Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 4344 ggr
amandahandersson
0

Lösdrift?

Hejsan!

Jag funderar mer och mer på att skaffa lösdrift,  av anledingen av att jag börjar 9an till hösten och kommer ha en massa plugg, och att mocka ett stall varje dag i vinter är inte det jag vill helst av allt. Och sen går det ju att ha mer hästar då också..

Så nu undrar jag lite om lösdrift?
Ni som har, berätta! Hur har ni det, hur funkar det? HUr stora hagar, hur mycket mat? Allting, berätta! :)

MvH /Amandah

Hannna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi inte många hästar på lösdriften längre, som mest 6-7 stycken. De har en höhäck med 12 platser där de får fri tillgång till hösilage under vinterhalvåret. Sedan har de en lada som är ganska stor, vilket är bra för då vågar alla hästar komma in om det är dåligt väder. Har en vattenslang till hagen, men på vintern får man dock köra vatten fram och tillbaka då vattenledningen fryser. Mockar efter behov, om de är mycket i ladan blir det varje dag.

Hagen är ganska stor och det finns också skog, vilket är bra så det inte är helt öppet.

En liten bild på skogen ->

Anna-Uppsala
0

Vilken typ av hästar ska du ha i lösdriften?
Min erfarenhet är att unghästar som växer upp i lösdrift ofta blir för lite hanterade och väldigt "opersonliga". Deras hästflock är viktigast för dem, och människor är inte alls lika intressanta. Därmed absolut inte sagt att de blir sämre hästar på något sätt, men själv föredrar jag att hantera unghästar när de växer upp.
Det är nämligen väldigt lätt, särskilt om man har mycket att göra, att "de där i lödriften" blir gående där sex dagar av sju, även om man har planerat att ta in dem, binda upp dem varje dag, borsta osv.
Sedan vad gäller hur stor lösdrift du ska ha, och andra praktiska frågor, så kolla med Jordbruksverket, så du verligen får rätt mått. varje häst ska ha ett rejäl antal kvadratmeter, så det går inte att klämma in massor av hästar i en liten lada och tro man kan spara plats.

Om jag hde ont om tid hade jag nog gjort så här i stället:
* lagt en rejäl tjock spånbädd hos alla, som är lättmockad (bollplockning på vardagar går snabbt!)
* Ut tidigt och in sent, så de inte smutsar ner så mycket inne. Bra vindskydd/tak över huvudet kan behövas om hagen är väldigt öppen - kolla också reglerna för utegående djur. Djur som är ute ett visst antal timmar per dygn under inte betesperiod ska ha skydd, har jag för mig, om de inte ändrat det …
* Inga täcken och ingen klippning av de hästar som inte jobbar = sparar tid att slippa täckesbyten.
* Mat ute - någon form av fodringsplats - så de inte står ute och fryser.
Lycka till hur du än gör! :)

entill
0

Om unghästarna blir mindre sociala av att växa upp i lösdrift, beror väl på ens eget intresse. Min erfarenhet är att de blir mer sociala i lösdrift där de får lära sig veta hut av de äldre i flocken. Man måste inte kunna binda upp fölungar, och det tar inte längre tid att lära dem det när det blir så dags.

Det är klart att det är bra med stora hagar, men våra "latoxar" besvärar sig inte med att pulsa genom snön alltför långa sträckor. De får en hösilagebal 1 till 2 gånger i veckan, beroende på hur fort de äter upp den, alltså fri tillgång. Ibland blir det för kraftigt för dem att bara äta hösilaget, då kan vi spärra av en mindre hage runt lösdriften där de får vara på nätterna och bara äta lite hö och mycke halm.

Mocka brukar vi få göra nästan dagligen. Vi umgås lika mycket med hästarna när de går på lösdrift som om de är stallade, man måste ju ändå kolla över dem att allt är OK och de inte fått några skador eller nåt. Våra hästar är aldrig klippta och använder aldrig täcke. De använd till ridning och körning även på vintern.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

amandahandersson
0

Jag har tre hästar i dagsläget, tre vallacker - två russingar och en shettis. En av dom är 1 år gammal.
Det lutar dock mot att de får fortsätta gå inne, jag har ju stall på 3 boxar så. Men det är mer om vi ska skaffa fler hästar.

Jag kommer inte heller ge obegränsat med hö i sånna fall.

Jag har aldrig rakat en häst, men vi brukar stoppa täcke på dom när det är där över -20°. Här uppe har vi det ju ganska kallt vissa vinterperioder.

Vad är fördelar med lösdrift, tycker ni? Och nackdelar?

ryttarn
0

Vi har alla våra hästar på lösdrift. Inte för att det tar mindre tid utan för att hästarna mår bättre av det, det finns det tämligen mycket forskning på. De hästar vi har är Russ och schettisar.

På vintern rakas de hästar som ligger i träning och får då givetvis täcken på sig. Övriga har aldrig behövt täcken. Vi har i normalt under vintern ca 10 hästar. Hingstarna går i en egen hage med en egen lösdrift, de övriga går tillsammans i en flock. Utedriften är på ca 70m2 så den räcker till gått och väl. Vi prövade en vinter med fri tillgång på grovfoder, det gick inte alls, i Januari rullade hästarna frram och vi hade ett hvete att få ordning på dom.

Sedan har vi ett stall med åtta boxplatser men det är undantagsvis som någon "bor" där. Stallet använder vi framförallt för hästar som behöver stå inne före tävling/utställning och vid skada/sjukdom.

Att ha hästarna på lösdrift för att man tror det tar mindre tid är att bita sig själv i svansen…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

SigneK
0

Väldigt opersonliga?! Nä du Anna, jag har den teorin att hästar som växer upp i lösdrift i hög grad uppskattar människobesöken, för att de kommer som en rolig avväxling för dem. Mina hästar är väldigt personliga, de kommer och vill prata så snart de ser oss i hagen. Samtidigt är de väl avbalanserade, harmoniska, sociala och glada hästar, för att de har sitt behov av hästkontakt väl täckt och lär sig bra uppförande av de äldre, eftersom de går i flocken hela tiden.

Jag tycker nästan bara det är fördelar med lösdrift!  Även om det kan vara praktisk att ha hästarna rena och prydliga i stallet och kunna gå ut och hälsa på dem utan att behöva ta på sig gummistövler och regnkappa och pannlampa Skrattande

Men…praktisk för människan är inte nödvändigtvis = bäst för hästarna.   

Vi har 5-6 hästar (russ+islandshäst) i lösdrift på vintren (och på sommaren). De trivs bra på det viset. Vinterhagen är rätt stor, knappt 1 hektar, men ibland delar vi upp den i 2. I vinter blir det nog lite annorlunda, för vi har en som inte får äta så mycket nu. Vet inte riktigt hur vi ska göra det…..Men annars har de fått ca 6 kilo hö per dag per häst, mer om det blir minusgrader. Jag mockar inte på vintren, det går bra så, men det går åt en hel del halm. Det mest besvärliga är väl vatten när det fryser….Ledsen Men jämfört med att ta ut och in och mocka efter 6 hästar varje dag…ojoj, jag hade ju inte kunnat ha hästar om jag skulle ha dem inne!

#3 - Skön bild!

juliapettersson
0

Jag har mina tre hästar ute dygnet runt, men har stall så jag kan ta in dem vid behov. De har stora, kuperade hagar, i vinterhagen finns ett sandtag, så det är som tre väggar för dem och där halmar vi.
Skulle gärna ha fri tillgång på hö, men jag tror inte att det funkar när man bara har tre hästar (?).
Tycker att hästarna mår bäst av att gå ute, och är det bästa sättet att hålla häst.

CarolaG
0

Vi har våra på lösdrift. Vi har hösilage/ensilage i storbalar som körs ut i hagarna minst 1 gång i veckan under vinterhalvåret = Fri tillgång. En kortare period under vår och höst får de torrhö och under sommaren går de på grönbete (även de som tävlar).

Vi klipper aldrig våra hästar och har dem utan täcke även om det är -35. I sällsynta fall kan de ha täcken på sig om det har regnat mycket men aldrig annars (mest för min skull tror jag…). De har vindskydd, lador, loge att gå in i men dessa nyttjas väldigt lite av stoflocken. Hingstarna däremot går gärna in när det regnar.

Våra hästar är alla otroligt snälla, goa och närmast översociala. Folk som kommer hit och tittar/hälsar på hästarna är alltid imponerade över hur snälla och goa de är så att de skulle bli osociala/opersonliga stämmer inte på våra. De älskar människor.

HugoBoss
0

#2, om man har 20-25 hästar så är man inte jättepigg på att ha dem på box !

Just nu har två lösdrifter (som de går i på vintern bara), en till våra unghingstar och en till alla avelsston (tävlingshästarna står på box).
Våra är inte opersonliga över huvud taget, jag tycker det är tvärtom. När de går så i lösdrift ser man väldigt tydligt hur de är, om de är tuffa eller lite fegare osv. våra får dessutom kraftfoder varje kväll , så då binder vi upp dem på sina speciella platser sen får de sin mat. det är jättebra träning för unghästarna som lär sej att stå bundna.

[Croneld]
0

Jag skaffade mig ett stall mest för att ha som extra om ngt händer och förvara foder och utrustning i, där stallade jag upp mina russ när vindskyddet blåste sönder i januaristormen. Men tog in dem vid 21.00 och ut vid 5.00.  Nu är det nymålat och jättefint. Ett bra ställe att ha när hovslagaren kommer och att ha utrustingen på. Nu planerar jag ett nytt vindskydd, vet inte om någon kommer att vara uppstallad till vintern.

Lösdrift ute i snökyla undrar många över. Jag har aldrig sett dem frysa eller må dåligt, tvärtom. De har fått äta hur mycket de vill av storbal. Ibland tyckte jag faktiskt att de bodde där, men de äter så mycket som de behöver. Mina russ sover i vindskyddet på natten och har en speciell ordning, vem som får bästa platsen m.m. Men de kan lika bra ligga och sova mitt i hagen på snön mitt på dagen.

Jag är jätte nöjd med lösdrift och hade det redan på 80-talet till både russen och en varmblodstravare, de var aldrig inne trots oväder.

Tusen
0

LÖSDRIFT ÄR DET BÄSTA AV HÄSTHÅLLNING - FÖR ALLA.

Vi har 5-6 ponnysar gåendes i vår lösdrift som är byggd och godkänd för dessa. Ingen av våra ponnysar har stått stallade mer än korta stunder. Hälften av dem har aldrig stått stallade. De är ute året runt, dygnet runt och jag kan intyga att friskare hästar får man leta efter. De får i princip fri tillgång på hö (Fyller på om det skulle ta slut) och eftersom lösdriften ligger i anslutning till vårt hus får de dessutom ljummet vatten på vintern. Då vattnas de minst tre gånger om dagen i fall vattnet skulle frysa. Då det gäller social kontakt med människor så har vi fött upp 2 stycken och haft flera ett- och tvååringar gåendes i lösdriften och mycket mer sociala med människor tror jag inte man kan få. De är mer eller mindre uppe i knäna för att få kela och titta på vad man har i handen. Hur bra kontakt man får med sina ungdjur beror nog mer på ditt intresse än ifall de står på stall eller i lösdrift. Tid till kel och mindre arbete som att leda i grimma o.dyl. tar inte längre tid i lösdrift än i stall.

Men nog tycket jag att lösdriften är tidsbesparande. Vi mockar bara lösdriften på helgerna eftersom våra hellre ställer sig under träden då det blåser eller regnar och därmed använder lösdriften väldigt lite. De kan t.o.m. lägga sig ner och sova strax utanför lösdriften fastän lösdriften är stor nog för att alla skall kunna ligga där samtidigt. De har ju skog runt omkring i hagen. Eftersom det är så mörkt i vårt land på vintern gör lösdriften det möjligt att hinna ut på vardagarna innan det blir mörkt och på helgen, då man är ledig, har man då istället tid med både hästar och mockning. Jag tycker det är toppen. Vi har dessutom förmånen att se våra ponnysar på nära håll från huset så då får de dessutom extra bra uppsikt.

Det är också bevisat att hästar som lever så nära det naturliga beteendet håller sig både mer friska och får ett mer sunt beteende.

Då det gäller nackdelar kan jag nog bara komma på en och det är att man måste boxträna hästarna. Men det brukar inte ta många dagar innan det är gjort.

Måste också nämna att vi har blandade åldar på våra ponnysar. Från 18-2 år (just nu, sån´t varierar ju). Det tror jag också skapar en bra miljö för flocken.

Bilden visar lösdriften från ena hållet.

Tusen
0

Ytterligare en bild från lösdriften men nu från andra hållet, en bit bort

amandahandersson
0

De tre jag har nu kommer nog alltid få gå in, iaf dom två "gamligarna" som bott på gården i 4 år och  gnäggar efter att få komma in ^^

Unghästen hade jag tänkt ta in första halvåret,  dels för social träning, dels för den ska ha sin mat ifred.

Men det är mer om vi skaffar fler hästar som det blir lösdrift, och jag bli rmer och mer sugen på det när jag läser det ni skriver :) Låter verkligen jättebra!

Fast visst, jag sku nog vart lite orolig när hästarna står ute i snöstorm i -25 ^^

Norrveda
0

Vi har inte lösdrift utan alla 28 hästar på stall vintertid. Fungerar bra med spån eller torvbäddar. En bra avkoppling efter jobbet att gå till stallet och mocka.
Alla hästar går ut tidigt och in sent och fodras flera gånger i hagen med hö. Bara gamla Blenda på 31 år har täcke vintertid.

Anna-Uppsala
0

Jag kan ju bara redovisa de hästar jag träffat - och där tycker jag att både de hbl och de islandshästar jag mött har varit väldigt opersonliga, medan hästar uppfödda "bland folk" har varit trevligare.
Jag hade för övrigt Hjördis i lösdrift hela första året jag hade henne och även om hon kom in och blev borstad, ompysslad och tömkörd - så var det inte förrän hon blev uppstallad som 4-åring hösten som vi verkligen "kom varandra in på livet".
Men folk och fä är olika - det som funkar för en funkar inte för en annan! Dock trror jag att om man tänker sig en lösdrift för att spara tid, så krockar det med "ha tid att hålla på med alla hästar varje dag" - för ska man hålla på med lösdriftshästarna en och en varje dag så TAR det tid!
Sedan kan jag hålla med om att hästarna ofta har det bra i lösdrift - men hur många har exempelvis tillräckligt stora hagar?
Och hur många dränerar och lägger vägmatta på marken, så allt inte är en enda sörja av lera och gödsel utanför lösdriften när det är kallt och regnigt? Jag vet skräckexempel här i Uppsala, där hästarna vadar till knäna i lera hela hösten och hela våren - och vinglar fram på knöggel när det är fruset och ingen snö.
Till sist: det är naturligtvis inte meningen att en häst som står uppstallad ska stå uppstallad 24 timmar per dygn. Men går hästarna ut 06 på morgonen och kommer in 22 på kvällen, så lever de ju med sin flock huvuddelen av dygnets timmar - och att då ha en egen box, med egen mat och en lugn sovplats - det är rätt många hästar som faktiskt uppskattar det livet också. Även russ! ;)

amandahandersson
0

#15, haha, mina två herrar som jag har nu älskar verkligen det där med egen box, egen mat och sovplats ^^

entill
0

Ja, visst är hästar märkliga djur, och lätt att anpassa sig har de också. Jag tror inte att de mår dåligt varken av att hållas på stall eller på lösdrift. I varje fall har jag inte märkt det på våra som provat på båda sätten. Visst blir det lerigt vissa årstider, men det brukar inte hjälpa att ta in hästarna på natten, leran finns kvar när man släpper ut dem, och inte har de alltid vett på att söka upp torrare platser i hagen heller, nåt spännande skulle ju kunna hända på gården, eller nån skulle ju kunna sno höbalen … Fundersam.

Förstår inte varför det skulle ta längre tid att hålla på med hästarna en och en när de går på lösdrift, jämfört med om de är stalladeFörvånad.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

ryttarn
0

#17 Nä, längre tid tar det nog inte, men inte kortare tid heller. Hästarna behöver samma omvårdnad och samma tillsyn oavsett om dom står i boxen några timmar varje natt eller om dom går ute dygnet runt. Den enda av våra som periodvis står inne är Troll Twix, detta för att hon har ont av knott. Så när knotten är för hemska står TT inne.

Min största motivation tl att ha hästarna på lösdrift är att jag tror det är mer hälsosamt. Gotlandsrusset är en "naturras" som jag tror mår bäst av att leva i flock och ströva så fritt vårt moderna samhälle tillåter. Vi har heller aldrig haft en häst som haft luftrörsproblem hos oss. Däremot flera som haft det problemet innan dom kom till oss….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Anna-Uppsala
0

Agge/Entill => Men det är det jag menar! Att om man har dem i lösdrift och det ska funka bra, så ska inte lösdriften bara vara till för att "spara tid" - utan man måste vara medveten om att hästar i en lösdrift också tar tid att sköta! :)
Skillnaden när du har hästarna på stall är ju att du får en massa hantering "gratis" - du leder unghästarna till och från hagen exempelvis. De blir vana vid att grimman tas på och av morgon och kväll, vana vid att vänta på sin tur att få gå ut eller komma in, och så vidare.

Vad gäller leriga hagar, så kan jag ju berätta att i det stallet där Gerda och Hjördis står, har vi väldigt stora hagar. Alla vinterhagar är mellan 2-4 hektar och i varje hage går det som mest 5 hästar (oftast är de två eller tre, det vill säga cirka 1 häst/hektar mark).
Man ser att hästarna faktiskt rör sig över väldigt stora ytor när de får chansen, och det blir inte särskilt lerigt eller upptrampat - förutom precis vid grinden där stallägaren brukar lägga på grus för att slippa leran. Vi har så pass fina hagar att när hästarna kommer tillbaka från sommarbetet, och hagarna vilat 8-10 veckor, har de massor av bete att "ta hand om" hemma i sina vinterhagar också. :)

Till sist: jag är absolut FÖR att hästar SKA vara ute så mycket som möjligt, och har helst mina ute dygnet runt hela sommarhalvåret! Jag klipper dem inte heller, och täcke har de bara när de är svettiga eller om det ösregnat och de verkligen fryser.
Hästar är ju faktiskt gjorda för att vara utomhus, och att ha dem inne i box mer än 20 timmar per dygn och så i en liten sockerbitshage en stund på förmiddagen - det tycker jag absolut inte är bra!
Just det - om ni vill hälsa på hos oss så heter hemsidan http://www.stallsurmulen.se, och där finns också en massa bilder på stallet och hagarna.

Teja-Bea
0

Vi har haft hästar på lösdrift så länge jag kan minnas. På vintern delar vi oftast upp hästarna i 2 flockar. En med blandat hingstar/vallcker och en med ston, unga som gamla.

Förra vintern hade vi 9 hästar i ena hagen. Vallacken Valter (17år) som flockledare för en familj på 3 äldre ston (7-9 & 19år), 3 2-årsston och 2 föl.

I andra hagen gicken vallack (8år) tillsammans med en 3- och en 2-årshingst.

Vi ahr stora lösdrifter så alla får plats och vågar komma inomhus. Hästarna har lättillgångligt vatten så alla får dricka. Vi har stora hagar. Det är viktigt för hästarna att kunna röra sig fritt även på vintern. Våra hästar tar långpromenader även om det är snö! De har även skog som vindskydd i hagen. Våra hästar utfodras med hösilage morgon och kväll. Vid behov får de kraftfoder på eftermiddagen. Våra hästar rakas inte på vintern, så de har sällan/aldrig täcke på sig. De används till både ridning och körning under hela vintern.

Våra unghästar är otroligt sociala, harmoniska och vääääldigt personliga!! Under mina år som uppfödare har jag aldrig sett några som helst tecken på det som "Ann_Uppsala" skriver om. Tråkigt att du fått den uppfattningen!! Det erfarenhet jag har är att om unghästen fostrats av äldre artfränder så blir de trygga i sin personlighet, pigga och glada. Och viljan att arbeta med människor kommer av sig själv!

Några hästar som jag anser vara mest opersonliga är varmblod. Ett exempel på hästar som sällan/aldrig får vara med annat än människor…. =/

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Mixie
0

Jag vet en unghingst som knappt var hanterbar när han åkte åp bete… När han kom hem var han en helt annan häst. Jättesocial och mysig, kommer springandes i hagen. Och detta genom 0 hantering, endast tillsyn och sällskap med andra hästar!

//Mickan

Anna-Uppsala
0

Kan ju då som motvikt berätta om mitt halvblod, som jag skickade på sommarbete med en massa andra hingstar som 1-åring. När han åkte hemifrån i början av maj var han en snäll och fridsam kille som var tämligen hårt hållen av mamma och de andra i flocken hemmavid - när han kom hem i september, efter 4 månaders bete, var han helt hialös!
Ovanan att nafsas och bitas, som han lärde sig under hingstbetet, gick aldrig bort - utan även sedan han blivit kastrerad (och en jättetrevlig ridhäst) så var han ständigt på ALLT med sina framtänder. inte så att han var elak och högg, men ständigt detta "nypande" i allt …
Så det beror nog mycket på individen också! det som passar den ena passar inte nödvändigtvis den andre! :)
Min mamma, som föder upp hbl, skickar dem inte på hingstbete längre - i stället kastrerar hon dem på våren som 1-åringar och låter dem gå kvar hemma i flocken med mamma, moster etc - och då blir de både jättetrevliga och får leva vidare i ett socialt sammanhang där de är trygga.

Teja-Bea
0

Urs vilka tråkiga erfarenheter. Inge kul med sånt..

Vi släpper alltid våra unghingstar på bete. Min 3-årshingst som dessutom används till körning och avel samtidigt, går i unghingstflocken. Jag har tvärt emot dina erfarenheter, upplevt att hingstarna blir lugna och harmoniska av att gå på hingstbete. Även unga ston behöver leka med jämnåriga… - Anser jag

Anna-Uppsala
0

# 23 -> Vilken underbar bild! :)
Något jag funderar på när jag läst den här tråden är att era lösdrifter oftast inte är så stora. Det är säkert lättare att få hästarna sociala och trevliga om man har 5-10 hästar i flocken i stället för 25-35 som det ju är på vissa större stuterier (som exempelvis hos en del vbl-stuterier där man föder upp massvis av hästar varje år).
Det spelar säkert också in huruvida man sysslar mycket med hästarna eller inte. Om man bara slänger åt dem mat 6 dagar av 7, så är det klart att de blir mer asociala än om man lägger ner tid på att visa vilken trevlig typ man är, som kliar, pratar, gosar och så vidare. :)

Teja-Bea
0

#24 Jo det är nog viktiga faktorer. På en del sommarbeten blir ju hästarna nästan som vildhästar!

Russtuterierna är nog inte i jämförelse med halv/fullblodsstuterierna… Där är det mer produktion!!

Jo det är klart att man pratat och myser med hästarna. Det är ju skillnad på bete och bete… (och vinterlösdrift så klart)

Kul att du gillar bilden. Det är jättehärligt att se vilka kompisar unghästarna blir!

amandahandersson
0

Mina hästar är ju tävlingshästar, och de tränas 4-5 gånger veckan. 1-åringen hade jag tänkt ta in en sväng varje dag och pyssla med, borsta och leda och så :)

Så det blir massa "gulli-gullande", jag älskar att gosa med ponnysar! Så det där med att dom blir asociala oroar jag mig iaf minst för ^^

Ni som nu har lösdrift… Har alla bete på sommaren?

StuteriSolo
0

Våra hästar går på lösdrift på vintern och på bete på sommaren, även tävlingshästrna, även om de kan få gå och fodras hemma ett tag, men innan sommaren är slut har alla gått på bete.

Vintertid går de ute i alla väder, och när det är riktigt kallt får de absolut fri tillgång på grovfoder, en del år får de hö, andra har de fått storbal, fir tllgång. Beror på väder och tjocklek på hästarna.

Teja-Bea
0

#26 Alla våra går på lösdrift på vintern. Ute i alla väder. Självklart få de mera stråfoder vid sämre väder.

Sedan på sommaren så går alla våra på bete. Även tävlingshästarna. På våren och försommaren går de på knapert bete, in i hagen efter att unghästarna betat ner. Sedan under juli eller augusti så får de lite sommarlov med grövre bete och lite mindre träning. Mina tävlingshästar har gått på bete nu under juli. Och tränats i snitt 2ggr/vecka.

Nitro
0

Alla mina går på lösdrift, även Pigge & Dolly som tränas och tävlas. Dolly går just nu på liiiite gräs + hö . Pigall går hemma och har fri tillgång på hö för att magen ska växa lite nu innan GM. Mina hästar blir stolliga om de ska vara inne, gillar det inte alls.