Kastrering av hingst..
Har en undran om hur länge man ska vänta då man kastrerat en hingst och man vill släppa honom med ett sto?
Finns det nåt som säger hur länge man ska vänta? Vi har nyss kastrerat våran 3 åring pga att vi vill ha alla våra hästar tillsammans i hagen och att han kanske skulle springa bättre på travbanorna!
Han var superfin som hingst men eftersom han inte blir någon avelshingst av honom så säger det mig att då är det bättre han får vara valack och gå med de andra..
Släppte ihop honom med ena stoet efter ca 2 veckor men hon visade brunst direkt och då Frej trodde han var hingst fortfarande så ville han bara betäcka henne,så vi väntar nog nån månad tills vi provar igen :)
Här en bild då han visade hur kär han är mot Maja :)
Du ska nog vänta någon månad i vilket fall så att det inte finns spermier kvar i sädesledarna (sa vår vet.) Sen är det också bra att vänta lite längre så hormonerna försvinner ur kroppen. Det tar också någon månad, skulle jag tro. Vi väntade i tre månader innan vi släppte ihop våra kastrater med stona.

jag går också i kastreringstankar… jag pratade med vet… och eftersom min avelshingst redan går med sto och föl… och så ska göra hela vintern… så tyckte han att han kan gå kvar med henne.. hon är ju dräktig, han får inte röra henne…
han är 4,5 år.. det jag mer funderar på är ju om han kan gå med valacken och det andra ICKE dräktiga stoet nån gång under vintern..,?
Min saddlebred var 3 när jag kastrerade, och det tog 3 månader innan jag kunde släppa honom med sto….
Vet att endel kan man typ "aldrig" släppa med valacker… -eller ston… även om dom är kastrerade… hur vanligt är detta??
Ni som kastrerat avelshingstar får gärna svara…..!
#1 Tack för ditt svar :)
Då ska vi vänta med att släppa ihop dom,har inge bråttom med det ändå!
Jag släpper inte in en valack i flocken förren efter 1 år. Beroende på att "hingsten" då haft god tid på sig att "gå ur". Klättrar han är han inte välkommen då det finns ston i olika åldrar och faser i aveln.

Min var inte avelshingst men han kastrerades som 5-åring och kan fortfarande inte gå med valacker. Han gick med valack tills han var 5, det gick bra ändå till sista sommaren.. Ston kan han gå med, han klättrade några gånger i början men han bryr sig knappt om att dom brunstar längre. Han är 9 år nu.
Skynda långsamt så går det fortare.