Hingstpresentation ~ OkiDoki 649
En gotlandsrusshingst med lite udda stam!

Fakta:
Född 2007, Brun, stjärn och vit ball vänster bak och 125cm i mankhöjd
avelsvärderad GI tom 2017
e Pant 595 u Gnistra 3501 ue Birk 447
Uppfödare: Jessika Havdell, Hemse
Stam:
Fadern Pant 595,(GII tom 2012) En hingst som endast har 8 avkommor (enligt Blåbasen),Han är guldbelönade på utställning, enda avkomman till stoet Krusmynta 3983 U. super Elit stoet Juli 2247 (Lojsta Hed), då Krusmynta dog alldeles för tidigt. Längre bak i släkt ledet finns bl a Rollo.
Modern Gnistra 3501, vår juvel! ett otroligt allround russ! Hon har lämnat 3 avkommor än så länge 2 diplom ston Kiara 4236 o Chacha 5207 och OkiDoki. Mormor Omega 2692, har gått på travbanorna mm, mor tilll hingsten Clant 454 m fl, Omegas far Rebus 224 travade under 2 min och var riktigt bra exteriört, men hade 19 avkommor (enligt Blåbasen) o de flesta runt Skåne, de sista 3 här på Gotland. Sedan finns det enda sto som stamboksförts som albino Gulli 716 (e. Gullding 108, 5 generationen bakåt) och hon var även helsyskon med hingsten Glimmer 161.
Gnistras pappa Birk 447, skulle jag kunna skriva mycket om men avrundar som ett otrolig allround russ då öven han startat på travet, SM i körning, LA i hoppning, Dm segrare i Bruks, fält-tävlan, varit otroligt bra i utställningsringen och så mycket mera som på få avkommor har förärvt sig riktigt bra! Även på Gnistras sida finns Rollo 143 representerad.

Exteriör: Stånga 2110.07.05. Generalmönstringen: 9,8,7,9,8 = 41p,
"Harmonisk hingst av utmärkt rastyp. Vackert huvud, något grov hals. Bra bog, bål och kors. Från sidan välbenad, rättställd fram och något bred bak. Lång bogfri skritt, taktmässig trav."
**Meriter:
**har ej blivit många då Oki är sparsamt tävlad, han har startat i LD - dressyr med över 74% med Karolina i sadeln och Felicia har lotsat honom genom pay and jump 70cm med o-fel. Oki är inkörd och jag önskar att min tid räcker till så att vi så småning om kommer till start inom körningen, han har varit med på en del körutflykter och skött sig utmärkt.

Okis kör utbildning avbröts avbrutt då vi var med om en olycka i trafiken (80 km-väg väg, länsväg 142) då vi blev omkörda av bil m släp och en ej fastsurrad presenning som kom farande ut över oss bakifrån, vagnen och hästen blev rejält tilltuffsade men bilen fortsatte sin färd.. men vi är på väg tillbaka igen.
OkiDokis första avkommor 2013 är 2 st, ett sto o en hingst, och vi hoppas på att fler avels-ston hittar till honom i framtiden!
Lycka till med ert Hingst-!val!
Ägare och betäckningsstation:
Marita Havdell
Alva, Rangsarve 147
623 46 HEMSE
telefon 0498-48 41 66, 070-467 39 43
www.rangsarve.n.nu
Text från hingstägaren.