Bra foderstats problem?
Förra året hade vi ett hö som hade väldigt lite protein & russet fick lucern som komplement, iår har vi motsatta problemet.
en kvot på 7,7, :o
7,5mJ/kg
86g smp/kg
Hm föredrog nästan motsatta problemet med min lättfödda ponny.
Så hur skulle ni göra? Vilka fodersorter skulle ni använda? Jag har halm som jag redan nu "spär" ut hösilaget med, russet äter inte gärna halmen utan har det mer som ett "naturligt hönät". dvs förlänga ättiden.

den äter nog mer halm sedan när det blir kallare! brukar mina göra, dom sorterar rätt noga nu när det FINNS lite annat i hagen att äta istället, så det kan ge sig lite allteftersom….!
hm men tror inte att hon äter 3kg halm inte ens på vintern. Det gjorde hon inte förra vintern utan hon har alltid haft kvar halm så man har kunnat använda det som "bädd".
2,5kg hösilage 3kg halm = kvot på 7,9! då är Proteinbehovet uppfyllt men inte energi. Men jag tycker det är lite för lite hösilage då jag vet att hon inte äter så mycket halm.
Om jag pytsar in Betfor - så känns det som det krävs ofantliga mängder innan energibehovet är uppe på nivå som att kvoten kommer ner till riktvärdena på 6-7. och det krävs ju även att man minskar på hösilage. och är det bra att ge en lättfödd ponny med ev fångtendenser så mycket "socker"?
1-2dl olja + 5dl betfor (ca 0,15kg) får ju upp energinivån men det känns konstigt att ge en ponny sånna ofantliga mängder energi - det har jag inte ens gett den stora hästen :p

En liten kommentar. Det är inte proteinet som gör ditt lättfödda russ "fet" utan energin. Stirra dig inte blind på den teoretiska foderstaten, den skall enbart användas som utgångspunkt. Om ditt russin tunnar ur så ökar du på med energi.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Har samma problem, mer än vanligt i år. Min, som är stor, får 4 kg hö och ca 2 kg halm per dag. En stor näve betfor med vitaminer de dagar han rids. Har äntligen lyckats få honom "ofet" (han är inte riktigt nere i vikt än) så jag snålar hellre lite med fodet nu. Han sväller på nolltid av nästan ingen mat alls.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har en kvot på 9,6 (MJ 4,9 och smb RP 47 g /kg foder) i år och är jättenöjd! Då kan jag lägga grabbarna på ett proteinöverskott och ändå inte få en hög energi. Så i år blir det en billig vinter, enbart ensilage, halm, betfor, fosforbalans och selen/e-vit-tillskott.
Hellre en hög kvot än åt andra hållet, så basligt med att försöka få upp proteinet utan att energin blir för hög…

#5 Kan bara hålla med. Jag har kunnat plocka bort allt tillskott i år. Förra året gick det många säckar Protein+ och Lucerne för att hålla proteingivan tillräcklig på tränande och dräktiga hästar….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

TS, Hur fick du fram att kvoten är 7,7? protein/energi=kvot
I ditt fall blir detta 86/7,5=11,4. En helt galen kvot, tyckte vår var hög - 8,7.
Detta innebär att med 4 kg hö får du exakt den energi du ska ha (nu räknar jag med 200 kg ponny och enbart underhållsbehov) men proteinet sticker iväg till 344 istället för 170 som det borde vara. Om du ska ge enbart hö och inte få för mycket protein ska kan du bara ge 2 kg.. men som dom andra säger, lite för mycket protein (om det kommer från grovfoder) gör inget, du fodrat ju inte med detta år ut och år in. Så tre kilo bör du ju kunna ge, då får du 258 g protein och 22,5 MJ (borde vara 30). Så lite halm och betfor på detta ska borde det fixa sig. Underlättar ju om hästen tränas får då kan man ge lite mer eller så håller dom bara vikten bättre.
Tack för alla svar! det var precis det jag funderade över, om man skulle vara bekymrad över proteinöverskottet :)
Du har helt rätt kvoten blir 11,5 - jag noterade bara vad min stallvärdinna skrivit :)
Hennes idealvikt må vara 200, nu har hon har lite övervikt från sommarens bete. Hon jobbar ganska aktivt och får motion minst 5 dagar i veckan. Jag både rider, kör och tömkör och hennes kondition börjar bli riktigt bra - på gott och på ont ;)
Skönt att höra att jag kan beräkna mer för att täcka eneribehovet än för att täcka upp proteinbehovet. Annars hade det ju som sagt var blivit alldeles för lite grovfoder och jag märker redan nu när jag har lagt in en hel del halm i foderstaten att hon verkar blivit kinkigare. lite smågrining, antar att det beror på att hon känner sig hungrig på ett helt annat sätt än när hon gick på betet.
Då kör jag på 4kg hösilage + halm (mer för att öka ättiden än någon faktisk utöknad av maten då hon äter dåligt av halmen - tur nog), 1dl betfor + linfrö (för magen då hon har en tendens att dricka dåligt och bli hård) och om hon börjar falla ur och bli trött så får jag öka betforen :)

Håll koll på hullet så ska det nog gå bra. Jag har nog råkat ge min lite för mycket..