Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 1901 ggr
__Prenses
2015-03-29 10:30

Hur reagerar era hästar vid avlivning?

Hej! Hur har era hästar reagerat på när någon i flocken har avlidit ? Har ni låtit dem komma fram och titta på den avlidne hästen och vad har reaktionen varit då ?

Annons:
Fidelia
2015-03-31 17:39
#1

Jag hade ett sto som dog i flocken. De andra gick dit och konstaterade att hon var död och brydde sig inte mer sedan. Hennes fölunge försökte dia henne vilket kändes makabert för oss som stod bredvid, men inget konstigt för hästarna.

De har även stått i hagen bredvid och tittat när vi avlivat med bultpistol (vi försökte hålla dem borta, men det gick inte), ingen av dem reagerade då heller.

Trots att det kan bli ganska mycket blod efter avlivning så har hästarna inte reagerat varken på kroppen under presenningen eller på blodet. De brukar t.o.m smaka på blodet de ggr vi varit i hage och avlivat.

Så mina erfarenheter är att de inte är känsliga alls.

orangeh
2015-03-31 22:04
#2

När en ponny bröt benet i hagen här hemma en sommar gick resten av flocken i cirklar runt henne för att hålla koll och ev. hålla borta fara (verkade det som iaf). Hon blev tvungen att avlivas, vilket alla sommarhästar reagerade på. 

De fick inte se henne död men de gick runt och skrapade och nosade på maken där hon dog.

__Prenses
2015-04-01 06:31
#3

jag har varit med om att en häst har börjar STAMPA på sin kompis efter den avlivats, är det normalt ? :O Hästen som stampade var nog lite allmänt konstig också….

jennyjenny
2015-04-01 08:54
#4

Mina hästar har inte sett när någon avlivats men de har luktat mycket på marken just där även om det varit avlivning med spruta.  I övrigt har de inte reagerat alls egentligen. Jag har inte låtit dem lukta på den döda kroppen.

Annette
2015-04-01 13:39
#5

När vi avlivade vår 34-åring fick Ardennern komma in i hagen när det var klart. Hon luktade på den döda som för att konstatera att kompisen var död. När vi tagit bort kroppen lade sig Ardennern på samma plats och rullade sig.

#3. Jag tycker inte det verkar konstigt. Hästen kanske försökte få liv i sin döde kompis.

MagganS-B
2015-04-01 15:16
#6

Jag har haft ett par son som kastat sent eller fått dödfödda föl…..dom "gräver ner" dom i boxhalmen.

Annons:
__Prenses
2015-04-02 07:04
#7

#5 Ja men att stampa, han var riktigt arg på ett vis. Först lukta han på mulen och kolla om han andades sen blev det på två röda sekunder en häst som började stampa och frusta hejvilt… Tur att kompisen inte dog i hagen ensam med honom, kan ju minsann vara han skulle blivit rejält tilltufsad före man skulle hittat honom… :/

Har sett ett sto som ockå begravt sitt föl i boxhalmen, riktigt sorligt. :/

MadeleneJansson
2015-04-06 15:05
#8

Jag tvingades avliva en häst på en utställning för ett par år sedan, jag hade med mig två ponnyer dit och den ena gick över bommen och bröt bakbenet. Veterinär kom dit och avlivade med avlivningsvätska. jag fick hjälp att bära in den döda ponnyn i transporten, lastade den andra  och åkte hem. Ingen reaktion alls från den levande ponnyn att den döda låg i jämte i transporten. Båda ponnyerna var shetlandsponnyer.  Lilla Diamanten ligger nu begravd här hemma, det var därför hon togs med hem, kändes inte Ok att lämna en död ponny på en ridskola i väntan på kadaverbilen som kanske inte ens kunde komma samma dag, detta var dessutom i juli.

StuteriQveiar
2015-04-10 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

När Imma bröt hovleden i hagen 2011 lade vi ut ett tjockt halmtäcke under henne och avlivade henne med avlivningsvätska. De andra hästarna var också kvar i hagen. När Imma slutligen somnat in kom Kremla fram, nosade och hummade på henne. 😢 Kremla hade hela tiden varit i precis närhet av Imma och oss. Därefter gick Kremla till de andra. Imma låg kvar på halmbädden någon timme till, både för hästarnas skull och för att Fina och jag inte ville vara hemma när hon skulle fraktas ut ur hagen. Jag har nog aldrig varit så förstörd själv av en avlivning förr. Föl som dött har fått ligga kvar tills mamma förstått att det varit över. Peppar peppar har jag inte fått egna föl som dött, utan det här har varit travföl när jag var liten.

Upp till toppen
Annons: