Hingstar i vardagen
Normalt ser vi bilder på avelshingstarna fint uppställda på premiering eller utställning. I denna tråd vill jag gärna se bilder på - eller berättelser om - hingstarna i vardagen hemma på gården (kan kanske vara något att använde för framtida kluriga frågor?).
John Russ och Elin delar godis i hagen.
Han är inte riden vad jag vet, och jag har inte provat att köra honom, även om de säger att han har gått för släde nör han var på Slottsskogen, så hans syssla är att vara en klippa i flocken, vilket han sköter med den äran.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Den här tråden kommer jag följa med nöje! :)
//Mickan

Här är en av mina favoritbilder från mellandagarna där Tor 497 hälsar på lånefölet Dansdockan (e. Strix u. Dansös).
Lille fina Dansdockan kom med sin mamma till Tor i somras och de två har alltid tyckt om varandra. Innan jag tog bilden såg jag hur de fick ögonkontakt från var sin del av hagen. Sedan sprang fölet fram for att hälsa och Tor stod kvar och väntade på henne.
Tor hade enligt förre ägaren aldrig gått på fribetäckning tidigare, men han är en riktig gentleman och mycket fin med båda ston och föl.
# 3 Godingar! 
Gud vilken roligt tråd och väldigt roligt att läsa om hingstarna.

# 5 Intressant och annorlunda arbetssituation för en russhingst! Måste kräva en mycket cool hingst!

Precis som Yes så är Silverboy lekfarbror till fölungarna. Här tillsammans med Tejas Mon Ami (tv) och Tejas Mirita (th)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Vilka fina bilder på hingstar i hemmamiljö!

Kul tråd och ett bra initiativ så att man får veta mer om hingstarna och deras temperament!
Kul! 
#7 Han är vassare än veterinären och ultraljudet på att veta när ston ovulerat, då tittar han inte ens åt dem. Finns det ägg fäller han ut apparaten innan han går till näsra. På 54st ston under sommaren gjorde haninte ett enda misstag. Vi roade oss med att föra statistik. Värd sin vikt i guld för seminstationen.

# 17 Fin kille! Vad tränar han?

#18. Då tränade Guld nog klassisk körning, nu tränar han för att förhoppningsvis kunna kvala i trav till våren. Knatar på riktigt duktigt, så det skall nog gå bra.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Tack för alla fina bilder och berättelser som visar vilka mångsidiga, duktiga, trevliga och sociala hingstar som finns inom russaveln!
Fortsätt gärna med bilder och berättelser (med eller utan bild) på flera hingstar . . .
Eller flera på de hingstar som redan presenterats. Det måste väl finnas mycket hingstvardag att berätta om . . .

#25 Wow, vilken fin bild! Är inte det en klar kandidat till januaribilden?

# 3 Vilken gosig kille…Mitt sto frågar ofta om honom…fniss

#26 Tycker du? Den är tagen med mobilen, men kanske slänger med den i tävlingen då :)

Ursäkta att jag stjäl tråden lite, men tänkte höra vart man kan kolla hur många avkommor efter tex Manfred som fortfarande är hingstar?
Har ingen bild på mina hingstar (inte i datan iaf) i följande situationer men kan ju berätta…………..
Engelbrekt är nog en av de coolaste hingstar jag träffat på. Alltid lugn o fin i hagen, står lös helt still på gårdsplan vid anspänning av vagnen, även när andra hästar/brunstiga ston finns nära.
Han är så trygg så han användas vid lite nybörjarridlektioner, eller för de som kan lite mer o som då rider ut på honom, samt en syssla han tycker mycket om o det är att dra ett lass barn en tur. Man kan lugnt skicka en "en hel skock" barn till att rykta, pyssla osv o han bara står o njuter……….
Intrig är också cool men på ett annat vaknare sätt men lika snäll. Han har flera gånger varit med då klubben anordnat ponnyridning vid marknader osv o det var ett evigt gåande med honom jämt för barnen ville rida "på den fina hästen"……….
Har ett särskilt minne från hans tävlingskarriär då han startade SM i fälttävlan i Boxholm o rätt som det är kommer folk springandes o säger att … - skynda er för er hingst ligger ner, verkar apatisk o mår nog inte bra………..det ilades ner till tävlingshästuppstallningen o mycket riktigt låg han där mitt i allt "oljud" o "tävlingsstim", men se inte var han sjuk inte……..han sov bara middag………
De flesta av er vet nog att man kan se massor av information o kort på de båda gentlemännen på vår hemsida men jag skriver adressen igen…..www.savrarpstuteri.com

Roligt att läsa om hingstarna!
Om min hingst hade varit godkänd hade jag kunnat visa bilder på när han jobbar i skogen, står helt still med tömmarna på backen när matte lastar ved, trots att småkillarna Blixt och Hauk busar runt honom. Men det får jag göra i någon annan tråd.
Finns det någon godkänd hingst som arbetskörs i skogen?

# 31 Skojigt också när äldre bilder på hingstar " i vardagen" kommer fram från gömmorna!

Han är fortfarande jättefin trots sin ålder…….kul bilder!

#39 Vilken härlig bild. Själv har jag inte kört släde på flera år.
#41 Fint täcke, ett sånt har jag oxå (eller flera faktiskt
) men jag har inte en lika fin rosettsamling, ligger lite i lä där…
#41 Va snygg han är! Häftig inredning han har i boxen också ;)
#15 Den bilden tyckte jag om!
Någon som har fler bilder på russ i "riktigt" arbete? /A
# 37 Vad är det för sto till vänster i bilden? Är hon en Taktik dotter?
Han är fin din hingst

# 46 Det finns många bilder på russ i "riktigt" arbete på olika trådar här på Gotlandsruss iFokus.
Vi kanske kan samla brukskörningsbilder/skogsarbete mm i en ny tråd, som vi kan hänvisa till när folk vill se bilder på gotlandsruss i brukskörning?
Här är en bild på en avelshingst i arbete som passar i denna tråd. Primat G slår gräs på kulturens Östarp, kusk är gårdsbrukaren Jenny Göransson.

# 47 Tack för dem fina ord om Tor!
Lite ur tråd, men stoet till vänstra är en Garribaldidotter, 16-åriga diplomstoet Hedenhös Dansa, travrek 1.575. De två ston i mitten är Grus-döttrarna Krusett och Ketteli.
Åå vilken rolig sida!!
Synd att jag inte har någon bild på någon hingst :(
Aja, jag nöjer väll mig vid att titta på alla underbara bilder!!

# 37 Fina Hedenhös Dansa :)

# 51 Har du inte en vardagsbild på fina Skotte?
#37 Kul att se Grustjejerna, har du fler bilder på dom kan du väl visa dom, i en annan tråd kanske…..

#54 Spännande att se russhingst på norskt beite!

#58 Vad kul att se dom, syns att de är tajta med varandra. Krusett har fått pappas färg och stjärn. Tänk vad åren går…..Grus hade ju "tillverkat" Ketteli när jag köpte honom, var nere hos Henrik och Birgit och hämtade honom efter säsongen.

Han er virkelig vakker, Toker :0)
53, villken fin bild! Han ser så glad ut 

Toker är jättevacker!

#1 och #60 Vilka fina bilder på äldre russherrar med små barn. Man riktigt ser på dem de förstår det är litet barn som man måste vara rädd om!

#70 härlig bild!
Här kommer en bild på Silverboy första gången han blir riden! På ryggen sitter Elin Tigér Bohm

Läromästare har han alltid varit och kommer att förbli vår Jonatan. Här är det Paulina som får lära sig grunderna i ridning.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Silverboy på tandemträning. Bakom går Tejas Pirmin med Elin Tigér Bohm på ryggen

En eloge till Raider dom går att läsa om i SP som damp ner i brevlådan idag! :)
//Mickan
# 74 Inte så mycket vardag på den bilden, med allt som är på en sådan stor mässa, men det gör ju inte saken sämre. Antar att han är lite barnponny till vardags? Det brukar ju bli så!

#76 Har inga direkta bilder på honom på denna datan och de var ju någon som fråga efter honom, så tyckte bättre med denna bilden än ingen alls 
Ja han är verkligen en barnponny jag kan slänga upp precis vem som helst på honom.
Super fina bilder! :)
# 77 Jag håller med. En vardaglig situation på ett icke vardagligt ställe kan man väl säga?

#19 gud jag ser livrädd ut (haha) undrar varför eftersom Guld är så snäll i vagnen

#81 Bond ;)
//Mickan
Man skulle nog säga att Bond var "vindótt" om han varit islandshäst! Det är en väldigt speciell och vacker färg!
#83 och #81 Varken läderfux eller vindott eftersom den färgen inte finns inom rasen. Då finns bara fux och isabell kvar för honom att välja bland. Finns det någon tvekan om färgen så se vad han gav!
# 81 Ibland var han mer grön än isabell, men den färgen lär ju inte heller finnas… Han hade en väldigt märklig nyans av isabell, men mycket metallisk ton i. Skulle misstänka att det kom via welshblodet, för jag tror inte jag sett den tonen på russ utan welshblod. Någon annan som har andra teorier? Fast den diskussionen kanske vi skall flytta till avelshingstarnas färger, förresten.
# 86 Som när man beskriver färgen på en bil, röd metallic helt enkelt!
# 86 Jo bronsmetallic var han på sommaren!

#89 Åhh, vilken fin hingst och vilket lyckligt barn!

#90 Tack så mycket! Han är helt underbar med barnen, tar det så försiktigt när de ska lära sig rida på honom :)

Vilka fina bilder på båda Pigall och Drömprinsen! Båda demonstrerar på bästa sätt hur trevligt man kan ha det med sin avelshingst i vardagen.

# 94 Håller med! En väldigt trevlig tråd som fallit i glömska. Kul att du sparkade liv i den igen, Marita, med en fin bild, dessutom!

Ja… på den här bilden var inte Vildhallonet godkänd, den är tagen i november 2011, några månader före avelsvärderingen… på en promenix i det typiska novembervädret som rådde förra året…
Det är 5 åriga Ellemina, 7 åriga Esaias och vallhunden Jill som är med, utöver migsjälv…
Hallon är MYCKET trevlig o snäll vid barn! Han älskar att få komma ut, oftast kör vi honom, -kan bli rundor uppåt milen ett par gånger i veckan, men idag tex, fick han utöver detta, även agera barnridhäst när ungarna och kompisar skulle åka runt på häst en stund… gick hur bra som helst, -fast han faktiskt inte är riktigt "inriden" egentligen…!
Tycker oxå detta va en jättekul lite äldre tråd! Hoppas många andra oxå lägger in bilder!

#104 jag är jättenyfiken på om exact ska ut i travet någon gång framöver?
rolig läsningstråd!
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
en veldig morsom tråd :) virker som russhingstene er veldig allsidige og snille! Ekstra morsomt se Pigall, Norman og Toker som jeg selv har avkom etter her i Norge.