Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettlojsta-hed
Läst 1558 ggr
Jenniealba
3

Tidig fölskiljning?

Hejsan! Jag hade nästan alldeles bestämt mig för att tinga ett föl från Lojsta hed, men jag måste fråga om det här med fölskiljningen: Är det verkligen så att alla fölen skiljs från sina mammor den 9 november? En del av fölen (bl a det jag var intresserad av) är ju födda så sent som i slutet av juni & de är ju bara lite över 4 månader vid fölskiljningen, det tycker jag är på tok för tidigt.. Hur funkar det?

Jättetacksam för svar. Mvh Jennie

StuteriSolo
1

Alla föl skiljs ut, de enda som får gå tillbaka till flocken är de som ska stanna. I den viltgående flocken har man ju inte riktigt samma möjlighet att gå in och plocka ut hästar som i en vanlig flock. Även om en del föl är bara litet över fyra månader brukar det inte vara några problem.

De är ju vana att äta hö och brukar vägra äta något annat hemskt som de där underliga tvåbeningarna försöker lura i en. När de acklimatiserat sig i sitt nya hem och kanske fått någon hästkompis som visar att kraftfoder inte är dödligt burkar även sådant slinka ner 😃

garrilina
4

Vår fölunge från i fjol gick tillbaka i flocken liksom några andra i 1 månad i fjol, vi hämtade upp honom i början av december. Tror de verkade stona då så de samlades ihop igen då. Ta kontakt med tillsyningsmannen så får du svar på dina frågor.

GranoStall
2

Precis som 2# skriver finns det ev möjlighet att hämtar i december också. Vi gjorde så förra året med våra tre och jag transporterade även fyra andras.

Jag håller med dig om att fyra månader är väldigt tidigt. Visst går det att vänja ifrån vid fyra månaders ålder men hästar har vid den åldern inte fullt utvecklad grovtarm för att kunna ta tillvara på proteinet i grovfoder därför är det extra viktigt att tillskottsfodra med ett välsmakande kraftfoder. Förmågan att kunna ta tillvara på proteinerna i grovfodret är först fullt utvecklat vid 8-10 månaders ålder.

Jag gjorde misstaget att tillskottsfodra fölungar från heden med lusern med mina födda 2005, 2006 hade jag lärt mig mer och tillskottsfodrade med Krafft Groov 125. Helt ovetenskapligt märket jag stor skillnad om man säger så.

Spännande med föl från Lojsta, du kommer inte att ångra dig :-)

//Cecilia