Annons:
Etikettavel
Läst 2893 ggr
Ernst-Romeo
2016-01-13 14:11

Statistik 2015

Vill du ha koll på hur fort russhingstarna och stona har travat och hur snabbt deras avkommor travat?

Statistiken för 2015 är uppdaterad.

Läs mer på www.russtravare.se

Annons:
Reko
2016-01-13 16:12
#1

Det finns också en sammanfattning av förra året på russtravare.se, där det bl a står att Svenska Russavelsföreningen har andra avelsmål än trav. Det tycker jag är lite missvisande då det är ett avelsmål bland flera. När har nånsin travavel varit det allenarådande avelsmålet inom gotlandsrusset? Ändå har utvecklingen gått framåt och de snabbaste hingstarna verkar i aveln. Ett annat problem än rekryteringen av nya hingstar är försäljningen av gott avelsmaterial utomlands och i en del fall kastration. Där går vi miste om en del nödvändig föryngring.

Christensson
2016-01-16 13:16
#2

Nej där har du fel Reko. De snabbaste hingstarna verkar inte i aveln  - de är i alldeles för hög grad kastrerade eller som du säger exporterade. (Men det är ju för att de inte blev godkända i Sverige - eller ingen i Sverige ville köpa dem/betala för dem.) Visst det är ok att använda en icke godkänd hingst - men alldeles för få gör det. Det är inte alla avkommor efter en snabb hingst som blir snabba - och då vill man kanske att den ska vara stamboksberättigad.
Prestationsavel betyder INTE att avla på en snäll ponny som fungerar att rida och köra. Det betyder att man avlar på de individer som presterar allra bäst på tävlingsbanorna. Det gäller såväl hoppning, dressyr och trav. Travsporten har kommit längst här. De snabba godkända trav-hingstarna har många ston, men tyvärr gäller inte det de bästa hopp o dressyrhingstarna.
Jag ser gärna mer prestationstänk i russaveln!
OBS jag vet att Tyson, Gumino, Junisorken, Parat o Fantom (med flera)  är snabbast o verkar i aveln - MEN de är för få. Kolla startlistan för tex kriteriet - halva startfältet efter Tyson II - (topp 6 placerade;  3st Tyson, 1 Fantom, 1 Gumino o 1 Junisorken) -- lite snäv avelsbas  eller hur?  Kolla topp 10-listan (auto) 7 valacker o 3 hingstar - varav två "godkända". Lite synd (de 7+1) tycker jag iallafall ……
(OBS _ Att man är en bra tävlingsponny betyder inte att man inte även kan vara en snäll rid, kör och utställningsponny - det finns inga motsättningar.)

Reko
2016-01-16 17:13
#3

Att det är för få prestationshingstar i avel beror till en del att de aldrig visas. I jämförelse med andra hingstar med lika många avkommor visas det få hingstar efter prestationshingstar. Vore det en bättre fördelning av stona mellan hingstarna skulle vi också få mer bredd i aveln, t ex Kålmans Polar j:r, Stuves Monopol och Edgar är alldeles för lite tycker jag. Dessutom finns det hingstar som förärvt sig väl utan meriter, t ex Timon har flera duktiga avkommor. Hingstarna behöver flytta runt lite också för att möta nytt stomaterial. Vad kommer det sig att uppfödarna inte vill betala för hingstarna då? Att lägga skulden för att vi har få meriterade hingstar i aveln på avelsföreningen är lite övermaga när det exporteras de yngre hingstarna. Vi hade behövt en Tokajer ML som efterträdare till Tyson och ta tillvara blodet från Regatta och Memory genom Ernst Romeo och Micklas.

MagganS-B
2016-01-16 22:52
#4

#3 Där har du har du fel, det har visats en hel del hingstar med prestationsstam under åren, men tyvärr har dom inte "räckt till", men senare i livet blivit både vackra och kunnat trava snabbt! Får se hur det blir i år…..fler och fler gamla prestationsstammar försvinner med hingstarna tyvärr! Jag vill inte gärna betäcka mina ston med en hingst som inte är godkänd enligt rasvisa krav och tyvärr finns det inte många kvar av dom gamla, som jag kallar dom, "fina stammarna"…..däremot har det sparats en massa andra hingstar, ibland 4-5 stycken efter samma föräldrar och som aldrig gjort annat än samlat rosetter på utställningar! Och jag kan förstå att man inte som förälder till 12-13-åring inte vill ha en hingst som är ung och kanske lite hetsig. För det mesta är faktiskt dom äldre hingstarna riktiga pärlor att både ha hand om och att tävla med, men inte alla vet det…..Jag tror att ett bidrag till dom som får fram en hingst med prestation, gäller alla disciplinerna, vore ett bra sätt, en morot! Finns fler hingstar än Tokajer som blivit exporterad och kastrerad, tyvärr, både till Norge och Finland! Tyvärr är jag inte i den författningen att jag klarar av att fostra hingst numera men nog skulle det behövas en hingstförening som tog tillvara unghingstarna med prestationsföräldrar!

Reko
2016-01-17 05:21
#5

#4 Men så har det väl alltid varit? Alla blir inte godkända, alla har inte travprestationer, alla vill inte hålla hingst. Vad är det som är nytt? Det finns redan ett bidrag till prestationshingstar, visserligen inte trav men ändå. De godkända hingstar som går treårstest och kvalitetsbedömning får 500kr. Prestationshingstar inom ridning eller körning för den delen blir sällan populära. Travmeriterade får ofta mycket ston och det är ju en belöning i sig.

Reko
2016-01-17 05:21
#6

#4 Men så har det väl alltid varit? Alla blir inte godkända, alla har inte travprestationer, alla vill inte hålla hingst. Vad är det som är nytt? Det finns redan ett bidrag till prestationshingstar, visserligen inte trav men ändå. De godkända hingstar som går treårstest och kvalitetsbedömning får 500kr. Prestationshingstar inom ridning eller körning för den delen blir sällan populära. Travmeriterade får ofta mycket ston och det är ju en belöning i sig.

Annons:
Christensson
2016-01-17 10:04
#7

Helt rätt Maggan -- kan bara hålla med. Kolla halvblodshingstarna -- där finns något som kallas "prestationshingstar"  --- och i "stortravet" tittar man på stam och prestationer  -- och ger bara en "varudeklaration" om exteriör. (en häst som travar ett världsrekord har en ok exteriör - det har den ju visat). 
Klart man inte behöver slå helt om i russaveln - MEN  en liten "kvot" för "sporthingstar" hade gjort gott. (att de tas in i aveln lite senare i livet när de vunnit/placerat sig i kriteriet/derbyt typ - eller ännu senare? Låt sen oss sto-ägare få avgöra om just vårt sto har rätta exteriören för att användas på denna hingst.)
Måste påpeka  att vare sig treårstest eller kvalitetsbedömning är en "sportprestation".  En relativt kravlös visning där så gott som alla lyckas. Lite olika poäng bara….. (Det tillkommer en "galopp-poäng" och ett hoppbetyg, och man kan få ytterligare en domares omdöme om sin häst.)  Mycket bra att många visar på treårstest  MEN att ponnyn ska fungera och vinna  på tävlingsbanan måste ju vara målet. Det som är bra med treårstest och ungponnyloppen är att tidiga prestationer har visat sig ha en högre arvbarhet än prestationer senare i livet.
Russet konkurrerar faktiskt med andra raser om den del av" marknaden" som vill ha en tävlingsponny. Jag vill hävda att ett bra russ står sig mot såväl welshar som import-ponnierna - men då måste vi hänga med och avla mer för prestation. Inom travet är konkurrensen från andra raser fortfarande minimal -- men för det ska man absolut inte släppa den sidan heller. Här spökar ju inaveln istället…..
Dessutom tycker jag export är helt ok - och mycket bättre än kastrering. Då finns ju blodet kvar - bara att köpa tillbaka om man vill………..

Reko
2016-01-17 12:56
#8

#7 Jag vill minnas att kriterie-, derby- och SM-vinster är berättigande till extrapoäng. Tyson, Gumino och Tokajer ML har alla extrapoäng tack vare sina meriter vid godkännande.

Pontuzz
2016-01-17 16:02
#9

Det heter avelsvärdering av hingstar. Varför värderar vi inte avelsvärdet?    Som det är med gotlandsrussen nu är det inte en värdering av avelsvärdet utan en ren exteriörbedömning.  Skall vi få fram prestationshingstar måste man tänka nytt.  Vi måste inse att det är en belastning med en hyfsad travprestation vid avelsvärdering. Vi hade inte fått in Varken Fantom, Micklas, Niklas II med flera om inte hingstägarna visat hingstarna flera gånger. När det gäller russavel är diskussionernanu på samma nivå som det var på 1970-talet med halvblodshingstarna.

Även om avkommorna hamnar i 9000-serien är det russ i alla fall.

Tusen
2016-01-17 19:14
#10

Jag håller med Maggan om att det kan vara knepigt för unga kuskar/tränare att ha en unghingst. Även snälla hingstar behöver ha tydliga gränser.
Jag håller också med om att många kastreras innan de hinner visa vad de kan prestera.
Men sen undrar jag hur många fler "prestationshingstar som är önskvärt? 
Jag vet inte var gränsen går för att en hingst skall räknas som prestationshingst men vilka hingstar saknar ni?   Många bra travhingstar används ju nästan inte alls.
Det ser inte alls bra ut, som någon skrev, att så få fadershingstar är representerade i årgångsloppen.

MagganS-B
2016-01-18 09:18
#11

#10 Att vissa "prestationshingstar" används lite kan ju bero på att dom inte löst licens p.g.a. tävlande ex.-vis, eller att dom står lite illa till. Sen mår jag illa bara jag hör ordet "prestationshingst"……det står fritt hingstägarna att få prestationer på sina hingstar, och många av dom hingstar som gått in i aveln med extrapoäng har senare i livet bevisat att dom är exteriört lika bra som dom som gått in med "pluspoäng"! Finns även dom med ypperlig travstam som blivit kasserade av premieringsnämnden men som senare visats som valacker på utställning med höga poäng, var är felet?????

Vill minnas att det skrivits många rader om att man skulle godkänna fler hingstar för att bredda aveln, hingstarna "sållar ut" sig själva, det är stoägarna som bestämmer vilka hingstar dom vill använda…..

Tusen
2016-01-18 10:32
#12

#11 Hmmm. Jag tror jag förstår vad du menar. Jag själv gillar inte heller ordet "prestationshingst" men det är så de beskrivs av vissa människor.
Då det gäller kastrerade hingstar så har jag fått höra av domare att valacker kan man bedöma mer generöst. Inte bara duktiga hingstar får bättre poäng då de kastrerats. Vi hade en hingst som fick 35 poäng som 3-årig hingst men som året efter gick som valack med 41 poäng.  Så det gäller nog lite allmänt att valacker lättare får höga poäng. (Han hade en udda stam men ingen travstam).

Fast jag undrar vilka hingstar som saknas i aveln? Alltså hingstar vars linjer saknas för att få en bredd.

Reko
2016-01-18 12:51
#13

#12 Jag tycker det saknas flera hingstar. Någon med Tyson i, någon med Munter och några fler med Niklas i. Ett fantastiskt exempel är Vagabond som togs väl till vara. Utpekad som bevaransvärd i en stambok och sedan sju godkända söner, alla under två minuter. Granit-sönerna Micky och Parat hade jag gärna sett i härstamningen på en eller fler hingstar.

Annons:
Reko
2016-01-18 14:04
#14

#12 Stuves Monopol har också en användbar och lite udda härstamning som borde tas tillvara. Kålmans Polar j:r är ju hyfsat nygodkänd men lite till åren så där borde också göras en insats, speciellt med tanke på hans nära släktskap med årets kriterie- och derbyvinnare. Dessutom lite udda kombination av hingstar på mödernet.

Tusen
2016-01-18 15:10
#15

Fast dessa är ju redan godkända. Jag menar vilka hingstar behöver godkännas som inte har någon annan verksam nära släkting.

Reko
2016-01-18 16:25
#16

#15 Det är äldre hingstar och det behövs en föryngring, egentligen över hela linjen. Jag köper inte att de har så många avkommor för i slutänden blir det oftast ett fåtal avkommor som för blodet vidare. Vilka för Tysons blod vidare, t ex? Jag tror det bara är nys att det skulle bli bredare avel om aveln släpptes fri. Vi skulle få andra hingstar men inte fler. Så är det redan i dag!

Tusen
2016-01-18 16:55
#17

Tänk om man kunde frysa sperma av alla de hingstar som kastrerats innan de kastrerades. Då hade det funnits möjligheter att godkänna en valack som avelshingst.  Det vet jag att det har gjorts inom halvblodsaveln.

johannaolofsson
2016-01-18 18:41
#18

Jag har fött upp minst 2 potentiella hingstar E: Tyson II UE: Niklas II,men båda ansågs icke värda att att avla vidare på. Synd och ledsamt , den ena är Zlatan Nick, rekord 1.42. Derby och 5-årsmästerskapsvinnare samt tidigare svensk rekordhållare för 4-åringar. Den andra är Zhavi U:Zabine rek 1.42. Zhavi är helbror till Kriterie- och Derbyvinnaren Zissel, även hon tidigare svensk rekordhållare för 4-åringar och första 4-åring någonsin att gå under 1.40. Båda dessa herrar hade jag tyckt varit intressanta aspiranter om jag hade haft ett sto som inte varit nära släkt med dom, men detta är såklart min personliga åsikt. Tycker russaveln är tråkig på så sätt att det finns hur många godkända hingstar som helst som inte gjort ett dugg. Dessa individer intresserar inte mig alls, vad vet man om deras psyke och inställning till att utföra ett bra jobb? Många gånger finns det nog en anledning till att de inte används till varken trav, ridning eller körning och då kvittar det hur vacker hingsten än är om de är odugliga till något annat.

johannaolofsson
2016-01-18 18:41
#19

1.50 ska det såklart stå

Reko
2016-01-18 19:37
#20

#18 Zhavi är väl inte visad än? Jag såg honom på rådgivande unghingstbedömningen på Strömsholm i höstas.

Annons:
johannaolofsson
2016-01-18 19:45
#21

Zhavi kastrerades efter bedömningen. Detta för att det känns helt omöligt att få igenom en Tyson-unge. Han är snäll och go så hade nog klarat av att vara hingst och ändå prestera men nu är han som sagt vallack och har det nog gott så, men trist är det

Pontuzz
2016-01-18 21:10
#22

#21  Vissa bedömningar säger mer om den som dömmer än vad det säger om hingstarna som visas. Vi kan bara konstatera att travet inte är intressant för avelsvärderingsmännen.

Reko
2016-01-18 21:28
#23

#22 Zhavi visades aldrig för avelsvärderingsnämnden så vad de tycker om honom får vi aldrig veta. Jag förstår inte den här bitterheten mot avelsvärderingsnämnden. Jag pekade redan i inlägg #8 på de hingstar som erhållit extrapoäng tack vare sina meriter. Sedan finns det de som seglat in ändå.

MagganS-B
2016-01-18 21:52
#24

Dom ovanstående är bara enstaka exempel, det finns fler. Munters linje är tyvärr borta nu, Tysons kanske vi hinner rädda, Darius Roll, Raider, Polar……För att rädda  bra gamla hingstlinjer (och många gånger även mödernet) och en inte så obetydlig del av russaveln så får nog avelsrådet tänka om! Vi måste ha med oss dom gamla stammarna som har utmärkt sig för sina travegenskaper, inte bara hingstar som är vackra och är efter guldhästar som lämnat hur många hingstar som helst!

Reko
2016-01-19 06:05
#25

#24 Det är fler än avelsvärderingsnämnden som delar på det ansvaret. Vi har haft en godkänd son till både Tyson och Darius Roll. Båda är numera kastrerade. Uppfödarna borde använda fler hingstar. Bland Polars söner är det bara Fantom som använts i någon större omfattning och Maxxum nästan inte alls, dessvärre borta nu. I år är det få anmälda till avelsvärderingen hittills som får en travintresserad att hoppas. Det måste ändå vara uppfödarnas/hingstägarnas sak? Jag tycker du kom med en god id'e i #4. En hingstförening som tar till vara intressanta individer skulle kunna vara en lösning.

Pontuzz
2016-01-19 08:03
#26

Vad hjälper en hingstförening mot avelsvärderingsnämndens ointresse för travet. Om man läser Russavelsföreningens avelsplan från 2015 ser det ut som om man hellre vill satsa på hästar för jord- och skogsbruk.

Reko
2016-01-19 08:28
#27

#26 Är du medlem får du väl föra upp ämnet med en motion eller skrivelse till årsmötet. Gnäll på ett forum gör ingen nytta!

Annons:
MagganS-B
2016-01-19 12:04
#28

#26 Jag håller verkligen med om att avelsplanen är helt åt helsike! Att man använder russ till alla möjliga körslor utesluter ju inte att dom kanske tävlat några år i trav innan, eller är inte russet en allroundponny längre?

#25 Visst är det idé med en hingstförening…..Nån eldsjäl som är yngre än jag får sätta igång…..det gäller bara att ha kunskap och intresse!

Ernst-Romeo
2016-01-20 10:51
#29

# Det är detta jag vill förhindra. Tyvärr är det alldeles för många som gör som du och kastrerar hingstar i ren besvikelse. Hingstar som förväntas gå bra på travbanan skall inte visas innan dom har visat att dom kan gå fort.  För att åter få fart på avel av bra russtravare måste vi vara rädda om hingstarna och inte kastrera bara för att "någon" har andra ideal.

Bengt

Harry-Jojo
2016-01-20 11:02
#30

Individer jag saknar som startat så sent som 2014, jag tror på stoägarnas egna val!
(ber om ursäkt på förhand om rekorden inte stämmer/är inaktuella)
Följande är visade för hingstavelsnämnden;

Zlatan Nick e. Tyson II - 12år och 1.42 i rek - visad 2ggr, exporterad

Giganten e. Tyson II - 11år och 1.42 i rek - visad 2ggr

Dumle Ess e. Bond - 10år och 1.47 i rek - visades men är idag valack

Dallas e. Darius Roll - 7år och 1.48 i rek - visades men är idag valack

Petro e. Polar - 15år och 1.48 i rek (118cm) - visad 5ggr

Valacker som inte visades som jag velat ha kvar som hingstar;

Tuffing e. Tyson II - 14år Världsrekords innehavare 1.34 i rek

Predor e. Vagabond - 16år och 1.37 i rek

Fe´rgus e. Ernst Rasken - 14år och 1.39 i rek

Lanso Ess e. Korsnäs Brådis - 13år och 1.40 i rek - valack sedan något år tillbaka

Razmus Raid e. Raider - 10år och 1.40 i rek

TipTop e. Gumino - 6år och 1.43 i rek

…och trotts att han ännu inte sprängt 1.50 gränsen;

L.A. Knock Out e. Tyson II - 4år och 1.53 i rek

Sen har ju alla hästar en mor också, med ett kanske mindre välanvänt blod… 
Vagabond blodet är på dessas avkommor nere i tredje led och helt plötsligt inte så stor andel gener kvar utan nu spelar modern större roll blodslit än vagabond.

MagganS-B
2016-01-20 12:48
#31

#30 En perfekt sammanställning! Men det finns ännu fler faktiskt…..

Många av dom här hingstarna har också en mor som representerar en utdöende hingstlinje…..Jag kanske kan upplevas som jävig eftersom jag "hjälpte till" att få hit Titan 260 (jätteduktig hoppare!), e. Peter Pan 137.……

Om bara några år så kommer det antagligen att bli ont om russ med bra travstam om det inte görs något nu! Jag tycker det är helt fel att ge en hingst med jättefin stam och utmärkta prestationer 35 p bara för att slippa se honom på en premiering igen…..Det gagnar inte rasen precis!

Skulle kunna skriva spaltmetrar om det här……

Harry-Jojo
2016-01-20 15:25
#32

Finns mängder av fina hingstar/valacker som visats! Dessa var bara några av dom främsta från 2015 (ska det givetvis stå där uppe med)! Tror  vi måste sluta se på att dom har vagabond i sig för han kommer ändå försvinna bak i leden så småningom. Och öppna aveln lite så vi får en större bredd. Finns många blod som försvinner just för att stoet med den udda stammen väljs att betäckas med en travhingst, och där med förs inte blodet vidare om det inte är ett nytt sto som föds!

Reko
2016-01-20 15:57
#33

#32 Hur ska vi öppna? Vilka konsekvenser får det? Får vi större bredd om vi öppnar?

Pontuzz
2016-01-20 18:05
#34

# Vi ser ju vilka konsekvenser nuvarande system fått!  Vi närmar oss små kallblodshingstar och det är inte vad russet varit tidigare.

Annons:
MagganS-B
2016-01-20 18:20
#35

#32 Vi behöver inte alls öppna men ta mer hänsyn till stammarna och om dom skall sparas! Vi kanske inte heller behöver vara 100%-igt noga om hästen har lite toppigare kors eller inte har alla delpoäng full pott. Rörelserna är viktiga, det är dom som försvunnit hos vissa individer…..Att dom är rastypiska är viktigt däremot, vilket inte alltid är fallet med alla….Det är ju russ vi håller på med!

Och jag håller verkligen med #34, vissa hingstar är inte längre russ! Inte alla ston heller för den delen, men det är hingstarna som sätter spåren!

VeronicaP
2016-01-20 21:39
#36

Om man nu ska se lite krasst så hade väl inte Gumino blivit någon travponny om han inte hade haft turen att hämna hos duktiga Janina ;)

Sen så anser inte jag att gotlandsrussen är i två raser , utan en  alla härstammar de från samma

Många sk utställningshingstar hade säkert kunnat vara en snabbtravare om de hade fått chans att hamna hos någon som haft intresse för travet.

Många av de ska snabba travhingstarna som inte godkänts tycker jag är helt rätt då extriören inte är den rätta, faktiskt .

För mig är det ett större problem att de är så många sk travarponnyer som sprutas och behandlas , vad är de som är fel på dem då , är det aveln eller är de extriören som gör att de inte håller ?

Helt är ärligt , så glöms stona bort alldeles för ofta i allt detta prat om att de inte travhingstar blir godkända , finns en massa bra sk travston som fått diplom mm .

Tycker man ska sluta stirra sig blind på hingstarna…

VeronicaP
2016-01-20 21:44
#37

Vi har kastrerat våra unghingstar för de är inte lönt att behålla dem då folk faktiskt inte vill betala för betäckning, de vill inte betala något för dem om man säljer dem heller, men sen när de säljs utomlands eller kastreras då kommer alla gnäll …… och pekar med pinnar osv.

Finns många fina hingstar som varit till salu som sålts utomlands just pga den orsaken att ingen vill betala för dem .

MagganS-B
2016-01-20 23:13
#38

#36 Problemet med dom stona som tävlar bra, är att dom tävlar alldeles för länge, alltså det kan vara svårt att få dom dräktiga och dom hinner kanske bara få ett par, tre föl…..Fattar inte varför dom "stora" travarna har en åldersgräns för hingstar och valacker, det är precis lika viktigt för ponnyerna att dom sätts i avel! Något för SPTF att ta upp med ST kanske…..

Har du inte förstått, Veronica att det finns dom som kan se på hästar om dom blir bra travare eller inte (Gumino)…..Och att ponnyerna måste sprutas och behandlas beror helt och hållet på handhavandet före och efter tävling, vilka vägar dom tränas på osv. Ingen har här heller pratat om två raser överhuvudtaget, utan "förskönandet" av en ras. Och vad det gäller utställningshingstarna så hjälper det inte om man kanske har 9-10 på travet om inte nån håller i tömmarna…..

Tack för piken #37 Det här var en trevlig diskussion!

MagganS-B
2016-01-21 09:31
#39

Blev lite fel i första stycket, skall vara skilda åldersgränser för ston och hingstar/valacker……alltså de sistnämnda får tävla längre.

VeronicaP
2016-01-21 13:10
#40

#38 Var ingen pik till dig utan allmänt faktiskt , gå in och läs på ponnytrav iFokus eller på FB så ser du hur många det är som har åsikter när hästar säljs utomlands, kastreras , att du tar åt dig kan jag faktiskt inte hjälpa.

Jo jag vet Maggan att folk kan se om de kan trava men just Gumino har väl eg ingen typisk s.k. trav stam och då han var från början hos någon som inte var så intresserad av trav och hade Janina och de inte köpt honom så hade han inte blivit nämnd bland *travhingstar*

Sen om jag pratar om två raser så är de mycket sådant man hör ute på banor eller om man går på både möte inom travet och gotlandsrussavelsföreningen.

Många tycker ju att de sk utställningsrussen är feta , för grova mm och att de borde se mer ut som små travare .

Finns ju faktiskt ston som får något föl även när de tävlar och bara för att de sätts åldersgrupp så kanske inte de kommer i avel för det , sen så vill ju folk inte ens köpa stammässigt om inte modern har tävlat tror nog att köparna får tänka om lite i stället för uppfödarna.

MagganS-B
2016-01-21 15:22
#41

#40 Tycker du skall köpa Kurt Graafs bok om Russens historia! Russen skall inte vara grova, att dom är tjocka är ju en helt annan sak…..

Man kan faktiskt göra uppehåll i tävlandet och ta nåt föl emellan, händer t.o.m. bland varmbloden fast det är sällsynt!

Dessutom så har Gumino både på fars- och morfars sida gedigen travstam! Även om dom som inte hållit på så länge inte vet…..

Annons:
VeronicaP
2016-01-21 17:51
#42

Jag vet att de inte ska vara tjocka , men vi ser ju alla olika på det hela ;)

precis och då russen härstamma alla från samma led så …

Tusen
2016-01-21 19:32
#43

Jag hoppas verkligen inte att stona får en lägre tävlingsbar ålder. Man kan idag betäcka sitt sto då hon är yngre för att sedan komma tillbaka och fortsätt tävlandet. Så har vi gjort. Jag tror mer på att folk inte vill ta föl för att de är så svårsålda. I alla fall om man vill att det ska gå runt ekonomiskt. Sen är det många sto ägare som varken vill eller kan ta föl pga tex. att man är inhyrd hos någon och inte har råd att hålla fler hästar eller de som helt enkelt inte vill föda upp för att sedan sälja en individ som man följt från dag ett. Kanske ett resonemang som en uppfödare har svårt att förstå men det är ändå så vissa resonerar

Ernst-Romeo
2016-01-22 11:24
#44

#40 Beträffande Guminos travanlag.

Pappa Ripadals Benni tävlade väldigt sparsamt men gick 2,10,6 som treåring, han var med i kriteriet 1987( vinnare i det kriteriet var Ernst Mascot som vann på den näst snabbaste tiden 2,08,5 i kriteriets historia, bara Regatta hade gått fortare med tiden 2,06,9 fram till dess och ingen annan hade gått snabbare än 2,12 ).

farfar Brunte  född 1966 rekord 1,50,3 med 12 avkommor under 2-min.

farmor Fia har lämnat 12 avkommor som startat på travet, fyra av dessa med rekord under 2-min och 8 med rek under 2,10,0.

farmorsfar Dröm Jr  född 1965 rek 1,51,4  9 av 22 startade avkommor har gått under 2-min.

farmorsfarfar Dröm född 1952 rekord 1,56,9 6 avkommor under 2-min.

På mödernesidan

morfar Ripadals Basti rekord 2,11,5

morfarsfar Brunte född 1966 rekord 1,50,3 12 avkommor under 2-min

Med andra ord är Gumino linjeavlad på hingsten Brunte med rekord 1,50,3

Upp till toppen
Annons: