Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 3627 ggr
Yela
0

Höbalar på lösdrift

Ni som har höbalar utomhus, har ni tak eller inte tak över? Ser ni något minimiantal för hästarna för att balen ska gå åt innan den blir dålig? Kör ni ut med traktor, eller finns det andra alternativ?

Silja71
1

Alltså plastade, runt 350 kg? Det har jag haft utomhus utan tak över. Staplade bredvid hagen och så har jag bara öppnat en bal och gett det som de skulle ha morgon och kväll i hagen. Du måste nog ha minst 5-6 hästar om de ska hinna äta upp en bal på ca. 1 vecka. Går ju också att lägga in en hel bal och öppna men då trampar de ned en del och ibland finns det nät under plasten som måste tas bort innan så att de inte ätar upp det.

Reko
1

Med välkörda hästar går det att använda dem till att förflytta balar med. Det krävs nog ett par stycken för att orka dra balen. Nordsvenskar vet jag som förflyttar på det viset.

karisma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hö kan inte stå ute då de drar åt sig fukt om du tar hem en bal åt gången och ställer den på en lastpall samt täcker den så klararden sig bättre Hösilage håller kanske två dagar i denna värme den har ju redan börjat bli dålig innan värmen kommer i den I kallare väderlek så håller den sig bättre kanske upp till ca fem dagar Det finns bönder som tar in små ensilagebalar det är jy ett bättre alternativ men dyrare om man bara har en eller två hästar att fodra Förflyttning av balar hö rullar man ganska lätt ut i hagen själv hösilage är oftas  tyngre ( beroende av torrsubstans) det behövs traktor eller flera människor för att förflytta

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

lil-sis
0

Hur länge en silagebal håller beror på temperatur och hur väl det är "konserverat".

Enl uppgift väger mina balar ca 150kg (jag tvivlar men vi får se när jag har börjat fodra) och jag kommer inte ställa ut bal i hagen. Jag öppnar balen helt och hållet och har under tak så den är skyddad från regn.

Har fyra ponnyer och i vintras gjorde de av med 40-50kg hö (inte hösilage) per dygn.