Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1173 ggr
Vimlan
6

Måste skriva av mig

Hej och hå, en sån kväll…

Vi halv 22 fick jag sms från kvinnan där jag har ponnyn på bete. Hästarna hade dragit genom hagen och ut i skogen. Min ponny lät sig inte fångas in och jagade undan de andra två, nu har de portats från beteshagen och spenderar tiden fram till lördag (SP på Wången) i vinterhagen. Hon undrade också om jag hade möjlighet att ta med honom hem på lördag efter premieringen. Jaaohopp… Snabba ryck!

Jag har möjlighet att ta honom hem till mig, men har inget sällskap åt honom där, så det är ändå egentligen inget alternativ. Ryckte i min livlina M och hon sa, att absolut kunde jag ta honom dit. Hon har förvisso ett sto i sin valackflock, men det skulle lösa sig sa hon.

Jag känner mig så handikappad när hästen står en bit bort på bete, jag inte kan ta mig dit hur som helst och inte själv har möjlighet att ha kontroll över situationen. Klumpen i magen och paniken i kroppen jag känner är inte rolig sådana här gånger!

Han har inte betett sig så här tidigare, men jag hoppas det här beteende är pga att han håller på bli könsmogen. Jag var där sist för ca 1,5 veckor sen (har varit bortrest en vecka), och då var allt som vanligt, han kom när jag ropade på honom i hagen, lät sig fångas in och hanteras som vanligt.

Samtidigt letar jag stallplats i Umeå inför hösten då jag flyttar upp dit. Att ha hingst är inte det lättaste när man letar stallplats/lösdrift… Fått ett napp från en kvinna som hade en lösdrift, dock visade det sig vara ett flertal ston i lösdriftsflocken (trots att jag är tydlig i annonsen att jag har en hingst), plus att det var alldeles för dyrt i min smak (över 1500 kr). 
Tanken är väl att kastrera honom under vintern, men inte än då risken för infektioner och så är hög nu under de varmare och fuktigare månaderna. Så ja, han kommer ju vara hingst under en period till.

Phu… Kände bara att jag blev alldeles uppjagad och behövde ösa ur mig lite. Tack för att du läste!

http://jagochminbagge.blogg.se

murkla
0

De där är aldrig roligt. Speciellt om man inte kan ta sig dit och de ringer o de är kaos . Känns som att de naturligtvis är ens egen häst som de påstår är problemet och inte deras.

Man får panik o man mår ju inte bra!. Hoppas att de löser sig för dej!

Vimlan
4

Phu, idag vid 20-tiden fångade jag in den förrymde tonåringen!

Det känns som att det hänt något nere i hagen för han var helt stirrig och reagerade på hastiga röreslsr och ljud som han aldrig ens vickat på örat åt förrut. Pratade med mannen i huset och han sa att det varit varg synlig i grannbyn 2 km bort ganska nyligt, så det kan ju vara så att pållarna haft besök av gråben och min Lojstafödda helt enkelt blivit skiträdd, vad vet man? Det kan ju också vara hormonerna som spökar eftersom han håller på bli könsmogen, eller en kombination av olika saker. Pälsbyte (jo, här är vintern i antåg), hormoner, vilda djur…

Nåväl, jag fick i alla fall fatt i honom och nu får han sova i vinterhagen några nätter med nattlampa och lugn och ro. ;)

http://jagochminbagge.blogg.se

nika85
0

Va skönt att han är infångad nu!