Fundering...
Jag har ett ganska grovt russ på 125 cm. Det jag funderar på är om man kan köra russet i en storhäst rockard eller måste det vara ponnyrockard vid vanlig motionskörning i skogen? För har tänkt köra med den mest i skitt och lite trav på grusvägar så min kompis också kan åka med i vagnen. Har blivit erbjuden att köpa en vanlig travrockard som är 68 cm mellan skalmarna där man fäster selen och jag använder just nu remsele. Den speedcar jag har är 48 cm mellan skalmarna där selen fästs och den är ganska tight då, så 48 är lite litet… Så vad är era tankar kring att köra en b-ponny med en storhäst rockard? Tror ni det skulle fungera bra eller är det ett "big no no"? *Håller tummarna för många och snabba svar ;-)*

jag tycker det skiljer lite för mycket i storlek på rockards till stor/liten häst…… men det beror nog mest på att mina storhästrockards/vagnar varit för tunga o otympliga… kanske om den är lätt och inte för hög så att det lutar framåt o all tyngd hamnar på ryggen på hästen…
#1 Precis.. Men när skalmspetsen är 115 cm över marken så går skalmarna uppåt så de pekar inte neråt, så borde inte bli att de trycker på hårt neråt då..?

ovan rockard ser ju inte särskilt tung ut, ser inte heller ut att luta/trycka neråt, så en sådan är väll helt ok! Men som sagt, det finns ju tusen olika sorters rockards…!