Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2483 ggr
Vimlan
9/28/15, 11:13 AM

Erfarenhet av boots till russ

Hej!
Jag står i begrepp att köpa boots till Fonell eftersom han i vanlig ordning fått bärrandsröta så här på hösten och inte kan skos förrän tidigast i slutet av oktober. Jag får heller inte träna honom på underlag som riskerar att slita på hoven eftersom det försvårar att verka bort rötan i framtiden, plus att han är väldigt öm i hovarna just nu när han går på underlag som riskerar att trycka in smågrus och stenar i bärranden. Hovslagaren rekommenderade mig att köpa boots till honom så att han inte behöver stå på vila nu, i värsta fall upp till flera månader.  Han är inte särskilt kompatibel med vila!

Så, min fråga till er:
Har ni någon erfarenhet av boots till russ? 

Jag har lusläst ungefär allt som finns på nätet om boots, men jag tycker att det dels finns litet utbud för små hovar (Fonell har ca 100 mm långa hovar och ca 95 mm breda), dels tycker jag att många boots ser så klumpiga ut! Har även letat på begagnatmarknaden, men tyvärr verkar det finnas lite att tillgå där.

Har särskilt kollat på EF Ultimate (som jag tycker är vansinnigt dyra med 950 kr/styck), och EF Ultra. Har även kikat på Cavallo Sport (som enligt storleksguiden verkar vara för långa för  Fonell, plus att det ser väldigt klumpiga ut).

Såå - hit me med alla era goda råd, vad göra och inte göra, erfarenheter, tips och avrådningar!

//E

 http://jagochminbagge.blogg.se

Annons:
silarp
9/28/15, 12:52 PM
#1

Hej, jag använder uteslutande boots till mina russ…
det fungerar tillfredställande skulle jag säga, desstuom mycket ekonomiskt.
Jag har easy boots Epic, passar dom inte exakt i storleken kan man lägga i en sula som gör att dom sitter bättre, dessa sitter på bra, är rejäla o skyddar sulan, mycket slitstarka och kan broddas lätt och därmed användas året om i flera år till flera russ…man kan lätt köpa nya slitdelar o byta ut.
Köper man runtom kan man lätt ha dom 2-4 ggr/vecka i 3 år, DÅ märkte jag först, att mina hade en liiiiten glipa fram, så då köpte jag nya igen…

Equine fusion ultimate är lättare, mjukare och inga reservdelar behövs/finns… dom är smidiga att ta av o på och sitter bra (kan snurra om dom inte är utpassade… kolla noga, kanske på slimmodellen…)
Däremot tycker JAG att på en öm häst har dom lite för tunna sulor, och kan inte heller broddas, därmed kanske inget att rekommendera på glansis…

Dock mycket förtjust i dom och tänker nog skaffa sådanan till mitt ena russ sedan iaf..!

Cavallo har jag upplevt ger skav och är klumpiga…
Även dom från hööks… minns ej namnet, men inte så vanliga nu…

Lena90
9/28/15, 9:46 PM
#2

jag tycker det har kommit fler märken för små hovar nu de senaste åren än när jag skaffade till Semlans  pytte små hovar för ca 3 år sedan, då kunde jag bara välja easy boot och valde epic som har gaiter. Har funkat bra för mig, sitter på, är inte super tunga eller klumpiga tycker jag. Vajern kan behöva spännas efter ett tag men det har inte jag gjort iallefall och sitter kvar ändå 😛

Nu när jag kommer skaffa till Trymod nästa år (blir det nog) funderar jag på equine fusion, vilken modell vet jag bara inte än. Såg att det börjar komma ett annat märke på markanden = scoot boot (googla så hittar du bilder och återförsäljare) verkar inte så tokiga av det lilla jag har tittat på dom. 
Ska köpa till min fjording nu snart, hon har ju i och för sig större hovar och kan inte bestämma mig för märke :P Sen är ju det en liten kostnad att köpa in nya, om så bara till fram. Men man får väl tänka att man sparrar in det i längden på hovslagaren som bara behöver verka. Det går ju snabbare om hästen var helskodd och lite långsammare om den var halvskodd 🙂

Carpe diem!

silarp
9/29/15, 8:30 AM
#3

#2, bespara dej equine fusion performance… den modellen var verkligen inte märket rättvisa… gav skav tom på fridha….
Satsa på den nya modellen som har grövre sula eller ultimate! Har ultimate till min NF och är mycket nöjd!

Linnea
9/29/15, 12:22 PM
#4

Har cavallo på min. Dom ger skav om jag galopperarmycket men sitter stadigt på hovarna i övrigt. Upplever dom inte som klumpiga men har å andra sidan inte testat några andra heller.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

hannibal-roll
9/29/15, 3:30 PM
#5

Använder easyboots till mina russ, och är supernöjd! Har dom till ridning och körning året runt, även med brodd.

Har provat original, glove och backcountry, alla fungerar utmärkt. Glove och backcountry passar bäst på lite rundare hovar. Min ena har lite avlånga hovar och får lätt skav så han kan inte ha gaiter eller annat som går upp över hoven, till honom är easyboot original den som funkat allra bäst. Mina boots brukar hålla cirkus 3 år, sen brukar det vara dags för reservdelar. Mina äldsta boots är 7 år, dom använde jag i 5 år innan dom blev för tunnslitna för att kosta på nya delar. Har dom ändå kvar som extra nödlösning för dom går att använda trots att det saknas en och annan skruv.

Innan jag köpte mitt första par easyboots tittade jag även på EF och Cavallo. EF gick bort pga att dom kändes för mjuka i sulan och inte gick att brodda. Cavallo är jämfört med easyboot klumpiga och stora i storlekarna.

Vimlan
10/11/15, 4:55 PM
#6

Tack för era tips och råd! 

Förhoppningsvis kan hovis sko på honom i fram nästa vecka och då blir det nog någon typ av EF eller EB i bak.

 http://jagochminbagge.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: