Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 939 ggr
[Turbo_Turbo]
0

Avel, betäcka sitt sto

Ni som håller på med avel, vad tycker ni är viktigast att tänka på när man ska betäcka sitt sto? Hur väljer ni hingst?

Planerar att betäcka vårt sto nästa år, har börjat kika runt men det är inte lätt!

Plupp73
1

Jag håller inte på med avel, men skall betäcka vårt sto 2014. 

Helst vill jag att hingsten skall vara använd i någon sport, det säger något om temperament och lätthanterlighet, och jag är för att hingstar i denna lilla ras marknadsförs för rasens skull. Han bör vara >125 cm då vi önskar stor avkomma (jag är liten vuxen som rider russ ihop med mina döttrar). Färg och tecken spelar ingen som helst roll, men gällande avelsbedömning önskar jag bra gångarter eftersom det är vårt (i övrigt väldigt vackra) stos svagare sidor. Om hingsten fått 45p eller 41p är oväsentligt för mig, jag vill bara ha styrkorna på rätt ställen i förhållande till stoet.

Sedan är vår Pollandra e Tomtebos Enoc-Kurir G, vilket är två väldigt använda hingstar (matadoravel), och har dessutom hög inavelskoefficient då Kurir G även finns i T. Enocs stam. Därför letar jag efter en hingst med mer ovanligt blod, då det faktiskt finns en hel del mindre använda sådana i Sverige också. 

Det största problemet är avståndet, då vissa hingstar jag verkligen skulle vilja betäcka med finns åtskilliga mil bort. Men, men - I-landsproblem. Jag har inte helt bestämt mig ännu…

ryttarn
0

Det är lite svårt att beskriva vad man tittar på, handlar mycket om en känsla. Gångarterna, ffa travet, är väldigt viktigt för mig. Då är poängen på utställning inte det enda jag ser på utan jag tittar efter ett effektivt travsteg som genererar mycket mark samt inte trampar "en massa luft". Temperament är oxå viktigt, samt att "modellen" passar till mina ston.
Jag vill gärna ha en ganska liggande bog samt ett långt och vinklat kors. Detta för att ponnien skall kunna ha de bästa förutsättningarna för att utvecklas till en bra ponnytravare. Efter som att mina ston har tämligen gracila ben gör det inget om hingsten har lite grövre ben och gärna välmarkerade ledgångar.

Men i slutändan handlar det mycket om magkänsla, o sådant är ju lite svårt att beskriva.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se