Ang blodprov
Jag undrar lite saker ang blodprov för att se om stoet är dräktigt. Hur mycket kostar det? Är det lika "säkert" som ultraljud? Skriv gärna om era erfarenheter om blodprov. :) För jag funderar att göra det på mina betäckta ston…
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

det är väll säkrare om du gör det i rätt tid… jag tog ett i förra veckan på fridha, och fick svar idag, hon är dräktig. har gjort detta förut också, och det har funkat kanon. kan tyvärr inte svara exakt på vad det kostar, m ingen stor summa…. (tar det oftast i samband med att veterinären ändå är här o behandlar någon ko.. kan tänka mig typ 3-400 kr…)
du kan nog inte ta provet innan det passerat 50 dygn.. men för min del gör jag det så jag inte sprutar mot herpesv. i onödan.
Ok! :) Men då är det ju billigare o ta blodprov än att ultraljuda… Men om man tar provet själv, ska man bara lämna rören till en veterinär eller kan man själv skicka iväg det?
~Stuteri Stenbydal~

Dräktighetskontroll med blodprov tas mellan 120-150 dagars dräktighet och då får man även svar på om fostret lever. Här kostar provet runt 500:-. Tveksam till om du kan ta det själv, på de lab jag känner till måste det vara inlämnat av veterinär.

njaae… #3, min vet sa efter 50e dygnet…
Min veterinär tog blodprov på mina ston ena dagen, och hon sa att det finns olika "test" man kan skicka in.. Ett för tidigare koll å ett för senare koll om man säger. Så hon ville ha reda på när det blev betäckt osv så hon visste vart hon skulle skicka det.
Men vad jag har hört så är det "säkrast" att ta vid 120 dygn (?)
#3 Men om man tar det själv (det är väl egentligen som ett vanligt blodprov?) Och sen ger det till en vet o att dem skickar vidare det… Då vet ju inte labbet om det är vet eller någon annan som har tagit det. :)
~Stuteri Stenbydal~

Som lekman får man inte ta blodprov, det krävs veterinär (eller legitimerad djursjukskötare).
Det finns gamla trådar på den här sidan om dräktighetstester som du kan utföra själv, se t ex trådarna

#5 det gör det säkert! Den modellen jag gjort är ett sånt från 50e dygnet… jag har hyffsad koll på sista bet. dag osv… detta för att när hon är i månad 5 ska jag ta första herpesv.sprutan…
Men det är klart att det borde vara säkrare att göra ett senare…!