Äntligen!
Äntligen har jag fått ett fint kort på Mitt Gotlandsruss Sibylla.
Jag har en fråga, Sibylla har en frys märkning som är 913 ä d som också står efter deras namn ex. Sibylla 913 ??Har aldrig fattat detta å vfr har en del russ fyra siffror?Som Sibyllas Mamma heter Tina **** alltså fyra siffror..hmm nån som kan hjälpa mej att reda ut detta Tacksam för svar..
Kan tillägga att hon är diplomsto med 88889 =41 P
Stam;
e:Juventus 468
u:Tina 3883

Tinas nummer 3883 är stamboksnummret.
De hästar som kommer från heden frysmärks som föl. Det har ingenting att göra med det numret som står efter hästens namn. Det numret som står efter hästens namn som är tre eller fyra siffror är det sk. stamboksnumret. Det numret får hästen när den visas på premiering och stambokförs. Hingstar får 3 siffror och ston får fyra för tillfället. Det är inte lika många hingstar som ston som får stamboksnummer och därför har fler ston än hingstar stamboksnummer. Den första hingsten och det första stoet som stambokfördes fick nummer 1. Juventus 468 är den 468:e hingsten som stambokförts i russens stambok. Tina 3883 är det 3883:e stoet som stambokförts i russens stambok.
Förstår du eller kan någon annan förklara bättre?!
Din Sibylla är antagligen född på Lojsta. Första siffran anger vilket år hon är född, 9 för att hon är född -99. Den andra delen anger vilket föl i ordningen det året hon är, 13 för det trettonde fölet.

#0 (Det var ett gräsligt bett du betslat med!) Frysmärkningsnumret på Lojsta-russen är ett identitetsnummer. Det är alltid tre siffror, där den första siffran är den sista siffran i födelseåret, och de sista två siffrorna är ett löpnummer. De äldsta stona i flockens föl ges de lägsta numren. Ditt sto Sibylla 4080 är alltså född 1999, och sedan har hon löpnumret 13 = 913. Frysmärkningsnumret ska uppges i hästens signalemente som ett tecken, t ex för ditt sto: "brun, stj, frysm 913".
Förväxla inte frysmärkningsnumret med grundstamboksnumret (SE 30-99-7295 för Sibylla) eller riksstamboksnumret (4080 för Sibylla).
Sibyllas mamma har ett fyrsiffrigt riksstamboksnummer som används i anslutning till hennes namn, Tina 3883, och även hon har ett frysmärkningsnummer på halsen (517).
#5 Nej, fölen nummersätts inte i kronologisk ordning efter födelsedatum, det har du fått om bakhoven…

#7 Visst är det så. Problemet för mig är att så fort jag sätter mig på huk kommer fölen rusande och skall bli kelade…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#8 Ha ha ja, det gör hon också, så man får vara snabb 
Tack För alla svar Tror ja börjar fatta:PVar hittade ni grundstamboksnummer mm?
#5 Ja vet Ja känner mej super elak men får inte/bör inte rida med vanligt bett.då hon skenar mot vägar mm.Var hos en som ä grymt duktig på bett hon tyckte ja skulle ha det. Har försökt byta många gånger men då har hon skenat rakt in i skogen elr mot vägar.Ja kan varken svänga elr stoppa bara försöka hålla mej kvar för snabbt går det.Sen har hon dragit sönder mina händer har faktist hänt att hon gjort så att skinnet i händerna skärts upp då hon ä superstark. Ska snart byta tillbaka å testa igen.Brukar göra det ibland. Hoppas du förstår vfr ja ha ett så hemskt bett.Kram Elin

Vad har du för alternativ till pelhambettet då? Hon kanske har ont i munnen och skenar därför. Det kanske skulle gå bättre med ett bettlöst alternativ.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#11 Problemet är att du genom att sätta på skarpare bett på henne, endast behandlar symptomen, inte orsaken. Det kanske är dags att börja gräva lite och försöka komma fram till varför hon skenar med dig?? Har hon ont i ryggen? Behöver tänderna raspas? Är det bara olater?
Har ni raspat tänderna på henne? Har ni haft någon ute som kännt på hennes rygg och har ni kollat benen på henne?
Hur är hon att köra? Sticker hon då också?
Ett litet förtydligande vad gäller frysmärkningsnumren.
Första siffran anger födelseår, det är riktigt.
De andra siffrorna sätts efter ett mönster, där varannat år hingstföl och varannat år stofölen inleder nummerserien. Ev 2005 hade stofölen nummer 01-15 säger vi, och hingstfölen 16-34. Stofölet efter det äldsta stoet heter 501, sedan 502 osv, hingstfölet efter det äldsta stoet som fått hingstföl heter sedan 516, 517 osv.
Året efter är det hingstfölen som börjar på 01.
Blev det ännu rörigare nu?
Sippan vars hals är på bilden, är född 2002, och det året började stofölen i den främre halvan. Hon har nr 17, vilket betyder att hennes mamma var bland de yngre.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#14 Stämmer, jag har nr. 201 hemma, nämligen gamla Linnéas stoföl från 2002.