Första premieringen
Jag tar och hänger på tråden och önskar också tips - ska visa min lojstafödda hingst på Vreta i september är tanken.
Förbered er genom att träna och kom i god tid till premieringsplatsen så de hinner vänja sig vid miljön.

För att förtydliga "träna" enligt ovanst förslag, skulle jag föreslå promenader, små löprundor med lite "lydnad" ,,, lära hästen vart den ska vara någonstans bredvid visaren…
och ställa upp sej, -inte alltid det lättaste…! lycka till!
Träns eller grimma på ettårshingst?

#4 Om det är sommarpremiering är det obligatoriskt med huvudlag med bett för alla hingstar, även ettåringar.
På utställning enligt SvRAFs allmänna bestämmelser (punkt 7) är det valfritt grimma/huvudlag för ettårshingstar, obligatoriskt med huvudlag för tvååriga och äldre hingstar. Utställning med övriga arrangörer kan ha andra bestämmelser.
#5 En fråga extra: När krävs hingstkedja? Jag har hört att vissa utställningar kräver hingstkedja på alla hingstar. Kan det verkligen vara så? Att man får ställa krav på något sån´t? Borde inte det vara upp till hingstvisaren att bestämma?
#5 och #6 Tyglar eller grimskaft med delta - vad rekommenderas? Bör man låta hästen visas av van visare eller ska jag som han förmodligen känner bättre och är trygg med visa honom trots min okunnighet? Ska du visa själv Vimlan?
Tyglar är lättare att korrigera med men lite mer att hålla reda på så det är en smaksak. Beror på hur man tränar hemma tycker jag.
På en premiering kan det vara bra att ha en van visare men annars tycker jag man ska träna och lära sig själv så man fixar det hyffsat. Nu är domarna rätt duktiga att se i alla fall så även om du är ovan så brukar de kunna se hur hästen ser ut i vilket fall. Men ett tips är ändå att träna hemma.
Lycka till!
Jag tycker det är lättare att visa med grimskaft (och kedja) även med träns, mindre att hålla reda på. Rakt bett så att man inte råkar trycka upp bettet i gommen på ponnyn.
Sen är det bra att komma iväg på andra ställen och öva också. Mina uppför sig finfint på hemmaplan. Tar jag med båda tvååringarna på annan ort så uppför de sig som as så fort de inte är precis bredvid den andra (en och en går bra).
Vi övar för fullt, tränsat honom har jag gjort nån gång i veckan sen jag köpte honom, men igår gjorde vi första promenaden med träns tillsammans. Vanligen promenerar jag honom i grimma, vilket går jättebra. Helt klart behöver vi öva lite på tränsade promenader! :P
Jag tycker att det känns smidigast med grimskaft med kedja/delta, tyglar är bökigt och i vägen. Plus att man har lite mer "spelrum", eller vad man ska säga med ett grimskaft. Det är ju oftast längre än tyglar.
Min plan är att visa honom själv!
Tänker du göra det nika85?
http://jagochminbagge.blogg.se

Klart du ska visa själv! Ta de som du tränat med o som känns bäst! Spelar mindre roll när han är så ung!
Ska också till Wången med ungdomarna, Trolldalens Jemma 1 år och Alba 2 år. Ser det som ett tränings syfte för dom och samtidigt få meriter. För våran del blir det många olika träningsmoment då vi har 22 mil enkel till Wången. Åka transport, annan miljö och massor av olika hästar runt om kring, ridhus, sova borta mm. Vi åker upp dagen före och övernattar, blir annars för jobbig resa för tjejerna som är bara van att vara hemma.
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri
#13 Tack! Din är inte så tokig heller! Min är u: Mariella 3922. Vem är mamma till din?
#14 Woho, såg det var ett gäng gotlandsruss anmälda, undrade just om det var någon som hänger här. Alba och min är ju halvsyskon, blir kul att se! Men jösses, ja du har en bit att resa… Hoppas att allt kommer gå bra! Vart bor du när du är där?
# Vi hyr en stuga på wången.
#2 Jag skulle vilja lägga till det här, för den som har nära till:
Träning inför årets premiering på Wången
För åttonde året i följd har vi bokat ridhuset på Wången för att ge oss själva och våra hästar bästa möjliga förutsättningar för en lyckad premieringsdag.
Hästarna kan då i lugn och ro bekanta sig med ridhuset och miljön runtomkring och de tvåbenta får handfasta tips och hur man ska agera när man visar upp en häst inför domare och publik. Marie Lidvall kommer att hålla i träningen. Det kommer också finnas möjlighet att köra vagn/släpa utanför ridhuset för att träna till KBI/frivilligt körprov.
Onsdagen den 7 augusti kl 19.00–21.00 i ridhuset på Wången.
Kostnad 100 kr/ekipage.
Anmälan senast den 25 juli till Marie på tel. 0645-210 50 eller 073-182 44 06 eller mail:
fnh_jamtland@hotmail.com
De är duktiga på att visa och kan säkert komma med goda tips, även om du inte har nordsvensk.
#17 Vilket råbra tips! Synd att jag har typ 10 mil till Wången och inte bara kan fara dit en sväng sådär en kväll. Hoppas de som reser dit får en bra träning i alla fall.
Tusen frågor!
Visar man i ridhuset eller ute under premieringen?
Ska man visa med eller utan nosgrimma, eller är det en smaksak? Lite samma tema - blingat pannband eller inte?
Hans man är delad på längden, eller vad man ska säga, den främre halvan ligger åt höger och den nedre åt vänster, ska jag lägga över den åt ett håll eller spelar det ingen roll?
Vad tusan ska jag ha på mig för kläder? Haha!
Här är min blogg förresten :)
# 17 Dom visas inne i ridhuset. Tycker det är en smaksak nosgrimma eller inte, använder aldrig nosgrimma på någon av mina hästar i huvudtaget. Jag resonerar så om hur naturlagen har tillverkat manarna på våra ponnysar, är dom delad och svår att få på en sida utan massor av kemikalier, då får dom se ut så. Har sett varierande klädsel! Hel å ren borde räcka, det är ju ponnyn å inte jag som ska bedömas! (tur det!)
Gillar å läser din blogg!
#17 Tack för svaren! Jag vill egentligen vara utan nosgrimma - det är ju både snyggare och säkert skönare för hästen.
Haha, tack och lov så är det ju hästen som bedöms, men man bör väl åtminstone se hyfsad ut. :P
Kul att någon läser, även om jag skriver för min egen skull, för att hålla koll på vad vi egentligen sysslar med, jag och ponnyn.
#6 Jag tror att du aldrig fick svar på din fråga. Jag är också nyfiken. Ska visa ettårshingst på lördag och funderar lite kring detta - det måste väl räcka med tyglar och träns? Svenska hästavelsförbundet är arrangör.
Rå här står det i SHAF reglemente:
Hästägaren:
medhar egna nummerlappar som fästs på tränsets båda sidor.
- ansvarar för att hästägarförsäkran fylls i på plats före avlastning.
- ska på premieringsplatsen uppvisa hästpass i original, för kontroll av hästens identitet och härstamning.
- ansvarar för att samtliga hästar visas i träns med bett, dock ska föl visas i grimma (föl får inte vara lösa). Ettåriga ston och ettåriga valacker får visas i grimma. (rasvisa bestämmelser kan förekomma).
- ansvarar för att alla hingstar, ett år eller äldre, visas i träns med bett och kindkedja av person minst 16 år, (rasvisa bestämmelser kan förekomma).
- ska följa de anvisningar lokala administratören eller dennes ombud meddelat för premieringen.
Nu har jag varit på flera hingstvisningar inom russdelen och där har aldrig KRAV på kedja på hingstar funnits. Så tyglar borde räcka bra.

Det är krav på kedja vid visning på hingstpremiering sedan något år tillbaka Det var även så på Grevagården i år Jag såg två som sket i det
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#23 Väldigt synd att det är så. Det finns hingstar som blir väldigt stressade och oroliga med hingstkedja då den inte är särskilt snäll.
Vår snälla och extremt lydiga hingst har vi åtminstone kunnat få visa på generalmönstringen förra året med enbart tyglar. Och vi var långt ifrån ensamma. Även på "Riks" visades många hingstar med tyglar.
#23 Åh nej… Har endast tränat med träns och tyglar. Vad gör jag nu? Jag hinner inte träna med ny utrustning tills på lördag. Kan man spela dum och åka dit och låtsas ovetandes om denna kedja?? Eller är det bättre att stanna hemma?
Klart du ska åka. Spela dum och hoppas på det bästa. Ibland fungerar det också. 😉
Eller ha både och. Ha tyglar och sedan en kedja kopplad så att den bara ligger an men inte påverkar hästen.