Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3246 ggr
[[AcsJulia]]
0

"Mustang roll", 'laminitis' & den friska hoven!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kika in och läs om vikten av en god överrullning och laminitis!

http://kusken.blogg.se/2013/july/mustang-roll-laminitis-den-friska-hoven.html

Stallmima
0

Vill gärna följa din blogg men när jag trycker på "Prenumerera och dela"  (via RSS) så fungerar det inte, vad ska jag göra??  🤔

[[AcsJulia]]
0

#1 Åh… Det där krånglar hela tiden… 😕 Jag håller på att lösa det just nu! Men favoritmarkera sidan så länge! 👍

[[AcsJulia]]
0

#1 Nu funkar Bloglovin' som det ska!

PernillaJ
10

#0 Varför skriver du "laminitis" och inte fång?

Var och en blir salig på sin tro. Personligen skulle jag aldrig låta någon person som sympatiserar med SANHCPs lära komma i närheten av mina hästars hovar. Mina russ är barfota för det mesta, men ingen annan än en traditionellt utbildad hovslagare verkar dem.

[[AcsJulia]]
0

#4 Det är väl lite av en "eyecatcher" så att säga. ;)

Sedan finns det väl ingenting som säger att en traditionell hovslagare inte kan sympatisera med den naturliga hovformen. Detta är baserat på studier av den naturliga hoven, den som vildhästar har, inte någonting som någon har kommit på. :)

Men var och en har sin saliga tro, som sagt! Tur är väl det?

Tusen
2

Jag förstår inte vilka hovslagare alla "barfota" människor haft innan de började använda sig av "hovvårdare"? Våra har i alla år gått både barfota och med skor (beroende av årstid och användning) och har alltid verkats av traditionella hovslagare och aldrig har de lämna hoven oraspad runt hovens kant. De har alltid rundat av hoven för att det yttra hovhornet inte skall brytas av. Är inte det så alla hovslagare gör då de skor av hästarna?

[[AcsJulia]]
0

#6 Förmodligen traditionella hovslagare, men när de lärde sig om den andra metoden bytte de väl? Men jag kan inte svara 100% säkert för jag själv har ingen hovvårdare eller hovslagare.

Och jo, de rundar av. Men det är inte riktigt samma sak som "mustang roll" då detta innebär en avrundning på närmare 45 grader mot marken. Har aldrig träffat en traditionell hovslagare som verkar på samma sätt som vildhästmodellen. Dock så funkar det!

silarp
1

jag håller med #6 lite….. men att verka av så mycket som 45 grader…? Nja….. borde man inte märkt alla de problem då, som beskrivs i artikeln, om "traditionell" verkning var så uppåt väggarna fel…? 
För om SÅ många människor gör fel med sina hästar i detta avssende, är jag SÄKER på att vi hade haft hög procent hältor, sjukdomar, sprickor osv på hästar/ponnyer…. kan bara utgå från mina egna ieof, men jag har aldrig märkt sånt, ÄN (kan ju komma…) på mina snart 20 år som hästägare…

[[AcsJulia]]
0

#8 Det är, precis som artikeln skriver, inte den traditionella verkningen som är största problemet. Utan det faktum att alltför många låter tån växa sig för lång. Sedan är det ju så att alla som låter sina hästar gå barfota, vilket tydligt framgår, har fördelen att hästen nöter även naturligt. Detta minskar risken för en för lång tå och uttänjd lamellrand!

[[AcsJulia]]
0

Tänkte passa på att visa denna bild. En mustanghov, helt naturligt nött och aldrig rörd av en människa (före sin död förstås….). Här kan man tydligt se hur kort tån är och den så kallade "mustang roll" eller mustangrundningen.

http://friskahovar.files.wordpress.com/2013/01/mustanghovar.png

Tusen
2

#10 Fortfarande undrar jag vilka hovslagare ni haft. Inte en enda av våra har hovar som går sönder och har aldrig gjort, oavsett vilka hovslagare vi använt. Samtliga rundar av hoven på detta sätt om man säger att de ska avskos. Varför göra större grej av något som egentligen inte är ett problem. Inte för oss i vilket fall. Det är ett större problem iså fall, tycker jag, då många ridhästar går med alldeles för höga trakter. Tån slits ju, precis som du säger, vid ridning då häster tränas.

silarp
1

håller med #11!

[[AcsJulia]]
0

#11 #12 Det var ju inte ett påhopp mot någon personligen här, utan bara en artikel om hur den naturliga hoven bör vara formad! :) Sedan är detta del ett och jag började med tån, trakten kommer vi till!

Tusen
2

#13 …och om nu våra ponnysars hovar ser ut så "fast" vi använder oss av traditionella hovslagare, så ser jag fortfarande inte problemet. Vad är problemet? Jag tar inte åt mig personligen eftersom jag inte är hovslagare men att komma med pekpinnar åt utbildat folk, gillar jag inte. Jag tror faktiskt att hovslagare vet hur en hov ska se ut och om drt finns folk som inte verkar sina hästar i tid så är det de som är problemet, inte hur mycket hoven rundas vid verkning.

MagganS-B
0

Her alltid haft gamla utbildade hovslagare till mina russ, har aldrig kört med lång tå, utan har den åsikten att russ skall ha så små hovar som möjligt, det är naturligast för rasen eftersom dom levt som dom har gjort, dessutom att dom flesta russ har mycket hårda hovar!

[[AcsJulia]]
0

#15 Håller fullständigt med! Sedan var tanken med artikeln bara att föra fram vad som är rätt form. Traditionell eller inte är inte huvudämnet! :)

RC71
2

#16 Du måste vara medveten om att hästarnas hovar påverkas oerhört mkt av i vilket klimat och på underlag dom vistas . Tar du mustangen som du hänvisar till så komer den uppvisa en helt annan hovform om den får tillbringa en tid i annan miljö, även där utan mänsklig påverkan. Det finns djupgående studier i detta ämne där man flyttat en flock viltgående hästar till annan miljö och där kunde se hur hovarna anpassade sej till sina nya förutsättningar.

[[AcsJulia]]
2

Jag är medveten om det, tro mig. Artikeln handlar trots allt om att hovens naturliga form. Detta är vad utbildat folk och forskare har kommit fram till, inte något jag har kommit på! Det jag gör är bara enkla sammanfattningar som är mer lättöverskådliga, eftersom jag ofta läser de senaste texterna som inte blivit förståeligt översatta ännu. Anledningen till att jag skriver denna artikel, tillsammans med andra artiklar, är för att hur mycket studier som än görs så finns det fortfarande folk som antar att hästen sliter för mycket och skadar hoven när man kör barfota. Trots att mycket av ömmandet ligger i fel underlag, fel hovform och fel föda.

#15 Förresten, angående "pekpinnar", forskningen kring hovvård har gått framåt oerhört och så vitt jag vet så utbildar man sig till hovvårdare av något slag en gång för att sedan kunna vara det hela livet. Om det inte händer någonting på den tiden skulle det bara vara konstigt! Hovvården och forskningen kring det ser annorlunda ut idag! Det är bara att jämföra två hovslagare som är utbildade med 20 års mellanrum och "intervjua" dem om deras filosofi kring hovar som kommer synen vara annorlunda.

Dessutom vill jag redo ut en sak: Hela artikeln handlar om hur en icke korrekt överrullning påverkar hoven och hästen fysiskt. Varför man sedan väljer att tolka det som att man är emot det ena eller andra sättet är lite konstigt i mina ögon. För inte skulle det vara samma sak om jag berättade löst om hur en träsko jämfört med en joggingsko påverkade människan, oavsett hur mycket forskning det låg bakom!

Men jag ursäktar å de grövsta om jag kliver någon på tårna! Det är inte så det skall uppfattas.

RC71
2

# 18  "Anledningen till att jag skriver denna artikel, tillsammans med andra artiklar, är för att hur mycket studier som än görs så finns det fortfarande folk som antar att hästen sliter för mycket och skadar hoven när man kör barfota. Trots att mycket av ömmandet ligger i fel underlag, fel hovform och fel föda."

Då vill jag tillägga att anledningen till att hästar ömmar barfota framförallt beror på  att hovarna nöts hårare än hornets tillväxtkapacitet , samt att hästen har ett genetiskt arv, där tyvärr vissa individer har en medfödd dålig hovkvalitet beträffande form och horn. Den kan också lida av diverse hovåkommor och sjukdomstillstånd som ger ömhet.

[[AcsJulia]]
0

#19 Jag förstår din poäng, men majoriteten av alla hästar man drar skorna på börjar ömma direkt, även utan slitaget. Detta beror oftast på sulans brist på stötdämpande förmåga. Sedan har hästar olika kvalité, det köper jag, men med det jag skriver: Rätt underlag, form och föda så ökar man chansen till att hoven anpassar sig fortare! Att hästar sliter för mycket beror mestadels på att hovarna anpassar sig till det underlag som den används på under dygnet, det vill säga hagen. Om hagen består av mjuk åkermark så anpassar sig hovarna efter att slitas på detta, om man då rider/kör på grusväg så kan man göra matten själv. Tänk då slitagenivån på en nyligen avskodd hov, som har vant sig med slitaget "noll och ingenting"?

Annette
0

#210. Menar du då att man skall ha hästen i en "grusvägshage" för att det skall fungera att rida den barfota på grusvägar.

Det verkar ju onekligen trevligare för hästen om den får gå i vanlig hage och istället får skor på fötterna.

[[AcsJulia]]
0

#21 Nej, jag menar att man inte ska ha sina hästar i för mjuka hagar. En åker är inte det optimala oavsett skor eller inte, eftersom strålarna får noll chans att arbeta! Det optimala är en hage med hård-mellanhård mark (tänk lövskog), med varierande terräng. Och ja, rent tekniskt sett måste du ha hästen i en hage som någorlunda matchar dina motionsvägar för att inte hoven ska nötas för mycket. Kan man inte hålla sin häst barfota på ett rättvist sätt så kan det vara bättre att sko, ja!

MagganS-B
1

# 18 Det var ingen "pekpinne" som du kallar det, utan mina helt egna erfarenheter efter mer än 50 år som russägare! Jag har inte märkt nån skillnad på gamla och unga hovslagare mer än att skorna sitter mer än 2 dagar med dom gamla hovslagarna, även om man bara sätter två söm på varje sida…. 😉

RC71
1

#20 Nej, majoriteten ömmar inte alls direkt . Förklara gärna närmare vad du menar med sulans brist på stötdämpningsförmåga.

RC71
4

Nu borde jag ju förstås ha läst tråskaparens länk innan jag la mej i tråden , men det gjorde jag inte förrens nu.

Tyvärr innehåller sidan ett antal felaktigheter både vad beträffar anatomibilden samt rena sakfel i text. Jag råder dej att läsa dom aktuella fakta i ämnet som finns av tex vet. Ove Wattle så kommer du förstå belastningsförhållandena bättre samt alla strukturers inverkan .

Att stirra sej blind på en hov utan att ta hänsyn till hästens hela exteriör och medfödda förutsättningar är inte att rekomendera.

Tusen
4

#20 Nu pratar du som en fanatiker. Jag ser inget fel i att ha hästarna barfota men det du skriver stämmer inte alls. Du kommer med typiska uttalande som nästan alla barfotafanatiker. "Majoriteten av alla hästar som man drar skorna på börjar ömma direkt" Nej, så är det verkligen inte. Majoriteten klara det alldeles utmärkt. "Rätt mat, motion och hagar gör alla till möjliga barfota hästar." Nej, inte ens det är sant. Vi har haft hovvårdare hemma som sett att våra hästars hovar ser utmärkta ut men de tål ändå inte att tränas på 4-6dagar i veckan på hårt underlag i högt travtempo. Hovarna slits mer än de växer och det beror på att de under träningen slits precis som du skrev i ett tidigare inlägg. Järnskor uppfanns för att det fanns ett behov. Dvs hästarna gick mer än vad hovarna höll för. Och då menar jag inte att hovarna inte håller för långa vandringar utan det är tempot som sliter på hivarna under själva glidmomentet. Samma effekt som när man raspar hoven. Om en häst har bra hovar, kuperad hage med olika underlag och får enbart fri tillgång på hö kan man inte skylla på så mycket annat än att de faktiskt tränar mer än vad hoven håller för.

[[AcsJulia]]
0

Jag vill klargöra för några saker: 1. Ja, jag förespråkar barfota. Då jag anser att ha skor på en häst för bara träningsbiten är ganska oschysst eftersom hästen klarar sig utan skor i de flesta andra fall. 2. Ja, jag är medveten om att det finns hästar som har sjukdomsbilder som förhindrar barfotagång. Men har jag någonstans i artikeln eller här sagt att dessa hästar också ska "tvingas" in i barfotavärlden? 3. Alla får ha skor eller barfota bäst de vill. Men jag tycker att arbetet ska göras rätt oavsett och det är därför jag tog upp biten med överrullning, då många missar hur viktigt det är! 4. Artikeln riktar sig till privatpersonen som vill ha lite mer koll och inte yrkesmänniskor! De klarar sig nog bra utan mina åsikter. 5. Allt detta är inte tänkt så här: "Ja, men de där på Gotlandsruss iFokus ser ut att ha noll-koll! Där borde jag dela mina artiklar!"

[[AcsJulia]]
1

#25 Däremot är jag nyfiken på mina anatomiska missar. Det är ju självklart bättre att berätta vilka felen är och vad som är rätt, än att bara säga att jag har fel! :)

[Tjiwi]
4

Jag har haft russ i mer än trettio år och tränar dom på grusvägar. Förr för trav numera för körtävling. De skulle inte må bra av att gå 1-1,5 mil/träningspass utan skor, det kan jag lova. Dels kan det tidvis vara ganska hårt och på många vägar är det pålagt sten. ( singel/makadam)

[[AcsJulia]]
0

#29 Ja, det är väldigt olika det där! :) Själv har jag "bara" haft mina shettisar i 10 år och tränar idag på typiska svenska grusvägar flera gånger i veckan (mellan 3-5 gånger beroende på intensivitet) i både skritt, trav och galopp, i längder mellan 2-5 mil vardera gång. Klassisk körning numer, förut trav. Jag kan garantera dig att mina hästars hovar är i gott tillstånd och hästarna mår bra i största allmänhet! Däremot min yngre tog skada av skorna och har en hov som nu har tagit 4 månader på sig att läka. Men som sagt, det där är väldigt olika från fall till fall! :)

Tusen
3

#30 självklart kan ponnysarna gå både länge och ofta fastän de är barfota. det är bara då man gasar i trav som du får ett större glidmoment som gör att gruset blir till en rasp och sliter hovarna rätt hårt.

Alla våra kan gå barfota i alla gångarter så länge travet inte går fortare än i 3 minuters tempon men då de går ner mot 2 minuter per kilometer så blir slitaget för stort i längden. 

Jag tror att barfota är toppenbra så länge det funkar men ALLA kan verkligen inte gå barfota hela tiden och då SKA det på skor eller så får man sluta att träna hästen. (Av djurskyddsskäl)

[[AcsJulia]]
0

#31 Om det var så du uppfattade mig, som en fanatiker som vill att exakt ALLA hästar ska gå barfota, så förstår jag varför du gör uppror! Själv föredrar jag dock att skydda hovarna med hovboots, men det blir samma effekt! :)

silarp
0

#30 och #32… nej… jag TROR du har fel… eller hur menar du med att det blir samma effekt barfota/boots?
Jag har bara barfota hästar, endast av ekonomiska skäl kombinerat med att jag ofta bara hinner köra en utvald häst lite intensivare, och att sko av och på, har jag sett får riktigt dåliga konsekvenser… därför väljer jag att ha en omgång boots till varje häst, och jag anser INTE att det är samma effekt att köra dom helt utan jämfört med att köra dom MED boots. 
Konsekvensen av att köra hästen utan boots (om så bara EN endaste gång -om så bara halvhårt) kan blir att man får en hovböld eller en allmännt öm och hängig häst i flera dagar efteråt… Att ha den barfota och sko med hovboots vid varje träning (då kan man köra lika hårt som med järnskor) gör att hästen mår precis hur bra som helst, men hästen slipper ju allt fruktansvärt obehag… DOCK slits hoven inte heller mer än i hagen, vilket gör att dom växer på rätt bra i min mening. (med undantag av perioder på vintern, då man i vissa hästars fall även måste ha hovboots i hagen för att hästkraken ska kunna gå överhuvudtaget) 
Frost/djupfryst mark utan snö ovanpå, =katastrofalt för enstaka av mina hästar…
Russen påverkas långt mindre av detta. Den tjocka dräktiga möjligen.

Ja, jag KAN vid enstaka skritt/kortpromenad, välja att låta bli bootsen någon gång av ren bekvämlighet, men tänker då på underlaget istället…

Russhingsten däremot, är nog den mest opåverkade jag sett av REN barfotakörning… testat det vid en handfull tillfällen, och HAN verkar mer eller mindre opåverkad av barfota gruskörning uppåt 6 km,,, men för att undvika hovbölder o annat är detta inget jag tror på som varaktig lösning…

[[AcsJulia]]
0

#33 Nu tror jag att vi missuppfattade varandra här… Jag menar att köra med hovboots, typ Easy Boot, har samma effekt som att köra med skor om hästen sliter för mycket. Det vill säga hoven skyddas från slitage, men den värsta låsande effekten av hovmekanism uteblir. Anledningen att jag föredrar boots framför skor är att dessa ger hästen möjligheten att röra sig barfota hela dygnet utom under träning (om det skulle behövas). Mina klarar sig dock utan bootsen nu, så jag tränar helt barfota!

Tusen
0

Tyvärr funkar det inte att köra intervaller eller snabb joggingtrav med boots. De flyger av!! Detta trots att de är nästan omöjliga att ta på. Barfota fungerar på de som "bara" tränar i lägre farter (motionsträning) likaså fungerar boots vid dessa farter. Tyvärr funkar de inte vid högre farter. 
Hälften av våra hästar går barfota men de som tävlar i ponnytrav fixar inte att gå med boots och barfota går de enbart periodvis.

Jag toro du måste inse att ven om man, som jag, gärna vill ha hstarna barfota jämt så måste man se till hästens välbefinnande i första hand, därefter till vilket användningsområde man har hästen till.

[[AcsJulia]]
0

#35 Ja, det är ju väldigt olika hur man kan hålla sina hästar, oavsett vad man helst vill! Själv tränar jag fortfarande min pensionerade, 9-åriga travponny i intervaller. Men idag i galoppintervaller. Det brukar hållas i tempo om 2.00-1.30 beroende på hur hårt jag vill ta ut henne för dagen. De tempona, i galopp, klarar mina boots utan att ramla av när de är rätt anpassade. De har faktiskt bara flugit av en enda gång och det under ett intervallpass när jag inte hade spänt spännet frampå som jag skulle! Mitt fel och inte bootsens den gången… Däremot kan jag uppleva dem lite tunga och klumpiga för ändamålet!

Men återigen: Jag menar inte i artikeln att man måste hålla hästen barfota för att uppnå den överrullning jag beskriver. Du kan imitera detta med skor också, även om jag personligen tycker att det blir krångligare i längden.

silarp
2

#34 ok! då förstår jag, fast jag tror aldrig jag kommer komma till punkten där jag tränar utan någon form av skor, eftersom jag inte kommer någonstans utan att använda grusvägar med alldeles för hårt/grovt grus. 
Ja, #35, du kan ju helt klart ha den typen av problem om du tränar sådan trav! Jag kör inte alls i något högt travtempo, utan i olika former av jogging och "vanlig ökad trav"…Vilket säkert är stor skillnad! Däremot går galopp bra!

Håller oxå med om att dom är lite klumpiga särskilt om ni kör snabbjobb! för min del blir det i terräng istället som man kan uppleva det…!

Elshira
2

Detta att det finns vanliga hovslagare som verkar precis som en barfotaverkare, självklart finns det det! Min vanliga hovslagare gör precis likadant =) Dvs ser till att inte låta trakten bli hög, håller koll på traktstöden, håller strålen fin och rundar av lite, framför allt i tån på hästarna.

Men jag vet flera andra som verkar precis som att de skulle lägga på en sko med. Dvs lämna knivskarpa kanter som lätt flisar sig. De verkar ibland inte traktstöden alls, skiter i att strålen har röta och tunnat ut sulan i fram för att gräva ut sålformen trots att hästen kanske blivit plattfotad pga att hovvägen och hela hoven är uttänjd. Och ja dessa är helt legetimerade hovslagare.

Precis som att en barfotaverkare kan göra ett dåligt jobb kan defenitivt även vanliga hosvlagare göra det med.

Men den största skillnaden (om vi förutsätter att den vanliga hovslagaren rundar av) rent generellt som jag upplevt är att en "vanlig" hovslagare inte bryr sig särskillt mycket om hästen har en dålig/liten stråle (ofta med röta). en svampig dålig stråle gör garanterat skitont att trampa in en sten i (med skor eller ej!). På hästar med mycket röta rycker de ju bara man råar kratsa för hårt i mittfåran… Men ju mer hästen får använda den ju tjockare och finare blir den. Just där motarbetar skon lite sitt syfte så att säga. Viktigt att hålla rötan borta oavsett skor eller ej! Kopparsulfat är kanon till det (blanda 5-10% i vatten och spraya på). Sedan tar en hovvårdare aldrig i levande sula (död sula är den som är vit och smulig/flagnar av), att ta på sulan gör den såklart tynnre och kännsligare.

Jag kör dock med konceptet barfota och hovbootsen "equine fusion" (se http://www.eqfu.no/home ) på sommaren, dessa är mjuka, lätta, sitter på väldigt bra (när de inte är så tunga tenderar de inte heller att åka av som t.ex easy boots). De blir bara som ett extra litet lager under hoven. Absolut överlägsna alla andra boots jag provat men med nackdelen att de då inte går att brodda då.

På vintern försöker jag köra helt barfota till dess/om det blir blankis, för då måste jag brodda. Till små hästar blir det så styltigt med broddar på hårda boots (tycker jag). Men att bara sko på en i övrigt frisk hov 1-3 månader på ett år har jag inte sett några problem av så länge man ser till att inte låta det gå för länge mellan omskoningen så hovväggen hinner bli särskillt lång. Däremot ser jag ingen anledning att fortsätta ha dem på övrig årstid när inga broddar behövs, och hovarna får även vara fria från beslag och boots största delen av dygnet! =)

Hakuna matata!

[[AcsJulia]]
0

#38 🏆

Tusen
0