Mygg och knott känslig?
Har hört lite att man inte ska avla på sådana russ, min fråga är så varför?
Jag själv anser ju att det är väl inget "problem" då det beror mycket på hur mycket knott o mygg det är.
Har även en fråga om vad man & svansskorv är för något?
och vad skiljer det från mygg o knott känslig.
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
# 0 Jag är mygg- och knottkänslig, men har två barn…..Skämt åsido, det beror lite på hur dom är känsliga. En överkänslighet uppstår när en individ blir utsatt för så mycket gift av något slag att det blir en reaktion. Kroppen hinner inte ta hand om ämnet…..Ex.-vis ett ordentligt knottangrepp! Känsligheten är i de allra flesta fall inte medfödd! Om stoet i fråga är så överkänslig att hon kliar sönder sig eller det är alldeles skorvigt, så anser jag inte att man skall avla. Klia sig lite kan alla hästar göra som går i skogen, men på olika sätt…..
Man- och svansskorv är ett uttryck som används när man inte vet vad det är, och det står så i stamböckerna, men i de allra flesta fall är det allergi, alltså mot mestadels svidknott som framkallar allergin!
Hoppas jag inte skrev för krångligt nu…..

Därför att de kan gå vidare i arv och det är ju kasserande på hingstar .
Tänk dig själv om du alltid går runt med klåda och alla människor tar bort din möjlighet att klia dig , besväret försvinner ju inte ändå , utan de blir ju nästan värre helvete.
Sen finns det ju sådana som har mer eller mindre.
Du vet ju inte vad den hästen hamnar någonstans om du säljer den , den som köper den kanske inte tar hand om den lika bra som du själv och då kan ju hästen få ett h-vete rent ut sagt.
Vad jag har förstått så måste båda mor och far ha anlagen för att de ska kunna bli en *exem* häst och man kan ju ha turen att avla i flera år utan att de blir något men helt plötsligt kommer det en exem avkomma pga båda har generna, de kan ju vara genbärare utan att själva ha problem också har jag förstått det som.
Sen är de ju många som inte utvecklar exem de första åren utan kommer fram senare i livet.
Självklart förstår jag att de kan klia sig lite helt normalt och allra helst om de är ett äkta knott år , för vem blir inte tokig då ;)
Tack för svar Maggan & Gonkan! Jag tänkte mest bara för iår har några av mina kliat sig, men det har ju varit så in i h-lvete mycket mygg o knott detta året. Och jag menar då räknas dem väl inte till dem man inte ska avla på? :P
~Stuteri Stenbydal~

#3 Så konstigt vi har haft mindre än vanligt hos hingstarna känns det som, när jag är hos dem och ska fylla vatten så kan tom jag vara ute utan att de äter upp mig, de andra åren har jag fått panik över alla knotten , som de kan skilja ?
Här hemma har jag ju inte de problemen med knott och mygg ,de blåser bort ;)
Jag hade avvaktat och sett hur de blir något annat år tex :D
#4 Ja det skiljer jättemycket! När vi var på Gotland så var det typ ingenting, och här är det MASSOR! Har aldrig varit med om tidigare att vi har haft det så här innan. :p Ja får väl göra så! ;)
~Stuteri Stenbydal~
Att hästar kliar sig lite pga att det är flygfän som irriterar är väl ändå inget som kan likställas med eksem? En häst med eksem (och som därmed kanske ska avstå att avla på) har ont. De kliar sig intensivt tills sår uppstår. Att klia av sig lite av manen hör till vanligt hästbeteende. Vi kliar ju oss också då vi får myggbett utan att vi för den skull kallar det för eksem.
Om man vill slippa o fundera så mkt så går det faktiskt att ta ett blodprov på hästen, det skickas oftast till Tyskland, man får svar på de 4 områdena som är vanligast bland hästar ! Ligger på en skala på 0-5, där noll är inte allergisk !
Finns hjälp som man får lov att tävla på till det mesta !! Utom då kanske den allra värsta eksemen.
t.ex finns det nässpray mot pollenallergi, finns bra preparat mot insektsallergi i form av smaklig(🤪) pellets !
Man blir ju lite ledsen när man läser om alla "allergihästar", också har man inte kollat upp det ordentligt hos veterinären ??!!
Osså gnälls det över hur dyrt det är !! behöver inte kosta en massa pengar att ha en allergihäst, men man får ju vara uppmärksam o sätta in motmedel i god tid ! typ täcke m.m !
Nu var detta ingen kritik till dig Emmelie, jag vet att du är noga med dina hästar ! Nästa år vet du ju om vilka hästar som kanske har tendens till att kli sig lite,kanske har du nån hage där det finns mindre insekter, kanske kan du passa på att köpa några extra insektstäcken nu på slutet av säsongen när de REAR ☝️ !
Annars instämmer jag med # 1,2 o 6 !