Annons:
Etikettefterlysningar
Läst 2281 ggr
palomia
11/29/16, 7:33 PM

Mätkäpp

En annorlunda efterlysning men är det någon som vet vart man kan köpa en stabil mätkäpp. Har scannat nätet men verkar stört omöjligt att hitta någon som säljer något vettigt…

Annons:
trolldalen
11/29/16, 9:49 PM
#1

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Emmelie93
11/29/16, 11:34 PM
#2

Jag har en sådan som #1 länkade, den köpte jag på Börjes. 
Funkar kanon, dock får jag alltid mina hästar högre än mätmännen! ;)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

PernillaJ
11/30/16, 7:53 AM
#3

Det fanns/finns? en firma i Västsverige, nånstans i Borås-trakten tror jag?, som hade en hemsida där de sålde bl a godkända mätkäppar för häst. Käpparna var tillverkade i trä och fanns i flera modeller, vikbar eller ej vikbar, med eller utan bärfodral. Jag minns inte namnet och nu när jag letar hittar jag inte hemsidan, men någon mätman kanske kan hjälpa dig att få kontakt med dem - om de inte lagt ned verksamheten helt?

silarp
11/30/16, 12:58 PM
#4

har oxå letat men gett upp,, har dom sista 5 åren mätt mina me tumstock o en hovrasp! har kanske inte varit så exakt 100% jämt, men med tanke på hur mätmännen fått mina hästar så tror jag inte mitt sätt är MINDRE tillförlitligt iaf.. jag mäter ju på samma sätt varje gång…
Nån gång vore d ju kul att ha en riktig dock!

PernillaJ
11/30/16, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Jaa! Där är de ju - tack Annette! 🙂

Hyssna Mätutrustnings mätkäppar är så vitt jag förstår godkända för officiell ponnymätning - men kanske någon mätman kan bekräfta det också?

Annons:
PernillaJ
11/30/16, 6:06 PM
#7

Så här står det i anvisningar till mätreglementena, samma formulering för både ridsport och ponnytrav: "Mätkäppen skall vara försedd med två (2) vattenpass och metallskoning nedtill".

Om man bara söker en mätkäpp för privat användande hemmavid spelar det förstås ingen roll. När du köper mätkäpp, särskilt viktigt om det är en vikbar eller teleskop-käpp, kolla att den kan mäta i de intervall du oftast mäter. Vi fick problem vid vår lokala sommarpremiering pga att den mätkäpp (se #1) länskommittén inhandlat inte kan mäta mankhöjder under metern.

palomia
11/30/16, 6:21 PM
#8

Tack Pernilla o Annette, precis sån modell jag letar efter, provade den som # 1 o 2 har men skickade tillbaka då jag tyckte den var vinglig åt alla håll o kanter 😀👍

Upp till toppen
Annons: