förmedling ? ?
Nu en fråga till er som jag började fundera på.
är det någon som säljer till människor som utbildar, tävlar och utbildar och den personen sen säljer vidare ? Vi säger nu att du har haft en unghäst som du säljer. En ett eller tvååring.
Har ni kontakt med någon förmedlare ? Tror ni det skulle finnas intresse att förmedla ponnyer över till annat land i norden, om det skulle finnas någon här som skulle kunna tänkas hjälpa till med sånt ? Är ni villig att betala en sån tjänst ?
Skulle ni kunna tänka er att sända över ponnyer till annat land till en fodervärd för att sedan få sålt dem?

Hej !
Jag har tänkt i samma banor, men i mina funderingar en förmedling mellan Gotland och fastlandet i närhet av Nynäs/Stockholm, Oskarshamn el kanske Skåne.
Sedan beror det på hur mycket kostnad i relation till försäljnings pris och träning, stall o foder avg. Det är klart ett intressant förslag men det krävs en del arbete för att få och tillit och kloka kontrakt… Ett ställe där en ev köpare kan få chans att prova ev flera russ från olika ställen och alla hästar/ hästägare behandlas lika.
Har haft större ponny vid ett försäljnings stall förut men det blev lite blandade känslor i sammanhanget.
Jag är öppen för ideén.

kan bara svara för mej själv,, men jag skulle inte lämna ut en häst på foder utanför sverige (inte för långt bort i sverige heller utan referenser eller att jag känner personen…)
Skulle inte kunna tänka mig betala för att få utbildat någon ponny heller som det är nu… det är ju helt uppenbart att det inte betalar sig i sin tur när man tänker sälja !!
Det jag tycker en grundutbildad ponny ska kunna, det kan jag oftast själv lära den, kan jag inte det fullt ut får jag väll sänka priset därefter isåfall…
Det är skillnad när man lämnade iväg en frieser på inkörning för nästan 10 000… när man får sålt inom några månader för 85….

Nej lämna iväg ponnyer för utbildning är inget som betalar sig och inget jag själv skulle göra heller. Om sedan någon köper in litet unghästar, utbildar och sedan säljer vidare är det ju den personens grej.
Men kan man inte få betalt för utbildade ponnyer som det är idag när man själv utbildat dem och bara lagt ner tid så lägger man inte pengar på det alls.

JAg skulle aldrig kunna tänka mig att använda en förmedling. Jag vill ha egen och nära kontakt och ta referenser oavsett om jag säljer eller lånar ut en häst. Utbildningen av russ sköter jag själv, finns som flera skrivit ingen ekonomi i att lämna bort.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Den enda förmedling jag kan tänka mig är genom bekanta, även i andra länder, men aldrig en "hästhandlare"! Jag vill placera mina uppfödningar där dom verkligen får göra det dom är avlade för! Och att dom blir väl behandlade förutsätter jag också, eftersom jag inte "ger" bort dom!

håller med #5! Jag vill oxå själv helst placera mina uppfödningar!
Håller även med nr #3, köpa in o grejja med själv o sen sälja vidare är ju upp till var och en…. men det känns inte som någon lönsam affär direkt..!
(iaf inte om det inte handlar om hästar/ponnyer i högre klasser…)
jag har själv utbildat de flesta av mina hästar men har även lämnat iväg för utbildning och det har funkat bra även det, men det är inte ekonomiskt det vill säga det kostar och man får inte igen pengarna vid en försäljning.
men man får trevliga och välhanterade ponnyer och hästar :)
Jag har en gång lämnat en ponny till en dressyrryttare för utbildning. Men det var en människa jag visste var fantastisk i hantering, aldrig är hård mot en häst - och rider lekande lätt med små mikroskopiska hjälper. Jag hann inte, oh jag visste att hon skulle göra det bättre än jag, helt enkelt. Och ha tid.
Syftet var inte ekonomisk vinning, och det blev det inte heller. Syftet var att få fler intressenter för min ponny, och ffa tävlingsryttare - vilket skulle ge henne an ännu bättre skjuts i livet. Och det blev precis som jag önskat. Utbildar gör jag för ponnyns skull, inte för pengavinningen