Hingstar godkända i andra länder
Har en undran kring hingstar som blir godkända i andra länder. Hur räknas dessa russ vid t.ex utställning och om man köper en avkomma efter en hingst som är godkänd i ett annat land hur behandlas den avkomman i vår stambok? Kan den stambokföras och kan avkommor efter dessa avkommor ställas ut i Sverige?
Ex. Ett sto från Sverige betäcks med hingst godkänd i t.ex Finland. Avkomman föds i Sverige. Denna avkomma får sedemera en egen avkomma efter en i Sverige godkänd hingst.
Låter det rörigt? Men det är dock mycket möjligt.

Så här har jag förstått det.
Om den utländska russhingsten blev godkänd på en avelsvärdering där en rasrepresentant från SvRAF närvarade kan avkommor efter denna hingst registreras i huvudstamboken(den svenska). HAr inte en rasrepresentant varit närvarande(tyvärr vanligt i Norge) så kan avkomman endast efter individuell prövning föras in i den svenska stamboken. Vad denna individuella prövning innebär och om det någån gång gjorts vet jag dock inte.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Gotlandsrusshingstar i Danmark 2011 (länk):
- Dalton GRH 17
- Django GRH 20
- Gadd GRH 26 (563)
- Kieron KL 613
- Pihl's Robin GRH 31
- Rivak GRH 22 (641)
Gotlandsrusshingstar i Finland 2011 (länk):
- Ai Ka V Chiko 28 RUSS
- Allgunnens Valdör 23 RUSS (543)
- Ernst Rivaldo 27 RUSS
- Jabb KL 599
- Juter KL 30 RUSS (598)
- Leijan 32 RUSS
- Micky 29 RUSS (544)
- Tejas Monzun 25 RUSS (532)
- Ysak 514
- Xter 31 RUSS (508)
Gotlandsrusshingstar i Norge 2011 (länk):
- Ibiqus NG 021
- Isilon Alassë NG 057*
- Kettlas NG 033*
- Laser Ess NG 034
- Lojstas Starlight NG 051
- Mosedragets Facio NG 01 (420)
- Toker NG 043 (503)
- Viktor NG 055
- Ymer NG 044 (516)
* På grund av att Isilon Alassë och Kettlas kårades i Norge utan deltagande svensk rasledamot kan deras avkommor endast grundstambokföras i Sverige efter särskild prövning
Avkommor till ovanstående hingstar (med undantag för de två i Norge markerade med *) får grundstambokföras i Sverige. Stoägaren bör alltid kontrollera att hingsten har betäckningstillstånd innevarande år! Observera också reglerna kring CEM smittsam livmoderinflammation, med krav på provtagning.
Som svar på frågan i #0, "Ett sto från Sverige betäcks med hingst godkänd i t.ex Finland. Avkomman föds i Sverige.", skulle jag säga att under förutsättning att hingsten under betäckningsåret har finskt betäckningstillstånd, att betäckningen sker i Finland och att stoet själv är grundstambokförd (premieringsberättigad) är det inget problem att grundstambokföra avkomman i Sverige. Avkomman får visas på utställningar och avelsvärdering (fast om det är ett hingstföl krävs att även modern är riksstambokförd för att sonen ska vara premieringsberättigad).
Eller vad säger registratorskan?

En liten sidofråga till detta.
När det gäller Isilon Alassë och Kettlas status som avelshingstar fram över. Kan man visa dessa på en svensk avelsvärdering för att få dom godkända i Sverige?
När det gäller Isilon Alassë så är ju han svenskfödd men exporterad till norge(vet inte med Katlas). Eller "räcker" det med att en rasrepresentant från SvRAF närvarar vid den visning som Alassë skall göra nästa gång? (har för mig att hans godkännande var för 2011-2012)
Sammanfattningsvis, hur gör man för att få bort "stjärnan" i pernillas lista?
Jerker Klang,

#3 Jag kan svara på den första frågan. Det går alldeles utmärkt att visa Isilon Alassë och Kettlas (som är svenskfödd, länk) vid svensk avelsvärdering. Det går även bra att visa utlandsfödda gotlandsruss-hingstar vid svensk avelsvärdering. Då måste hingsten i god tid innan sista anmälningsdag ha grundstambokförts i Sverige eftersom det krävs att hästen är svenskregistrerad för att avelsvärderas i Sverige.

#3 Tack pernilla, då funkar den plan som Alassës ägare har. Bara att hoppas på att det blir en, ur tid och ekonomi, hanterbar avelsvärdering nästa år.
Jerker Klang,
En fråga till då. Eftersom man i Finland godkänner sina hingstar på 38 poäng, skulle det innebära att t.ex en hingst från Sverige inte blir godkänd på 38 p men åker sedan över till Finland och blir godkänd där på 38 p?

Har jag förstått rätt, så får Lojstas Starlight avla på Svenska ston i Norge, o dom får föla o registrera avkommor i Sverige?
Jag e ju ägaren til "Starre", o vil så gärna att han ska få avla i Sverige då hans stam e så bra PLUSS hans meritter. Det finns inte så många ston i Norge, o han har till dags datum bara två födta avkommor.
Jag har sälv den ena sonen hans (Chasing Starlight hf.12), o vilken häst han e. Lettlärd, stärk o bra väckst. Riktig fint travsteg o ekströr. Fick just 8-8-8 på ekstriör på unghästutställning.
Jag tror alla som känner Starre kan beretta att han e en underbar hingst. båda vid prestasjoner o handterng. O det hade vari kul om man kunde få lite fler avkommor efter denna fina hingst som kan sporast helt bak tills stammoren. Stam + travresultat
Bild av Chasing Starlight
Vill bara upplysa om att Laser Ess NG 034 numera betar på dom gröna ängarna…..

#2 Var ju ett tag sedan denna tråd var uppe. En fråga som jag inte fått svar på är vad "särskild prövning" innebär?
För att ta ett konkret exempel. Om jag tex skulle betäcka Troll Twix med Isilon Alassë hamnar då avkomman i 9000 serien eller något annat?
Jerker Klang,

#9 Jag föreslår att du ställer den frågan den officiella vägen, t ex i ett mail till registrator@gotlandsruss.se

#10 Min tanke med att ställa frågan här är eftersom jag tror att det är en fråga av allmänt intresse.
Jerker Klang,

#11 Redovisa gärna svaret här om du vill upplysa andra.
Verkar vara lite av hemliga klubben vad gäller såna här frågor. Eller är det bara för den innersta kretsen?

Följande svar fick jag från registraturen angående betäckning med hingst godkänd i Norge men utan närvaro av sv rasrepresentant:
"under förutsättning att han är fullt godkänd i Norge och hans ägare fullgör sina plikter ang rapportering av betäckningar mm kommer hans avkommor att kunna införas i bilaga till grundstambok. De blir inte riksstamboksberättigade men räknas som rasrena gotlandsruss, på samma sätt som avkommor e hingstar med betäckningsbevis eller -intyg hanteras "
Jerker Klang,