Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2603 ggr
nika85
10/15/15, 4:25 PM

dammfritt strömaterial

Jag har blivit sämre i min astma och behöver byta ut halmen till något som inte dammar. Är det någon som har tips på vad som kan vara bästa alternativet? Spånpellets, torv, kutterspån?

Annons:
PernillaJ
10/15/15, 4:42 PM
#1

Dammfritt boxströ finns nog inte. Jag tycker både torv och spånpellets (och halmpellets) dammar rätt mycket, om man inte vattnar i boxen. Så jag skulle valt kutterspån, eller råspån. Kanske torvmix (torv blandat med kutterspån) kan funka, men det har jag inte testat. Du får prova dig fram.

VeronicaP
10/15/15, 6:21 PM
#2

Vi har ju spån på travet och de dammar ju om något när man ska mocka och sopa mm .

Själv tycker jag nog i så fall torv är bäst , de är det dammet som jag har minst ont av (har också astma och damm allergi)

Stallmima
10/15/15, 8:37 PM
#3

Har du prövat använda munskydd när du mockar?

MagganS-B
10/15/15, 10:48 PM
#4

Tror det finns nån blandning av pappersströ och torv som skall vara bra…..eller enbart pappersströ…..

nika85
10/16/15, 12:47 PM
#5

Har inte provat munskydd. Ska göra det. Har en granne som har spånpellets som hon blöter så att det sväller. Det dammar inte säger hon. Ska testa det. Det är nog som ni skriver - inget är helt dammfritt och man får prova sig fram. Tack :-)

garrilina
10/16/15, 5:20 PM
#6

Har också astma och tycker att torven eller torvmix fungerat bäst för mig, spån som vi har nu känner jag av och som mest när det är helt nytt i boxen.

Annons:
StuteriSolo
10/17/15, 8:04 AM
#7

Pappersströ borde ju vara rätt dammfritt jämfört med andra material, vet dock inte hur lätt det är att få fatt i.

-AKW-
10/17/15, 8:18 PM
#8

Min dammkänsliga häst klarar bara torv och så Lättströ. Säljs på Granngården och består av hampa. Ljust som spån och med mycket bra uppsugningsförmåga.

Stallmima
10/17/15, 10:45 PM
#9

Precis som #8 skriver finns denna sort, såg den på lantmännen och tänkte på dig då  👍

Gnistra
10/19/15, 2:50 PM
#10

Jag har en tid haft tillgång till pappers-strö till mina russ, det är ljust, dammar inget direkt och suger upp ganska bra, luktar ej heller så mycket o paperströ sm jag har är ljust och med det lite ljusare i boxen/spiltan.  Men jag tycker att det är tungt att jobba med det, svår mockat om man vill vara noggrann, det packar i hop sig.

Linnea
10/19/15, 7:25 PM
#11

Troligen torv eller pappersströ. Permanentbädd minskar dammet mycket. Att blöta upp strö känns som slöseri. Då suger det ju upp mindre kiss.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: