Inte lätt att sälja ponny nuförtiden...
Läser en hel del köpes annonser på hästar, eftersom jag funderar på att sälja Vildhallonet…
-Visst att han är extra svårsåld som hingst (även om det faktiskt GÅR att kastrera…) men HUR ska man kunna sälja en ponny idag -oavsett kön -till det pris dom är värda (eller ens i NÄRHETEN!) när var och varannan ponnyannons ser ut ungefär såhär:
"Barnponny, läromästare önskas, inkörd, inriden, snäll och barnvänlig, 100% trafiksäker, ej fång eller exem, inklusive sadel, sele och vagn maxpris 10 000 kr."
eller ännu bättre.. med samma förutsättningar som ovan, fast ÖNSKAS PÅ FODER….
Tycker man verkligen inte att det är värt mer än 10 000 att ens barn ska få en riktigt trygg och säker ponny att köra och rida? Eller HAR folk så ont om pengar..? Och OM man har så ont om pengar att man inte kan lägga mer än 10 000 kr,,,, kanske man bör omvärdera beslutet att införskaffa en överhuvudtaget….
Verkar inte uteslutande gälla endbart ponnys,,, det här med priset, men liiite vanligare är det allt….
när familjen ska ha en stor, snäll, trygg mamma/dotter häst, verkar priset kunna stiga åtminstone LITE…. även om det även DÄR kan verka smått skrattretande med tanke på hur mycket mer de större hästarna faktiskt kostat att ta fram till samma trygga stabila problemfria individ….
Nä… ibland undrar man allt… 🥵
Har man inte råd att betala mer än 10 000kr ska man nog inte köpa häst överhuvudtaget, inköpskostnaden är ju småpengar om man tänker på vad det kostar att äga hästen, stallhyra, foder, hovvård, veterinär, försäkring, utrustning mm. Har också reagerat på att många vill "låna" häst gratis och de ska vara inkörda/inridna, kvalade, gärna gå en tid under 2 min och såklart ha medföljande utrustning mm… När man sen tröttnat kan man då enkelt lämna tillbaka…

Problemet är nog att det finns alldeles för många uppfödare som "skänker" bort hästar. Oftast för att man betäckt mer än vad man har utrymme för och blir desperat…… Jag vägrar iaf att sälja till underpris, då får de helre gå kvar……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 0 Om man jämför priset på hundvalpar i dag, så är priset på russen rena skämtet i vissa fall! Håller fullkomligt med om att om man inte har råd att betala vad det kostar så har man inte råd att hålla häst heller!
Jag lånar inte ut om jag inte vet alldeles säkert till vem och till vad. Tar mycket upplysningar om den som skall låna!
Vi säljer heller inte till underpris. Då får det hellre vara. Färre uppfödningar men så får det bli. Någon gång kommer marknaden att vända, det är jag övertygad om. Frågan är bara om folk har is i magen och inte avlar mer än vad som kan säljas.

Fast jag tor inte de får tag på någon häst, de som annonserar under köpes som vill ha allt men inte betala.

Har man en ponny som är tävlad och i full kondition är det kanske lättare, vi sålde våran på 2 dagar, och fick vad vi begärde. Den hade tävlat i år med bra resultat och har fortsatt med goda framgångar hos sin nye ägare. Tydlig inriktning och bra resultat underlättar kanske försäljningen.
Sen håller jag med Jerker att många uppfödare betäcker mer än vad som är bra och säljer alldeles för billigt. Dumpas priserna tror många att russ är billiga barnhästar.

#5 jag önskar du har rätt!
Men jag TROR tyvärr inte det,,, jag tror att många säljer för att dom MÅSTE (av olika andledningar) …
Det känns inte direkt som säljarens marknad… om man säger så…
Annars borde man inte få de svar man får om man SJÄLV svarar på vissa av köpesannonserna (inte dom med 10 000 kr gränserna då..) att man har alldeles för dyr ponny -det finns andra billigare!!
(och det gör det ju såklart!…)

#7 Får jag en sådan kommentar brukar jag kontra mes, "du får vad du betalar för…..". Mina hästar är alltid välhanterade och, för sin ålder, välutbildade. Det anser jag är värt pengar. Sedan är jag extremt noga både när jag säljer och när jag ibland lånar ut. Tar noga referenser och har nog sagt nej till fler än vad jag sagt ja till. Finns ingen anledning att sälja en häst till någon som jag inte tror tar väl vara på den……
Jerker Klang,
Det är tudelat det där… Å ena sidan ska man inte betäcka mer än man kan sälja/ha kvar tills man får vad man vill ha. För vi ska inte dumpa priserna. Å andra sidan har vi en liten ras där alla bra individer egentligen behöver gå i avel.
Nu är jag inte uppfödare själv, men jag har planer på att bli det en vacker dag ;) Något jag skulle kunna tänka mig att göra är att sälja billigt OM det är till någon som kommer tävla mycket, och meritera ponnyn. Då hade jag kunnat se det som att jag sponsrade en lovande kusk/ryttare med en lovande häst, och att det i sin tur hade blivit bra reklam för mitt stuteri.

Tänk om fler säljare hade sålt sina hästar för vad de är värda , det hade gagnat oss alla :D
Inom Shetlands aveln ges ju nästan hästarna bort och vi som inte vill göra det får ju ha kvar våra och kan inte betäcka även om vi har väldigt bra ston som borde gå i avel, tyvärr blir det mer och mer likt även bland russ aveln tyvärr.
Har ju inte sålt så många russ då vi har en tendens att behålla dem men den jag sålde fick jag precis vad jag begärde , har iof fått de på shettisarna med men de har dröjt innan de blivit sålda men med tålamod så …

#10, ja TÅLAMOD måste man ha ! det har jag märkt! Säljer inte heller om jag inte får det jag vill ha (eller iaf i NÄRHETEN)… jag skulle aldrig sälja en godkänd hingst för 10-15000 iaf…DET anser jag är lite VÄL mycket sponsring…. och unghästar/föl verkar det inte vara någon idé att försöka sälja .. de står inte högt i kurs…Man får rusta för att behålla dom till iaf inkörningsåldern…
Jag tror att det beror på utbildningsnivå. Vi sålde nyligen ett helt fantastiskt sto för strax under det pris vi begärde. Det var visserligen inte jättehögt, 20.000, men hon var inte inkörd och hade inte fantastiska premieringspoäng. Dock en helt otrolig ridponny med fin balans som gick i fin form och var urkänslig för hjälperna. Hoppade hus. Så hon blev sportponny hos våra absoluta drömköpare. Jag går hemskt gärna ner 2000 kr om jag känner att jag hittar helt rätt köpare, där ponnyn får det liv jag önskade henne. Dock är det synd när russ för tex 15000 anses "dyra".

#12 DÄR håller jag med dig.. 2000 kr kan man ju gå med på (men då tycker jag kanske att köparen gott kan betala dom oxå, för 2000 kr gör väll ingen skillnad ?! Om hästen HAR det värdet….)
Men 10-15 000 går jag inte ner! Inte 5000 heller, för då hade jag satt det priset! Jag kan däremot tänka mig skicka med tillbehör eller sadel osv då istället… eller utföra vetbesiktning i priset, eller köra hästen en bit osv…
Ja, precis. Dock är det ju svårt bla i våra trakter att sälja unga hästaar - för en vän till mig köpte nyligen russhingstar för 1000 kr/st (, trevliga, men rel ohanterade, körda 3-åringar),och stamboksförda russton för 4000 kr (5-åringar). Då går det inte lätt att begära >10.000 för ett russ på gården bredvid så att säga.
Samtidigt får jag säga till den säljande gårdens försvar att de alltid kämpat hårt för att ha priser på russ ganska högt. Sedan var de tvungna att ge upp, tror jag - och dumpde dem rejält.
Men jag hoppas att du hittar en bra köpare till Vildhallon. Det är synd att det är så svårt att sälja hingst faktiskt.

Fast enda andledningen för att dumpa priser tycker jag är sjukdom, eller ändrade förhållande(tex arbetslöshet, familje ) ,platsbrist eller annat är inte för mig några giltiga skäl att dumpa priser…
#14 ja det är riktigt tråkigt… vet vad du menar då jag finns i detta område också …
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Vissa hästsäljare är jag inte ett dugg förvånad över att dem ej får sålda sina russ. Sätter ut kort på hästar som står smutsiga i någon hage med bena kors & tvärs. Vi snyggar till våra hästar tar på dom utställningsträns & ställer upp dom vid vägen. Ibland så filmar vi dem när dem körs/rids eller springer så köpare kan se hur hästen ser ut samt hur dem rör sig. 9 av 10 gånger får vi sålt våra inom någon månad oavsett pris….

#14…. jo, detta har jag full förståelse för ,,, MEN,,, ett högre pris KAN ju i vissa fall då stå för något lite mer… som någon skrev ovan, -du får vad du betalar för: en inriden, välhanterad, inkörd häst tex…
OCH jag anser kanske inte alltid att "rätt köpare" är den som man måste sänka priset lite åt… -det finns ju ingen andledning att tro att denne kan ta mer väl hand om hästen sedan då heller tycker jag… -jag ser alltså inget samband mellan sämre ekonomi och högre tävlingsfrekvens… ….
Jag skulle inte kunna sälja något som jag inte kan stå för, och även om jag vet att mina priser iaf inte varit i UNDERKANT (kanske inte i ÖVERKANT heller ieof…) så tror jag ändå inte på att dumpa priset…
och jag håller med den ovan som skrev att "platsbrist" är en idiotisk andledning till prisdump… då har man KÖPT eller avlat fram mer än man borde gjort…

Det här har varit på tal så länge jag har hållit på med russ. Att vi måste höja statusen och visa fram dem i alla samanhang Betäcka bra ston utbilda och tävla mm mm
Men vem fan är det som ställer till det Jo russuppfödarna själva (inte alla) man kan tro att de börjar ett nytt liv varje höst bara att titta i annonserna
Måste bort innan vintern ändringar i familjeförhållandet kan inte ha hingst ingen stallplats utlånas bra hem viktigare än priset Bytes mm Det sista jag såg var Vill du stå som uppfödare så sänktes priset med 2000kr på fölet
Jag förväntar mig att de som betäcker sina ston inte bara ska ha en prydnad i trädgården över sommaren att klappa på och till hösten komma på att de har inte plats eller råd att föda hästen Säljer under priset vad det kostat att betäcka stoet Hoppsan stoet är visst betäckt igen samma visa nästa år
Om jag säljer en ponny så hoppas jag att ägren tar hand om den oavsett vilket pris den kostar och ser till att den mår bra Men många av dessa rea hästar kan man följa på sin resa genom livet som en sverigekarta hur de byter hem
Hur ska man kunna höja stausen på russet när de som säljer inte gör det själva
Att man kan hamna i situationer i livet som gör att man fort måste bli av med hästar Det vet jag åxå så det behöver ni inte hoppa på mig om, men dessa annonser försvinner i mängden och upprepas inte om och om igen
Sluta behandla Russet som en Ö & B vara
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Vårat russ köpte vi för 6000, vilket ju iofs är ganska billigt men hon hade ganska nyss varit halt plus att det var sju år sedan. Men dom gjorde det lite enklare för sig och lånade först ut henne då de inte hade någon plats. När vi fattat tycke för henne frågade de om vi ville köpa henne :)
Köpte vår russvalack 2011 då var han 3år, lånade han till en början men köpte honom sedan för 8000. Han har ingen jättekänd "travstam" men en otroligt speciell personlighet. e. Strix G 471 u. Dans 3511

#19 JAPP! så är det nog! (en del av prissänkningsskälen var dock nya för mej..!)
och- kan inte ha hingst… de kommer man ju inte bara "på" sådär…. det blir man varse ganska fort!
För egen del känns det fortfarande ganska "lugnt", eftersom jag har plats, och möjlighet, men inte kanske den TID jag tycker man ska ha… även om det nu faktiskt funkar rätt bra ändå…! Iaf nu när nätterna är långa! (men då tävlar inte jag, DET finns inte en chans!)
Tycker det mest är det här med hingsten när man ska bort…. är borta en del o arbetar för mejeriet under vintern, och även någon semestervecka om man får till det med det… det är DOM tillfällena man INTE vill ha hingst… när man överlämnar allt ansvar till någon ANNAN, som INTE är härhemma dygnet runt med ögon o öron på helspänn….
MEN-så måste man nog försöka ha lite IS i magen oxå! INTE förhasta sej alltför mycket! Det KOMMER en köpare någon gång, som man kan möta med priset och som tar väl hand om hästen!
Under tiden får man spara på stona och låta bli att ta fram för mycket föl!
# 19 Så bra skrivet Malin! Så känner jag det också! 😡

Jag har två hundar som jag betalat 4 resp 6 tusen för, ett russto jag köpte relativt ohanterad som tvååring för 10000:- ett diplomsto köpt som 13 åring för 10000:- (norska)! Känns rimligt tycker jag, kanske att Oddny borde kostat lite mer men med tanke på vad hon gjort sista tiden och i vilket skick hon var känns det ändå rätt! Totalen landade ändå nästan på det dubbla efter resa, tull och veterinärkostnader! Tråkigt att man som uppfödare inte får betalt för sina hästar man lagt ner tid och pengar på!
//Mickan

man kan ju oxå se det såhär att om det inte var så lätt att låna en avelshingst så skulle fler vilja köpa en…… 😉

# 25 vad menar du med att det är lätt att låna ? Tar inte hingstägarna betalt eller?
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#25 instämmer

Jag måste vara allas mardröm 😉
Har precis skänkt bort en häst och får låna hingst gratis… (om man nu struntar i att räkna med mat, hovslagare, veterinär m.m och allt vad det innebär att föda på hingsten). Å andra sidan var det ingen större efterfrågan på honom när han stod hemma i Värmland så dom är bara glada att han får gå här.😃
Hade iof gärna köpt honom om jag fått.
Skämt å sido så tar inte vi fram fler föl än att dom har varsi en box om det skulle behövas… Har fått vad vi begärt för föl/unghästar och ibland har det hänt att man kunde haft ett par föl till om året då efterfrågan på vissa avkommor täckt mer än tillgången.
Jag har också fått ett antal (3) hästar till skänks, av olika personer pga olika omständigheter. Men ingen av dem har skänkt för att de haft för många hästar. Det har handlat om sjukdom, skilsmässor etc - och alla har haft god kontakt med sina ponnyer via oss. Och det har inte skett pga att jag inte varit beredd att betala för dem.
Jag har också faktiskt gett bort några russ, fast inte av den anledningen att jag velat bli av med dom, utan för att jag med stor glädje gett bort dom!❤️

Tror att en stor bov i dramat är att folk lånar ut sina hästar. Vem vill köpa en häst när man kan låna en gratis - och lämna tillbaks den när det senare inte passar längre? Det är ju ett drömläge…
Fick så brutalt många förfrågningar om jag kunde tänkas låna ut min russvalack som var till salu (och där jag tydligt skrev "Utlånas ej" i annonsen) att jag tillslut inte orkade vara trevlig längre.
Att hingstar lånas ut ser jag bara som positivt, särskilt i en så liten ras. Jag tycker tvärtom att uppfödarna borde "byta hingstar" med varandra ännu mer :)
Det pratas om att höja statusen genom att höja pris och visa fram russ i olika grenar. Jag tror man får börja med det sistnämnda. Se till att få ut russen till folk som vill tävla med dem, tävlingshästar kostar. För de russen som är travstammade och går bra på travet går det väl att få sålt till ganska bra priser? Men de russen som inte är travstammade måste det också finnas en marknad för. Visa fler russ på treårs och kvalité, få ut fler russ på tävlingsbanorna. Russen kan ju, annars hade det inte varit två russpar med på SM ;) Och de russen som visats på treårs har fått helt ok för att inte säga bra poäng! Om vi visar att russet är mer än en barnponny kan vi börja få betalt för dem också.
Många russ lånas ut som barnponnyer, vilket naturligtvis är tacksamt för föräldrarna vars barn växer, tappar intresset osv. Annonserade nyligen efter B-ponny (till 9-åring) och fick massor av utlånas-erbjudanden. Många var helt desperata. Nu har vi dock landat i att inte köpa/låna någon ponny alls över vintern. Vi har 2st, och känner oss inte understimulerade…
Det är nota bene inte bara russ som är svårsålda. Ser massor av ponnyer kat B som ligger ute på annons månadsvis med allt lägre priser. Sedan är det en sak vad hästarna annonseras ut för, en annan sak vad det verkliga försäljningspriset är.
Min erfarenhet från senaste försäljningen var faktiskt att ingen prutade på priset, utom de som köpte vår ponny - och då var det vetbesiktningen vi betalade. Det var åtm ingen som bad att få låna henne, vilket absolut inte var aktuellt.
Annars håller jag med om att det för stoägare är trevligt om hingstarna ambullerar runt lite i landet. Men det kanske känns riskfyllt att låna ut sin hingst…

#32 och 33… Kan defenitivt tänka mig byta hingst, men för min del är det inte sommaren som är några problem… utan den långa vintern då man är borta en del och det ska skötas i vardagen och inte MISSAS något….
Tror oxå att utlåningen är ett stort problem… titta på bara under köpes på hästnet, och se hur många "i första hand på foder" eller "lånas under ett par tre månader först för ev senare köp"…. det finns….
man blir ju deprimerad.. jag har inte lust att låna ut en häst för att sen få tillbaka den om "ett par månader"…
Däremot "hyrköpte" en av mina hästköpare ett sto för några år sen, för 1000 kr per månad, som sedan (efter i det här fallet) ett halvår senare drogs av på köpesumman när hon tyckte att hon faktiskt ville ha henne…
DET kan jag gärna tänka mej igen, fördelaktigt för båda parter!
Inte särskilt riskfyllt att låna ut hingst tycker jag, jag har mina hästar bra försäkrade, men man får ju se till att själv betala premien då (eller få ut den av lånaren…) så man får ut pengar om något händer…
Treårs och kvaliteten tror jag spelar mycket liten roll i sammanhanget… jag har gjort det med mina och kommer fortsätta (tom min "sämsta" ponny kom poängmässigt i mitten av dom sammanlagda poängen för samtliga startande ponnys… ) får du en ponny 5-10 000 billigare -eller än bättre låna helt gratis! gentemot ett föl efter en som gjort kvalitet eller en 3-4 åring som gjort treårs och kvalitet och KBI och allt vad det kan vara.. så tror jag inte man betalar dom pengarna för dessa meriter… TYVÄRR….
Inget som gör att jag kommer sluta göra detta med mina dock, men jag kommer välja nogsamt VILKA jag gör det med…
Jag menade inte att du ska låna ut honom, jag tänkte mer som en respons på inlägg #25
Jag tror inte heller att Treårs, Kvalité och KBI gör någon skillnad på den specifika hästen Idag, men i det långa loppet. Genom att göra de här proven visar man vad hästarna har anlag och talang för, och då kanske folk kan få upp ögonen för att russ är mer än barnponnyer och travare. Och nu menar jag absolut inte att det är något fel på barnponnyer och travare, men det behövs en marknad för icketravarna med! Framförallt tror jag på att försöka få sålt till tävlingsintresserade hem, ju fler russ som syns på tävlingsbanorna ju bredare marknad borde det bli.
Nån skrev om "travstammade" russ…….inget säger att dom inte kan både hoppa, gå dressyr eller tävla i körning. Här på Gotland finns exempel på hingstar som kan/har kunnat allt! Trofé och Jagga Ess är mycket bra exempel på verkliga allroundruss!

Det händer att jag lånar ut hästar men det är alltid med en "baktanke". Jag har tex ett sto utlånat just nu. Tanken där är att hon skall få fler meriter innan det är dax att gå i avelsboxen. Hon är och kommer inte vara till salu. Har även en valack som är på G ut på foder. Det är en ponny som jag tror har extremt hög potential. Själv hinner jag tyvärr inte riktigt med honom och då ser jag möjligheten att låna ut honom ett år för att "starta igång". Efter det har han, förhoppningsvis, fått lite meriter och blir lättare att sälja. Givetvis har då fodervärden första tjing på att köpa honom men har de inte möjlighet så går han ut på "öppna" marknaden till, förhoppningsvis, bättre pris.
Men att låna ut utan annan tanke än att man har för många hästar skulle aldrig falla mig in. Men ibland måste man vara lite smart oxå i försäljningsprocessen…….
Jerker Klang,
#36 Det håller jag absolut med dig om Maggan! Det jag menade var att för de "travstammade" russen finns det en marknad, de russen kan man få lite pengar för som jag förstått det. Sedan tror jag säkert att många av travrussen kan mer än trava :)
Tror det är svårare att sälja föl och 1 åringar nu också då man lätt kan köpa en billigt från lojsta hed efter topphingsten jagga ess.. Jag har testat lägga ut samma häst först för 15000 kr ingen hörde av sig. Sen för 8000 kr men ingen hörde av sig. Tydligen hade han ointressant stam:(..

#39 så deprimerande att man undrar vad man pysslar med…!
som någon skrev någonstans här på forumet, har väll INGET russ ointressant stam…eller?
Men vi får stå på oss, och hoppas det här med "utlåning"! blir mindre vanligt,,, jag tror absolut att det saboterar köpmarknaden… och va hände med att vilja följa sin häst från början??? Som var så poppis för en 10-15 årsen…?
Jag vill gärna låna ut min 11a till ngn som vill tävla trav ett par år men hittar jag ingen nöjer jag mig med att betala för att få henne kvalar iaf.
Hur som helst har jag hagen full av fynd. Men då har jag tagit hem två 11or, ett russ och en connemara, ett russto född 92 som inte är inriden eller inkörd och ett welsh cob-sto som ägarna inte klarade av och som kastade av de som provred.
Det verkar finnas få "mellanpris"ponnyer till salu, antingen snordyra eller rena fynden.
Om vi betäcker i framtiden så blir nog avkommorna kvar tills de minst gått kvalitets.
Tråkigt, när jag letade efter min första travponny 2010 fanns bara 3(!) st inkörda russ tillsalu i södra Sverige. Vi kollade t.o.m. på russ från Norrland för att de var så få tillsalu!
Tillslut blev det en fyraåring (köpt i början av året) med rek 2.33 och 1 start + kval. Då handlade det verkligen inte om skampriser då alla var tillsalu för 15-30 000 kr.
Det här med utlånade/lånande:
Ibland lånar man ju ut sin häst också pga att man helt enkelt inte vill sälja. Vi kan inte tänka oss att sälja någon av de ponnyer vi nu har, men om vi skulle hamna i en situation där vi tillfälligt inte har ryttare/kusk till dem så skulle vi nog hellre låna ut dem än sälja i första hand. Så länge vi äger dem vet vi ju att skötsel, vet, vaccin, hovvård sköts - och ingen kan avliva el dyl utan vårt tillstånd - och de kan inte säljas vidare från hem till hem… och vi väljer att ha dem nära oss.
Jag lånade ut vår shettis i ett år först till en körkusk för 4-spann, därefter till en körförening - till vilken hon sedan bytte ägare. De älskar henne, de tävlar henne i körning, hon är deras stjärna - och jag vet att hon har ett bra hem där. För mig som ägare var det prio 1 att låna ut så att jag såg att hemmet blev bra för henne.
Vissa människor lånar ju också ut hästar till duktiga kuskar/ryttare för att de skall få meriter och höjas i värde och utbildning.
Jag upplever inte att det är ett principmässigt etikettsbrott att låna häst eller låna ut häst. Jag skulle i högsta grad vilja låna ponny till min dotter när vi väl avgör att hon bör ha en ny, pga att ponny och barn verkligen måste fungera väl ihop innan man köper. Dock skulle jag aldrig låna el låna ut en unghäst.
her i Norge er markedet enda verre. ponnier og hester gis bort eller selges for få tusenlapper. De siste årene har prisene her liggert langt under svenske -før dro vi til sverige og handlet hest fordi man fikk mer for pengene… MEN til tross for tregt marked (og at jeg har flere fine hester til salgs til en billig penge) -har jeg fått mange forespørsler på gotlandsrussene mine i sommer. Mange rideleirforeldre har spurt hvilken rase disse flotte ponniene er -og om de er til salgs. (men det er de IKKE)
Rasen burde nok markedsføres mer i Norge også!