Ang mat
Hej! Vill att alla berättar vilket märke ni ger era små sötnosar!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

Kom ihåg att stoppa inläggen i rätt grupp med rätt temanamn.
Jag flyttade ditt inlägg till "hästhälsa och hästhållning". På så sätt blir det lättare för läsare att i framtiden hitta din tråd! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Dodson&Horrel, finns i olika varianter, pasture mix o leisure mix passar utmärkt till lättfödda russ som på liten mängd ändå ska få i sig tillräckligt med mineraler o vitaminer !
Finns en uppsjö av märken på marknaden, det viktigaste är att man hittar en sort som man tycker passar, sen håller man sig till den ! Inte byta varannan månad för kompisen rekommenderar nåt annat ;-) !
Spillers, finns flera olika foder för olika ändamål, mycket bra foder och passar små ponnyer bra (har både russ o shettis)😉
Våra får hö (Inget märke alls) 😉

Precis som #5 får våra hö av egen produktion. Vissa år, som det gågna, så proteinnivån varit halvskralltig i höt kompleterar vi med lucern från kraft eller protein+ från Mustang…….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Hösilage, och OM det behövs havre, betfor, lucern pellets och/eller soja. Betfor finns nog bara ett märke, soja och lucern är svenska foder, havre och hösilage är egen producerat.🙂
Hösilage, ev tillägg av lite kraftfoder (fibergepellets+kalk+mineral) efter arbete om de arbetar 5-6 dagar/vecka.

Mina får hö, havre och Homeopathusets mineral-och vitamintillskott Minesyl 👍
Min äter bara grovfoder. Dock har jag en liten fundering - behöver man komplettera med mineraler eller något annat till unghingst i lösdrift? Han är väldigt fin i hullet. Ingen analys är tagen på grovfodret - kanske är det ändå där jag får börja?
I våras fick mitt russ lucern hackat strå (krafft) eftersom proteinhalten var så låg i grovfodret. + Halm

#9 Utan annalys är du helt blind och inga råd går att ge. Har du tex fel kalcium/fosfor balans riskerar skeletet att laka ur, det är inget du ser utan något man upptäcker när det är för sent…..
Jerker Klang,
#11 Hur gör ni för att få perfekt balans på kalcium/fosforkvoten?
Vi kan nämligen inte veta hur mycket kalcium våra hästar får i sig via vattnet då det är oerhört kalkrikt. Våra får bara fri tillgång på mineraler och sen får vi hoppas att det blir bra. Försöker lita på att "naturen är vis". Har du något tips till oss?

#12 Dels kan man göra en beräkning utifrån kalk och fosfor hallt i vattnet, men det blir lite höftande. I år har jag tagit blodprov på Palle för att kolla både kalcium och en del andra spårämnen. Visade sig att mina "gissningar" stämde bra då värdena var mer eller mindre perfekta……
Vi har oerhört mycket kalcium i vårt vatten så jag använder mineraler med så lite kalcium som möjligt. Idealet är att blanda själv men vissa spårämnen är både svårt att få tag i och klurigt att blanda ut. Därför använder jag Mimer vit som ligger ganska nära det jag vill ha.
Jerker Klang,
Ibland tror jag att vi gör för mycket vetenskap av maten till våra djur. Hur många räknar på sin egen foderstat? Kollar upp alla möjliga och omöjliga värden med blodprover? Jag är övertygad om att man kommer långt med sunt förnuft. Självklart med hjälp av vetenskapen och tillgänglig forskning, men utan överdrifter. Inte minst en naturras som russ ska ju faktiskt klara förhållanden som inte är optimala. Därmed inte sagt att vi inte ska ge dem vad de behöver, det är absolut inte det jag menar!
#14 Jag är helt inne på ditt spår.

#14 Det beror ju lite på vad man har sitt russin till. Har man en ponny med kapacitet och elitambitioner är man noggrannare med balanser än om man har en "skogsmulle". Precis som det är skillnad på en motionär och en elitsatsande idrottare bland oss människor.
Satsar man i sin uppfödning på att få fram högpresterande individer, oavsett gren, anser jag att det är av yttersta vikt att man redan från början ger fölston och föl/unghästar bästa tänkbara förutsättningar. I det är fodret en av många viktiga komponenter.
"Du blir vad du äter" stämmer lika mycket på hästar som på människor.
Jerker Klang,
#14 Håller med dig!