" för att tävla trav!! Ponnyer som är totalt söndertränade som unghästar. (vilket vi tyvärr ser en rasande snabb utveckling av idag med de "tidiga" unghäststjärnorna…) Varför tas inte de bort från banan?
OM nu en +15år häst inte skulle vara i tävlingsmässigt skick så skulle de automatiskt "sollas bort" från tävlingar.
Jag lade, tillsammans med motion om förhöjd åldersgräns ett förslag på tillämpning på tävlingshästar +15år. Flera krav att passera gör det i pricip omöjligt för ofrächa hästar att starta.
- Ett friskintyg vid varje påbörjad säsong (16,17&18år) utesluter de hästar som ej är i tävlingsmässigt skick. Gräns 1.
- Kval vid varje påbörjad säsong (16.17&18år). Om hästen ej klarar kvaltiden så får de ej starta. Gräns 2.
- Häst som är +15 år får endast göra en (1) start/tävlingsdag. Minimerar risk för överansträngning. Gräns 3.
- Om hästen kommer till start så ska den ta sig igenom veterinärvolten utan anmärkning. Gräns 4.
- Om hästen väl startar och får rapportering i resultetraden så har de såsmåningom startförbud. Gräns 5.
- Om hästen blir diskvalificerad för galopp flera tävlingar i rad så har de snart startförbud. Gräns 6.
- Om hästen klarar sig utan R och diskning, men ej blir placerad så blir de snart tvångsstrukna till nya lopp, pga för låga startpoäng. Gräns 7.
You do the counting…
Rätt Bea, våran Mona brukades som vanligt (dock utanför ovalen) både innom körning och ridning tills hon togs bort vid 31 års ålder pga att hon mådde bra att ha en uppgift, hon var hel, fräsch och mycket vital, skriver under på ditt inlägg då hållbarheten och förmågan inte slutar vid 15………..

#24 "Eran" Mona är nog lite "våran" Mona också! hehe

#23 Samtliga hästsporter i norden, "vanliga" travsporten då? Åldersgräns 2-10år för ston och 2-12 år för hingstar/valacker i Sverige. I Finland har de upp till 15 år. Norge, Danmark vet jag inte.

#23 Finns det någon åldersgräns på galoppsporten? Vet faktiskt inte det.

#26 Det är faktiskt en väsentlig skillnad på hållbarheten på ett gotlandsruss och ett varmblod, så även med den totala livslängden. Som i så mycket annat så är ponnytrav och "stor trav" inte jämförbart.
#27 För ponnygallop finns det inte, vet ej hur det är med storhästarna….
Jerker Klang,
För storhästarna i galopp måste det välla ändå vara åldersgränser?
Vad jag förstått så håller inte galoppörerna i Amerika särskilt länge…
Och en sak om åldersgränser inom ponnytrav. Ponnyer håller sjukt länge, det tror inte jag är problemet. Men vissa ponnyer är spyless vid 15-års ålder, och det kan man ju förstå. men så länge de är friska så skulle de fortsätta att tävla. Därför kanske det är bra med 15-års åldersgräns - trots allt?
#25 SJÄLVKLART våran…det innefattade ju ER också det förstår du vÄLL

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#29 Det finns fyraåringar som är "spyless" på att tävla och 17 åringar som älskar det. Detta har deffinitivt inget med ålder att göra utan mer hur man tränar sin ponny samt individen i sig…
Jerker Klang,

#29 en ponny som är "spyless" på travet (och annat för den delen!!!) ska aldrig tvingas till att tävla/träna! Oavsett ålder!!!

Vår "gamling" var "spyless" på ponnytrav när han var i 10-årsåldern, skolades om till andra discipliner, fick vara med och leka på banan vid 22 år ålder och gick då obehindrat snabbare tider än sitt rekord. När han som 17-åring tävlade SM i fälttävlan som det året gick på en travbana, fick han prova på att gå ett varv i montè. Ni skulle sett de andra deltagarnas min, när han ångade fram i 2-minuterstempo. (dock bara ett varv). På allroundchampionatet förra året, var det bara Valter som slog honom i trav, och hans dotter Tinka i montè. Vi skulle aldrig komma på tanken att tvinga honom att löpa, men han vet bäst själv vad han kan och vill. Vår "Old Lady" Tiddeli 30 år, skall vara med på Elmia i uppvisning i Tandemridning, hon är vältränad och pigg, och tror att hon är 5 år, så hon får vara med på utställningen också.
www.vikingponnycenter.se

#28 Visst är det stor skillnad, det har jag inte ens yttrat mig om. Men det stod samtliga hästsporter i hela Norden. Räknas inte travsporten som en hästsport?

#34 Det ska stå ponnysporter - inte hästsporter. tryckfelsnisse…
Jag ändrar det…

Och han fortsätter i samma anda!!
4-5aug var det dubbeltrav. På lördagen var Valter 6:a på 1.55, efter att ha tagit igen 400m tillägg. Detta är nytt banrekord på Sorlandrts travpark!
Och på söndagen (dagen efter!!) Vann han! Lilla Amanda körde Valter till en säker seger efter att ha stått på 360m tillägg. Klockan stannade på 1.54,6 - nytt banrekord igen!!
Hejja Amanda och Valter!!!
// stolt ägare

#36 Vad kul att det går bra för han där och att han kan fortsätta tävla när han går så bra! :D

#37 Ja det är jättekul!! Synd bara att han inte får starta här i sverige och att jag inte får köra min egen häst själv.. =/
Sverige har världens bästa djurskydd när det gäller hästar, nåja, ibland går det väl till överdrift, men att tävla sin häst till den är arton anser jag vara fel! Det kanske är 10% av russägarna som tycker att åldersgränserna skall ändras, varför skall minoriteten segra? Vi skall köra med fräscha hästar inte med ök som startat 520 gånger…….Jfr med varmbloden, ett bra varmblod kanske startar högst 9-10 gånger på en säsong, hur ofta startar en ponny??????? 25-30 om det är lång säsong och 2 starter varje tävlingsdag…….Lite uppvisning och "vanlig" körning sliter inte alls så hårt på hästen….

#39 Det är ju faktistk skillnad på individ till individ , tycker inte man kan dra alla över en kam faktiskt en del tröttnar efter ett par år och andra älskar det här med tävling .
Inom övriga ridsporter så får du tävla hästen så länge du vill och jag vet tom hästar som blivit sjuka när de gått i pension fått dålia ovanor och annat och de hästarna mår faktiskt bäst om de får fortsätta så länge det går, men som sagt sen ser man vissa som bara är unga och borde fått vila för länge sen.

Nä, inte vill vi väl se några gamla ök på banorna. De skulle ju inte heller få starta. De stämmer nog också att inte "vanlig" körning sliter så mycket på hästarna. Detta beror nog på att "vanliga" körhästar tränas på ett skonsamare och mer omväxlande sätt, samt att de inte tillåts starta i tävling före 4 års ålder. De brukar vara som bäst när de är ca 14 - 15 år.
Jag tror inte att det här med åldersgränser kommer att vara något problem i framtiden. Troligtvis kommer åldersgränsen att sänkas till samma nivå som för varmbloden, och det kommer nog att finnas skäl till det också. Träffade häromdagen en av våra främsta f.d. banveterinärer. Han var mycket bekymrad över att russen blivit sämre och sämre beträffande hållbarhet. Han hade alltid trott att ponnyerna var av ett starkare virke än de stora, men hade nu tvingats inse att de drabbas av precis samma skador som varmbloden. Han var också bekymrad över ponnykuskarnas bristande kunskaper och känsla för hästen. Hans iaktagelser bekräftade mina egna farhågor. Mycket ledsamt.
www.vikingponnycenter.se

Det verkar som om den här diskussionen om åldersgränserna missförstås.
OBS!!! Bra för att åldersgränsen skulle höjas till 18 år så innebär inte detta att hästarna MÅSTE tävla tills de är 18!!
#39 Inte vill vi se gamla ök på banorna! Men vi vill heller inte se unga ök på banorna! det finns flera hästar under 15år/10år/6år(!!) som inte borde starta! Där gäller tränaransvar, varför inte över 15år? Vad hände med valfriheten? chansen att de ofriska hästarna kommer till start är minimal.. (se inlägg#23)
#41 tyvärr är iaktagelsen korrekt. Med största sorg får vi se på när flera fina russ tränas sönder som unghästar. Jag såg flera riktiga skräckexempel på sundbyholm i söndags….
Någon skrev i en debatt "årsloppen är det roligaste jag vet!". Årsloppen är det värsta jag vet! det blir ponnytravarnas död!! Hur många av 2000-talets årsloppsdeltagare kommer att hålla tills de är 30 år gamla?!
Visst är jag för att höja åldersgränsen för ponnyerna, det finns flera idag som är frächa nog att tävla vid +15 år. Det är dagens generation. Men tyvärr kommer nog detta inte att vara verklighet längre än ett par år. För generationen ponnytravare som kommer efter, är nog tyvärr inte lika hållbara… Åtminstonde bara en bråkdel så som många tränas sönder… =/

Tycker att största problemet är faktiskt att många börja köra in sina hästar alldeles för tidigt och för hårt och har inte känslan för när hästarna behöver vila eller att de inte är redo för att starta , det stressas fram ibland kan jag tycka.
Många glömmer att det är unghästar och att de faktiskt kommer i perioder där de växer , bytar tänder osv det skadar inte att ställa av hästarna ibland när de kommer in i sådana perioder. Sen en annan viktig sak tycker jag är att man måste variera sin träning , man behöver inte köra dem alltid , de kan ridas , löshoppas eller annat kul ibland med .

Håller med #42! Tycker dessutom att Kriteriret är ett opassande lopp för gotlandsruss, skulle själv aldrig ha det som mål med en unghäst.
Och äldre hästar behöver inte ha gjort "520 starter"! Alla hästar börjar inte tävlas hårt när de är 3!

#44 Man kan inte dra alla över en kam , finns ponnyer som gått kriteriet som inte gjort många starter,
Man ska kanske höja åldern generellt så att ponnyn, (som normalt utvecklas långsammare än ett varmblod) inte får börja tävla förrän vid 4, kanske 5 års ålder och därmed har en större förutsättning att hålla till 18 års ålder och dessutom får chansen att växa klart innan den förväntas kunna tävla och träna på topp. En tanke bara, som jag inte ens tror att många gillar, men som man ändå kan funder lite över, tycker jag. Islandshästar börjar senare för att hålla längre, då de anses behöva en lång unghästtid för att bli starka och uthållinga. Som sagt; en tanke bara.

Jag håller faktiskt med #44… Det känns som om Kriteriet idag lockar fram väldigt dåliga sidor bland tränare… Man kör in ponnyerna för tidigt och hetstränar dem…
Många av de som faktiskt kommer till kriteriet är naturtravare… Men hur många av de som inte kommer till kriteriet är "hetstränade"….?

Jag kan hålla med där om att folk börjar träna sina ponnyer jättetidigt. Nu mera verkar det som att det är full träning(nästan i alla fall) på sommaren som 2-åringar. Vi har alltid börjat träna våra unghästar årskiftet 2-3 år.
Många skriver att hästarna mår bättre av att hållas igång, ja det är väl klart. Det är inte förbjudet fastän man inte får tävla med dem.
#42 "Årgångsloppen blir ponnytravets död" Alltså bara för att man är med i derbyt,baggen eller något annat årgångslopp betyder inte det att man kör "sönder" sina hästar mer än någon annan som inte startar i dem loppen. Någon kanske tycker att höjningen av åldersgränsen kommer bli ponnytravets död. Hästarna blir satta i aveln försent. Så exempelvis Regatta var ju bara en dålig händelse för ponnytravet. Otroligt tidig häst som var ute tidigt på banorna och sprang fort, hon sattes dessutom i aveln tidigt. Det är döden för ponnytravet det…!

#48 Bra skrivet, Hanna!
Jag tror inte det "körs sönder" fler ponnytravare idag än då jag började med ponnytrav i början av 1980-talet. Men en ponnytränare idag är (generellt) duktigare på att se när ponnyn behöver någon behandling (veterinär, eller equiterapeut, eller massage, etc), och söker hjälp. All elitidrott sliter på kroppen. Självklart kan russ drabbas av samma skador som varmblod - men russ har lyckligtvis mycket bättre läkkött!
Standarden på ponnytravet har höjts oerhört de senaste tjugo åren, och för min del känner jag ingen nostalgi: det var inte bättre förr.

Nej Pernilla, standarden har inte höjts de senaste 20 åren! Det har bara blivit mer proffsigt allting, på gott och ont. Det är inte bara jag och vår vän f.d. banveterinären som gjort denna iaktagelse, och enligt honom har inte ponnyerna bättre läkkött. Han tyckte också, tvärtemot dig, att ponnytränarna blivit sämre på att märka när ponnyn har problem. Nu är det väl som det är, och vi varken kan eller vill vrida klockan tillbaka.
Jag som alltid tyckt att åldersgränsen skulle höjas, har börjat tänka i lite andra banor. Det kanske rent av är så att vi skulle SÄNKA åldersgränsen. Kör årgångsloppen och några få år till. Sedan kan ponnyerna få återhämta sig från sina ev. skador och förslitningar i några år. Därefter är de klara för en ny karriär, som rid eller körponnyer eller avel.
Knaske ett alternativ.
www.vikingponnycenter.se

#50 Tror tyvär att det både skulle skada efterfrågan på Russ och riskera ännu mer utarmning av ponnytravet. Idag är det till stora dela ponnytravet som köper Russ, övriga hästsporter är rellativt marginell i sammanhanget. dessutom är långtifrån alla russ färdigutvecklade för att starta i årgångslopp…..
Jag anser att vi somm ponnytravtränare är minst lika kapabla att avgöra när en häst skall tävla eller inte som tränare innom andra ponnydicipliner.
Vi har oftast valt att inte ta ut våra russ förrän dom är 5 av olika själ. Wella betäckte vi för hon var inte mentalt mogen men har nu efter fölet lugnat ner sig och kommer troligen ut nästa år. TT hade helt inte växt till sig, hon hade ingen kontroll på benen och ryggen var för kort, som femåring har hon däremot hittat rätt.
Jag tror det största problemet med "trasiga" ponnytravare beror på att man börjar träna för hårt för tidigt samt att man inte lägger in vila. Vila är minst lika viktig för ett bra resultat som den fysiska aktiviteten. Vilan är viktig för både musklernas återhämtning som för den mentala delen.
#48 Bra skrivet. Det är inte årgångsloppen som är problemet utan att vissa tränare inte inser vilans betydelse….. Skulle gärna ta ut en häst i ett årgångslopp om jag ansåg den var mogen till det. I stället skulle jag då kanske ta föl, om det är ett sto, efteråt…
Jerker Klang,

Jovisst, men om det som nu bevisligen blir fler och värre skador på ponnytravarna, är det väl bättre att de får komma bort från banan tidigare.
Nu var mitt inlägg mera ämnat som en brandfackla, om nu någon inte förstod det. Ett faktum är att jag är bekymrad över dagens ponnytrav, och inställningen hos en del utövare. Det är klart att ponnytravet är viktigt för rasen, men det kräver också att utövarna ser lite mer seriöst på sin sport, och inser att den är viktig för rasen. Vad skall det bli av travpensionärerna - korv?
www.vikingponnycenter.se

#52 Uj Agge, vad vi ser olika på ponnytravet av idag, du och jag… Jag har sagt min mening i #10, 16, 49 ovan, och kommer även fortsättningsvis att njuta av de underbara sportsliga upplevelser jag bjuds när talangfulla unga russ travtävlar.
Idag avgörs Femårsbaggen på Visby, med en av senare års största naturbegåvningar som favorit, långklivande Tuffing (v e Tyson II 536) med kusken Michelle Ingerstad: Tuffing som fem år gammal travade 1.46,5a i sin 13:e start i karriären! Imponerande.