Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 1877 ggr
CarinaA
3

lite anm. på utställningar ??!!

Det blev ju tyvärr bara 6 anmälda till Skåneruss utställningen den 29juni !!! hur ser det ut i resten av landet ? vad kan man göra för att öka antalet anmälningar ?  drop-in utställning i samband med nån annan aktivitet,ridklasser m.m ……………………….många russ används ju som bruks/tävlings-häst känns det tråkigt att visa dem eftersom de har en tendens att få lägre poäng pga tävlingskonditionen ??? rätt el fel ??!! dags att göra nån form av modernisering ??!!

PernillaJ
0

18 internetanmälda (länk till lista) till Gotlandsruss utställning i Lärbro den 1/8, där det var sista anmälningsdag häromdagen den 20/6. Sedan kan det ju vara fler som anmält via snigelposten.

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Vet inte om jag håller med. Våra russ används i allra högsta grad till tävling och tycker nog att de får rätt bra poäng på utställningar. För det mesta får de guld mellan 40 - 42 poäng. Våra tre russ har alla fått GI tack vare bl.a. sina utställningsmeriter men även för deras tävlingsmeriter naturligtvis.

Vi åker både på "vanliga" utställningar och Drop-In- utställningar och poängen skiljer sig inte så väldigt mycket åt.

Drop-In -utställningar i samband med travtävlingar brukar vara populära just för om man ändå är på resande fot kan man lika gärna passa på att ställa ut också.

Förra året var vi endast på två utställningar men då var det gott om anmälningar.🙂

CarinaA
1

När man försöker reda ut nåt sånt här är det kanske bättre att man försöker se till den stora helheten o inte till sina egna hästar ! Jag har också 2-minuters travare med guld på utställning under tävlingssäsongen ! O jag påstod inte heller att poängen skilde sig från drop-in till vanlig utställning !

Men faktum kvarstår att de flesta "tävlingsruss" aldrig blir visade på utställning o det tycker jag är synd ! Hur ska vi göra för att få dessa russ till utställningarna ??

Tusen
1

#3  Förlåt om jag missuppfattade dig men då jag läste följande rader ,

"…många russ används ju som bruks/tävlings-häst känns det tråkigt att visa dem eftersom de har en tendens att få lägre poäng pga tävlingskonditionen" 

,tolkade jag det som att du tyckte att tävlingsindivider fick sämre poäng än andra på utställningar.

Men man har ju helt klart olika intressen. Alla tycker inte det är roligt med utställningar. Så är det bara. Lika som att vissa inte tycker om att ta ut sina hästar i ponnytrav. Ser inget konstigt med det.

Annars tror jag ändå att om man vill få fler tävlingsindivider att ställa ut så är nog det bästa en Drop-In-utställning i anslutning till tävlingen. Personligen tycker jag att det ofta blir bra anmält till Drop-In-utställningar.

giffan
0

Jag kan bara svara på den frågan för mig. Tycker inte utställning är speciellt roligt. och har inte russ som är fina nog att visa ( eller har iaf inte haft) Känns ju sådär om man visar och får kritik så man förstår att det inte är någon idé att visa mera. Och skulle jag visa och få bra poäng… då känner jag inte behovet av att visa flera gånger.

Däremot har det hänt att vi visat någon gång på dubbeltrav om det funnits möjlighet. Men bara om vi kommit långt fram i kön, för intresset finns inte för att vänta en heldag för att visa upp hästen dom minutrarna det tar.

Så dåligt intresse för utställning är orsaken här iaf.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

silarp
0

JAG tycker utställningar o premieringar är rätt kul, men förstår att det finns folk som inte tycker det, eftersom jag är mindre intresserad av trav tex…
MEN jag upplevde att det kanske kunde dra lite tävlingshästar om man väljer att ha drop in i samband med travtävlingar som västruss hade i Axvall tex… JAG tyckte det var bra, men det krävs ju då att det arrangeras så det stämmer med loppen och BIS osv..!!

Lena90
1

Jag tycker utställning är jätte kul, men har inte haft tillräckligt bra hästar till det innan. Mitt ena russ sto har inte så bra poäng, vilket jag har fått lära mig efter utställning/premiering. Och då tycker jag det inte är så stor mening att visa henne mer på sånt då det även sänker mig, undantaget blir nu i sommar då jag ska köra KBI med henne och visningen måste man göra med. Nu har jag ju ett annat sto på foder med bättre poäng och henne har jag redan planerat premiering och utställning iår.

Annars vet jag inte riktigt vad man ska göra åt det låga deltagandet. Kanske som andra redan skrivit att man har något i samband med någon tävling.

Carpe diem!

Gnistra
0

Hej!

Själv har jag anmält ganska många  russ till Lärbro, men tydligen gör snigel posten skäl för namnet… Jag skulle gärna delta på flera utställningar om det med resor och uppstallning ej var så dyrt och så ska det passa med jobbet då jag arbetar varannan helg. Rättar mina semester veckor efter russ utställningen och Lojsta- premieringen bla och det är ej super poppis bland arbetskamraterna.

Hoppas vi blir många!

Teja-Bea
1

Jag har hört att det är dåligt med anmälningar även bland shettisarna. Men nu siktar vi på Drop in utställning på Sundbyholmstravet 13 juli!! Packa hästarna och passen så ses vi där!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

murkla
0

Jag tycker o¨xå att de är kul med utställningar / premieringar.

Oftast så ligger många så långt bort, Tycker att de blir för långt att åka bara med ett russ, Roligt att ställa ut för olika domare.

I år blir de bara en utställning , hoppas att jag kan hitta någon mer.

Kanske är någon svacka just nu i anmälningar.

[Justie]
1

Jag är lite dålig på att hitta information om utställningar innan anmälningarna har gått ut, kanske med "reklam" för att nå ut till fler? (i alla fall till mig 😇) 🙂

orangeh
0

hade jätte gärna ställt ut mina russ, vet dock inte hur man gör på utställningar och det är i stort sett alltid så dåligt annonserat så att när det väl är en utställning i närheten missar man den. Tyvärr..

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar att ställa ut mina ponnyer men tyvärr känns det som om jag bor i fel kommun ;)  för att hålla på med russ ;) 

Skåne russ har en utställning om året och den ligger oftast nere i Tomelilla trakterna , vilket är en rätt så lång resa för oss, Väst russ har också en utställning och samma sak där lång resa.

Tyvärr krockar de ju ofta med tävlingar och då jag oftast vill visa unghästar eller ston som behöver meriteras mm  så kan jag inte visa på drop in när de gäller tävling då de inte är samma hästar.

De har ju blivit dyrt att köra och att köra och tyvärr så får utställningarna stå lite skymundan.

Sen kan jag också tycka att de på något vis borde göras bättre PR för utställningarna